Jag har en Thorens TD 150 Mk II med originaltonarm TP 13a.
Den är bilden hittade jag på en italiensk hemsida. Mitt ex har en Tandberg-logga på lådans framsida men är i övrigt identisk.
Jag fick den av min gamla mor som inte lyssnar på skivor längre. Den brummade kraftigt och nålen var sliten. Efter lite "handpåläggning" fungerar den utmärkt. Det var inte mycket jag gjorde. Motorn slutade brumma efter lite skruvidragning. Remmen gjorde jag ren. En droppe olja i lagret.
Jag behöll Shure-pickupen (M 75) men bytte nålen till en hyperelliptisk. Ev satsar jag på en OM-40, jag är inte helt nöjd med M75:an.
Apropå om det heter vinyl eller inte så kan man konstatera att bruket av ordet vinyl för LP-skivor (och EP, minns någon dem?) är vida spritt. Det är väl ett utmärkt ord, man förstår direkt vad det handlar om. Några exempel på hur ordet används:
Radio Vinyl, är den stationen bekant?
På
www.vinylengine.com finns allt du nånsin behöver veta om vinyl/lp/ep-spelare.
På de andra stora siten för skivspelare,
www.theanalogdept.com undviks däremot konsekvent ordet vinyl. Där talas om analoga spelare som spelar LP-skivor.
Själv kallar jag min spelare för skivspelare helt enkelt. Eftersom CD-spelare alltid kallas just CD-spelare finns ingen risk för förväxling.
Jag kanske använder den vid 5% av allt musiklyssnande. CD-spelaren snurrar oftare, det är ingen tvekan om det. Men nån gång i veckan eller så blir det en LP. Eller en EP eller singel.