Ja, då kommer här dom mätningarna som jag förstår många har väntat spänt på, och tyvärr får jag börja med att meddela att Morello hade rätt.
Mätningarna från i förgår är felaktiga.
I och med att det blev sånt liv igår så tyckte jag det var bäst att verifiera att jag hade gjort rätt, men jag fick inte konsekventa resultat så jag kopplade isär alla kablar och misstänkte snabbt att orsaken var en XLR kontakt som det hade hänt något med. Så den byttes.
Det är nästan att man kan börja tror på "parafenomenala" fenomen att det skall smyga in ett fel precis exakt där det inte får göra det, och precis när jag skulle mäta dom obrukade Magnan kablarna.
Jag fick i och för sig olika resultat på dom, men drog då felaktigt slutsatsen att det kanske är så med nya kablar.
Jag menar, jag hade ju precis upptäck något och var glad över det.
Tyvärr drog jag inte slutsatsen att något var fel.
Känns som att Morello var inne på rätt spår när han härledde problemet till ström och eventuellt oxid, för hur kan man annars få ett så "exponetiellt" fel som det är.
Tjusigt av dig Morello att pricka det...
Men nu till dagens mätningar som jag varit noggrann att får så rätt som jag bara kan.
Mätning av kablarna
Dom kablar jag mätt på är:
1. Vanlig 0,75 kvmm lampsladd
2. MIT MH-770 CVT Twin II
3. DLS speakercable SC 2x2.5 ECOCC 99.99994% pure copper awg 13
(faan får dom allt ifrån)
4. Magnan Signature
5. EKK "light" från lokal järnhandel
6. Aurora 2x1,5 sqmm (189x0,1)
Alla kablarna är 2,4 meter långa.
Finns väl inte så mycket att säga egentligen mer än att dom mäter lite olika. Det enda jag reagerar på lite är att impedansen på MIT sticker lite tidigare, och det kan väl tänkas bero på något som "boxarna" hittar på.
Kontakt
I och med att jag hade lite kontaktbekymmer så ville jag mäta lite på det.
Jag har använt vanlig finfördelad 2,5 kvmm kabel för dessa mätningarna.
På den lila översta har jag bara skalat ändarna och hållet dom lätt motvarandra. Tydligen är jag inte riktigt stabil på handen.
För den röda kurvan har jag bara tvistat ihop ändarna.
För den gröna kurvan har jag lagt ändarna mot varandra och trycker hårt.
Den blåa kurvan visar en mätning där ändarna är lödda.
Skillnader mellan inbränd och icke inbränd kabel
I mätningen som redovisats tidigare så var ju den största skillnaden vid låga frekvenser och det har jag redovisat som ett kontaktproblem.
Men även vid höga frekvenser finns en skillnad...
Kan man påvisa att den skillnaden finns mellan inbränd och icke inbränd kabel.
Svaret är nej.
Titta på kurvorna nedan...
Grön och blå kurva är använd respektive ny kabel när kablarna ligger jämte varandra på golvet. Ingen skillnad.
Gul och lila kabel är använd respektive ny kabel när dom ligger på varandra.
Tycker det är intressant att se att placeringen av kablarna kan inverka så mycket på mätningarna.
Kan man dra slutsatsen att geometrin av en kabel påverkar ljudet ?
Så den första mätningen från i förgår går bort, för skillnaden som kan ses mellan gul och lila kurva kan mycket väl bero på att jag inte haft kablarna lika mycket "på" varandra för använd respektive icke använd kabel.
Inverkan av golv ?
Det slog mig att vissa gillar att lyfta upp sina kablar med små plintar.
Har för mig att någon påstått att kablarna kan påverkas av närliggande konduktiva material m.m....
Roliga teorier, men det kan man väl mäta på.
Sagt och gjort.
Kurvorna nedan visar kablarna liggande på golvet och hängande i luften.
Tycker inte man kan prata om någon mätmässig inverkan i alla fall.
Vad mer skulle kunna påverka kabeln och ge olika ljud ?
Vibrationer ????
"Hagelbösse-koppling"
Kunde mäta stor förändring av mätvärdena när jag testade två kablar av samma typ parallellt med varandra.
Oavsett kabel var resultatet lika.
Vad som förbryllar mig är att impedansen inte halverades utan minskade med en faktor 2,5-3 beroende på kabel.
Ett intressant fenomen, men med suspekta data, så jag vill inte dra några hypoteser om det, men diskuera det gärna...
Lila = Enkel Magnan Signature
Grön = Enkel EKK
Röd = Enkel Aurora 1,5
Blå = Dubbel EKK
Gul = Dubbel Aurora 1,5
Mörkblå och mintgrön = Dubbel Magnan Signature (redovisas nedan med en annan skala.)
EKK
I och med att jag hittade att dubblering av kablarna påverkar, så kunde det vara intressant för er EKK fantaster att se mätningar på enbart EKK.
Blå = Enkel EKK
Gul = Dubbel EKK
Lila = Dubbel tvinnad EKK
Rullad kabel
Har hört att det finns åsikter om att kablar inte får korsa varandra, eller ligga ihopvirad för det kan skapa en spole.
Det kan man väl också mäta så här redovisas mätningar för på golv liggande EKK, precis jämte ett antal högtalarmagneter, lindad till en rulle på 5 varv, och hårt lindad till en rulle på 10 varv.
Vill inte komma med några teorier om detta, men så här ser mätningarna ut.
Ja, det var det jag hade att visa.
Nu får alla hitta sina egna teorier om detta.
Vad det gäller att kunna påvisa mätbara skillnader mellan inbrända och icke inbrända kablar så har jag inte lyckats med detta.
/Janne