Single Ended Trioder utan motkoppling, Direktupphettade

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

lech
inaktiv

Single Ended Trioder utan motkoppling, Direktupphettade

Inläggav lech » 2007-05-03 03:08

Dessa skapelsers förmåga är en kult i Fare East på att förmedla högklassisg återgivning. Det finns tillverkare som Shindo Laboratoris,Kondo mfl..
Dessa alster är på den översta skalan av Hi- End, superlativ över den skalan används också. De har effekter från några watt upp till 20 watt.

Prisnivåerna är gigantiska ,och det diskuteras aldrig mätvärden i en sådan affär. Tillgången är begränsad ,Köerna långa.

Kan det vara så att vi i vår ankdamm bara simmer runt med mätvärdern
som vi ändå inte tillgodo gör vår öron.

Örats betydelsle för fel inkommande signaler som transmitteraras från EL Mekaniken. Vi kanske inte hör det vi mäter.??.

MVH
LecH :) :) :) :) :) :)
Senast redigerad av lech 2007-05-04 19:02, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-03 05:46

flamebait
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 06:45

Har genom åren både ägt och byggt en del single-end trioder.
Dock inget av Shindo och Kondo, men väl från Cary, Jadis och Spark.
Tycker att dom flesta av dessa förstärkare låter trevligt men är ganska undermåliga, samt att dom påverkar "färgar" ljudet ganska ordentligt.
Det var en stor befrielse ljudmässigt när jag fick testa Audio Research VT-130SE parallellt med min egen Spark 9021D (tror jag benämningen var). Skillnaden till ARC ens fördel var monumental.
Sedan dess har jag haft mycket bättre öga till traditionella push-pull kopplade rörsteg framför single-end.

Det var lite av mina erfarenheter, så jag tar "hysterin" över single-end med ro så länge.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-05-03 10:39

Dyr effektburk.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 10:47

zvenzzon skrev:Dyr effektburk.

Inte för mig.
Köpte den för 27500:- och sålde den till Schweizare för 29000:-
Allt handlar hur man köper och säljer saker.
Vill ni se den så finns den just nu till salu på
http://www.audio-markt.de/

En fantastisk förstärkare på många sätt och vis.

Och varför i himlens namn ska man behöva få sådana här kommentarer bara för att man har råd att skaffa sig bra audio utrustning...
Avundsjuka är det värsta jag vet...

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-05-03 11:30

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-03 12:33

Va fan kom brända kablar från.

Finns brandläckare för sånt.

MVH
Lech

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 12:42

zvenzzon skrev:Dyr effektburk.

Hedlund, Lech,
Kommentaren ovan kan vara nedsättande. Men behöver inte vara det.
Men det är klart jag hade också gärna sett att sådana kommentarer inte förekom, särskilt när en ny medlem (18 inlägg totalt) startar en tråd.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-05-03 16:58

Jag får nog ta och utveckla mig lite.
Jag menar absolut inget illa om Hedlund och hans (tidigare) produkter utan inlägget gällde (åter-/motkopplingsfria) förstärkare över huvud taget. Jag tillhör den skolan som föredrar så liten påverkan på ljudet som möjligt genom förstärkare generellt sett, och då är det återkoppling som gäller. Detta kom Harold Black fram till redan 1927.
Samtidigt har jag full förståelse för folk som söker ett annat typ av "sound". Var och en får eftersträva vilket ljud de vill, inget fel på det. Menar bara att om det är ljudfärgningar man är ute efter så bör man köpa produkter som är avsedda för just ljudfärgningar, åtminstone om man vill åstadkomma dessa på ett kostnadseffektivt sätt.
Senast redigerad av zvenzzon 2007-05-03 17:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 17:03

zvenzzon skrev:Jag får nog ta och utveckla mig lite.
Jag menar absolut inget illa, men jag tillhör den skolan som föredrar så liten påverkan på ljudet som möjligt genom apparater, generellt sett. Samtidigt har jag full förståelse för folk som söker ett annat typ av "sound". Var och en får eftersträva vilket ljud de vill, inget fel på det. Menar bara att om det är ljudfärgningar man är ute efter så bör man köpa produkter som är avsedda för just ljudfärgningar, åtminstone om man vill åstadkomma dessa på ett kostnadseffektivt sätt.

Hej Zvenzzon.
Skulle vara intressant att få veta i vilket sammanhang och när du lyssnade på en Audio Research VT-130SE och kom fram till att det är en färgande effektburk...

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-05-03 17:06

Hej, du råkade citera innan inlägget blev helt "färdigslipat. Hänvisar till mitt förra (redigerade) inlägg.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 17:11

zvenzzon skrev:Hej, du råkade citera innan inlägget blev helt "färdigslipat. Hänvisar till mitt förra (redigerade) inlägg.

OK, det håller jag i viss mån med om.

Men "Dyr effektburk" var ändå ett konstigt sätt att beskriva det på.
No hard feelings...

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-05-03 17:19

Hedlund skrev:Men "Dyr effektburk" var ändå ett konstigt sätt att beskriva det på.
No hard feelings...

Jepp, förstår att det kan verka konstigt men det är i det "facket" dessa naturligt hamnar i med mina återgivningpreferenser.

Och då menar jag förstärkare som helt saknar mot-/återkoppling.

Samtidigt får man ju inte glömma att produkter har så många fler egenskaper än bara kostnad och det ljudmässiga. Estetiska prestanda, till exempel, kan ju vara helt avgörande för om man gillar en produkt eller inte.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-03 19:51

Man ska nog vara vaksam för att göra göra inlägg här, på detta forum.
Det synes ingen tolerans varken för det ena eller det andra.

HÖGG :evil: är schjargongen.

I min lilla gosiga värld lever de linjära trioderna ett sprudlande liv utan återkoppling "whats so ever". De har inte heller krav på suspekta snören. De enda krav de har där på högtalarnas känsllighet.

Mätinstrument vet de inte om ,för de var inte uppfunna då.

MVH
Lech :) :) :) :) :) :) :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 20:01

Grattis Lech till att du hittat din sound som du trivs med!
Tonen här kan vara (lite) rå men alltid (nästan) vänlig. Jag vill att du stannar här, det kan vara en fördel att vara lite tjockhudad.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-05-03 20:12

Jag undrar vad lech har för "sound".
Klipschhorn, som jag inte minns hur de låter (om jag nånsin hört några kompletta såna burkar alls), och JJ rörsteg med 300B, eller var det 2A3?

Jag har lite fördomar mot ...mindre bashorn när det gäller djupbasen (haha.. ja, jag räknar klipschhornet som ett "mindre" bashorn)

Jag undrar om ljudet skulle låta mer eller mindre färgat (och åt vilket håll) med ett LTS-approved slutsteg inkopplat. :D
Jag har ingen aning. Vad tror du, lech?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-05-03 20:19

...Och vad tror du om lechs sound, dimitri?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 20:32

Lech:

Ett problem som jag återkommande upplevde med dom single-end stegen jag haft/har (har fortfarande ett Audion Silver Night mk2 stående som måste provlyssnas ibland), var den höga utgångsimpedansen.

Om dina högtalare har en ganska varierande impedans kurva så kan det finnas en möjlighet att få till bättre ljud i din anläggning genom att linjärisera impedansen.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 21:40

Ronnie skrev:...Och vad tror du om lechs sound, dimitri?

Det finns bara ett svar. Jag tror att Lech har ett sound som han trivs med. Men det är inte så enkelt, han har börjat skriva här...

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-04 11:01

Många frågor kan bli många svar.
Jag ska försöka förklara min setup, inte frälsa någon till att göra det samma.

För att få en uppfattning om hur det ser ut nu har PAC och Bernt i ett Annat forum gjort ett hembesök.

Mitt Musikrum är 60 m2 med Svart Skiffergolv och väggar/ tak belagda med bredspaklad polymer.

Huset står på urberget sen 30 år.

[/quote]http://www.hififorum.nu/forum/portal.asp?ContentID=260&CategoryID=3

Vi börjar där.
MVH
Lech :) :) :) :) :) :) :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-04 12:30

Klinkersgolv blir det juste eko av 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-05-04 17:06

zvenzzon skrev:Jag får nog ta och utveckla mig lite.
Jag menar absolut inget illa om Hedlund och hans (tidigare) produkter utan inlägget gällde (åter-/motkopplingsfria) förstärkare över huvud taget. Jag tillhör den skolan som föredrar så liten påverkan på ljudet som möjligt genom förstärkare generellt sett, och då är det återkoppling som gäller. Detta kom Harold Black fram till redan 1927.
Samtidigt har jag full förståelse för folk som söker ett annat typ av "sound". Var och en får eftersträva vilket ljud de vill, inget fel på det. Menar bara att om det är ljudfärgningar man är ute efter så bör man köpa produkter som är avsedda för just ljudfärgningar, åtminstone om man vill åstadkomma dessa på ett kostnadseffektivt sätt.

Har du lyssnat på Zapsolute?

/Peter

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-04 17:24

Nej, jag har inte lyssnat på "de ljuden".

Skämt åsido lite för gammal gubbe tror jag.

MVH
Lech :) :) :) :) :) :)

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-04 18:21

¨Jag är mycket dåligt uppdaterad på LTS "approved" utrustning.

Har överhuvudtaget inte kommit i kontakt med vokabuläret tidigare.

Jag undrar om ljudet skulle låta mer eller mindre färgat (och åt vilket håll) med ett LTS-approved slutsteg inkopplat.
Jag har ingen aning. Vad tror du, lech?

Då ger sig svaret självt.
När jag var liten grabb byggde vi SENTEC grejor som vi köpte i byggsats. Dom står kvar i garaget och ska ta in dom en dag för att se hur utvecklingen gått framåt.

Men helt allvarligt är att vi nått en nivå där varje människa och smak har sina egna ideal, Grus som rör.

Mitt ideal har lyckats bli pure SET. Men vill inte pådyvla någon annan denna konst.
Mycket behöver stämma in för att det ska bli bra.

MVH
Lech :) :) :) :) :) :)

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-05-04 19:34

Piotr skrev:Har du lyssnat på Zapsolute?

/Peter

Nej men har sett att många anser den låta väldigt fint. Den använder enbart lokal feedback va?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-05-04 20:20

zvenzzon skrev:
Piotr skrev:Har du lyssnat på Zapsolute?

/Peter

Nej men har sett att många anser den låta väldigt fint. Den använder enbart lokal feedback va?

Ehh, är lite rostig på sådana definitioner :oops: Inga motkopplingsslingor men naturligtvis strömmotkoppling i form av emitterresitorer samt strömgeneratorer och vad heter det.. strömspeglar..?

Låter mycket bra och ofärgat. ;)

/Peter

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-04 21:46

Rydberg

Jag skrev Skiffer golv inte Klinker golv

--------------------------------------------------------------------------------

Klinkersgolv blir det juste eko av

Skiffer är ett helt annat material än klinker, det är också grovhugget med "ljud fällor" i ett speciellt mönster. ,Densiteten är mycket lägre än "klinker". Diffusor är ett bra namn i brist på annat.

Funkar ganska bra ihop med kompletterande mjuka mattor.

Det är inte lätt på ett forum som det här att vara tydlig .

MVH
Lech :) :) :) :) :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-05 00:44

Reflekterat ljud underifrån (snackar över vissa frekvenser såklart) är aldrig av godo sen får golvet vara hur diffuserande det vill. Lider en hel del av detta själv men när jag skaffar ett högklassigt lyssningsrum är det såklart en långluggad heltäckningsmatta som gäller.
Class only looks like arrogance from below.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-05 16:37

Rya mattor är billigt om än lite oestetiskt.
Men vad gör man inte för sin hobby.

MVH
Lech :) :) :) :) :)

Återgå till Generellt om hifi