i detta fallet handlar det om en överföringfunktion som är en rät linje, y=ax. Det är överföringsfunktionens eventuella krökning som då defineras som olinjäritet och som ger upphov till distortion.
är grekiska för mig

Överföringsfunktion?
Moderator: Redaktörer
i detta fallet handlar det om en överföringfunktion som är en rät linje, y=ax. Det är överföringsfunktionens eventuella krökning som då defineras som olinjäritet och som ger upphov till distortion.
patrikf skrev:i detta fallet handlar det om en överföringfunktion som är en rät linje, y=ax. Det är överföringsfunktionens eventuella krökning som då defineras som olinjäritet och som ger upphov till distortion.
är grekiska för mig...
Överföringsfunktion?
patrikf skrev:i detta fallet handlar det om en överföringfunktion som är en rät linje, y=ax. Det är överföringsfunktionens eventuella krökning som då defineras som olinjäritet och som ger upphov till distortion.
är grekiska för mig...
Överföringsfunktion?
Överföringsfunktione beskriver systemets linjära egenskaper(frekvenssvar) med poler och nollställen. Olinjäriteter beskriver man med överföringskaraktäristika.
patrikf skrev:Överföringsfunktione beskriver systemets linjära egenskaper(frekvenssvar) med poler och nollställen. Olinjäriteter beskriver man med överföringskaraktäristika.
Så ett linjärt system = linjär frekvensrespons?
Definitionen av ett linjärt system har inget med frekvensgång att göra, utan är per definition ett system som bevarar signalens spektrum. 100 Hz in ger 100 Hz ut helt utan övertoner.
patrikf skrev:Definitionen av ett linjärt system har inget med frekvensgång att göra, utan är per definition ett system som bevarar signalens spektrum. 100 Hz in ger 100 Hz ut helt utan övertoner.
Ok, så tex ett (band)membran som inte rör sig perfekt (som en kolv) kan ej definieras som linjärt?
En undran: är det en speciell konstruktion som diskuteras? Alltså inte bara bandelement i allmänhet?
Kontentan av Morellos inlägg var dock det samma som Naqref och Svante: var finns olinjäriteterna i systemet? Som det ser ut nu har du inte kunnat förklara detta för Morello, Naqref eller Svante som vanligtvis inte har så svårt att fatta. Att jag som lekman utan teknisk utbildning inte heller fattar är inte något att fästa sig vid. Utifrån argumentationen ovan drar jag dock slutsatsen att du inte riktigt förstår vad IM-distortion är, iallafall inte i någon vedertagen mening av begreppet.
Magnuz skrev:Och så 10000-kronorsfrågan: Kan utsignalen förhålla sig linjärt till insignalen om bandet inte företer en kolvformig rörelse?
patrikf skrev:Kontentan av Morellos inlägg var dock det samma som Naqref och Svante: var finns olinjäriteterna i systemet? Som det ser ut nu har du inte kunnat förklara detta för Morello, Naqref eller Svante som vanligtvis inte har så svårt att fatta. Att jag som lekman utan teknisk utbildning inte heller fattar är inte något att fästa sig vid. Utifrån argumentationen ovan drar jag dock slutsatsen att du inte riktigt förstår vad IM-distortion är, iallafall inte i någon vedertagen mening av begreppet.
Hoppas att jag är med nu...
Ni tänker inte på IM-dist- testen för förstärkare? Vid dessa tester tillför man minst 2 toner och letar skillads/summafrekvenser och om kretsen/signalkjedjan har olinjäriteter uppstår dessa.
I högtalarfallet när man förutom mekaniskt betingade olinjäriteter i överföringen även tidsdomänen att ta hänsyn till. En i membranet lagrad/vandrande energi kommer att modulera signalen och innebär i sig ytterligare en olinjäritet som oftast benämns IM-distorsion.
Vi kan fortsättningsvis kalla högtalarens IM-dist för dist för att undvika sammanblandning.
Olinjäritietena hos ett långt band måste finnas i skillnaden mellan bandets föjlsamhet vid infästningen och i mitten, och magnetfältets styrka i änden jämfört med mitten. Dessutom är ju den i bandet lagrade energin en olinjäritet i sig.
Thomas_A skrev:Nu vet jag inte vilka krafter det rör sig om, men vad blir den teoretiska skillnaden på den kraft som krävs för att röra membranet 2 mm p-p i mitten och 5 cm från infästningen i ett 2-meters membran?
Membranets massa och fjädringskonstant kanske måste vara känt också. Athenadiskanten skull kunna tas som exempel.
Är kraften olika och är det tillräckligt för att det skulle kunna inducera olinjäritet och dist?
T
Magnuz skrev:Och så 10000-kronorsfrågan: Kan utsignalen förhålla sig linjärt till insignalen om bandet inte företer en kolvformig rörelse?
Thomas_A skrev:Öh,
om man flyttar membranet 2 mm är väl kraften densamma vid given punkt även om den är en annan frekvens? Extrem liknelse, men en gitarrsträng lätt att slå an mitt på gitarren men svårare ju närmare infästningen man kommer. Om man med samma gitarr slår an mitt på eller närma infästningen på samma sträng så låter det tonalt olika. Försöker jag anbringa en sådan kraft att jag försöker få samma amplitud på strängen närmare infästningen som mitt på strängen (när jag slår an där) förändras klangen radikalt till något som har övertoner.
Nu vet jag inte vad detta har med bandhögtalare att göra... men ändå.![]()
T
dawen skrev:CHC: De egenskaperna finns även på en löst spänd sträng, dock inte i samma omfattning.
Fast, på gitarren är det ju strängarna som påverkar magneterna och inte tvärtom! Fast, visst kanske man kan modda banddiskanten så att man kan spela på den själv?
Thomas_A skrev:CHC,
men principiellt kan inte bandet agera kolvformigt fram till infästningen. Så vad händer då?
T
norman skrev:Om det hade varit ett problem med resonanser/stående vågor i bandet p.g.a. att bandet är uppspännt mellan två fasta punkter (som den senaste diskussionen handlar om väl?) så hade man ju kunnat knäppa till på bandet med fingrarna och hört en eller flera toner (man skall då också ha bandet kortslutet). Gör man det? Har svårt att tro det om man räknar på kraften bandet är inspännt med och dämpningen från luften och magnetfältet (dock dämpar ju inte magnetfätet för svängningar med jämna övertoner till grundfrekvensen)
Kraniet skrev:är inte ett perfekt band ett som inte har några infästningspunkter och som exiteras jämt över hela ytan så det rör sig strikt frammåt och bakåt?
det borde inte behöva vara styvt sålänge magnetkrafterna verkar jämt över hela ytan?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 4 gäster