"klangmatchning"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

"klangmatchning"

Inläggav norman » 2004-04-20 13:22

Hmm, har sett detta uttryck massor av gånger, t.ex. om man skall skaffa en diskant till sitt mellanregister så måste de stämma "klangmässigt".. Själv förstår jag inte vad som menas, klang brukar väl vara hur tonkurvan ser ut? och den fixar man ju i delningsfiltret... Spridning kanske, men då borde man ju kunna skriva det direkt..
Nån som vet vad som brukar menas?

edit: kan det kanske vara övertonsspektrat på disten man menar? :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: "klangmatchning"

Inläggav DQ-20 » 2004-04-20 15:29

norman skrev:Hmm, har sett detta uttryck massor av gånger, t.ex. om man skall skaffa en diskant till sitt mellanregister så måste de stämma "klangmässigt".. Själv förstår jag inte vad som menas, klang brukar väl vara hur tonkurvan ser ut? och den fixar man ju i delningsfiltret... Spridning kanske, men då borde man ju kunna skriva det direkt..
Nån som vet vad som brukar menas?

edit: kan det kanske vara övertonsspektrat på disten man menar? :)

Jag tror inte de som skriver det ens vet vad det betyder, iallafall inte uttryckt på något sätt som är relevant för hur elementet sänder ut ljud. Men vem vet, du kanske har tur och hittar någon som vet. Miraklernas tid är inte över ännu. ;)

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-20 23:15

Jag kan asociera diskanter med klang, men jag har svårt att sätta ordet klang i samband med bas.

Vad har basen för klang?
Fin klang på din sub....

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-20 23:32

Alexi skrev:Jag kan asociera diskanter med klang

Hur klingar olika diskanter? Är det att en del kan låta vasst(distortion?) eller är det nån annan skillnad?

(många frågor blir det när man är nyfiken... :) )

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-21 00:11

nja som banddiskanter har ju en luftig, krispig klang. Som ett friskt andetag luft på morgonen precis efter regn :-)
Metal Dome diskanter har en mer klinisk klang, som en vitmålad kirurg sal med stark belysning.
Plast dito har helt enkelt en Svensson klang. 8)

:roll: :twisted:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-21 00:27

Alexi: Då förstår jag precis!! :)

Man skulle haft ett gäng diskanter att testa....

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-04-21 09:50

Av de diskant typer jag hört så har jag inte hört någon skillnad mellan dom.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-21 10:11

Alexi skrev:som en vitmålad kirurg sal med stark belysning.

Hmmm undrar hur det ser ut? I de operationssalar jag har varit i s åha de varit mest gröna. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-04-21 10:28

Skulle inte klang kunna vara ordet man använder när man inte har några andra ord att ta till? :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-04-21 10:31

Kan man inte jämföra detta ord med instrumentets dito?
Olika instrument har ju olika "klang" eller karaktär som bildar just
deras säregna ljud.
Detta beror på hur instrumentens distorsionsspektra ser ut, distorision är kanske fel ord, frekvensspektra borde vara mer korrekt. FFT-analyser ger iaf lite svar på hur olika instruments klang/karaktär ser ut. Kallat timbre på engelska?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-21 10:38

Wolfie skrev:Detta beror på hur instrumentens distorsionsspektra ser ut, distorision är kanske fel ord

Man brukar tala om övertoner när det gäller musik. Distortion är ju övertoner som skapat vid en överföring av en signal, t.ex. en förstärkare eller högtalare.

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-21 12:25

Alexi skrev:nja som banddiskanter har ju en luftig, krispig klang. Som ett friskt andetag luft på morgonen precis efter regn :-)
Metal Dome diskanter har en mer klinisk klang, som en vitmålad kirurg sal med stark belysning.
Plast dito har helt enkelt en Svensson klang. 8)
:roll: :twisted:

Det var nog den mest relevanta och korrekta sammanfattning jag har sett på länge. Framför allt plasten. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-21 12:48

Alexi - kan vi få en indelning av alu, beryllium, mangan och titan-diskanter också? Och vad med keramer och diamanter? Och du får gärna ta böjvågselementen också... (DDD&Manger, typ)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-21 21:35

Alexi skrev:Jag kan asociera diskanter med klang, men jag har svårt att sätta ordet klang i samband med bas.

Vad har basen för klang?
Fin klang på din sub....

Diskanter: Kling
Mellanregister: Klang
Bas: Klong

Jag ställde nyligen frågan på ett engelskt forum vart uttrycket "squaker" tagit vägen, det används ju rätt sällan numera. Diskussionen började genast handla om vilka djur som åsyftas (!)

Hade aldrig tänkt på att woofer syftat på en hund. Svensk äversättning skulle bli "voffare". Squaker = "kväkare" (?), tweeter = "kvittrare".

"Schysst voffare du har i dina högtalare". Vad fånigt det låter på svenska. :D

F'låt nu blev jag OT igen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-04-23 11:45

Haha Svante, riktigt On Topic enl. mig! :D Vi pratar ju om klangmatchning i DIY-delen? ;)

Nåja, tillbaka till ämnet:

En av delarna är väl förståelsen av ordet, har jag fel? Så jag slog lite på internet.com och se vad jag fick upp:

1. Klang, en ton
Beskrivning av en ton eller ett ljud
(www.susning.nu)

2.
I)
BETYDELSE: mera abstr.
I.1)
#förhållande (†) att ngt klingar l. tonar; äv.: förmåga att (vid anslag o. d.) klinga l. tona; äv.: (enskilt) klingande l. tonande ljud, ton, särsk.: sammansatt ton (ton med klangfärg); stundom (i sht förr) om ljud(ande) i allm.;
(http://g3.spraakdata.gu.se/osa/ (svenska akademien))

3. " Resist the devil and he will flee from you " -- James 4:7
(www.klang.com Carl Klang, kristen patriotisk musiker)

4. Klapp och klang bestod av ett antal vuxna, som sjöng tillsammans med en grupp barn. Signaturmelodin började "Med lite klapp (klapp, klapp) och lite klang". En av deltagarna var Ivan Renliden.

Efter detta blev det bara mer och mer oseriösa svar som inte gick igenom faktiskt.se's insändarfilter. Så jag fick redigera bort alla privata hemsidor från Klang'ers runt om i världen, och dom tyska hemsidorna förståss.. ;)

Någon som känner sig mer förkovrad på ämnet nu?

mvh Jocke

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-23 11:52

Slartibartfast skrev:Någon som känner sig mer förkovrad på ämnet nu?

Nu har jag full koll!! det måste ju vara nummer 4:a! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-24 12:11

Om vi skulle återvända till ursprungsfrågan och vara lite seriösa.

I mitt yrke brukar jag propsa på att man ska skaffa sig olika ord för olika saker, så är tex tonhöjd (eng. pitch) den upplevda motsvarigheten till frekvens. Det finns ett starkt beroende mellan dem, men genom att skilja på dem kan mycket klarna.

Jag skulle nog vilja påstå att "klang" är den upplevda motsvarigheten till tonkurva och i viss liten mån distorsion om den finns. En bashögtalare kan alltså också ha en klang, eller klangfärg, med den definitionen. Att matcha klang då? Ja, jag vet inte. En bashögtalare som har en krokig tonkurva, skulle då funka bäst med en diskanthögtalare med krokig tonkurva? :roll: Kanske om bashögtalaren inte går så djupt, att det då låter bättre om diskanten inte går så högt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-24 12:45

Hmm jag skulle nog vilja hävda att klang är ett bättre ord för distspektra än tonkurva. Möjligen så kan man ta hänsyn till resonansvillighet. Någon form spektral fördelning av resonanta beteenden som ger upphov till efterslängar...

Det tycker jag mer stämmer överens med ordet klang. Fast då kanske man mer ska prata i subjektiva sammanhang och inte objektiva. För subjektiva bedömningar så tycker jag tonkurva är lite fel. Möjligen så kan man beskriva något som "att mellanregistret är tillbakadraget, basen är expansiv och diskanten verkar vara lite accentuerad" för en typisk hängmattehögtalare om man nu vill uttrycka sig subjektivt! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-24 16:30

Mja, vad jag vill hävda är att "klang" är det upplevda, "perceptet" om man så vill. Det i sin tur beror på ett antal fysiska saker, och jag tror att tonkurvan (inklusive eventuellt resonant beteende) är viktigast, men att vi även väger in distorsion. Fast det är vad jag tror/tycker, tycker du annorlunda blir jag inte förvånad. Det är nämligen ruskigt vanligt att ljudbeskrivande adjektiv har olika betydelse för olika människor, trots att alla inblandade tror att alla tycker som dem. Enda sättet, tror jag, att få folk att tycka lika är att de "kalibrerar" sig, dvs lyssnar på ljudet och beskriver det för varandra. Att läsa en text som förklarar hur ljudet låter funkar inte.

När vi ändå håller på: Subjektiv-objektiv. Dessa begrepp tros ofta vara väldefinierade och ibland används de som synonymer med lyssnande-mätande. Då kan man begrunda att ett blint lyssningstest är ett sätt att objektivisera lyssnande. Med ett sånt kan man alltså mäta med öronen. Sen finns det subjektiv utvärdering av mätdata. Att titta på en tonkurva och uttala sig om de klangliga egenskaperna, det är subjektivt.

Nu ska petimeternisse ge sig. :wink:

Återgå till DIY-forum