Balancerat passivt högtalarfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik

Balancerat passivt högtalarfilter

Inläggav Erik » 2004-04-21 16:38

Finns det något att vinna med ett balanserat passivt högtalarfilter, om systemet i övrigt är balanserat hela vägen till högtalarutgångarna?

6 dB/okt lågpass bör väl kunna realiseras med två spolar av halva det ursprungliga värdet och 6 dB/okt högpass med 4 st kondensatorer av det urspungliga värdet.

Brantare filter blir kanske svårt?

Sabbar man fasmatchningen mellan elementen i ett balanserat filter?

/Erik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-21 16:49

Jag är skeptisk till om det har någon påverkan i slutändan men det är klart kul att bygga på något sätt som ingen annan gör (även om jag har funderat på det oxå och kommit fram till att de som jordar sina högtalarelement av någon anledning naturligtvis måste köra med balancerade filter för att det ska bli optimalt men å andra sidan så spelar ju jordningen ännu mindre roll om man gör filtret blancerat... ). I a f så kan man i princip göra hur komplicerade parallellfilter balancerade om man vill. Det är inga problem och ställer inte till det med fasen om man gör det rätt. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-04-21 17:19

Jag har funderingar på att förbättra filtren till mina Magnepan, de skall visst vara en svag länk.
Om jag minns rätt är de av typen 6 dB/okt högpass och 12 dB/okt lågpass. Jag antar att det är helt utan impedanskorrigeringar, eftersom elementen borde ha en tämligen resistiv belastning.
Får parallell-kondensatorn samma värde som i originalfiltret, om det nya görs balanserat?

/Erik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-21 17:26

Erik skrev:Får parallell-kondensatorn samma värde som i originalfiltret, om det nya görs balanserat?

Jepp! Vill du däremot ha en jordpunkt oxå då måste värdet fördubblas och dessa seriekopplas. Då är jordpunkten mitt imellan dessa båda. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-04-22 14:43

Gör det egentligen någon som helst skillnad om man kör med "balanserade" filter eller ej i detta sammanhang?

Visst driver ju ett genombalanserat slutsteg elementet mellan het och kall men skillnadssignalen blir ju i vilket fall som helst filtrerad på samma sätt genom ett normalt högtalarfilter.
Skillnaden är ju endast att jordreferensen här är flytande, vilket jag trodde var vad man ville åstadkomma genom en sådan koppling... :?:
Få bort eventuella jordloopar.

Anledningen till att jorda elementchassin beror väl på att man vill få bort vagabonderande strömmar i dem för att minska interferens med talspolen?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-04-22 18:48

Min tanke var att de störningar som induceras symmetriskt i den heta och kalla halvan av delningfiltret skulle ta ut varandra, precis som i en balancerad signalkabel.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-24 12:21

Om du nu menar det jag tror med ett balanserat delningsfilter finns det faktiskt lite att förlora. Antag att du bygger ett första ordningens lågpassfilter med två spolar i serie med högtalaren, en på vardera anslutningen. Induktansen på dessa två ska vara hälften av den enda i det obalanserade fallet. Halva induktansen betyder att varvtalet ska minskas med roten ur 2. Resistansen blir då 1/rotenur2 gånger den ursprungliga, två såna spolar i serie ger en resistans på rotenur2 gånger den ursprungliga. Vi måste alltså ta till grövre tråd för att uppnå samma sak, och riskerar koppling mellan spolarna.
En lösning är att linda de två spolarna på samma bobin, då delar de på magnetfältet och varvtalet blir tillsammans detsamma som för den ensamma obalanserade spolen. Fast då kan man undra vad man vunnit.
Sen är det ju så att den lilla gnutta störning som går in i ett obalanserat delningfilter knappast är hörbar. Vore den det skulle det ju låta från högtalaren när vi slagit av förstärkaren, och det har då aldrig jag hört. Att det skulle höras mer när vi spelar musik är ju kanppast troligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-04-26 16:35

Nästa projekt får bli att koppla ihop plus och minus på högtalaren och lyssna på delningsfiltret.
Vid fullmåne skall jag sätta mig framför högtalaren. När klockan slår tolv skall jag spetsa öronen, kanske hörs något oväntat, delningfiltret eller något annat spöke.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-04-26 16:40

Nästa projekt får bli att koppla ihop plus och minus på högtalaren och lyssna på delningsfiltret.
Vid fullmåne skall jag sätta mig framför högtalaren. När klockan slår tolv skall jag spetsa öronen, kanske hörs något oväntat, delningfiltret eller något annat spöke.

Återgå till DIY-forum