Inbräning av kablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-05 18:13

tvett skrev:Ett blindtest säger inget om skillnaden mellan ny och inbränd kabel. Någon som inte håller med mig?

Jo det kan säga något, att man ev. kan vara nåt på spåret (eller ev. har nåt knas i testförfarandet) om man får ett resultat som tyder på att man hör skillnader av något slag. Men man kan näppeligen dra några absoluta slutsatser av bara ett test. För att kunna göra det så bör man göra så många ordentliga test att statistiken för dessa test blir svår att blunda för, då man har nått en hög repeterbarhet för det resultatet.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-05-05 18:19

Jag tror plötsligt på allt du säger, Tvett, när du har sån där mustaschbild. :D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-05 18:20

Min poäng är att Hedlunds test visar skillnaden mellan två kablar, varav en råkar vara ny (eller tre) och en råkar vara inbränd. Diskussionen har gått varm men jag har inte sett att tre inbrända testades så jag antar att den kabeln felar.

För att att testa skillnaden mellan ny och inbränd kabel känns det rätt naturligt för mig att testa en grupp nya kablar (~10). Efter att ha konstaterat att inga av dessa går att skilja från någon av de andra (BT+mätningar) bränns hälften in varpå nya test utförs.

I mindre skala skulle det tex innebära att man testar två kablar mot varandra vid två tillfällen, då en kabel bränns in mellan dessa tillfällen.

Däremot är min personliga tro att det inte är någon skillnad, jag hoppas dock att de troende ska kunna ta till sig det här inlägget ändå.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-05 21:07

Morello skrev:

Hedlund har mätt impedans, dvs induktans och resistans och redovisat absolutbeloppet av impedansen.

Var hittar jag den redovisningen?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-05 21:08

I tråden...

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-05 22:22

Ja, då kommer här dom mätningarna som jag förstår många har väntat spänt på, och tyvärr får jag börja med att meddela att Morello hade rätt.
Mätningarna från i förgår är felaktiga.

I och med att det blev sånt liv igår så tyckte jag det var bäst att verifiera att jag hade gjort rätt, men jag fick inte konsekventa resultat så jag kopplade isär alla kablar och misstänkte snabbt att orsaken var en XLR kontakt som det hade hänt något med. Så den byttes.

Det är nästan att man kan börja tror på "parafenomenala" fenomen att det skall smyga in ett fel precis exakt där det inte får göra det, och precis när jag skulle mäta dom obrukade Magnan kablarna.
Jag fick i och för sig olika resultat på dom, men drog då felaktigt slutsatsen att det kanske är så med nya kablar.
Jag menar, jag hade ju precis upptäck något och var glad över det.
Tyvärr drog jag inte slutsatsen att något var fel.

Känns som att Morello var inne på rätt spår när han härledde problemet till ström och eventuellt oxid, för hur kan man annars få ett så "exponetiellt" fel som det är.
Tjusigt av dig Morello att pricka det...

Men nu till dagens mätningar som jag varit noggrann att får så rätt som jag bara kan.

Mätning av kablarna

Dom kablar jag mätt på är:
1. Vanlig 0,75 kvmm lampsladd
2. MIT MH-770 CVT Twin II
3. DLS speakercable SC 2x2.5 ECOCC 99.99994% pure copper awg 13
(faan får dom allt ifrån)
4. Magnan Signature
5. EKK "light" från lokal järnhandel
6. Aurora 2x1,5 sqmm (189x0,1)

Alla kablarna är 2,4 meter långa.

Bild

Finns väl inte så mycket att säga egentligen mer än att dom mäter lite olika. Det enda jag reagerar på lite är att impedansen på MIT sticker lite tidigare, och det kan väl tänkas bero på något som "boxarna" hittar på.

Kontakt

I och med att jag hade lite kontaktbekymmer så ville jag mäta lite på det.

Bild

Jag har använt vanlig finfördelad 2,5 kvmm kabel för dessa mätningarna.

På den lila översta har jag bara skalat ändarna och hållet dom lätt motvarandra. Tydligen är jag inte riktigt stabil på handen.
För den röda kurvan har jag bara tvistat ihop ändarna.
För den gröna kurvan har jag lagt ändarna mot varandra och trycker hårt.
Den blåa kurvan visar en mätning där ändarna är lödda.

Skillnader mellan inbränd och icke inbränd kabel

I mätningen som redovisats tidigare så var ju den största skillnaden vid låga frekvenser och det har jag redovisat som ett kontaktproblem.
Men även vid höga frekvenser finns en skillnad...
Kan man påvisa att den skillnaden finns mellan inbränd och icke inbränd kabel.

Svaret är nej.

Titta på kurvorna nedan...
Grön och blå kurva är använd respektive ny kabel när kablarna ligger jämte varandra på golvet. Ingen skillnad.

Gul och lila kabel är använd respektive ny kabel när dom ligger på varandra.

Tycker det är intressant att se att placeringen av kablarna kan inverka så mycket på mätningarna.
Kan man dra slutsatsen att geometrin av en kabel påverkar ljudet ?

Bild

Så den första mätningen från i förgår går bort, för skillnaden som kan ses mellan gul och lila kurva kan mycket väl bero på att jag inte haft kablarna lika mycket "på" varandra för använd respektive icke använd kabel.

Inverkan av golv ?

Det slog mig att vissa gillar att lyfta upp sina kablar med små plintar.
Har för mig att någon påstått att kablarna kan påverkas av närliggande konduktiva material m.m....
Roliga teorier, men det kan man väl mäta på.
Sagt och gjort.
Kurvorna nedan visar kablarna liggande på golvet och hängande i luften.
Tycker inte man kan prata om någon mätmässig inverkan i alla fall.
Vad mer skulle kunna påverka kabeln och ge olika ljud ?
Vibrationer ????

Bild

"Hagelbösse-koppling"

Kunde mäta stor förändring av mätvärdena när jag testade två kablar av samma typ parallellt med varandra.
Oavsett kabel var resultatet lika.
Vad som förbryllar mig är att impedansen inte halverades utan minskade med en faktor 2,5-3 beroende på kabel.
Ett intressant fenomen, men med suspekta data, så jag vill inte dra några hypoteser om det, men diskuera det gärna...

Bild

Lila = Enkel Magnan Signature
Grön = Enkel EKK
Röd = Enkel Aurora 1,5
Blå = Dubbel EKK
Gul = Dubbel Aurora 1,5
Mörkblå och mintgrön = Dubbel Magnan Signature (redovisas nedan med en annan skala.)

Bild

EKK

I och med att jag hittade att dubblering av kablarna påverkar, så kunde det vara intressant för er EKK fantaster att se mätningar på enbart EKK.

Blå = Enkel EKK
Gul = Dubbel EKK
Lila = Dubbel tvinnad EKK

Bild

Rullad kabel

Har hört att det finns åsikter om att kablar inte får korsa varandra, eller ligga ihopvirad för det kan skapa en spole.
Det kan man väl också mäta så här redovisas mätningar för på golv liggande EKK, precis jämte ett antal högtalarmagneter, lindad till en rulle på 5 varv, och hårt lindad till en rulle på 10 varv.
Vill inte komma med några teorier om detta, men så här ser mätningarna ut.

Bild

Ja, det var det jag hade att visa.
Nu får alla hitta sina egna teorier om detta.

Vad det gäller att kunna påvisa mätbara skillnader mellan inbrända och icke inbrända kablar så har jag inte lyckats med detta.

/Janne
Senast redigerad av Hedlund_inaktiv 2007-05-06 13:37, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 22:23

Vad det gäller inbränning av kablar har jag tyckt mig höra en svag förbättring med mina lampsladdar för 2 kr/metern efter ett antal dagar, men den EVENTUELLA, lilla skillnaden kan enligt min mening vara placebo.

Däremot är jag litet, något mera , säker på att t.ex. förstärkare låter bättre efter ett antal dagars drift, från då föstärkaren är helt ny.
Det är dock en mycket liten skillnad, om ens någon alls.

Kanske behöver komponenterna " brännas in " , uppnå sin optimala temperatur osv. Detta är dock inget jag kunnat testa.
Det borde också ibland innebära att förstärkaren låter sämre i genomvarmt tillstånd, om den har trimmats vid kallt tillstånd.

Hursomhelst är effekterna av en ev. inbränning knappt hörbar enligt min mening, eller kanske bara " placebo ".

En blindtest är ju svår att genomföra, utom för kablar, förstås.

V.H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 22:29

Mycket intressanta mätningar, janne!

Det mest intressanta för mig, var väl att lödning av kabel uppvisar en mätbar förbättring mot t.ex. tvinnande av kabel.
Jag har alltid tyckt mig höra att lödning låter bättre.
Något som kanske verifieras genom din mätning.

Tack.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-05 22:36

Tjusigt Hedlund!

Inbränning har jag nog aldrig trott på, men allt det andra är ju intressant.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-05 22:47

Först vill jag tacka dig Hedlund för att du både tar dig denna tiden att mäta och joxa, samt redovisa resultaten så som du gör.

Ang dina mätvärden så finns det ju några som kan verka lite intressanta i sig, men man får hela tiden komma ihåg att det är vad jag förstår väldigt små skillnader som mätningarna visar. Och då är ju den naturliga frågan, kan detta påverka mycket nog så att det blir detekterbart i ljudet, och då givetvis i blindtester? Jag personligen tror inte det. Däremot så finns det fortfarande en anledning till att ha koll på dessa värden och mycket annat i en apparat eller hela anläggningen. För ett flertal sådana värden som inte är helt perfekta kan kanske tillsammans bli hörbara, även om de inte är de var för sig. Det är bara en teori från mig, men det känns liksom logiskt att det kan vara så.

Du nämnde vibrationer som ett ev. påverkande problem.

Ja vibrationer vill man ju oftast slippa, men jag vill nog påstå att ingen skulle märka om en högtalarkabel gick "runt knuten" och någon stod där och slog med hammare på den medans man lyssnade på favoritmusiken. Ja så länge man inte rent fysiskt hörde själva slagen.

Samma sak så tror jag näppeligen någon i ett blindtest skulle märka om en förstärkare skulle stå helt klippstabilt på ett stenblock, eller sitta i en färgskak på fullt ös medans den fick en CD-signal som den förstärkte vidare till högtalare. Så länge inte stärkaren rent fysiskt vibrerar sönder så tror jag få eller ingen skulle ana att den satt och ruskade sig helt suddig i en färgskak medans den drev högtalarna :D

Men på en vinylspelare i färgskaken så är jag rätt säker på att de flesta hade reagerat...... :D

Det är alltid lätt att folk ser ett mätresultat och drar lite skeva slutsatser av dessa, kanske utan att tänka till om nivån på skillnadrena. Om de ens kan göra sig hörda över musiken eller genom musiken ensamma. I klunga med ett gäng andra mätbara fenomen så kan ju chansen för hörbarhet öka, ja kanske vara helt realistisk och verklig.

Bara för att ett mätinstrument är kapabelt till väldigt stora upplösningar så är det inte alls säkert att människan har samma upplösning när det gäller att försöka detektera det som mätts.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-05-05 22:47

Så ljuvligt jämn impedansen hos den där lampsladden är, över det hörbara frekvensområdet. :-)
*tolka mätdata*

Hur långa var alla kablar förresten?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-05 23:04

Ronnie skrev:Så ljuvligt jämn impedansen hos den där lampsladden är, över det hörbara frekvensområdet. :-)
*tolka mätdata*

Hur långa var alla kablar förresten?

Ooops... missade det.
2,4 meter.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-05 23:12

Dr_Tinnitus.

Tack för det.
Nej jag tror inte heller på att vibrationer kan påverka en högtalarkabel så mycket att det är hörbart.

Men ska det stå en flane och slå med en hammare på kabeln får det vara en effektiv kille som kan komma upp i mer än 20 slag i sekunden så att vi kan höra det.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-06 08:11

Dr_Tinnitus skrev:Först vill jag tacka dig Hedlund för att du både tar dig denna tiden att mäta och joxa, samt redovisa resultaten så som du gör.

Ang dina mätvärden så finns det ju några som kan verka lite intressanta i sig, men man får hela tiden komma ihåg att det är vad jag förstår väldigt små skillnader som mätningarna visar. Och då är ju den naturliga frågan, kan detta påverka mycket nog så att det blir detekterbart i ljudet, och då givetvis i blindtester? Jag personligen tror inte det. Däremot så finns det fortfarande en anledning till att ha koll på dessa värden och mycket annat i en apparat eller hela anläggningen. För ett flertal sådana värden som inte är helt perfekta kan kanske tillsammans bli hörbara, även om de inte är de var för sig. Det är bara en teori från mig, men det känns liksom logiskt att det kan vara så.

Ja vibrationer vill man ju oftast slippa, men jag vill nog påstå att ingen skulle märka om en högtalarkabel gick "runt knuten" och någon stod där och slog med hammare på den medans man lyssnade på favoritmusiken. Ja så länge man inte rent fysiskt hörde själva slagen.

Samma sak så tror jag näppeligen någon i ett blindtest skulle märka om en förstärkare skulle stå helt klippstabilt på ett stenblock, eller sitta i en färgskak på fullt ös medans den fick en CD-signal som den förstärkte vidare till högtalare. Så länge inte stärkaren rent fysiskt vibrerar sönder så tror jag få eller ingen skulle ana att den satt och ruskade sig helt suddig i en färgskak medans den drev högtalarna :D

Men på en vinylspelare i färgskaken så är jag rätt säker på att de flesta hade reagerat...... :D

Det är alltid lätt att folk ser ett mätresultat och drar lite skeva slutsatser av dessa, kanske utan att tänka till om nivån på skillnadrena. Om de ens kan göra sig hörda över musiken eller genom musiken ensamma. I klunga med ett gäng andra mätbara fenomen så kan ju chansen för hörbarhet öka, ja kanske vara helt realistisk och verklig.

Bara för att ett mätinstrument är kapabelt till väldigt stora upplösningar så är det inte alls säkert att människan har samma upplösning när det gäller att försöka detektera det som mätts.

Dr Tinnitus

Vill vända på detta resonemang, hoppas du inte misstycker? :)

Jag har själv upplevt skillnader, bl.a med en " Purist audio " RCA kabel versus LTS antennkabel. Troligen mäter dessa kablar ganska lika, åtminstone borde dom vara hörbart lika, eftersom det troligen är små mätbara skillnader.
Jag upplevde skillnaden mellan dessa kablar som ganska stor, och jag föredrog LTS kabel vid alla musikstilar/skivor.

Ibland kan kanske små mätskillnader frammana en större ljudmässig skillnad än det borde vara ( och vice versa, naturligtvis ).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-05-06 08:27

Hedlund skrev:Dr_Tinnitus.

Tack för det.
Nej jag tror inte heller på att vibrationer kan påverka en högtalarkabel så mycket att det är hörbart.

Men ska det stå en flane och slå med en hammare på kabeln får det vara en effektiv kille som kan komma upp i mer än 20 slag i sekunden så att vi kan höra det.

Nja hammarslaget är ju en transient och innehåller därför möjligtvis energi över en stor bandbredd.. alltså inte att jämföra med en perfekt periodisk våg som en sinus.

Trampar man på en gitarrsladd så hör man det ut genom stärkaren även fast man trampar en gång.. blir ju alltså inte 1Hz utan en "hög med skräp" från trampet där energin ligger mestadels i övre mellanregistret/diskant.

/Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-06 13:00

Piotr skrev:Trampar man på en gitarrsladd så hör man det ut genom stärkaren även fast man trampar en gång.. blir ju alltså inte 1Hz utan en "hög med skräp" från trampet där energin ligger mestadels i övre mellanregistret/diskant.

Kan man höra det? Coolt!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-06 13:17

Bra inlägg Hedlund. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-05-06 13:23

tänk om alla gjorde som hedlund och faktiskt experimenterade och publicerade sin resultat här

skulle leda till mycket intressantare trådar
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-06 13:48

Peter.
Jo, det är klart att ett hammarslag skapar en massa vibrationer om man skulle få för sig att hamra på en kabel.
Tyckte bara att själva iden att hamra på en kabel var lite rolig så jag var bara ironisk.

Har ägnat förmiddagen åt att lyssna lite på dom nyinköpta kablarna eftersom det var länge sedan jag lyssnade på "billiga" kablar.
Som väntar så låter 0,75 1,5 och 2,5 kvadrats finfördelade ganska mediokert. Ingen lyster, ansaknad av detaljer, ingen dynamik.
Kort sagt väldigt tråkiga att lyssna på.
Men jag blev väldigt förvånad av EKK's kvalitéer.
Rent, dynamiskt och med en storlek på ljudbilden som väl matchar mina MIT och Magnan.
Det enda som man skulle kunna önska sig vore att den kunde matcha Magnan Signature i dom övre registren, men det saknas lite detaljeringsförmåga och skirhet för att den ska hänga med hela vägen.
Men EKK är onekligen mycket bra, och för pengarna är det ju rent löjligt vad bra den är.
Kör man bi-wireing så är den ett klockrent val för registren upp till 1000 Hz ungefär.
Så fungerade den i min anläggning.

Må va att dom inte är inbrända (om det nu finns något sådant), men EKK kommer att få hänga med ett tag så får vi se om dom hänger med i längden...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 13:58

Hedlund skrev:Men jag blev väldigt förvånad av EKK's kvalitéer.
Rent, dynamiskt och med en storlek på ljudbilden som väl matchar mina MIT och Magnan.
Det enda som man skulle kunna önska sig vore att den kunde matcha Magnan Signature i dom övre registren, men det saknas lite detaljeringsförmåga och skirhet för att den ska hänga med hela vägen.
Men EKK är onekligen mycket bra, och för pengarna är det ju rent löjligt vad bra den är.
Kör man bi-wireing så är den ett klockrent val för registren upp till 1000 Hz ungefär.
Så fungerade den i min anläggning.

Må va att dom inte är inbrända (om det nu finns något sådant), men EKK kommer att få hänga med ett tag så får vi se om dom hänger med i längden...

Yupp, EKK är mycket bra för pengen. Det ska till mycket mekande, mycket pengar för att hitta bättre. Personligen tycker jag nog att EKK klarar sig högre upp än ett kilo, men det är säkert beroende på stärkare och högtalare.

Nackdelen med EKK är deras "physical appearance" eller deras totala brist på sådan. Smidiga som järnrör, fula som f-n och allmänt hopplösa att jobba med. Egentligen borde man göra en fast installation i väggen eller golvet och sedan dra en en-kardelig telefonkabel de sista 20-30 cm till högtalarna. Sådan telefonkabel använder jag för övrigt som internkabel i mina högtalare, låter alldeles utmärkt ända upp i diskanten.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-06 15:02

Style skrev:tänk om alla gjorde som hedlund och faktiskt experimenterade och publicerade sin resultat här

skulle leda till mycket intressantare trådar

Juppz, och om man råkar gjort ett fel ha pondus att erkänna det. Det visar på att Hedlund är en seriös man.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-06 15:29

Richard skrev:Däremot är jag litet, något mera , säker på att t.ex. förstärkare låter bättre efter ett antal dagars drift, från då föstärkaren är helt ny.

Jag har bara haft en helt ny förstärkare en gång (det slutsteg jag har nu). Innan dess har jag haft begagnat eller demoex, etc. Det var en märkbar skillnad på ljudet direkt uppackad från kartong tills efter någon timme.

Men under den första timmen hände det ganska mycket ljudmässigt. Det var inte riktigt i paritet med hur jag upplevde förändringen av högtalarljudet den gång jag köpte helt nya högtalare. Men avsevärt mycket större än de skillnader jag hört mellan olika cd/dvd-spelare exempelvis.

Däremot upplever jag numera ingen skillnad på ljudet från slutsteget från det att det precis slås på (är kallt) till det blivit varmt. Nu låter det alltid bra.

Hälsn. Michael

Ps. Hedlund; Respekt! 8)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-06 15:46

Richard skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Först vill jag tacka dig Hedlund för att du både tar dig denna tiden att mäta och joxa, samt redovisa resultaten så som du gör.

Dr Tinnitus

Vill vända på detta resonemang, hoppas du inte misstycker? :)

Jag har själv upplevt skillnader, bl.a med en " Purist audio " RCA kabel versus LTS antennkabel. Troligen mäter dessa kablar ganska lika, åtminstone borde dom vara hörbart lika, eftersom det troligen är små mätbara skillnader.
Jag upplevde skillnaden mellan dessa kablar som ganska stor, och jag föredrog LTS kabel vid alla musikstilar/skivor.

Ibland kan kanske små mätskillnader frammana en större ljudmässig skillnad än det borde vara ( och vice versa, naturligtvis ).

