världens mest överskattade artister

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-06 19:52

Vee-Eight skrev:
matereo skrev:Jeff Lynne och ELO... samt allt Lynne producerat.

PROTEST! 8O :)

Avslås! :twisted: :)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-06 19:59

vee-eight jag har en dvd med elo som jag fick av någon, och även om den ser fräsch ut har jag misstankar om att han också fick den av någon, som också fick den av någon
om du vill kan du få den av mig

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-06 20:09

boyafraid skrev:vee-eight jag har en dvd med elo som jag fick av någon, och även om den ser fräsch ut har jag misstankar om att han också fick den av någon, som också fick den av någon
om du vill kan du få den av mig

Jaha - det är där min gamla dvd är... :wink:
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-06 20:43

Jag tror jag drar till med.......

Elton John! :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 20:50

Det man lär sig i en sådan här tråd är hur bra smak man har jämfört med alla andra 8)

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-06 22:08

Håkan Hellström
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-05-06 22:57

Vee-Eight skrev:Håkan Hellström

Högjudd protest!!!!
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-06 23:45

Bongo skrev:

Högjudd protest!!!!

Kom med argument, din kverulant! :wink:

Ytterligare en som är fruktansvärt överskattad: Anna Book
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-07 00:04

Vee-Eight skrev:Ytterligare en som är fruktansvärt överskattad: Anna Book

Allvarligt - vem överskattar Anna Book? 8O
When routine bites hard

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-05-07 00:06

En mycket märklig tråd, denna. Hur kan artister som knappast har hyllats bland seriöst musikintresserade (Dr Bombay och Anna Book) anses vara överskattade? Hur kan artister som haft avgörande betydelse för de senaste fyrtio årens popmusik (Beatles) anses vara överskattade? Hur kan man å ena sidan anse att en artist är bra eller väldigt bra och å andra sidan anse den vara överskattad? Jag misstänker viss begreppsförvirring. Överskattad är den som hyllats i orimlig proportion till sina insatser.

Med vänlig hälsning

Pekka, som gillar både Dr Bombay och Beatles och upplever att båda fått den uppskattning de förtjänar
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-07 00:10

PekkaJohansson skrev:En mycket märklig tråd, denna. Hur kan artister som knappast har hyllats bland seriöst musikintresserade (Dr Bombay och Anna Book) anses vara överskattade? Hur kan artister som haft avgörande betydelse för de senaste fyrtio årens popmusik (Beatles) anses vara överskattade? Hur kan man å ena sidan anse att en artist är bra eller väldigt bra och å andra sidan anse den vara överskattad? Jag misstänker viss begreppsförvirring. Överskattad är den som hyllats i orimlig proportion till sina insatser.

Med vänlig hälsning

Pekka, som gillar både Dr Bombay och Beatles och upplever att båda fått den uppskattning de förtjänar

Tack för det inlägget :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-07 00:14

TCM skrev:Allvarligt - vem överskattar Anna Book? 8O

Den som är ansvarig för att det fortfarande skrivs spaltkilometer om henne i kvällspressen kanske?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-07 00:16

Magnuz skrev:
TCM skrev:Allvarligt - vem överskattar Anna Book? 8O

Den som är ansvarig för att det fortfarande skrivs spaltkilometer om henne i kvällspressen kanske?

Som musiker? Det skrivs väl mest om henne om hur hon dansar. Vilket hon gjorde djäkligt bra. Hon dansar lika bra som hon sjunger dåligt :-)

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-07 00:22

Bill50x skrev:
Som musiker? Det skrivs väl mest om henne om hur hon dansar. Vilket hon gjorde djäkligt bra. Hon dansar lika bra som hon sjunger dåligt :-)

Fast hon fick väl ändå dansjobbet i egenskap av ö-kändis?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-07 00:25

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:

Fast hon fick väl ändå dansjobbet i egenskap av ö-kändis?

Inte vet jag, känner henne inte....

/ B

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-07 00:52

hon lär åtminstone ha sluppit gå sängvägen

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-07 00:56

...till skillnad mot lasse brandeby ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-07 01:05

där gav du kvickt igen med samma mynt, mp

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-07 01:36

Personligen tycker jag att hon är klart överskattad, men hon verkar snäll. :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-05-07 01:41

M.A.Numminen

Eilert Pilarm

:wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-05-07 07:27

Vee-Eight skrev:
Bongo skrev:

Högjudd protest!!!!

Håkan Hellström är ett fint exempel på en artist som sjunger hellre än bra. han har något att säga, men kanske inte världens bästa sångröst, men han gör det ändå. Sen att han lyckas fånga så många känslor man känner igen sig i, i sina låtar är ju bara positivt. (även om ganska många låtar är snodda av andra artister, som t.ex. Björn Olsson, som f.ö. också är en bra artist.)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-07 08:14

David Bowie
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-05-07 11:40

Eric Clapton kanske? Tycker själv att han gjort mycket viktigt och bra genom åren, men han kanske inte direkt radat upp klassiker eller satt en gitarrspelstil som generationer efterapar (som jag dock försökt... :oops: )

/en john

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-05-07 11:43

screen skrev:Eilert Pilarm

:wink:

Högt ljudande protest!!!! Med eller utan smiley! :evil: Eilert kan man bara uppskatta, ej överskatta. (Alltså själva poängen är ju Eilerts egen överskattning av sin sångkapacitet/utstrålning samt möjligen hans underskattning av sin egen bicep-kapacitet)

/en john som mött elvis

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-07 13:56

Bongo skrev:
Vee-Eight skrev:
Bongo skrev:

Högjudd protest!!!!

Håkan Hellström är ett fint exempel på en artist som sjunger hellre än bra. han har något att säga, men kanske inte världens bästa sångröst, men han gör det ändå. Sen att han lyckas fånga så många känslor man känner igen sig i, i sina låtar är ju bara positivt. (även om ganska många låtar är snodda av andra artister, som t.ex. Björn Olsson, som f.ö. också är en bra artist.)

Men jag anser att han inte har ngt att säga, han kunde recitera SAO bakifrån i sin hatt och tipsextra-brynja och fortfarande dra ned applådåskor. Jag förstår inte varför han får uppmärksamhet, mer än kanske på sin höjd av ren tillfällighet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-07 15:01

Bill50x skrev:Vaknat på fel sida idag?

Hehe, var jag så elak tycker du?

Bill50x skrev:Hela den här tråden verkar ha hamnat i spåret "dissa de kända som vi kommer ihåg namnet på".

Njae, mjoe. Visst blir det lite så men det är ju också det som tråden handlar om! Exempelvis förstår jag inte varför många anser AC/DC vara så banbrytande eller speciella. Och då materialet jag hört inte är så starkt så förstår jag inte hur de kan kallas saker som "världens bästa band". Det blir ju inte att dissa artisten, utan att dissa de som tycker det, typ. Alltså att bandet fått för mycket ros, och nu ger jag de som givit rosorna lite ris. Tror jag. Krångligt.

Bill50x skrev:Naturligtvis är inte 100 % av tex Jimi Hendrix produktion världsbäst. Men att säga att han har fått för mycket cred för det lilla bra han har gjort är en grov underskattning av hans storhet. Om man gillar hans musik eller inte är en annan sak. Men han var en nydanare inom musiken och det räcker med ett par toner från en låt så känns han igen. Vilken artist kan man säga det om? Det är bara några få som har ett så eget signum.

Allt Hendrix har gjort är bättre än allt AC/DC gjort. Sådetså! 8)

Bill50x skrev:Samma sak med The Beatles. Man kan gilla deras musik, eller inte. Men man kan knappast förringa deras storhet, deras påverkan inte bara på den musikaliska scenen utan även på hela ungdomskulturen. Allt var givevis inte deras förtjänst, dom hade också turen att komma i rätt tid.

Jag tycker hela deras storhet ligger i timingen, vilket gav att de skapade en hel ungdomsrörelse. Den creden ska de ha! Men större delen av låtarna är ju inte någe bra i mina öron..

Bill50x skrev:Slarten, vilka av dagens artister tror du att du kommer att försvara när ungdomarna om 20 år dissar dom som grovt överskattade? Jag gissar att du då kommer förstå skillnaden mellan att vara med när en banbrytande artist slår igenom och att bara kliva in 20 år senare och tycka att musiken inte är speciellt märkvärdig.

Som det ser ut idag så kommer jag försvara Alice in Chains och Squareousher. Men det börjar jag redan nu vara van vid så jag känner mig ganska stadig på benen när kidsen ska dissa min musiksmak! :D Om de generellt kommer börja dissa musiken som kom under mina första 20 år i livet kommer jag hålla med dem till enormt stor del! Fattar inte hur det kan produceras så mycket junk nu för tiden...

Bill50x skrev:/ B

Precis! Ett tillägg kan ju vara att jag faktiskt inte lägger så mycket prestige i att ha den coolaste musiksmaken. Om jag har det så är det för den lilla gruppen invånare på planeten som råkar känna till grupperna jag lyssnar på, och du Bill50x är ju faktiskt en av de som åtminstone känner igen stora delar av min skivsamling, fett med cred! Antar jag.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-07 20:23

Slartibartfast skrev:Allt Hendrix har gjort är bättre än allt AC/DC gjort. Sådetså! 8)

Nä nu jävlar! 8O :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-05-07 20:40

Jag är med dig 8:an :twisted: :twisted: :wink:
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-07 20:44

Jag lierar mig med Slarten

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-07 20:53

Jag ser det till stor del i en *host* psykologisk dimension. Ofta hör jag alldeles utmärkta låtar spelas sönder i radio. Detta väcker mättnadskänsla men inte bara det. Detta väcker även en reflex att vilja distansera sig från "masskulturen". Det finns faktiskt artister som har råkat illa ut genom att snabbt bli populära och vars "hits" blev sönderspelade. Även om deras avsikt inte alls har varit att bli hypade. Många har svårt att resa sig efter sådant eftersom berömmelse och pengar korrumperar. Men även de som kommer tillbaka får ofta en svårraderad stämpel av att vara representanter för masskultur osv.
Det är mänskligt och jag är mänsklig: Jag vill ha mina egna favoritartister som bara mina själsfränder känner till.
Jag vill alltså inte nämna några namn i denna tråd. Men ändå så deltar jag i tråden...hmmm... förlåt.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan