Spelar du CD via........

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Spelar du dina CD-skivor via:

Omröstningen slutade 2007-08-08 08:13

CD-spelare
56
42%
DVD-spelare
46
34%
Skivan i dator
1
1%
Lagrade på Hårddisk och spelade via dator
31
23%

Antal röster : 134

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-03 17:16

JeLe skrev:Mångas erfarenheter är att dvd är lika bra som cd. Även om logiken som du nämner talar emot det, kan man tycka. Själv har jag resonerat som du tidigare men kommit till annan insikt. Jag tycker du ska köpa en begagnad pioneer 585 eller 575 och testa dem mot det du har idag. Sedan har ju de flesta dvd-spelare den nackdelen att de låter något fruktansvärt (som säkert tidigare ha nämnts) men som vissa ändå kan leva med. Själv tror jag mycket av förklaringen ligger i teknikutveckling och att kunder har klagat på att dvd är för dåliga på cd, vilket branschen kanske har tagit till sig. Bara spekulationer dock.....

Du talar med mannen som inte kan få nog. 8) Tror du att Pioneer dv-717, Cambridge dv57, Sony Dvp-725d, Primare v-25, Toshiba ?, Kiss?, Thompson dth-220, Pioneer dv656 nylige RIP :(

Tror du dessa räcker för jämförelse. Ingen av dessa är en ett dugg bättre än en Arcam alpha 7se. Inte ens primare som kostar vadå ca 15000:-

Takt, driv, mängd info, Korrekt ljud. Dvd rent generellt såter vassa och burkiga som om ljudet sittaer fast i högtalaren.

:)
Mr confused. Jag hajjar inte vad ni alla snackar om här och skulle gärna fatta hur ni tänker.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-03 17:18

Åter igen, pratar ni om spelarna som transport eller som hel spelare? Det vore bra om man angav det i inläggen.

MM: Det är ingen som ifrågasätter dina upplevelser vid jämförelse hoppas jag, men kanske närvaron av placebo. Du verkar ju trots allt rätt säker på att CD-spelare är bäst på att spela CD.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-03 17:23

Tvett.

Jag förutsätter att vi snackar DVD som drive och Dac och inte bara som drive.
Jag är rätt säker. Tror inte det handlar om placebo utan jag äger så mycket enheter att jag helt enkelt inte har någon direjkt respekt för prylarna längre utan försöker numer att hitta alternativ som låter gött och hur och varför de fungerar. Elelr viss är placebo en verklig företelse men vad jag är ute efter är att vet på riktigt inte bråka eller så.

Igen jag är verkligen nyfiken hur man kommit fram till resonemagen att en enkel DVD kan spela musik så bra.

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 17:24

Jag pratar inte som transport, den interna dacen syftar jag på.
Det är framför allt pioneer 575, 585 och cam dvd89 som är bra, resten vet jag inte. Misstänker att variationen kan vara mycket stor angående ljudkvaliteten. Jo pioneer 868 och 668 naturligtvis.
MM: Jag tror dina dvd-spelare tillhör en äldre genaration som är som du själv säger kassa.

Jag har också en Centrum dvd för nypriset 1500kr, (ocker).
Den är riktigt riktigt kass det kan jag lova alla!
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-03 17:28

Det är helt enkelt billigt att tillverka en riktigt bra CD-återgivare. Dämred inte sagt att alla är det, men det går och det är inte dyrare än att göra en mindre bra.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 17:30

Martin skrev:Det är helt enkelt billigt att tillverka en riktigt bra CD-återgivare. Dämred inte sagt att alla är det, men det går och det är inte dyrare än att göra en mindre bra.

klokt sagt! :)

MM: Undersök just dessa tre
Cambridge dvd89, pioneer 575, 585!
Senast redigerad av JeLe 2007-05-03 17:31, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-03 17:30

JeLe.

Klart det kan finnas undantag som bekräftar regeln, Arcam har en bra vad jag vet. 668:an har jag lyssnat på óch håller för rätt tråkig och platt i ljudet. Denna är en av dessa som får mig att undra över hur man värderar eg eftersom den inte alls enligt mig presterar driv, musikalitet och dessutom tonalt rätt döv.

Kan ingen förklara hur det kan gå till att en billig DVd kan prestera så bra?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-03 17:33

Martin skrev:Det är helt enkelt billigt att tillverka en riktigt bra CD-återgivare. Dämred inte sagt att alla är det, men det går och det är inte dyrare än att göra en mindre bra.

Vad och hur är det så billigt. För om man ser till komponentmässigt är det inte så billigt i vissa fall.

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 17:34

Ja, arcams dvd har samma cd-kvalitet som deras cd73t.
Tror det är så enkelt att du just föredrar kanske det lite mer färgande ljudet hos dina cd-spelare, kanske. pioneer 668 sägs ju vara neutral.
Faktiskt.se=mobbarforum

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 17:35

meanmachine skrev:Vad och hur är det så billigt. För om man ser till komponentmässigt är det inte så billigt i vissa fall.

Säljs kanske mest dvd?
Volym pressar priset.

MM: Du skulle behöva lyssna på piP, cam dvd89 hos mig! ;)
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-03 17:39

Men Götet är ju int granngårn. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-03 17:40

Så här kan det vara:

DVD-spelare har mycket större serier än CD-spelare, därför kan priserna pressas. Det plus att många är beredda att betala mer för CD-spelare eftersom "det vet man ju att de är bättre och därmed dyrare" gör att priserna på CD-spelare är högre.

Jag har som sagt jämfört en 15000:- CD-spelare med en 3000:- kombispelare utan att lyckas detektera någon skillnad (det kunde inte CD-spelarens ägare heller, men han tycker att den är så snygg och cool, så han bryr sig inte). Så min fråga är: varför i all sin da'r skulle inte en DVD-spelare kunna spela CD-skivor lika bra som en CD-spelare?

Ändrat: ö->ä
Senast redigerad av Almen 2007-05-03 17:57, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 17:42

meanmachine skrev:Men Götet är ju int granngårn. :wink:

Ja, jag har noterat det.
Synd för dig. :)
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-03 17:49

Almen skrev:... Så min fråga är: varför i all sin da'r skulle inte en DVD-spelare kunna spela CD-skivor lika bra som en CD-spelare?

Ja, varför skulle den inte kunna det?

Om jag förstått det rätt är ofta(st?) DVD-spelare dock lite långsammare att ladda in en skiva eftersom den ska kolla mer saker (väldigt amatörmässigt uttryckt...). Men ljudmässigt borde det inte vara någon större skillnad, det är väl ungefär lika mycket komponenter, samma typ av låda, samma kraftbehov etc. När väl konstruktion och utveckling är gjort borde det inte kosta så mycket mer att tillverka en DVD-spelare. Speciellt inte om volymerna är större.

Och det finns väl ingen teknisk anledning att en DVD-spelare skulle låta sämre?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-03 18:17

Bill50x skrev:
Almen skrev:... Så min fråga är: varför i all sin da'r skulle inte en DVD-spelare kunna spela CD-skivor lika bra som en CD-spelare?

Ja, varför skulle den inte kunna det?

Om jag förstått det rätt är ofta(st?) DVD-spelare dock lite långsammare att ladda in en skiva eftersom den ska kolla mer saker (väldigt amatörmässigt uttryckt...). Men ljudmässigt borde det inte vara någon större skillnad, det är väl ungefär lika mycket komponenter, samma typ av låda, samma kraftbehov etc. När väl konstruktion och utveckling är gjort borde det inte kosta så mycket mer att tillverka en DVD-spelare. Speciellt inte om volymerna är större.

Och det finns väl ingen teknisk anledning att en DVD-spelare skulle låta sämre?

/ B

Jo, det finns det faktiskt, om vi håller oss i normala prisklasser:

1. Stör-stark switchad nätdel i DVD-spelaren.
2. Ingen optimering av " klockan " i DVD:s, om man undantar Linn, Naim och Arcams DVD:s. ( förvisso finns det gott om cd-spelare med kassa klockor också )
3. Ljud och bildkretsar med gemensamt jordplan.
4. Ofta dåliga ( och billiga ) Ic i utgången på DVD:erna.

Var och en av dessa parametrar stör ofta ljudet hörbart.
De flesta DVD:s har alla felparametrar samtidigt.

Däremot är ofta D/A omvandlarna och själva transporten tillräckligt bra för att inte vara ljudmässiga flaskhalsar, enligt min mening.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 18:25

Richard skrev:Jo, det finns det faktiskt, om vi håller oss i normala prisklasser:

2. Ingen optimering av " klockan " i DVD:s, om man undantar Linn, Naim och Arcams DVD:s. ( förvisso finns det gott om cd-spelare med kassa klockor också )

Däremot är ofta D/A omvandlarna och själva transporten tillräckligt bra för att inte vara ljudmässiga flaskhalsar, enligt min mening.

Tror allt det där är en gammal sanning, stämmer inte med min erfarenhet.
Jag är glad att jag inte hör någon skillnad, det spar mig en massa pengar! :mrgreen:

P.S Jag fattar inte vad är det som har hänt?
Förr så var det nästan konsensus här på faktiskt.se att dvd var helt ok som cd-spelare. Den som sa något annat blev ju mobbad nästan. Vad har hänt? En massa nytt folk från minhembio, hf eller??? :roll:
D.S
Faktiskt.se=mobbarforum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-03 18:29

JeLe skrev:
Richard skrev:Jo, det finns det faktiskt, om vi håller oss i normala prisklasser:

Tror allt det där är en gammal sanning, stämmer inte med min erfarenhet.
Jag är glad att jag inte hör någon skillnad, det spar mig en massa pengar! :mrgreen:

P.S Jag fattar inte vad är det som har hänt?
Förr så var det nästan konsensus här på faktiskt.se att dvd var helt ok som cd-spelare. Den som sa något annat blev ju mobbad nästan. Vad har hänt? En massa nytt folk från minhembio, hf eller??? :roll:
D.S

Tyckte du då att det var okej att mobba andra för deras åsikter?

Det är väl bra att teknisk dogmatism, övertro på " att det inte är någon skillnad på komponenter, mm" tonas ned ?
Om det är en ljudmässig skillnad, som det ju ofta är, kan man ju inte bara strunta i detta, bara för att andra, sittandes högre, i åsiktshierarkin ,påstår att skillnaden är placebo?

DVD:s är ofta undermåliga på ovanstående punkter, jämfört med dedikerade CD-spelare i samma prisklass.

En massa förnuftigt folk, som lyssnat och utbytt erfarenheter, har kommit till forumet.

En sund utveckling. :)

De punkter jag skrivit om ovan, som varande poteniella problem med billiga DVD-spelare, är helt sant och påverkar ofta ljudet hörbart, tro inget annat.

Tänk om det var så enkelt att man kunde köpa en DVD för 800 :- och sitta nöjd med ljudet! Detta är enligt mig helt felaktigt och grundar sig på åratal av jämförelser och prövande. :wink:
Senast redigerad av Richard 2007-05-03 18:38, redigerad totalt 1 gång.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 18:34

Richard skrev:det hörbart, tro inget annat.

Sådan ord gillar inte jag. Du tappar i trovärdighet när du är agressiv på det sättet, dvs försöker banka in någon egen sanning i "mindre vetande personer".
Faktiskt.se=mobbarforum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-03 18:42

JeLe skrev:
Richard skrev:det hörbart, tro inget annat.

Sådan ord gillar inte jag. Du tappar i trovärdighet när du är agressiv på det sättet, dvs försöker banka in någon egen sanning i "mindre vetande personer".

Jag ber om ursäkt för ev. "inbankande av sanningar." Detta är helt enkelt min övertygelse.

Jag påstår absolut inte att jag skulle äga " Gyllenöron ", och att min kunskapsbank skulle vara större än andras, snarare mindre, på vissa områden. :wink:

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 18:52

Richard
OK :)
Vi har nog alla en dos av den sjukan ibland.
Jag tycker man ska ett öppet sinne för allt, dvd-spelare, klass-D, t om mp3.
Faktiskt.se=mobbarforum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-03 19:08

JeLe skrev:Richard
OK :)
Vi har nog alla en dos av den sjukan ibland.
Jag tycker man ska ett öppet sinne för allt, dvd-spelare, klass-D, t om mp3.

Så sant!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-03 19:43

Bra inlägg Rickard. :)

Intressant. Har haft lite sådana tankar själv speciellt på klockan och nättdelen. Sen OP'ampar och eller som i dyrare maskiner som ju fortfarande kör diskret uppbyggnad. Tittar jag ner i en finare cd jag har sitter det en ringkärna på 200va och 80.000uF i nätkondingar. :) Känns stabilt. Sen är de seriöst skärmade vilket jag gillar.

Sen måste det bero på referenser. Detta som generellt accepterat på detta fora nämluigen neutralitet är en sanning med modifikation eftersom detta tydligen fungerar bra med en DVD, Enkel förstärkare och ett par rätt simpla högtalare för att klara av. Då förstår jag och accepterar att de neutrala ljudet är brr enligt dessa premisser. Dock gäller det inte som sanning för alla då djup, perspektiv, takt och driv är ord som klinga gott. Detta klara inte en DVD av enklar mått av.
Sen detta or Placebo som numer är nedsmutsa och så flitigt använt att de urvattnat sanknar värde då det används som förklaring på allt som intre går att förklara. Detta ord är likt ordet "TRO".

hifiguru@spray.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-03 20:08

meanmachine skrev:Bra inlägg Rickard. :)

Intressant. Har haft lite sådana tankar själv speciellt på klockan och nättdelen. Sen OP'ampar och eller som i dyrare maskiner som ju fortfarande kör diskret uppbyggnad. Tittar jag ner i en finare cd jag har sitter det en ringkärna på 200va och 80.000uF i nätkondingar. :) Känns stabilt. Sen är de seriöst skärmade vilket jag gillar.

Sen måste det bero på referenser. Detta som generellt accepterat på detta fora nämluigen neutralitet är en sanning med modifikation eftersom detta tydligen fungerar bra med en DVD, Enkel förstärkare och ett par rätt simpla högtalare för att klara av. Då förstår jag och accepterar att de neutrala ljudet är brr enligt dessa premisser. Dock gäller det inte som sanning för alla då djup, perspektiv, takt och driv är ord som klinga gott. Detta klara inte en DVD av enklar mått av.
Sen detta or Placebo som numer är nedsmutsa och så flitigt använt att de urvattnat sanknar värde då det används som förklaring på allt som intre går att förklara. Detta ord är likt ordet "TRO".

Det kan ju vara så att de flesta på detta forum inte har så ljudmässigt höga krav, eftersom dom ju, som du skriver, väljer hörbart sämre produkter än vad som finns att kringgå. T.ex. Denon 2105, Pioneer 668 mm. Prisvärda apparater med hyfsat bra ljud. Om man lyfter ögonen något, och inte sitter nöjd, finns det dock ljudmässigt bättre apparater än dessa, som kommunicerar ett musikaliskt budskap på ett bättre sätt, enligt min erfarenhet.

Har man en gång hört den skillnad som finns mellan t.ex. olika transporter, så inser man att det är skillnader på olika produkter, som synbart mäter hyfsat lika, men dess ljudmässiga skillnader kanske rent av är avgörande för ett varaktigt musiklyssnande, att man helt enkelt ska står ut med apparaterna i längden.

Sedan är det väl bra att det finns ett forum som detta, som balanserar ut de tokerier som finns på t.ex. hififorum och andra ställen, där folk kommer i extas bara för att en meter 50000:- kronorskabel blivit inkopplad i anläggningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-03 20:18

Richard skrev:De punkter jag skrivit om ovan, som varande poteniella problem med billiga DVD-spelare, är helt sant och påverkar ofta ljudet hörbart, tro inget annat.

