Inbräning av kablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-04 16:21

Morello skrev:Interregatio. 8O

??? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-04 16:32

D riktade en retorisk fråga till H. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-04 16:36

Morello skrev:D riktade en retorisk fråga till H. :)

Ok!

Vad tror du om kabelkonstruktionen? Flera lager tunn kopparfolie som är stackad, platt kabel?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-04 16:36

Thomas_A skrev:

Det är det slutgiltiga beviset för att Morello har utvecklats till ett retorikmiffo. :P Ser numera bara yta och inget djup... :D

Vad han nog avser är att jag genom vad som ser ut som en fråga (interrogatio) "Så du menar att..." lägger orden i munnen på Johan_Lindroos och tillskriver honom ett påstående som han egentligen inte har uttryckt (även om det är en möjlig tolkning). Jag svara dessutom själv på frågan. Detta är bara en av möjligheterna med att skriva i frågeform, låt vara en av de mer lömska. 8) :D

/D

PS. :D
Senast redigerad av DQ-20 2007-05-04 16:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-04 16:40

Blev bara något förvånad, då D normalt inte brukar hänge sig åt fulretorik. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-04 16:45

Morello skrev:Blev bara något förvånad, då D normalt inte brukar hänge sig åt fulretorik. :wink:

Bara som svar på tal på annan fulretorik. Jag är i retoriskt hänseende så klanderfri som man kan bli. :mrgreen:

/D

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-04 16:48

Dahlqvist skrev:
Thomas_A skrev:

Det är det slutgiltiga beviset för att Morello har utvecklats till ett retorikmiffo. :P Ser numera bara yta och inget djup... :D

Vad han nog avser är att jag genom vad som ser ut som en fråga (interrogatio) "Så du menar att..." lägger orden i munnen på Johan_Lindroos och tillskriver honom ett påstående som han egentligen inte har uttryckt (även om det är en möjlig tolkning). Detta är bara en av möjligheterna med att skriva i frågeform, låt vara en av de mer lömska. 8) :D

/D

Intressant förklaring, det är bara det att M inte sa "interrogatio".

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-04 16:51

dimitri skrev:
Dahlqvist skrev:
Thomas_A skrev:

Vad han nog avser är att jag genom vad som ser ut som en fråga (interrogatio) "Så du menar att..." lägger orden i munnen på Johan_Lindroos och tillskriver honom ett påstående som han egentligen inte har uttryckt (även om det är en möjlig tolkning). Detta är bara en av möjligheterna med att skriva i frågeform, låt vara en av de mer lömska. 8) :D

/D

Intressant förklaring, det är bara det att M inte sa "interrogatio".

Det har du rätt i. Tack för ditt påpekande.

/D

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-04 16:57

Dahlqvist skrev:Det har du rätt i. Tack för ditt påpekande./D

Fel svar. Du ska säga som Graucho Marx: Förstör inte en bra historia genom att komma dragandes med fakta.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-04 17:09

Thomas_A skrev:

Ok!

Vad tror du om kabelkonstruktionen? Flera lager tunn kopparfolie som är stackad, platt kabel?

Ursäkta att jag kidnappar frågan men om du menar Magnan Signature högtalarkablar är de ju fantastistiska ur möbleringssynpunkt om man vill lägga dem under exempelvis en matta. I övrigt tala ju hemsidan klart och tydlig om vad det handlar om: charlataner. Man säger sig ha löst skin-effekten (vilket ger en icke-reaktiv effekt) samtidigt som man rekommenderar att dessa breda band läggs brevid varandra så att induktansen (reaktiv komponent) åker upp maximalt. Detta antyds av Hedlunds mätresultat. Geometrin verkar heller inte vara alldeles väldefinierad. Även om man lägger ihop banden för att minimera induktansen så har man också sett till att maximera kapacitansen för en given induktans. Deras "white paper" blir man bara ledsen av att läsa. "For technical buffs...." Tjena.

EDIT: Jag så nyss att "reference" har en annan konstruktion än Signature med "stackade" folier. Detta ger ju betydligt lägre induktans om isoleringen är tunn, men det maximerar också kapacitansen. Skulle vara kul att se värden på L C R och karaktäristiskt impedans mot bakgrund av vad som timats om LTS-kablens RC-länk.

/D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-05-04 19:57

Dahlqvist skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Dahlqvist skrev:Nej, det gör det verkligen inte. Det visar bara att du inte har kontroll över testförfarandet. Det handlar inte om att vara "koko" utan om att sakna tillräckliga kunskaper. Det är inte samma sak enär det senare kan åtgärdas.

/D

Njä, det behöver inte vara så att Hedlund "saknar tillräckliga kunskaper". Jag tror mer att det ligger i dokumentationen av mätuppställningen. Sådant brukar vara tämligen bristfälligt dokumenterat för liknande dessa kort som är mest tänkta att användas för semiproffsbruk.

Så du menar att dessa mätkort främst är till för dem som har tillräckliga kunskaper för att klara sig utan en utförlig dokumentation? Ok, då förstår jag. Tack för ditt bidrag.

/D

Nä. Du har missuppfattat mig.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 20:09

Dahlqvist skrev:
Thomas_A skrev:

Ok!

Ursäkta att jag kidnappar frågan men om du menar Magnan Signature högtalarkablar är de ju fantastistiska ur möbleringssynpunkt om man vill lägga dem under exempelvis en matta. I övrigt tala ju hemsidan klart och tydlig om vad det handlar om: charlataner. Man säger sig ha löst skin-effekten (vilket ger en icke-reaktiv effekt) samtidigt som man rekommenderar att dessa breda band läggs brevid varandra så att induktansen (reaktiv komponent) åker upp maximalt. Detta antyds av Hedlunds mätresultat. Geometrin verkar heller inte vara alldeles väldefinierad. Även om man lägger ihop banden för att minimera induktansen så har man också sett till att maximera kapacitansen för en given induktans. Deras "white paper" blir man bara ledsen av att läsa. "For technical buffs...." Tjena.

EDIT: Jag så nyss att "reference" har en annan konstruktion än Signature med "stackade" folier. Detta ger ju betydligt lägre induktans om isoleringen är tunn, men det maximerar också kapacitansen. Skulle vara kul att se värden på L C R och karaktäristiskt impedans mot bakgrund av vad som timats om LTS-kablens RC-länk.

/D

Ber om ursäkt till alla som har en massa frågor, men jag kommer inte att ha tid att försöka besvara alla i kväll, men lovar att göra det efterhand.

Vad det gäller det som står på www.magnan.com och min egen översättning av Magnan's hemsida så vill jag inte att ni kopplar detta som negativa argument och förklarar min inställning till kablar genom att läsa vad som står där.
Det som står där får stå för företaget Magnan och David Magnan själv.
Jag delar en del av hans åsikter men långt ifrån alla.
Däremot har jag lärt mig att uppskatta dom produkter dom gör på signal och högtalarkabelsidan och har därför frågat efter möjligheten att sälja dom på hobby basis i Sverige och det får jag så länge tills någon mer dedikerad audio firma tar upp produkten för att marknadsföra den på traditionellt sätt.

Så låt det vara därvid och koppla inte ihop det vi håller på med här och vad som är mina åsikter.

Nu ska vi bara se till att dementera eller bekräfta dom "fynd" jag gjort hittills genom mer mätningar.

Jag har idag inhandlat en del enklare kablar som jag kommer att mäta på i morgon förmiddag och förhoppningsvis kunna redovisa resultat på under helgen.

Återkommer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-05-04 20:17

En liten fråga..

Magnan kablarna som figurerar i mätningarna i tråden, är de konfigurerade som Goertz (sandwich) eller Silversmith (sida vid sida)?

/Peter

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-05-04 22:42

perstromgren skrev:
Kribban skrev:återigen ett gäng frågor :)

Vad är det som förändras i en kabel under inbränningstiden?
Får strömmen det lättare att passera?
Hur lång tid tar det för en kabel att bli inbränd?
Finns det några förklaringar som talar om vad som händer i kabeln?

MVH Christer

Med all respekt, Christer, kan du inte lugna dig en liten stund med frågorna? Om Hedlund et al lyckas genomföra ett test, så har vi bättre underlag till frågorna.

Kabeldebatter blir ofta snabbt inflammerade.

Kanske dags för frågorna snart igen :?:
Miljö-alarmist

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-04 23:28

Nix, inte än :)

Skall bli intressant att se vad som händer vid mätning med andra kablar, kanske lite mer traditionella.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-05 00:50

Hedlund skrev:Jag har idag inhandlat en del enklare kablar som jag kommer att mäta på i morgon förmiddag och förhoppningsvis kunna redovisa resultat på under helgen.

Återkommer

Trevligt initiativ :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-05 01:00

Absolut !

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-05 09:30

Den intressantaste tråden på länge! Good work!

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-05 09:35

Koffe skrev:Den intressantaste tråden på länge! Good work!

Tack för det, och intressantare kommer den att bli.
Men mer om det senare...

Så länge kan jag bara säga... respekt till Morello...
och även till andra tvivlare...

Återkommer

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-05 11:50

Koffe skrev:Den intressantaste tråden på länge! Good work!

Tja, där ser ni vad bra det var att jag var så där in i helvete kategorisk. För hade jag inte varit det, så hade denna tråd kanske inte startats :D :D

Den föddes antagligen ur den lilla batalj jag och Hedlund hade, som övergick i PM. Någonstans på vägen så uppmanades det att en tråd om kabelinbränning skulle startas för att inte sabba den ursprungliga tråden mer. Jag trodde att Hedlund skulle dra igång den men den gode Subjektivisten var ivrigare... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-05-05 12:50

Piotr skrev:En liten fråga..

Magnan kablarna som figurerar i mätningarna i tråden, är de konfigurerade som Goertz (sandwich) eller Silversmith (sida vid sida)?

/Peter

Och på hemsidan verkar det som att båda av mig nämnda koncept används.

Själv har jag använt foliekablar sida vid sida med fint resultat.

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-05 13:49

Vore kul om blindtestet blir av snart.
Det som är väldigt konstigt är att OM det skulle t o m vara en mätbar skillnad mellan inbrännd kabel och icke inbrännd, varför har ingen använt dessa mätningar innan för bevisat sin åsikt?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-05 13:58

Subjektivisten,
H. kommer med nya mätningar snart, han hade e blänkare om det några inlägg högre upp. Dé é ba å vänta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-05 14:28

Jo, men jag menar mätningar i stereophile, lr andra tidningar. Mätningar som kabelkrängare, inbränningsapparater krängare etc. Varför har dom inte visat detta än?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-05 17:01

subjektivisten skrev:Varför har dom inte visat detta än?

De ville väl hålla dig på sträckbänken... :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-05 17:08

subjektivisten skrev:Vore kul om blindtestet blir av snart.
Det som är väldigt konstigt är att OM det skulle t o m vara en mätbar skillnad mellan inbrännd kabel och icke inbrännd, varför har ingen använt dessa mätningar innan för bevisat sin åsikt?

Hedlund har mätt impedans, dvs induktans och resistans och redovisat absolutbeloppet av impedansen.

Den resistiva delen av impedansen är en funktion av längd, area och resistivitet och den induktiva delen är en funktion av geometri. Ingen av dessa paramerar förändras av att kabeln används förutsatt att man inte driver så mycket ström at kabeln åverkas av värmeutvecklingen.

Vi kan sluta oss till att mätningen är inadekvat utförd.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-05 17:18

perstromgren skrev:
Kabeldebatter blir ofta snabbt inflammerade.

Det är då kablarna får feber och blir varma. Inbränning.

Här bränner jag just nu in mig själv vid 39 grader ungefär. :(
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-05 17:18

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60652

Som info, för läsning och personlig reflektion!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-05 18:06

Kaffekoppen skrev:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60652

Som info, för läsning och personlig reflektion!

Själv tycker jag det kabelsvammlet är rent tragikomiskt, "kablar som spelats in och sen inte används går tillbaka till noll igen efter ett tag..." Jo jo, vad hade man väntat sig av en kille som vill sälja kablar.....

Ärligt talat så får jag samma vibbar av sådana totalt ogrundade/obevisade påståenden som av att läsa om "chemtrails" på vaken.se.

Ja läs och bedöm själva genom att läsa lite i trådarna.

http://vaken.se/modules/newbb/viewforum.php?forum=22

Nu var jag kanske så där kategorisk igen, fyyhy på mig :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-05 18:07

Ett blindtest säger inget om skillnaden mellan ny och inbränd kabel. Någon som inte håller med mig?
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi