Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Hedlund skrev:Det taggar mig för vidare tester istället för att bli beskylld för defekta kablar och felaktigheter.
Nja, jag anklagar ingen. Men det är ju något skumt med den röda kabelns impedans. Där bör finnas något som fungerar som en kondensator i serie med objektet. Det är väl många på detta forum som har försökt mäta små resistanser och kommit på att det är svårt? Vilken mätnoggrannhet har den använda utrustningen?
rhenrics skrev:Vid BT av ett "inbränt" resp "oinbränt" par kablar av samma modell/fabrikat, där skillnader kan påvisas statistiskt, kan man helt utesluta att minst ett av paren helt enkelt är "defekt"? Dåligt lödda, skillnader i material pga olika tillverkningsbatchar, etc etc.
Martin skrev:Ser det inte ut som ett böjt streck då? Fast brusigt. De andra kurvorna ser ju också brusiga ut (ju längre ner i impedans man kommer).
Har du testat att DC-resistansmäta kabeln med en noggrann ohmmeter? Är det någon skillnad mot den andra kabeln eller är det tom avbrott?
Morello skrev:Jag misstänker knas med utrustningen, sunkiga kontakter eller tafflig montering av kontakterna. Kbalen är det definitivt inte.
Hur ser mätuppställningen ut?
Driver du en konstant ström och mäter spänningsfallet över kabeln?
Martin skrev:Nej, men om det handlar om en glappkontakt så kanske det syns även på en ohmmeter.
Hedlund skrev:Ärligt talat vet jag inte hur själva mätningen görs ...
Hedlund skrev:Martin skrev:Nej, men om det handlar om en glappkontakt så kanske det syns även på en ohmmeter.
Nej glappkontakt hade visat sig i mätningen som lodräta hopp till oändligt motstånd, så glapp är det inte.
tvett skrev:rhenrics skrev:Vid BT av ett "inbränt" resp "oinbränt" par kablar av samma modell/fabrikat, där skillnader kan påvisas statistiskt, kan man helt utesluta att minst ett av paren helt enkelt är "defekt"? Dåligt lödda, skillnader i material pga olika tillverkningsbatchar, etc etc.
Jag påtalade det här för några sidor sen men fick inget svar från Hedlund....
Morello skrev:Hedlund skrev:Ärligt talat vet jag inte hur själva mätningen görs ...
Ok.
Hedlund skrev:Och därmed var det bevisat att jag är helt ute och cyklar... ?
Hedlund skrev:Morello skrev:Hedlund skrev:Ärligt talat vet jag inte hur själva mätningen görs ...
Ok.
Och därmed var det bevisat att jag är helt ute och cyklar... ?
Hedlund skrev:Morello skrev:Hedlund skrev:Ärligt talat vet jag inte hur själva mätningen görs ...
Ok.
Och därmed var det bevisat att jag är helt ute och cyklar... ?
dimitri skrev:Nattlorden skrev:Har han tre par oanvända så vore det ju läge att börja använda ett par av dem och se senare om den kurvan ändrats.
Oj, det visste jag inte.
Är det samma röda utseende på alla de nya paren?
Thomas_A skrev:dimitri skrev:Nattlorden skrev:Har han tre par oanvända så vore det ju läge att börja använda ett par av dem och se senare om den kurvan ändrats.
Oj, det visste jag inte.
Är det samma röda utseende på alla de nya paren?
Han skriver det ovan...
Dahlqvist skrev:Nej, det gör det verkligen inte. Det visar bara att du inte har kontroll över testförfarandet. Det handlar inte om att vara "koko" utan om att sakna tillräckliga kunskaper. Det är inte samma sak enär det senare kan åtgärdas.
/D
Johan_Lindroos skrev:Dahlqvist skrev:Nej, det gör det verkligen inte. Det visar bara att du inte har kontroll över testförfarandet. Det handlar inte om att vara "koko" utan om att sakna tillräckliga kunskaper. Det är inte samma sak enär det senare kan åtgärdas.
/D
Njä, det behöver inte vara så att Hedlund "saknar tillräckliga kunskaper". Jag tror mer att det ligger i dokumentationen av mätuppställningen. Sådant brukar vara tämligen bristfälligt dokumenterat för liknande dessa kort som är mest tänkta att användas för semiproffsbruk.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster