Slavbasköpare och testare sökes..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Slavbasköpare och testare sökes..

Inläggav Slartibartfast » 2004-04-24 02:14

Hej, jag har letat runt en massa.. och funderat lite på slavbasar.

De är ju ofta dyra, men nu...

http://www.fynda.se/show_kat.php3?katid=118

Är inte detta ett lagom pris så säg?

Vore grymt kul att använda slavbas istället för 2m basport till en viss 8" som man kanske ska bygga en del med...

Så, fråga: Hur räknar man på slavbasar?

;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-24 09:51

Ja, detta väcker tanken varför egentligen slavbasar ska ha "korgen" på baksidan. Det verkar som om dessa bara är en kantupphängning och en kon. En slavbas behöver ju inte centreras med samma precision som en högtalare eftersom det inte finns någon talspole som behöver pricka ett magnetgap.
Nu finns det saker som säkert inte är så bra med de här, att döma av priset. Jag skulle framförallt tro att slaglängden är begränsad, men det vet jag ju förstås inte. Kanske är konen katastroflätt?

Att räkna då? Ja de har en svängande massa och en konarea. Dessa är ekvivalenta med rörlängd*tvärsnittsarea*luftdensitet respektive tvärsnittsarea. Sen kommer det till en fjädring som inte finns i luftportfallet. Om det är riktigt gjort spelar den inte så stor roll, den ger ett nollställe vid en låg frekvens, 10-20 Hz kanske, för de dyrare storebröderna. Vad den här ger har jag ingen aning om.

Det är ju inte så dyrt, man kan köpa en och labba med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-04-24 11:00

Men... korg bör man väl ha?
Plockar man det från nåt annat element då eller?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-24 11:56

Alltså... Jag vet inte, är det reservdelar, det här? Annars kan jag tänka mig att man vid billig-fi bara skulle ta en sån här kon och limma fast den i ett hål i lådan. Jag ser egentligen inget behov av en korg, annat än för att kunna skruva fast den i lådan. Kanske spindeln behövs för att inte membranet ska stagas upp och uppmuntras att bara åka inåt-utåt i lådan. Egentligen borde det gå bra med en bit lagom tjock gummiduk. Men jag har ju inte funderat så mycket. Det kanske någon annan har?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-24 18:30

för små och för lätta för att vara användbara slavbasar, enligt mig.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-04-24 19:45

Svante

Kan du förklara lite mer om det här? Att göra ett hål och skruva fast en tjock gummiduk som kan agera slavbas isället för att ha ett ett rör vore intressant.
Kan du ge en bra beskrivning av hur en sådan slav skulle kunna göras :?:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-24 20:33

nl1970 skrev:Svante

Kan du förklara lite mer om det här? Att göra ett hål och skruva fast en tjock gummiduk som kan agera slavbas isället för att ha ett ett rör vore intressant.
Kan du ge en bra beskrivning av hur en sådan slav skulle kunna göras :?:

I princip:
1. Såga ett runt hål
2. Spänn fast gummiduken.

I praktiken måste gummidukens massa (~tjocklek) och hålets storlek beräknas alt provas. Det blir lite knepigt att beräkna eftersom duken inte kommer att röra sig som en kolv utan svänga i sin grundmod. Lättast är nog att prova och mäta var helmholtzresonansen hamnar och justera hålstorleken sen.

Jag har inte provat det här och kom just på det (nåja nästan), men det borde gå.

Duken ska nog intevara särskilt spänd, det är massan vi vill åt inte fjädringen, och det är nog rätt noga att det blir tätt (precis som det är viktigt att en normal låda är tät).

Vi vill gärna höra hur det gick om du provar!

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-04-24 20:56

Svante

Vad menar du med " inte vara särskilt spänd "? Har tillgång till element i låda och tjockare gummiduk.
Finns det inget att gå på här menar du? Try and error eller finns det något att gå på?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-24 21:02

Du kan ju sätta fast en platta (träfiber?) på duken. Då kan man justera vikten på den och därmed justera avstämningen lite. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-04-24 21:06

Nagref

Förutsätter du att "slaven" hänger ner uppifrån? Annars blir det en snedbelastning på slvaen :?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-24 21:09

Tror det funkar (med mindre olinjäritetsproblem) om man gör det så så att det ser ut som ett normalt element som sitter vertikalt.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-04-24 21:20

Nagref

Hur "hårt" måste gummit spännas då? För att inte slven ska slacka. Med en liten träskiva fastskruvad .
Är du inne på Try and error-varianten?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-24 21:27

Jag tror det kan hållas rätt löst gummit. Och har man bara fått lite mätdata på det så kan det sedan justeras lite mer effektivt (läs genom uträkningar). Men om det är en bra lösning vet jag inte. Men den verkar ju lite kul i a f! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-24 22:40

Nu har Grankotte funderat.

Om man skulle göra en första approximation så kan man tänka sig att gummit helt domineras av sin massreaktans. I sådana fall ska den ha samma akustiska massa som luften i en tänkt port. Gummiduken ska då vara lika många gånger tunnare än rörlängden, som gummit har högre densitet än luften. Det där lät rörigt :wink: , vi tar ett exempel. Om gummi har en densitet på c:a 1000 kg/m3 och luft har en densitet på 1.2 kg/m3 så ska gummidukens tjocklek vara 1.2/1000=0.0012 gånger rörlängden för samma tvärsnittsarea.

Alternativt, mät hur tjock din gummiduk är, dividera det med 0.0012 så får du en ekvivalent rörlängd L. Räkna sedan ut hålets area S ur formeln för helmholtzresonans som S = w2/c2 * L * V
där w=2*pi*fh, fh är helmholtzresonansfrekvensen, c=345 m/s, V är lådans volym.

I praktiken stämmer det nog inte exakt, eftersom duken inte rör sig som en kolv och det kommer till lite ändkorrektion.

Kan det vara nåt?

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-04-24 23:27

Har experimenterat en del med budgetslavbas,typ
att knacka magneter av billga/trasiga element osv. Blev inga vidare bra
resultat. För dåliga upphängningar (taskig slaglängd)och för hård fjädring
på dom.
Bra gummisurrounder har jag inte hittat så jag har en ide' med cykelslang
som surround, fast det är inte provat än...
Fjädringar kan man iofs mjuka upp så det är nog enklare att lösa.
Problemet att inte ha nån korg med fjädring som centrerar membranet är att
detsamma kan börja röra sig oaxiellt dvs vobbla.
Såg nån som hade gjort tester med dubbla surrounder typ en träplatta som membranmed en gummikant på var sida om baffeln/plattan. Detta gjorde att plattan rörde sig mera linjärt och man kunde klara sig utan korg.
Gummiduksgrejen kanske funkar, fast det blir nog ett jävla sågande,limmande och
prövande.
Dom där "slavarna" på fynda.se ser ut att ha skumkanter, hmmm...
Lite för billigt för att vara sant.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-04-25 02:28

Ja, jag kan hålla med Trout.. lite för billigt för att vara sant, och vem har sagt att de inte kan bära upp lite extra vikt?! :D

Nåväl, det blir ett senare projekt.. jag ska nog fynda någon sådan där och testa litet.. kul att se vad man kan få fram liksom.. :)

Fast... efter tentaperioden handlar detta om förståss..

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-04-25 10:59

Det var denna jag menade tidigare:

http://www.danmarx.org/audioinnovation/ ... sives.html

Tror på ide'n. Cykeslang till 12-16" barncykel + en skiva som man kan vikta.

Kan ju bli 28" slavbas om man vill...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-25 11:05

Skulle man kunna köpa lösa surrounder (kantupphängningar) till Peerless XLS-12" så skulle det väl annars vara en bra och kanske billigare kompromiss. De är mycket stabila och har lång slaglängd och kanske kan man få dem till ett bra pris?

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-04-25 17:56

Naqref:
Man kanske skulle ringa Peerless eller Seas och fråga, för det
måste klart vara bästa alternativet. Ska nog ta och göra slag i saken för nån typ detaljisthandlare finns det inte som säljer sånt.
Hifikit t.e.x. står det ju t.o.m. utttryckligen i katalogen att dom
endast tar hem till egna omkoningar till JBL o dyl. Prövar med Peerless, för jag
förstår danska bra efter att ha jobbat där tidigare, men om dom fattar vad man säger numera är mera osäkert...
Klart är väl att dom hellre säljer sina fina (dyra) passivelement :(

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-25 23:55

Hifi-Micke kunde tydligen fixa kanter till Peerless SC165-4 (sitter i Carlsson högtalare) så kanske kan han annars?

Användarvisningsbild
frez

Inläggav frez » 2004-04-26 07:56

Hmmm, lite funderingar kring detta med gummiduk. Jag har mycket svårt att tro att det skulle kunna genomföras praktiskt utan problem med oljud, även vid små ljudnivåer. Varför? Jo, om man tar och tänker sig t.e.x. ett segel som plötsligt tar vind så kommer detta att "snärta" till ordentligt då det sträcks. Samma sak kommer att hända i lådan och frågan är om inte en gummiduk, som visserligen är mer elastisk, kommer att uppvisa samma fenomen. Jag skulle tro att det sker ganska omgående då man kliver på lite hårdare.

Problemet med en duk är annars att dess fjädringskonstant inte är just konstant då duken sitter inspänd runt om. Den kommer att svänga i flera olika moder och ha resonanser fördelade över hela ytan. Dessa kommer dessutom att bero på hur fort duken accelererar. Jämför med ett trumskinn på en trumma.

Bra läsning: Science of Sound (sec ed): Thomas D Rossing ISBN:0-201-15727-6

/Frez

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-26 11:00

Mja, det förutsätter att det spelas frekvenser som exciterar de högre moderna. Till en subwoofer med lågpassning kunde det kanske funka. Även ett slavbasmembran har ju "högre moder" likaså ett basreflexrör (pipresonanser). Frågan är vilket som är värst. (Jag säger inte att gummiduken är bäst, dock, jag vet helt enkelt inte.) Duken måste vara spänd, den får inte "slacka" då kommer snärteffekten du pratar om, men den ska inte vara hårt spänd. Resonansfrekvensen i fri luft bör vara 10-20Hz, kanske.

Återgå till DIY-forum