12-Volts stereoanläggning för 1000 spänn?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jaste

12-Volts stereoanläggning för 1000 spänn?

Inläggav jaste » 2007-05-09 16:10

Nu har jag vart på min vän med båt tillräckligt länge för att han ska våga investera i en stereoanläggning.
Snål som han e har jag bara 1000 spänn att knåpa ihop något för.

Det som saknas är stärkare och högtalare, systemet behöver inte spela omänskligt högt men gärna lite mer kräm än en gammal transistorradio.

Eftersom systemet kommer gå på 12 volt glider tankarna iväg mot ett billigt slutsteg från biltema, eller något från 41 hz men jag undrar om de pallar?

Angående högtalarna så är man ju lite platsbegränsad och ett par lancettor är inte aktuellt, däremot kanske ett par bilkoaxial vore något, någon som har ett par att rekommendera?

eller är det någon som har stött på liknande problem och har lust att dela med sig av sina erfarenheter?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-09 16:24

Min far har i sin båt ett par 6,5" coaxialer inne och ett par ute i sittbrunnen av märke Polk Audio, modell okänd. Jag tycker helt subjektivt att dessa låter helt utmärkt, dessutom så syns de inte då de är kreativt monterade (jag har inte ens sett de i ruffen, bara de i sidofacken i sittbrunnen.). Jag tror helt spontant att de flesta bil-coaxialer med polypropylenkon klarar miljön ganska bra, så det magra utbudet med specifika båthögtalare kan man undvika om man vill. Om man nu inte bara MÅSTE ha vitt galler (urk) och inte ids måla om de medföljande.

Själv så skulle jag, i alla fall inne i ruffen, ha satsat på ett par schyssta bredbandare modell lite större, kanske 8"? Dessa drivna med den inbyggda effekten av en bil-huvudenhet. Slutna lådor funkar nog ganska bra i de flesta båtar, då basförstärkningen torde bli relativt god i en, i förhållande till ett vardagsrum, litet utrymme (med reservation för vad din kompis har för båt... Det finns ju rätt så fläskiga pråmar.). Eller varför inte Seas coaxial-element? Det finns några trevliga byggen på detta element.

/Rookie, som tycker att båtar och bredbandshögtalare är romantiska.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-05-09 17:22

En stoooor vinst som kan göras här är att handla rubbet begagnat! Ta en titt på Tradera eller Blocket, för en tusenlapp kan man få ihop rätt skojiga saker. :)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-05-09 20:34

köp beggat steg, det lär ju drälla av dom, du kan säkert få nåt med aktiva filter och 4 kanaler för en 5hundring eller så. kolla bekantskapskretsen först.

bilhögtalare för max 500 lär du hitta på genanten, siba, onoff mm, kolla i realådorna (förra årets, utgångna grejer mm). hur bra dom tål fukt vet jag ej, vet att det finns speciella element för blöta båtar, men då kostar det mer.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-05-09 23:18

Jag skulle definitivt satsa på en vanlig bilstereo för att driva högtalarna med. Liten plats och optimerat för vanligt 12-volts batteri gör att de blir det enklaste valet.
Med en budget på bara 1000:- för stereon + högtalare så måste du leta begagnat.

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-09 23:31

Bild
ACOUSTIC MARINE SM-6062
6.5" installationshögtalare uppfyller alla önskemål man kan ställa på en riktigt bra 2-vägs koaxial högtalare. Denna serie passar perfekt att användas vid installation i kök, badrum, bastu, båt och offentliga lokaler.Gallren framför högtalaren är integrerade med chassiet vilket ger ett sobert utseende som smälter in i dom flesta miljöer.

* Ultra lågt magnetiskt fält för att minimera störningar gentemot kompass och autopilot.
* Vatten och korrosions skyddade,, designade för att monteras utomhus året runt.
* UV skyddsbehandlade.

Specifiaktioner:
Frekvensomfång. 60-20 000Hz
Effektålighet: 150 watt
Yttermått. 182mm
Monteringshål. 131,5mm
Monteringsdjup. 63mm
Impedans: 8 ohm

595 spänn på hifikit.. ingen aning hur dom låter men dom e ju gjorda för att monteras i båtar

Användarvisningsbild
jaste

Inläggav jaste » 2007-05-10 08:59

Tack för alla tips! Letar febrilt på blocket och tradera efter ett steg men har svårt att bestämma mig ang. slutsteg eller klassisk bilstereo.

Kan jag koppla tex en bärbar cd-spelare direkt till slutsteget eller kräver dessa typer av slutsteg även ett försteg (skulle jum kunna pilla ihop ett n5md men skönt om man slapp)?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-05-10 09:53

jaste skrev:Kan jag koppla tex en bärbar cd-spelare direkt till slutsteget

Ja, det går utmärkt... eller varför inte mobiltelefonen om någon av er har en modernare variant? Då är det problemet ur världen. Begagnat steg med högtalare får man okej grejor för en tusenlapp. :)

Beror ju också lite på va för högtalare man vill använda, en huvudenhet pumpar inte ur sig särskilt många riktiga watt.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-05-10 16:23

Jag har ett halvkralligt slutsteg, sony X-plod HM754 XM som du kan få mot avhämtning.

Användarvisningsbild
jaste

Inläggav jaste » 2007-05-11 10:46

Ja gärna! Men var?

Återgå till DIY-forum