Moderator: Redaktörer
Hej,dom är delade vid 500 hz nu ock är kopplade på högtalarutgång b på förstärkaren,baselementen har jag inte fått än så det sitter luxorbasar där nu så länge,baselementen jag beställt har värderna fs 35,vas 50,qts 0,42.lådorna är avstämda till 36hz,men redan nu med luxorbasarna är det stor förbättring i både ljudtryck ock djupbas,sen blir det ju fintrimmning i fråga om delning ock dämpning av rum,plasering osv.men är övertygad om att i slutänden blir nog detta bra.Mvh.Ragnwald skrev:Vid vilken frekvens är de delade ?
Är de parallellkopplade med frontarna ?
Vilket baselement har du valt ?
Vad tycker du har förbättrats, enbart högre ljudtryck eller djupare bas ?
hej,dessa ska vara delade runt 500hz har jag läst,Huvudhögtalarna ska inte delas alls.Dessa ska fungera som basstöd åt huvudhögtalarna,det jag undrade lite över var att jag tycker 6db delning låter bättre än 12db delning till dom extra baslådorna.mvh.RogerGustavsson skrev:Du skriver inte om vad det är du delar, vilken filterflank det gäller. Är det lågpassfiltret så är det väl minst 18 dB/oktav man bör ha, gärna 24 eller 30 dB/oktav. För flackt filter gör att man alldeles för lätt lokaliserar basarnas position. Delningsfrekvensen bör inte ligga för högt, 80 Hz är en standard som fungerar bra. Sedan anpassar man högpassfiltret för att få en jämna frekvensgång.
Hej,det är bara en basreflex slits,det är defenitift inte en tl-låda,man undrar ju hur dom kan skriva så.Mvh.Frodrak skrev:Allvarligt talat? Är det verkligen TL på dessa basar? Är det inte bara en "vanlig" basreflexslits???
http://www.xtz.se/produkter/10.html
zapanasta skrev:hej,dessa ska vara delade runt 500hz har jag läst,Huvudhögtalarna ska inte delas alls.Dessa ska fungera som basstöd åt huvudhögtalarna,det jag undrade lite över var att jag tycker 6db delning låter bättre än 12db delning till dom extra baslådorna.mvh.
Hej,dessa spelar parallellt med huvudhögtalarna ock det låter bra mycket bättre till musik än dom aktiva subbar jag haft,då var det fasproblem ock nu är det problemet som bortblåst,lite fintrimmning återstår men redan nu låter det mycket bra med en riktigt djup bas som inte släpar ock bara dånar,ljudtryckskapasiteten är det inte heller nåt fel på,sätter med lätthet inredningen i svajning ock även plåttaket på huset,men det är 6 tiotummare som spelar tillsammans sammanlagt så det blir ju lite luft som kommer i rörelse.Mvh.RogerGustavsson skrev:zapanasta skrev:hej,dessa ska vara delade runt 500hz har jag läst,Huvudhögtalarna ska inte delas alls.Dessa ska fungera som basstöd åt huvudhögtalarna,det jag undrade lite över var att jag tycker 6db delning låter bättre än 12db delning till dom extra baslådorna.mvh.
Kör du dessa basstöd via ett eget slutsteg? 500 Hz tycker jag låter som lite högt. Kör inte Ingvar Öhman sina stöd under 300 Hz? Han lägger väl stöden parallellt med huvudhögtalarna, samma slutsteg alltså. Där elementen jobbar tillsammans ska nivån sänkas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster