Skruva fast själva sladden bara!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-07 19:38

Richard skrev: För mig, och många andra, finns det ofta en hörbar skillnad mellan olika kablar.

Mm, jag antar att du menar att du upplever skillnader i öppna tester då?. Funderar du på vad det beror på, eller är det ointressant?

Jag tycker ju att det är jätteintressant att förstå vad saker och ting beror på. Jag inser också att om förklaringen är placebo, så kan resultatet bli hur som helst från ett öppet kabeltest. Resultatet har i sådana fall ingenting med kabeln att göra utan med andra intryck.

För mig blir det då viktigt att de här andra intrycken är eliminerade för att jag ska tro på att skillnaderna finns.

Om jag var du, men det är jag ju inte, så skulle jag känna mig sporrad av det här att göra några blinda tester på kablar. Du är ju övertygad om att skillnaderna finns och att de ligger i ljudet. Tänk vad kul att kunna säga att du faktiskt hör skillnad på en- och flerkardelig kabel i blindtest!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-07 19:40

Naqref™ skrev:
Svante skrev:
En sak till som är pucko är att det går att fasa högtalarna fel.

Använd då de kontakter som KK länkar till.

Speakon, ja. Jo de är bra. Alla borde ha dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-07 19:40

Vänligen håll de diskussionerna borta från teknikdelen. Det hör mer hemma i hifi-delen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-07 19:41

Klart de är bra! T o m mina föräldrar har dem på sina högtalare. ;)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-07 19:48

Jag har testat kablar till förbannelse, och skillnaden är verkligen liten.
Egentligen alldeles för liten för att lägga ned energi och pengar på dom.
Däremot vet jag ( subjektivt ) att jag hör skillnad på många kablar, men skillnaden är ibland nästan obefintlig ( placebo ?)
Iblnad har dock skilnaden varit skrämmande stor, då jag jämförde en
Purist audiokabel med LTS antennkabel på 90-talet.

Skillnaden mellan att inte ha någon kabel alls, och Purist audio var mycket stor. ( ormoljekabeln påverkade ljudet hörbart )
Detta var något OT, ursäkta, Naqref.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-05-07 19:53

Svante skrev:Däremot betvivlar jag att det finns sådana som man kan lägga på golvet utan kortslutningsrisk.

Så här ser mina ut :wink:
Bild

//Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-07 19:56

Mich skrev:
Svante skrev:Däremot betvivlar jag att det finns sådana som man kan lägga på golvet utan kortslutningsrisk.

Bild

//Michael

S.k. inverterade bananer. Används av Linn products.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-07 19:58

Njae det där är inte inverterade bananer (aka BFA) det där är vanliga bananer men beröringsskyddade. D v s hona i appraten och hane på sladden.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-07 19:59

Richard skrev:Framför allt skall man inte underskatt den stora risk, det ju innebär, med en banan utslängd på golvet, tänk för jösse namn på halkrisken! :D
8) :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-07 20:00

Naqref™ skrev:Njae det där är inte inverterade bananer (aka BFA) det där är vanliga bananer men beröringsskyddade. D v s hona i appraten och hane på sladden.

Jasså, det är inte ofta :D , men där hade jag fel!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-07 20:16

Mich skrev:

Bild

//Michael

Ah, ok, isolerade?

Fast de passar inte i de flesta bananuttag, eller hur? Så då är det väl inte banankompatibelt, eller hur?

Hursomhelst går de fortfarande att fasa fel. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-07 20:19

Finns högspänningsbananer med skjutbar hylsa. Jag har ett par kablar med sådana.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-05-07 22:53

Svante skrev:Ah, ok, isolerade?
Ja
Svante skrev:Fast de passar inte i de flesta bananuttag, eller hur?
Passar i de flesta multimetrar (tror jag) :) o så passar dom till mina grejer (högtalare o förstärkare).
Svante skrev:Så då är det väl inte banankompatibelt, eller hur?
Banan o banan, ibland är det gott med något annat.
Svante skrev:Hursomhelst går de fortfarande att fasa fel. :)
Det kan vara en mycket positiv egenskap, vid behov för just detta :)
Tyvärr går dom fortfarande att sätta i strömmätningsuttaget på multimetern när man skall mäta spänning, o så puff :oops:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-08 08:24

Kaffekoppen skrev:De* använder nedan kontakt för att det skall gå attans snabbt att koppla in och ut och desutom utan att riskera att koppla fel fasmässigt.

De bananer jag använt slinter minsann inte. Seså.. har du verkligen provat dig fram innan du uttalar dig?

-- snip /För hifikit bandbreddsbesparande åtgärd/

Bild på Neutriks Speakon (se Kaffekoppens inlägg ovan) --

end of snippage --

* iallafall gjorde vi det när vi hade västsveriges största mobila discotek :)

Är detta en bra kontakt för hemmabruk?

Undrar,

D

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-08 10:06

Hedlund skrev:
Svante skrev:I elinstallationer är det ett reellt problem iaf, det har jag sett med egna ögon. Det kan iofs vara så att tidsperspektivet är för långt för hifi, man skruvar nog ur sladden oftare än vart 10:e år, som regel.

Stämmer gott.
Efter att ha haft några stycken glappkontakt som beror på just kallflytning så får elfriman som sköter våra elinstallationer efterdra alla större inkopplingar.
Stog själv jämte när vi fick kortslutning på en 320 Amperes anslutning.
Fy faan vad rädd jag blev. Höll på att svimma och fick sätta mig ner.

Kanske kan vara intressant information att dessa kablar alla var i aluminium och att dom suttit där i över 40 år.
Bara så att man får en uppfattning om när man bör titta över sådana här problem om man skulle behöva det.

Varför aluminium och inte i koppar ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-08 10:07

Svante skrev:
Kaffekoppen skrev:Svante,

vad är det för sunkbananer du använt?

Spelar ingen roll, man ska ju kunna dra ur dem med vilje och lägga dem på golvet utan risk för kortis, väl?

Högtalarsladden är ju kopplad till en pryl som kan ge tiotals ampere och att det hamnar på två kontakter som kan slinta ihop är ju bara dumt.

Det finns en anledning till att inte proffsen använder bananer.

Är det inte lika stor risk för kortis med nakna kardeler ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-08 11:17

Rookie favoriserar artikelnummer 40-610-08 och 40-610-24 från Elfa. Parat med lödda ClasOhlsson-bananer. Sitter som berget!

/Rookie, som tycker att guldgult är tokfult. I alla fall på högtalare...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-08 12:08

i skrev:

I runda slängar halva vikten jämfört med koppar vid samma ledningskapacitet.

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-08 12:31

Dahlqvist skrev:Är detta en bra kontakt för hemmabruk?

Undrar,

D
Det skulle skulle det nog kunna vara, men den är ju aningen utstickande bak, inget för högtalare med placering nära vägg.

Fast egentligen så vet jag inte.. det var ett tag sedan och det primära med kontakten var ju inte att undvika kontaktresistens - de kopplas ju in och ur jämt.

Hade iallafall inga problem någonsin med kontakterna.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-08 20:39

Dahlqvist skrev:
i skrev:

I runda slängar halva vikten jämfört med koppar vid samma ledningskapacitet.

/D

Hmm. Och då sparar man på hanteringskostnaderna vid installationen ? (Lättare att lyfta ?)

Men det tar mer utrymme...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-08 23:21

i skrev:
Svante skrev:
Kaffekoppen skrev:Svante,

vad är det för sunkbananer du använt?

Spelar ingen roll, man ska ju kunna dra ur dem med vilje och lägga dem på golvet utan risk för kortis, väl?

Högtalarsladden är ju kopplad till en pryl som kan ge tiotals ampere och att det hamnar på två kontakter som kan slinta ihop är ju bara dumt.

Jo, absolut, om man tar loss dem. Det blir ju lite filosofifråga det här till slut, men en skruvad kontaktering är ju mer åt en fast installation, nästan som om kabeln gick direkt in i låddan.

En kontakt är liksom avsedd att kunna dra ur.

Att de då kan skada ett slutsteg för rätt många tusenlappar om man lägger dem på golvet tycker jag är dålig ingenjörskonst.

Egentligen tycker jag att de oisolerade polskruvar som är så vanliga numera också är dåliga, även om man skruvar fast kabeln. Det räcker ju att junioren kryper fram och lägger pappas bilnycklar över terminalerna så säger det puff.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-09 00:01

Svante skrev:
i skrev:
Svante skrev:Spelar ingen roll, man ska ju kunna dra ur dem med vilje och lägga dem på golvet utan risk för kortis, väl?

Jo, absolut, om man tar loss dem. Det blir ju lite filosofifråga det här till slut, men en skruvad kontaktering är ju mer åt en fast installation, nästan som om kabeln gick direkt in i låddan.

En kontakt är liksom avsedd att kunna dra ur.

Fast... man drar ju inte ur kontakten utan att ha såpass målinriktad avsikt att man ids böja sig ner bakom högtalarna. Och då lär man ju lossa på kardelerna också, om man har sådana.

Svante skrev:Egentligen tycker jag att de oisolerade polskruvar som är så vanliga numera också är dåliga, även om man skruvar fast kabeln. Det räcker ju att junioren kryper fram och lägger pappas bilnycklar över terminalerna så säger det puff.

Eller att en kardel lossnar/går av och lägger sig på motsatta polen...
Jag använder nakna kabeländar (även om de består av entrådig 10mm2 tråd) och det är lätt - i synnerhet tidigare när jag hade mindre styv kabel - att de hamnar "fel" s a s.

Det blir f ö rejäla gnistor när kablarna sitter lite lösa och man råkar röra på dem... 8O
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-09 00:12

Nej, alltså, egentligen är det ju konstigt att de två vanligaste sätten att kontaktera högtalare (banan respektive skruvad sladd) är så dåliga. Båda förutsätter ju att konsumenten förstår att högtalarna måste fasas rätt, och båda ger ganska rikligt med möjlighet att kortsluta förstärkaren.

För andra typer av kontaktering har man kommit fram till allmänt spridda kontakter, som funkar hyggligt.

Högtalarförbindelser för hemmabruk är liksom fortfarande på labbkabelstadiet.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-09 00:26

Svante skrev:
För andra typer av kontaktering har man kommit fram till allmänt spridda kontakter, som funkar hyggligt.

Högtalarförbindelser för hemmabruk är liksom fortfarande på labbkabelstadiet.

Ja det är verkligt konstigt det där. Särskilt som man utan problem kan hitta kablar som kostar flera månadslöner...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-09 00:51

Om man bortser från elsäkerhetsaspekten (Sic!), hur skulle vanliga elkontakter fungera för högtalare ? (Tänk på att det finns ju lite mindre s k taklampkontakter också.)

Någon som provat ?

:D
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-09 02:19

Förr levererades minsann högtalarna med kabel, redan kontakterad i lådan, denna kabeln var försedd med en kontakt som bara kunde sättas in i förstärkaren på ett sätt.

Det var förståss innan det var möjligt att köpa högtalarkablar för årslöner.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-09 07:46

i skrev:Om man bortser från elsäkerhetsaspekten (Sic!), hur skulle vanliga elkontakter fungera för högtalare ? (Tänk på att det finns ju lite mindre s k taklampkontakter också.)

Någon som provat ?

:D

Det lär vara ett trick som en del PA-tekniker använder. Har jag hört. Skarvsladdarna blir billiga och lätta att få tag i då. :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-09 07:52

i skrev:Om man bortser från elsäkerhetsaspekten (Sic!), hur skulle vanliga elkontakter fungera för högtalare ? (Tänk på att det finns ju lite mindre s k taklampkontakter också.)

Det där var en smart idé.

I så fall borde man sätta hona i högtalaren för att minska riskern att någon som inte vet vad de gör kopplar dem per eget bevåg i väggen...
hane-till-hane-sladdar är inte så vanligt förekommande...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-09 08:08

Nattlorden skrev:

Det där var en smart idé.

I så fall borde man sätta hona i högtalaren för att minska riskern att någon som inte vet vad de gör kopplar dem per eget bevåg i väggen...
hane-till-hane-sladdar är inte så vanligt förekommande...

:mrgreen:

Tänk vad snopen man skulle bli när man suger tag i fel kabel i kabelhärvan bakom anläggningen och skickar högtalarkontakten in i vägguttaget.
Hoppas bara att man har kameran i närheten så man kan fotografera den enorma rökpuffen slutsteget producerar...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-09 08:19

Hedlund skrev:Tänk vad snopen man skulle bli när man suger tag i fel kabel i kabelhärvan bakom anläggningen och skickar högtalarkontakten in i vägguttaget.
Hoppas bara att man har kameran i närheten så man kan fotografera den enorma rökpuffen slutsteget producerar...

Haha! Där fick jag för att jag inte tänkte på omvändningen! :oops: :lol:

Har sett sådan rökpuff från mitt gamla Sunfire en gång i tiden... :?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum