Magnetfält i slutsteg/förstärakre...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Magnetfält i slutsteg/förstärakre...

Inläggav Slartibartfast » 2004-04-13 23:38

Jag läste någonstans att magnet fält från strömförsärjning i divervse slutsteg/förstärkare (om de ligger malplacerade) an ge stora störningar på utljudet, typ nätbrumm (50Hz).

Hur mkt sanning ligger det att opampar kan störas av dessa förhållandevis starka magnetfält, och hur bör man skärma om man tänker ge sig på detta?

Om detta störningsmoment finns, finns inte risken att den samtidigt stör ut resterande utrustning i anläggningen?

Det är bara spånande, och antagligen inga nyheter för de som disskuterat/testat/mätt på dessa ting förut, men för mig som inte gjort det vore det roligt att få höra vad man bör göra.. då man har nätbrumm från förstärkarna (iförstärkarna i första hand)

mvh Jocke

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-04-14 10:58

Det är helt rätt att kapacitiv och induktiv koppling kan dra ner prestanda. Sladdar där det kan gå många ampere ska inte ligga för nära känsligare kretsar. Det är också viktigt att begränsa "loop-arean". Tvinning eller flätning av kraftkablar är bra för att reducera elektriska och magnetiska fält.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-04-22 14:47

Att skärma av transformatorer kan också vara en god idé, även om det är ganska knepigt att skärma elektromagnetiska fält på ett effektivt sätt.

Gör en låda av bly och lägg trafon i den... 8O
Låt den för guds skull inte ligga i fuktig miljö...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-22 14:51

Wolfie skrev:Gör en låda av bly och lägg trafon i den...

Varför göra den i en metall som är dålig (jämfört med andra metaller) på att skärma både magnetiska, elektriska och elektromagnetiska fält? :wink:

(bly har ju rätt hög resistivitet och är ej ferromagnetiskt, dock är det väl bra till att skärma radioaktiv strålning)

malare

Inläggav malare » 2004-04-22 16:16

Wolfie skrev:Gör en låda av bly och lägg trafon i den... 8O

Jag har gjort en kåpa av aluminium som går ner över trafon till drygt halva trafons höjd. Det fungerar mycket bra. Se bara till att mittskruven (på en toroid) inte kommer i kontakt med locket.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-04-22 20:52

Hallo.. Vettefan varifrån jag fick bly... En seg eftermiddag på jobbet 8O

Klart mycket bättre med alu eller koppar för den delen.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-22 21:00

Wolfie skrev:Klart mycket bättre med alu eller koppar för den delen.

Fast man får nog fundera på om det är en magnetisk eller kapacitiv koppling man försöker bli av med. För att skärma magnetism krävs ju något som kan magnetiseras lätt. Vanlig järnplåt eller, om man vill stajla, mumetal kan ju då vara lämplig. Rör det sig om en rent kapacitiv koppling är väl koppar och aluminum bra som redan sagts. Båda fallen kan nog vara aktuella vad gäller transformatorer.

Tror,

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

malare

Inläggav malare » 2004-04-23 08:42

Dahlqvist skrev: För att skärma magnetism krävs ju något som kan magnetiseras lätt.

Man kan inte skärma magnetism med ett material som själv blir magnetiserat!

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-23 09:12

malare skrev:
Dahlqvist skrev: För att skärma magnetism krävs ju något som kan magnetiseras lätt.

Man kan inte skärma magnetism med ett material som själv blir magnetiserat!

Mvh. Per Målare

Jo, det är just precis det man gör. Hög magnetiserbarhet (permeabilitet) är i själva verket en förutsättning för att kunna "suga upp" magnetfältet. Se exempelvis:

http://www.mushield.com/qtrly_tech_feature.html

Men inducerat brum från en transformator kan även var kapacitivt och det är det som man kan skärma av med aluminium eller koppar.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-04-23 09:54

OT: Kul att se dig här Per Målare! Fler högtalargurus till folket :D

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-04-23 10:53

Magnetiska material skärmar (suger upp magnetfältet) men vid höga frekvenser räcker det att materialet är elektriskt ledande. För 50 Hz så är det bara mjukjärn, kobolt, nickel och krom som funkar. Coolt med koboltplåt och kromplåt, eller hur?
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-04-23 10:58

malare skrev:Man kan inte skärma magnetism med ett material som själv blir magnetiserat!

Mvh. Per Målare

Är det inte precis så man gör när man skärmar högtalarelement?
Genom att tillsätta en xtra-magnet för att kontrollera det magnetiska flödet?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-04-23 11:29

Wolfie, är det inte mer så att man adderar ett motriktat magnetfält i lagom storlek för att de ska motarbeta varandra i den grad att fältet bara blir tillräckligt stort.. dvs tillräckligt för att inte längre störa ut känslit apparatur runt ikring elementet.

mvh Jocke

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-23 11:40

När man skärmar högtalarelement har man som sagts en extra magnet bakom som motverkar fältet från den "riktiga", dessutom har man en järnkåpa runtom för att minska det ännu mer.

malare

Inläggav malare » 2004-04-23 12:55

Jag tror att det är ganska stor skillnad på att skärma av störningar från en transformator och att skärma av magnetfältet från en högtalare.

När man skärmar av ett magnetfält från ett högtalarelement så gör man väl det genom att ändra och koncentrera fältets utbredning runt magneten.

När man ska störa av en transformator så är det inte själva magnetfältet som man vill ändra för det är redan ganska koncentrerat i tranformatorkärnan. De störningar som transformatorn sänder ut är inducerade av switchningspulser i diodbryggan.

Min erfarenhet är att det viktigaste och billigaste sättet att komma tillrätta med det här problemet är att sätta "snubbers" på diodbryggan. Har man gjort detta så blir effekten av en skärmburk på transformatorn ganska liten. Jag gjorde tvärt om. Jag satte först på en aluminiumskärmburk, vilket gjorde stor skillnad, senare beräknade och satte jag dit "snubbers" och upptäckte att skillnaden mellan skärmburk och icke skärmburk blev mycket liten när "snubbrarna" satt på plats.

Idén med skärmburk i aluminium fick jag på en mässa där en firma presenterade olika sätt att komma tillrätta med icke önskvärda krypströmmar i fastigheter. De hade mätutrustning som de demonstrerade genom att visa på hur man stör av fältet runt en transformator med en skärmburk av plåt och en skärmburk av aluminium. Med plåtburken blev skillnaden noll. Med aluminiumburken blev fältet bara en tiondel.

Jag har alltså i min förstärkare både aluminiumburk och "snubbers" och det anser jag fungerar mycket bra. Men man ska vara medveten om att "snubbers" kan betyda mycket. För att dessa ska vara effektiva så ska de göras på ett speciellt sätt. Jag hittade en beskrivning på "nätet" som skrivits av en kille från Hawaii. Denna beskrivning är mycket bra och fungerar utmärkt, men man måste mäta upp induktansen och kapacitansen i sekundärlindningarna på transformatorn för att kunna beräkna värden i denna "snubber". Om någon är intresserad så kan jag leta fram den här instruktionen i hur man gör en sådan "snubber".

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-23 13:04

Bra förtydligande Per!

Dock så var den ursprungliga frågan om skydd mot 50Hz och där finns väl ingen oenighet om att man bör ha ett magnetiskt ledande material då vid skärmning, eller?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-23 13:21

malare skrev:De störningar som transformatorn sänder ut är inducerade av switchningspulser i diodbryggan.

Är detta att betrakta som RFI eller EMI?

Undrar,

Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

malare

Inläggav malare » 2004-04-23 14:16

Naqref skrev:Bra förtydligande Per!

Dock så var den ursprungliga frågan om skydd mot 50Hz och där finns väl ingen oenighet om att man bör ha ett magnetiskt ledande material då vid skärmning, eller?

Jahaja! Det var det som frågan var :?

Jo, då håller jag med.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-04-24 01:41

Alltså, vid 50Hz är det bara magnetiska störningar? Det jag har är ett brummande i steget, inte i högtalarna dvs, så därför så måste ju något röra sig.. sedan jag läst litet, och insett att det kan vara kul att ta upp en sådan här sak på DIY så kollar jag även huruvida störningarnas inflytande på opampar etc..

Så, mitt problem är bara inuti ett steg, när det har ström i sig.. vilket är bra att ha ibland. 8)

mvh Jocke

malare

Inläggav malare » 2004-04-24 09:58

Slartibartfast skrev:Alltså, vid 50Hz är det bara magnetiska störningar? Det jag har är ett brummande i steget, inte i högtalarna dvs, så därför så måste ju något röra sig.. sedan jag läst litet, och insett att det kan vara kul att ta upp en sådan här sak på DIY så kollar jag även huruvida störningarnas inflytande på opampar etc..

Så, mitt problem är bara inuti ett steg, när det har ström i sig.. vilket är bra att ha ibland. 8)

mvh Jocke

Brummandet behöver inte vara orsakat av magnetfält från kablar eller transformatorer, det kan ju faktiskt vara andra störningar med en periodicitet av 50 Hz. Det bästa sättet att ta reda på vad det är för något, är väl att titta på signalen med ett o-skåp.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-04-24 10:29

Kanske behövs det en brumfälla?
Kolla in på peranders hemsida http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/dct01/index.html
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-04-24 17:56

Bara så ni vet så spelar det ingen roll längre.. ;) Jag brände en säkring i steget idag så nu är det tyst som attsingen!

mvh Jocke

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-04-24 20:25

Oops brände du steget eller ?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-04-25 02:21

Närå, det tror jag inte.. men det surrade litet.. och sedan surade jag litet.. ;)

Öppnade och kollade.. ska göra mätningar om det inte funkar när jag bytt de säkringar som gått.

Det var liksom inte inkopplat, konstigt!

Återgå till DIY-forum