matereo skrev:Men du Ingvar, måste man överhuvudtaget tala om färgningar?
Varför inte? Det är väl upp till var och en att välja vilka ord man vill och anser sig behöva använda?!
Så låt mig vända på frågan: Måste man ifrågasätta att någon gör det?
Den som vill göra det, på grund av att han eller hon adresserar just det objektiva perspektivet, vill säkert kunna använda ordet utan att behöva få nödvändigheten av att ha använt det ifrågasatt.
Om alla skall ha rätt till sin världsbild och sina åsikter bör ingen bestämma att några specifika ord inte skall användas!
Jag är 100% mot sådana restriktioner. Tycker det är bättre att anmärka på
missbruk av ord, än att agera för att vissa ord inte skall få användas. I synnhet när det är ord som
andra behöva använda för att kunna uttrycka det de vill säga.
phloam skrev:Det finns ju redan en funkande vokabulär innom ljud och musik området. Färger kan ju tex. heta toner? Färg - ton?
Nej det är verkligen inga synonymer. Klangfärg (på just en ton) kan ibland beskrivas som bara "klang", eller man kan tala om tonens "färg" eller dess "spektrum" eller "lyster". Allihopa förekommer i musiksammanhang, och kanske några till.
phloam skrev:När det gäller instrument (och jag vill gärna se hifiprylar som instrument) så talar man inte om färgningar utan om ton (tex. varm/kall/hård/mjuk ton osv) eller om instruments grundton. Kan inte färger vara färger och toner vara toner?
Ja jag är skadad av lingvistik och annat jag vet...

Det där känner jag inte riktigt igen. Förvisso förekommer det att någon säger att ett instrument har en vacker ton, och då menar klangfärg, men det gör inte ton till synonym med klangfärg. Det är ju i överförd bemärkelse (instrumentet spelar toner, och de låter vackert).
phloam skrev:Intressant..! Hur gör man inom musiksammanhang? Kanske engelskan, som ju har fler ord att tillgå, har nåt bra uttryck..?
Ta ex.vis tråden "...om hur en HiFi-apparat låter/färgar?" Där är ser man ju hur knepigt det kan vara; "låter" och "färgar"... väcker olika associationer/reaktioner?
Även på engelska talar man om colouration (Am: coloration), och det används både för hela musikanläggningar, tonkontroller, inverkan av färgande rörförstärkare, musikinstrumentens egna egenskaper...
Man kan exempelvis välja ett specifikt harts för att få den klangfärg (color, tone color eller timbre) man önskar, eller kan kan färga klangen (color the sound) med en sordin (damper), eller tala om vilken inverkan violinens lack har på klangfärgen (the color of the sound / tone color).
Några snabb-googlade snuttar bara som exempel:
One of the basic elements of music is called color, or timbre (pronounced "TAM-ber").
Timbre is also known in psychoacoustics as sound quality or sound color.
The painter, at the cost of a few shillings, may add any sort of color he ... his occasional approximation to some of the damper- pedal effects of the ...
form tone color, and the members of this trumpet en-. semble are matched perfectly in timbre, ... piano with the damper pedal engaged. The duo chose to ...
We have established hearing-visual correlations such as melody-drawing, timbre-color, register-lightness and tonality-coloring. ...
TIMBRE - The quality of a sound that distinguishes it from other sounds of the same pitch and volume. The "tone color" of a sound. Tone color is determined ...
Orchestral timbre : Comb-filter coloration from reflections ... Coloration is defined as changes in timbre klangfarbe. ...
Stages de la spécialité SAR: Evaluation du timbre pour des systèmes de restitution ... à la fidélité de reproduction en termes de timbre et coloration. ...
On the contrary, it may have undesirable effects, especially when the resonance modes of the room result in timbre coloration or boomy effects. ...
Alla dessa exempel oaktade: Frågan kvarstår - varför vill vissa människor ifrågasätta och/eller motverka bruket av de ord som för andra är precis de om uttrycker det de vill säga?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).