Tänk om det var så enkelt att man kunde köpa en DVD för 800 :- och sitta nöjd med ljudet! Detta är enligt mig helt felaktigt och grundar sig på åratal av jämförelser och prövande. :wink:

Jag var kanske lite otydlig. Jag menade inte specifikt billiga DVD-spelare utan snarare CD- resp DVD-spelare i jämförbar prisklass.

Man kan se det på flera sätt. Ett är att en apparat som är optimerad för EN sak ofta är bättre på just detta än en apparat som ska kunna flera saker. Å andra sidan kanske kraven vid uppspelning av en DVD är högre än om du spelar en CD. Med andra ord en DVD-spelare som spelar en CD kanske har en massa resurser över? Och därför låter mer oansträngd och med resurser till bra dynamik?

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-03 20:24

Vadå för resursrer? Skuller bildhanteringen gynna musikupplevelsen?

hifiguru@spray.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-03 20:28

Bill50x skrev:
Richard skrev:De punkter jag skrivit om ovan, som varande poteniella problem med billiga DVD-spelare, är helt sant och påverkar ofta ljudet hörbart, tro inget annat.

Jag var kanske lite otydlig. Jag menade inte specifikt billiga DVD-spelare utan snarare CD- resp DVD-spelare i jämförbar prisklass.

Man kan se det på flera sätt. Ett är att en apparat som är optimerad för EN sak ofta är bättre på just detta än en apparat som ska kunna flera saker. Å andra sidan kanske kraven vid uppspelning av en DVD är högre än om du spelar en CD. Med andra ord en DVD-spelare som spelar en CD kanske har en massa resurser över? Och därför låter mer oansträngd och med resurser till bra dynamik?

/ B

I praktiken, är det sällan så, enligt min erfarenhet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-03 20:29

meanmachine skrev:Vadå för resurser? Skulle bildhanteringen gynna musikupplevelsen?

Nejdå. Eller ja kanske. Jag kan ju inte elektronikkonstruktion å så, men tex lasern i en DVD-spelare behöver större precision eftersom "spåren" är smalare. Frekvensomfånget i interna kretsar behöver vara större pga bildbehandling. Osv. Rent teoretiskt skulle dessa större krav på avspelningen kunna bidra med bättre ljud.

Eller?

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-03 20:32

Är det inte två lasrar i DVD spelare? Jag har haft några som inte läser film men Cd. Kanske är dum här. :oops:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-03 20:32

Richard skrev:Det kan ju vara så att de flesta på detta forum inte har så ljudmässigt höga krav, eftersom dom ju, som du skriver, väljer hörbart sämre produkter än vad som finns att kringgå.

Fast när du skriver "hörbart sämre" och "inte har så ljudmässigt höga krav" använder du din egen smak som rättesnöre. Om man undersöker vad folk tycker om olika apparaters ljudliga prestationer kommer man snart fram till att det finns nästan lika många åsikter som lyssnare. Alltså är det ganska meningslöst att prata om apparater i termer av generellt bättre eller sämre om det bara är baserat på lyssna-och-tyck.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-03 20:35

Bill50x skrev:
meanmachine skrev:Vadå för resurser? Skulle bildhanteringen gynna musikupplevelsen?

Nejdå. Eller ja kanske. Jag kan ju inte elektronikkonstruktion å så, men tex lasern i en DVD-spelare behöver större precision eftersom "spåren" är smalare. Frekvensomfånget i interna kretsar behöver vara större pga bildbehandling. Osv. Rent teoretiskt skulle dessa större krav på avspelningen kunna bidra med bättre ljud.

Eller?

/ B

Bild och musikkretsarna i en DVD har helt separat elektronik/chips.
Teoretiskt sett är det snarare större risk för störningar mellan ljud och bildelektroniken. Speciellt om dessa , nästan alltid, drivs av en gemensam, stör-stark, switchad närdel.

Edit: du har rätt så tillvida att själva bildelektroniken behöver en stor bandbredd för att inte bilden ska bli dålig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi