Ingen har sagt det rakt ut, men andemeningen finns där.......

Moderator: Redaktörer
Vox skrev:"...mellan raderna...", "...många av er..."Du kan inte vara litet vagare?
Ingen har sagt det rakt ut, men andemeningen finns där.......
Vox skrev:Som jag ser det vill många av er inte att Hedlund ska göra något test. Och om det blir en test, som Hedlund klarar, så kommer ni att hitta på diverse fel som begicks under testen.
Har jag rätt eller har jag rätt?
boyafraid skrev:det var ett inlägg av rydberg som jag klippte in, ett inlägg jag hittade i en gammal kabeltråd och tyckte var för roligt för att falla i glömska
Det var inte boyafraid utan Rydberg skrev:Jag kan rada upp ett par till som har noll koll, kolla Callistos smårecesioner om kablar han testat precis. Om jag inte är helt fel ute så har Callisto en doktorstitel i fysik. En annan polare till mig hade samma grundhypotes som mig själv, nu har han också reviderat sin uppfattning, han är doktorand i fysik. En professor jag hade i bland annat signalteori har även han kablar över 10000 så även han har reviderat sin utgångspunkt. Det finns alltså människor som har hyffsat god koll på fysik och signalteori som inte delar din uppfattning öhman. Är dessa lika dumma? Har även de NOLL KOLL?
Kan nog hålla med litet, där. Nollresultat "bevisar" dock en sak: att det kan vara svårt att höra skillnad. Och detta implicerar att man måste vara noggrann när man arrangerar ett lyssningstest.lasselite skrev:dr Tinitus, du är allt för kategorisk i dina uttalanden. Det finns helt klart hörbara skillnader på olika signal och högtalarkablar. Så om du är något mindre kategorisk, so kommer fler att lyssna till vad du säger.
Du hänvisar ideligen till test som ger nollresultat. Dessa är inte bevis för något annat än att skillnad inte gick att detektera vid tillfället. Å andra sidan räcker det att ett enda test, rätt genomfört, för att påvisa att en skillnad finns.
Hedlund skrev:Själv skulle jag vilja följa upp med fler mätningar och se om skillnaderna minskar efter hand som den oanvända kabeln används.
T.ex. efter vart tredje timme eller så.
Visar det sig att den ändrar sig och mer och mer liknar impedansen för den väl inbrända kabeln tycker jag det skall ses som ett stark indicium på att det faktiskt finns en inbränningstid på kablar.
Johan_Lindroos skrev:Det var ett tag sedan du skrev väl, RHenrics?
Veeelkommen tillbaks isåfall!
Off-topic:
Själv är jag tämligen less på den allmänt tjafsiga stämningen senaste tiden... Men det är ju jag det.
Nattlorden skrev:Hedlund - det hade varit väldigt intressant för vissa av oss att få se EKK i en sådan mätning också - infall möjlighet, tid & ork finnes.
RogerGustavsson skrev:Det vore fint om inte bara Magnan-kablarna mäts före/efter inbränning.
lasselite skrev:Nu är det ju så att det till och med finns kabelinbrännare att köpa. 16-18 långa laxar sisådär kostar dom. Dessutom har ju jorma sagt att den funkar väldigt bra, och han varit glad åt att slippa höra och plågas igenom tiden då kabeln inte är inbrännd. Så då måste det ju vara sant.
lasselite skrev:dr Tinitus, du är allt för kategorisk i dina uttalanden. Det finns helt klart hörbara skillnader på olika signal och högtalarkablar. Så om du är något mindre kategorisk, so kommer fler att lyssna till vad du säger.
lasselite skrev:Du hänvisar ideligen till test som ger nollresultat. Dessa är inte bevis för något annat än att skillnad inte gick att detektera vid tillfället. Å andra sidan räcker det att ett enda test, rätt genomfört, för att påvisa att en skillnad finns.
lasselite skrev:Det är altså helt egalt om det är några "skeptiker" med i lyssningspanelen hos Hedlund. Det räcker gott att hedlund sätter 9/10, även om 10/10 är önskvärt. Då är det dags att verkligen ta reda på vad som hänt med kabeln under inbränning. För jag kan lova att det inte är något omätbart hokuspokus.
lasselite skrev:f95toli, som jag nämnt i en annan tråd, har jag för mig verkligen kan just detta. Om han fortfarande är aktiv på HF, kan väl någon ställa frågan där (Jag kan inte av någon märklig anledning).
Dahlqvist skrev:Det var inte boyafraid utan Rydberg skrev:Jag kan rada upp ett par till som har noll koll, kolla Callistos smårecesioner om kablar han testat precis. Om jag inte är helt fel ute så har Callisto en doktorstitel i fysik. En annan polare till mig hade samma grundhypotes som mig själv, nu har han också reviderat sin uppfattning, han är doktorand i fysik. En professor jag hade i bland annat signalteori har även han kablar över 10000 så även han har reviderat sin utgångspunkt. Det finns alltså människor som har hyffsat god koll på fysik och signalteori som inte delar din uppfattning öhman. Är dessa lika dumma? Har även de NOLL KOLL?![]()
Det är ju faktiskt sant som Rydberg skriver, även om han inte trodde det då. (Vilket jäkla tilltag boyafraid! Kul men jäkligt!) De hade noll koll. Inte på sina specialämnen men väl på experimentell psykologi och kanske också tillämpad elektronik. Och det är inte något konstigt med det. Bara för att man sysslar med psykologi behöver man ju inte veta hur en halvledare fungerar. Och tvärt om. Milt uttryckt är en akademisk titel är ingen garanti för breddkunskaper.
/D
Martin skrev:Jag har en invändning mot testupplägget som inte nödvändigtvis behöver påverka syftet med testet, men ändå är rätt betydelsefull i praktiken. Det är korstlutningen i andra änden av kabeln. Det blir ju en helt annan krets av det när man gör så och kopplar förbi högtalarimpedansen halvvägs genom kabeln. Du har ju en lång kedja med induktanser/resistanser/kapacitanster. Om man inte terminerar dem i ena änden med en högtalarliknande last så får man ju inte ut hur själva kabelns elektriska egenskaper påverkar signalen som överförs till högtalaren.
Morello skrev:Något knas har troligtvis inträffat vid mätning av den "röda" kabeln.
Det ser som om det sitter en stor kondensator i serie med kabeln, men så är väl inte fallet?
Morello skrev:Något knas har troligtvis inträffat vid mätning av den "röda" kabeln.
Det ser som om det sitter en stor kondensator i serie med kabeln, men så är väl inte fallet?
dimitri skrev:Tack Hedlund.
Ja, det ÄR skillnader emllan den röda och den blåa grafen. Du har visat det och det går inte att prata bort annat än att någon annan uprpepar mätningen på samma kabel.
Ett intressant läge faktiskt. Är det en egenskap som just denna kabeln uppvisar eller har alla kablar samma egenhet? Även EKK? Hur lång tid krävs det mellan för att gå från den röda till den blåa kurvan.
Jag kan tycka kanske att visst spår av den vänstra backen borde finnas kvar i den blåa kurvan. Men böjer mig för grafens terror.
Kul initiativ, andra kablar bör också testas på samma sätt. Visst är ekomomin begränsande, det går kanske inte att skaffa hur dyra kablar för att testa. Kanske handlare/tillverkare kan hjälpa med att låna kablarna?
Hedlund skrev:Det taggar mig för vidare tester istället för att bli beskylld för defekta kablar och felaktigheter.
Hedlund skrev:Vi kan väl ge det här lite tid och se om vi kan lita på min mätmetod som tillförlitlig och konsekvent.
Efterjhand som mer tester görs kommer jag att lägga upp dom resultaten också.
Användare som besöker denna kategori: akerorj, Google [Bot] och 29 gäster