ljudkort som brummar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emrik

ljudkort som brummar

Inläggav Emrik » 2007-05-06 13:13

jag har ett problem när jag spelar musik(eller vad som helst) ifrån min dator. om jag drar upp volymen till nästan hälften på förstärkaren så börjar suben och brumma. och efter lite efterforskning så har jag kommit fram till att det är ljudkortet som stör. om jag spelar ifrån min fina cdfreestyle så händer inte samma sak.

så nu är min fråga. kan jag göra någonting åt det? eller måste jag köpa ett externt ljudkort för 2000 eller kan jag linda in mitt ljudkort i aluminiumfolie eller något sånt?

det har inte alltid varit såhär heller. så det kanske är ljudkortet som har gett upp.
och för någon vecka sedan så hade jag tråkigt. så då kom jag på att ställa datorn upp och ner kanske var roligt. så den står upp och ner nu :P men det borde inte göra någon skillnad tycker jag.

jag har ett creative x-fi xtreme music. kanske inte världens bästa hifikort men det fungerar :)

//Eran Emrik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 13:21

Brum ska du inte ha i det kortet, det är bra nog för musiklyssning.

Har du kollat kablaget? Det är troligare att brummet uppstår där. Du kan också prova att lyfta ur ljudkortet och sätta det på plats igen. Brummar det även när du inte spelar något utan bara vrider upp volymen?

När du spelar från ljudkortet, hur har du det kopplat då? Har du fler saker kopplade till stereon som kanske ligger i slinga eller nåt? Tänk efter om du gjort någon annan förändring innan det började brumma.

Om du kopplar in ett par hörlurar direkt på ljudkortet, brummar det i dessa då? Om det inte gör det så ligger felet någon annanstans.

Man kan ju förstås inte utesluta att ljudkortet har gått sönder, men det bör du upptäcka om du lyssnar direkt på det med lurar.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 13:21

Brum ska du inte ha i det kortet, det är bra nog för musiklyssning.

Har du kollat kablaget? Det är troligare att brummet uppstår där. Du kan också prova att lyfta ur ljudkortet och sätta det på plats igen. Brummar det även när du inte spelar något utan bara vrider upp volymen?

När du spelar från ljudkortet, hur har du det kopplat då? Har du fler saker kopplade till stereon som kanske ligger i slinga eller nåt? Tänk efter om du gjort någon annan förändring innan det började brumma.

Om du kopplar in ett par hörlurar direkt på ljudkortet, brummar det i dessa då? Om det inte gör det så ligger felet någon annanstans.

Man kan ju förstås inte utesluta att ljudkortet har gått sönder, men det bör du upptäcka om du lyssnar direkt på det med lurar.

/ B

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2007-05-06 14:23

Har du kollat om du har olika jord vid sub o dator? är allt kopplat till samma jordade vägguttag ? har du nån tv ansluten till subben via tex en hembioreceiver ? man får problem om man jordar på mer än ett ställe, och datorn har en switchad nätdel som kan skapa problem om man inte är försiktig med kopplingarna, sen kan det ju vara ett kabelfel också, har du provat med annan kabel ?

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2007-05-06 15:04

subben har inge jord. och ingenting annat är kopplat till förstärkaren. bara den sladden. och det brummar även när man inte spelar någonting. så om jag drar upp volymen men inte spelar någonting så börjar den brumma. men om jag drar ur sladden ur ljudkortet så brummar det inte även om jag spelar fullt. och i hörlurar hör jag ingenting ;/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 15:14

Emrik skrev:subben har inge jord. och ingenting annat är kopplat till förstärkaren. bara den sladden. och det brummar även när man inte spelar någonting. så om jag drar upp volymen men inte spelar någonting så börjar den brumma. men om jag drar ur sladden ur ljudkortet så brummar det inte även om jag spelar fullt. och i hörlurar hör jag ingenting ;/

Men om det inte brummar i hörlurarna (inte ens på hög volym?) så måste felet ligga någonstans efter ljudkortet.

Hur är det kopplat? Ljudkort till linjeingång på förstärkaren gissar jag. Sedan har du ett par fronthögtalare kopplade till förstärkaren. Och så subben som också är kopplade till förstärkaren? Eller är fronthögtalarna kopplade till subben?

Något mer inkopplat?

/ B

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2007-05-06 15:16

hmmm... nu har jag märkt att det beror på hur hög volym jag har i datorn och ut. om jag ställer in fullt ljud där i ljudkontrollern så brummar det även på låga volymer. men ju mer jag sänker desto högre kan jag skruva förstärkaren. men ljudet är ingefär lika högt hela tiden. det är dock bara när jag ändrar den där första stapeln och inte när jag ändrar på wavestapeln. vilket är skumt. ska prova ta ur kortet och banka lite vett i det.

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2007-05-06 15:19

Bill50x skrev:Hur är det kopplat? Ljudkort till linjeingång på förstärkaren gissar jag. Sedan har du ett par fronthögtalare kopplade till förstärkaren. Och så subben som också är kopplade till förstärkaren? Eller är fronthögtalarna kopplade till subben?

Något mer inkopplat?

/ B

har ingenting mer inkopplat. det är ljudkort till linjeingång på förstärkaren. sen till subben och frontarna är kopplade till subben.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2007-05-06 16:35

brumet ändras alltså när du ändrar master men inte wave ? har du någon annan signal in i datorn ? tex någon öppen line in, mic eller cd ? kan vara någon ingång du inte anslutit på ljudkortet som ligger öppen och plockar in störnnigar , prova att muta alla ingångar via mixern i datorn o kolla vad som händer, blir det tyst, slå på dem en i taget o kolla vilken som tar in störningar.

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2007-05-06 16:45

Allt brumm försvann när jag drog ur micken!

tackar MrQaffe för hjälpen :D

äntligen så kan man lyssna på musik igen.

edit : UNDERBART! ALLT LÅTER 85304985430 GÅNGER BÄTTRE NU! jävla skitmicken åker ut genom fönstret! usch för den :D

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-05-09 22:52

Hade det inte varit för micken så hade jag också gissat på att det hade uppstått en jordslinga...
Det är lätt hänt att olika apparaters chassin får olika potential p.ga att de är anslutna till olika jordar. Jag har själv haft sådana problem...

Bra att det bara var en mikrofon och lätt att åtgärda :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-05-10 10:26

Om det kommer tillbaks vänder du elkontakten till subben 180 grader i vägguttaget för att få Fas och Nolla åt rätt håll.

Sten R

Återgå till Teknikforum