Mjuka högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

Mjuka högtalare?

Inläggav philip » 2007-05-09 16:37

Vad tror ni om mjuka högtalare? Istället för fanérad MDF och andra hårda ytor som är hemmaakustikens fiende så borde man använda mjuka material.

Tänk om ni kom hem med en rosafluffig stativare istället för en blanksvart dito, (nu är det iförsig inga problem för mig eftersom min tjej är audiofil med men om man får låta sina förutfattade meningar ang manligt / kvinnligt, mjukt /hårt, rosa /blått osv ta lite plats), eller kanske en stilren vit högalare i fleece, eller en svart i våtdräktsgummi...

snyggt och välljudande, eller?

Jag funderar på att sätta akustikmaterial på mina högtalare men finns det kanske några nackdelar?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-09 16:56

Menar du mjuk beläggning på t.ex MDF eller hela kabinett av mjukt material, t.ex typ bildäck eller liknande? Intressant.
BTW Philip, tack för senast!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-05-09 17:21

tack själv Dimitri!

Jag menar alltså att man bygger högtalaren som vanligt och sedan klär den i ett mjukt material.

Jag vet flera studios med stora inwallhögtalare som använder foam mellan diskant och bas tex för att minska reflektioner, borde vara ännu viktigare med vanliga högtalare?

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-09 20:37

Angående ljuddämpning mellan högtalare, så kan jag nämna att mina har, "Ett mockaliknande band är också fäst i frontbaffeln.". Detta sitter mellan bas/mellanregistren och runt den mittmonterade diskanten.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-09 20:45

Förresten, har dina högtalare rundad frontbaffel? Om inte kanske en sådan åtgärd skulle förbättra situationen bättre än att klä kabinettet i något mjukt material, utom då förståss det jag nämnde i föregående inlägg.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-05-09 21:52

Jag drar mig till minnes att jag har sett högtalare kädda med fuskpäls, gröna eller orangea tror jag dom var. Kan det ha varit här eller på hififorum? Eller någon helt annanstans på internettet?

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-05-10 04:32

http://www.steenduelund.dk/

Högtalare klädda i filt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-10 07:10

Fanns något bygge som jag tror kallades Miniaudiophilen. Byggt kring ett litet bredbandselement från Fostex (103 Sigma?). En kompis har sådana med filtklädda lådor. En ganska tjock filt som gick att köpa från Anders Edenholms butik på 80-talet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-10 08:54

Strauss skrev:http://www.steenduelund.dk/

OT: Ah, den gode Hr Duelund! Jag diskuterade dubbelblinda tester med honom i slutet av 90-talet, men han har en övertro på att veta vad han lyssnar på för att kunna säga hur det låter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-10 09:26

Tunn quiltad ull filt har jag tidigare talat om. Går att få i massa olika varianter och utseenden om man talar med ett sk ullcenter. Jag vet att det låter lite kinky men gummistrap-on förkläde med spännanordning vore fräckt. Har ju forsheda här på ön som är experter på vibrationsdämpare i olika sorters gummi.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-05-10 20:25

är det någon som har någon uppfattning om huruvida det finns någon nackdel med mjuka högtalare?

om man får vara lite krass så är det ironiskt att många (de flesta) högtalarbyggare rekommenderar att man dämpar bort stora hårda ytor för akustikens skull men sedan själva bygger just, stora hårda ytor. :roll:

är det så att oavsett vad högtalarbyggaren säger om att prestanda kommer före utseende så får i slutändan form kommar före funktion?

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-10 21:02

Jag går själv i tankar om att skaffa piP i rå mdf och strunta i att lacka dem och istället klä dem med svart ap-kostym-tyg. Tror det blir fantaztique!
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-10 21:27

philip skrev:är det någon som har någon uppfattning om huruvida det finns någon nackdel med mjuka högtalare?

om man får vara lite krass så är det ironiskt att många (de flesta) högtalarbyggare rekommenderar att man dämpar bort stora hårda ytor för akustikens skull men sedan själva bygger just, stora hårda ytor. :roll:

Tja, man kan ju undra. En högtalare byggd som en stor säck med lämpliga material och kanske bara ett tunnt skellettliknande inrede för att hålla upp det hela - det kanske skulle vara en god idé? Möjligen lite otymplig att hantera men nåt får man väl stå ut med för välljudet :-)

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-11 00:28

Det kan tom bli sämre ljud med mjuka sidostycken..

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-11 00:31

Nej, ingenting är omöjligt.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-11 07:25

En tjock skumplastfront borde ju ha ungefär den tänkta effekten. Finns väl fortfarande att beställa hos HiFi-kit?

JohanR

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-11 08:27

RJohan skrev:En tjock skumplastfront borde ju ha ungefär den tänkta effekten. Finns väl fortfarande att beställa hos HiFi-kit?

JohanR

Vilken tänkta effekt? Mjuk högtalare?

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-11 12:24

Vilken tänkta effekt? Mjuk högtalare?

Jag var väl lite otydlig. Samma effekt som med filt eller liknande på baffeln var vad jag menade.

JohanR

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-11 13:03

Var det inte nån som visade en länk till uppblåsbara högtalare? :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-11 15:15

Diskant och baselement skall sitta på ett stumt ljuddött material, annars låter det sämre.
Detsamma borde gälla samtliga väggar i högtalaren, alltså, stumt, hårt, resonansfritt material.

Sätter man en diskant med foam som dämpning ( det sitter löst ) mot underlaget ( baffeln ) låter det, utan undantag, sämre än ett hårt åtskruvat diskantelement enligt experiment jag gjort alldeles nyligen..

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-11 17:17

Mina stativare är byggda enligt nedanstående citat från broschyr.

"Mittpunktsmontering innebär att dubbelbashögtalarnas magneter är monterade på en solid pelare inuti lådan, varvid deras framkant skruvats fast i frontbaffeln med hjälp av dämpare. Denna snillrika konstruktion hindrar bashögtalarnas vibrationer att överföras till baffeln via högtalarchassit. Dessutom är chassit försett med ljuddämpande material som hindrar det från att avge störningsljud."
och
"Slutligen är hela diskanthögtalaren inbyggd i den solida frontbaffeln så att den inte påverkas fysiskt av det ljudtryck som uppstår inne i lådan. Det finns också en dämpare mellan enheten och diskantöppningen, vilken förhindrar direktkontakt och garanterar ren återgivning."

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-11 18:31

Richard skrev:Sätter man en diskant med foam som dämpning ( det sitter löst ) mot underlaget ( baffeln ) låter det, utan undantag, sämre än ett hårt åtskruvat diskantelement enligt experiment jag gjort alldeles nyligen..

Hur gjorde du den undersökningen?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-11 19:03

Kaffekoppen skrev:
Richard skrev:Sätter man en diskant med foam som dämpning ( det sitter löst ) mot underlaget ( baffeln ) låter det, utan undantag, sämre än ett hårt åtskruvat diskantelement enligt experiment jag gjort alldeles nyligen..

Genom att skruva fast ett diskantelement löst med dämpskiva mellan baffel och element, versus skruva fast diskantelementet hårt med inslagsmutter utan dämpskiva ( lufttätt ).

Det lät bättre med en stabil koppling element/baffel.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-11 20:17

Har du ingen tätning mellan element och baffel?

Hmm.. det är ju så låg rörlig massa i en diskant att utslagen på membranet kan väl inte sätta själva diskanten i rörelse? Eller lite kanske...men den ytterst lilla rörelsen låter en adekvat fastsättning av elementet till med.

Det viktigaste måste vara att elementet sitter så lagon hårt att frontplattan inte deformeras och luftläckage från lådan hindras (vilket tätningslist hjälper till att åstakomma).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-12 08:38

Kaffekoppen skrev:Har du ingen tätning mellan element och baffel?

Hmm.. det är ju så låg rörlig massa i en diskant att utslagen på membranet kan väl inte sätta själva diskanten i rörelse? Eller lite kanske...men den ytterst lilla rörelsen låter en adekvat fastsättning av elementet till med.

Det viktigaste måste vara att elementet sitter så lagon hårt att frontplattan inte deformeras och luftläckage från lådan hindras (vilket tätningslist hjälper till att åstakomma).

Luftläckage får inte uppstå, alldeles riktigt.

Det lät bättre med hård åtskruvning, varför är jag inte säker på.
Kanske diskanten moduleras av baselementets vibrationer, och vibrationerna överförs till en högre, mindre störande frekvens vid åtskruvningen, nej, detta är bara spekulationer. Att det lät bättre hårt åtskruvat är däremot utom allt tvivel.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-05-12 08:50

Kaffekoppen skrev:Det kan tom bli sämre ljud med mjuka sidostycken..

Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-12 10:06

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2007-05-12 10:40

Ingen som känner till att seriösa tillverkare tar hänsyn till baffelreflektion och liknande vid konstruktion och designen av högtalare? Jag tror att DIY-folket, kunniga amatörer och proffessionella tillverkare här på forumet (eller http://www.hififorum.nu )kan ge lite mer matnyttiga upplysningar kring högtalarkonstruktion.

Jar är förvånad över att det inte kommit in några bättre svar här ännu, tråden kanske skulle flyttas (eller så är det för tidigt på morgonen)?

Desvärre kan jag inte själv ge några svar då jag inte är så insatt mer än att jag vet att det finns orsaker till varför man har eller inte har dämpande material på baffel, rundade hörn osv.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-05-13 03:51

Flamenco skrev:..

Förresten.. "Från: Vettet"
Det var bland det bästa idag! Nu kommer jag somna lycklig.
Lessen om jag blir totalt OT.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-13 09:49

LeoArietis skrev:Ingen som känner till att seriösa tillverkare tar hänsyn till baffelreflektion och liknande vid konstruktion och designen av högtalare?

Det typiska sättet är att bli vän med diffraktionen genom att inse att den finns och i bästa fall utnyttja den eller annars kompensera för den. Den ger ju upphov till baffelsteget, som är en hyfsat enkel tonkurveförändring* och som för den vanliga hårda lådan kan simuleras med tex Edge i min signatur.

Att sätta filt på baffeln påverkar diffraktionben, men det är ganska svårt att simulera. Här är det labbande och mätande som gäller om man ska kunna utnyttja filten.

*Man kan också se den som en reflexion vid lådans kant; många tycker att det känns obehagligt och alltigenom dåligt med sådana reflexioner och interferenser, men om bara baffeln utformas vettigt så går det att få ganska bra kontroll på effekterna som reflexionerna ger.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi