Moderator: Redaktörer
rhenrics skrev:Så, till frågan: är det skillnad att lyssna på musik nattetid? En förklaring jag läst är att eftersom de flesta arbetsplatser och människor inte är så aktiva nattetid så alstras det mindre nätstörningar,
meanmachine skrev:Känns som om öronen ställer om sig till att vara känsligare på natten. Eftersom på dagen är ljudnivån så hög att öronen anpassar sig lite och då upplever jag inte att det är så högt. På natten är det väldigt lugnt.
JeLe skrev:Ni som inte gjort det än, testa med att mörklägga ert lyssningsrum.
Då fokuserar man bara på musiken! Helt kolsvart ska det vara
rhenrics skrev:meanmachine skrev:Känns som om öronen ställer om sig till att vara känsligare på natten. Eftersom på dagen är ljudnivån så hög att öronen anpassar sig lite och då upplever jag inte att det är så högt. På natten är det väldigt lugnt.
Det där känner jag igen. Upplever att man inte behöver ha lika hög volym på natten. Vet inte om det beror på att man är orolig för att störa grannarna
Ang att det är mindre buller utomhus. Jag vet inte, men ibland när jag varit hemma dagtid så har jag först suttit och lyssnat efter oljud runt omkring, men det har varit knäpptyst i huset och utanför. Sedan har jag satt på musik, men musiken upplevs ändå inte låta lika bra som den gör nattetid. Konstigt.
Hedlund skrev:Orsaken har jag givit en elektrolyt på 10000uF som satt i serie med utgången, för det var inte nog med att bara ha apparaten igång, utan man måste verkligen spela dom där tre timmarna.
Morello skrev:Hedlund skrev:Orsaken har jag givit en elektrolyt på 10000uF som satt i serie med utgången, för det var inte nog med att bara ha apparaten igång, utan man måste verkligen spela dom där tre timmarna.
AC-kopplad utgång? Herrejösses vad mycket skit det finns.
Morello skrev:Inbrännging av kablar är humbug från början till slut.
Koppla upp i blindtest och du torde vinna den insikten inom kort.
Hedlund skrev:Det här med inbränning av nya apparater och även att låta dom komma upp till sin optimala arbetspunkt är väldigt självklart för mig då jag upplevt det så många gånger.
Minst 100 talet kablar jag jag brännt in för kunder (säljer kablar på hobbynivå), och alla behöver ett antal timmar 30-100 ca. för att mer eller mindre låta som en väl inspelad kabel.
Eftersom det förståss finna andra med en avvikande uppfattning skulle det vara väldigt intressant att få veta om det bara är teorier och hypoteser eller om det finns någon reell erfarenhet bakom...
OT, jag vet, men ändå... eller flytta till egen tråd kanske...
Dr_Tinnitus skrev:Hedlund skrev:Det här med inbränning av nya apparater och även att låta dom komma upp till sin optimala arbetspunkt är väldigt självklart för mig då jag upplevt det så många gånger.
Minst 100 talet kablar jag jag brännt in för kunder (säljer kablar på hobbynivå), och alla behöver ett antal timmar 30-100 ca. för att mer eller mindre låta som en väl inspelad kabel.
Eftersom det förståss finna andra med en avvikande uppfattning skulle det vara väldigt intressant att få veta om det bara är teorier och hypoteser eller om det finns någon reell erfarenhet bakom...
Lite kort om min uppfattning av t ex. inbränning av kablar.
Ja, då det uppenbarligen är oerhört svårt i princip omöjligt (enligt flertalet testresultat) att i ett ordentligt kontrollerat blindtest skilja olika kablar från varandra oavsett pris m.m. Hur sannolikt är det då att man ska kunna skilja på samma/lika kabel oinbränd eller inbränd?
För mig är det rent nonsens tills man kan presentera mer hårdfasta bevis än bara påståenden.
Vem har mest stöd i sina påståenden om detta från fysik och vetenskap, samt kontrollerade tester. Jag eller de som påstår att inbränning gör skillnader som är hörbara?
Dr Tinnitus
Hedlund skrev:
Vill inte börja bråka med någon, men det låter åter igen som att det är för mycket "så kan det inte vara" utan att det finns så mycket egen erfarenhet av fenomenet.
Alla måste få uttrycka sin åsikt även om den inte stämmer med några andras, men grundkravet är att man har skaffat sig erfarenheten själv först. Att prata om vad andra tycker och säger ger inte så mycket till debatten.
På god väg att göra mig omöjlig igen känner jag...
Passar nog inte för Faktiskt.se helt enkelt.
Hedlund skrev:Dr_Tinnitus skrev:Hedlund skrev:Det här med inbränning av nya apparater och även att låta dom komma upp till sin optimala arbetspunkt är väldigt självklart för mig då jag upplevt det så många gånger.
Lite kort om min uppfattning av t ex. inbränning av kablar.
Ja, då det uppenbarligen är oerhört svårt i princip omöjligt (enligt flertalet testresultat) att i ett ordentligt kontrollerat blindtest skilja olika kablar från varandra oavsett pris m.m. Hur sannolikt är det då att man ska kunna skilja på samma/lika kabel oinbränd eller inbränd?
För mig är det rent nonsens tills man kan presentera mer hårdfasta bevis än bara påståenden.
Vem har mest stöd i sina påståenden om detta från fysik och vetenskap, samt kontrollerade tester. Jag eller de som påstår att inbränning gör skillnader som är hörbara?
Dr Tinnitus
Vill inte börja bråka med någon, men det låter åter igen som att det är för mycket "så kan det inte vara" utan att det finns så mycket egen erfarenhet av fenomenet.
Alla måste få uttrycka sin åsikt även om den inte stämmer med några andras, men grundkravet är att man har skaffat sig erfarenheten själv först. Att prata om vad andra tycker och säger ger inte så mycket till debatten.
Lust skrev:Hedlund skrev:
Jag tycker att det är positivt att du hör skillnad på inbränning - allt som kan förbättra upplevelsen är ju positivt.
Har du någon idé om vad som rent fysikaliskt skulle kunna förändras/påverkas i en kabel p g a inspelning?
Hedlund skrev:Rydberg.
Vet inte om ditt exempel om datakommunikation var så bra egentligen.
I vilka fall skulle det kunna uppkomma problem ?
Vanligtvis handlar det ju bara om ettor och nollor och att se till att kabeln inte är för lång för att signal överföringen skall haverera.
Hedlund skrev:Rydberg.
Vet inte om ditt exempel om datakommunikation var så bra egentligen.
I vilka fall skulle det kunna uppkomma problem ?
Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom och 35 gäster