Dr_Tinnitus skrev:Så läs nu gubbs, jag tror ni kommer att tycka det är intressant.
Ja, det tyckte jag. Resultatet blev också så som jag skulle gissat. Men det var ju tre personer som fick klart "bättre" resultat än de andra. Som så riktigt påpekades i slutsatsen så kan man inte värdera detta särskilt i resultatet av denna test. Slumpen borde ge olika resultat för olika lyssnare och därför är det enbart medelvärdet som är intressant.
Men - man skulle ju kunna ha en hypotes om att det inte var slumpen som gjorde att de tre som fick bättre resultat fick detta. Utan att de helt enkelt hörde skillnader bättre än de andra. Så skulle det ju kunna vara. I så fall skulle en ny testomgång med dessa tre personer köras. Om resultatet återigen blev slumpvis normalfördelat vore det till visshet gränsande sannolikhet att eventuella skillnader inte var hörbara (i den aktuella situationen). Om de däremot skulle upprepa sina goda resultat från första omgången så skulle detta vara mycket intressant... (dock osannolikt, tror jag).
Hälsn. Michael