Tack för alla svar. Problemet med att hänga på en dörr är att den öppnas inåt, dvs åt högtalarens riktning och högtalaren står så pass nära att den skulle komma ikläm. Fast nu när jag tänker, och ser, efter så ser jag att om jag bara flyttar högtalaren... 5... 10 centimeter åt sidan så kommer en dörr få plats. Men två problem kvarstår. Först och främst, mattan framför högtalarna är för tjock för att få plats under dörren. Samt problem nummer två, den stora dämparplattan (Öhmans aco-grå 120x100) gör ju att dörren inte riktigt kan stängas hela vägen emot väggen utan petar ut. Ni förstår säkert hur jag menar? Inte så att de 5cm den petar ut dörren över hela ytan är något problem men 5cm längst in på dörren där gängorna sitter gör ju att vinkeln dörren petar utåt är något för stor. Kan väl eventuellt avhjälpas om jag bara petar dämparen åt sidan när dörren skall vara öppen. Nu dök ett tredje problem upp, haha! Ett ganska komiskt sådant. Nämligen det att dörröppningen leder till köket och ovanför den dörröppningen har jag en nerdragbar duk för hembio. Jag måste stänga dörren för att få ner den och då tar man sig inte in till köket. Dessa i-landsproblem.
Hur som helst, tack för svaren och hjälpen. Följ gärna upp med fler kommenterar om ni har något att tillföra och jag skall testa att hänga på en dörr annars får det bli tyg som Pekka rekommenderade!