Nej jag misstycker inte.

Visst kan det kanske bli som du säger ibland med, men det sker sannolikt ovanligare skulle jag tro.

Dessutom så talar du om "upplevda" skillnader i ditt fall, så jag förmodar att de inte är bekräftade i BT? Och då blir det ju liksom nåt helt annat... :D

Dr Tinnitus

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-06 15:58

MichaelG skrev:
Richard skrev:Däremot är jag litet, något mera , säker på att t.ex. förstärkare låter bättre efter ett antal dagars drift, från då föstärkaren är helt ny.

Jag har bara haft en helt ny förstärkare en gång (det slutsteg jag har nu). Innan dess har jag haft begagnat eller demoex, etc. Det var en märkbar skillnad på ljudet direkt uppackad från kartong tills efter någon timme.

Men under den första timmen hände det ganska mycket ljudmässigt. Det var inte riktigt i paritet med hur jag upplevde förändringen av högtalarljudet den gång jag köpte helt nya högtalare. Men avsevärt mycket större än de skillnader jag hört mellan olika cd/dvd-spelare exempelvis.

Däremot upplever jag numera ingen skillnad på ljudet från slutsteget från det att det precis slås på (är kallt) till det blivit varmt. Nu låter det alltid bra.

Hälsn. Michael

Ps. Hedlund; Respekt! 8)

Då har du upplevt samma som jag, att " inbränning" av t.ex. förstärkare kanske påverkar ljudet. Problemet är att det inte går att blindtesta i praktiken, om man nu inte köper två förstärkare, förstås.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-06 16:14

Piotr skrev:
Hedlund skrev:Dr_Tinnitus.

Tack för det.

Nja hammarslaget är ju en transient och innehåller därför möjligtvis energi över en stor bandbredd.. alltså inte att jämföra med en perfekt periodisk våg som en sinus.

Trampar man på en gitarrsladd så hör man det ut genom stärkaren även fast man trampar en gång.. blir ju alltså inte 1Hz utan en "hög med skräp" från trampet där energin ligger mestadels i övre mellanregistret/diskant.

/Peter

Utan att veta helt säkert, trots att jag faktisk har både elgura gitarrkablar och förstärkare hemma som används då och då, så tror jag att det inte är riktigt samma sak att jämföra att hamra på en gitarrkabel och en högtalarkabel eller signalkabel till ljudanläggningen.

Jag misstänker att det inte är riktigt samma nivåer på signalerna i kablarna och att gitarrkabeln antagligen är mycket mer känslig för mekanisk påverkan som slag och tramp. Har själv upplevt hörbart ur PA när man rotar runt med gitarrkablar på scen, men aldrig nåt sånt från kablar i ljudanläggning hemma.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 16:17

Dr_Tinnitus skrev:Jag misstänker att det inte är riktigt samma nivåer på signalerna i kablarna och att gitarrkabeln antagligen är mycket mer känslig för mekanisk påverkan som slag och tramp. Har själv upplevt hörbart ur PA när man rotar runt med gitarrkablar på scen, men aldrig nåt sånt från kablar i ljudanläggning hemma.

Visst. I en gitarrkabel är det väl bara några mV i nivå medan en linjekabel håller några volt och en högtalarkabel ännu mycket mer.

Men det visar ändå att mekanisk påverkan på en kabel yttrar sig i påverkan på signalen. I vilken grad detta är hörbart är en helt annan sak.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-06 18:03

Stämmer in i hyllningskören. Tack för mätningarna Hedlund!

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-06 21:35

Tänkte återkomma till frågan om blindtest.
Tycker det har varit lite dåligt intresse och för få deltagare, så jag frågar igen.
Finns intresset ?

Är Almen och Vigor fortfarande intresserade ?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-06 21:58

Jag är absolut intresserad, om inte annat för att det skulle vara trevligt att träffa dig!

Bra gjort!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-06 22:57

Det skulle vara intressant i sug att deltaga på ett eller annat vis i ett blindtest. Men tyvärr har jag ett lite speciellt jobb som gör att det kan vara svårt att planera när jag är hemma eller på jobb, och när jag måste på jobb så är det ofta på kort varsel. Helikoptern väntar inte på mig om man säger så... :D

Dr Tinnitus

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi