Koppling av element igen..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Koppling av element igen..

Inläggav Kraniet » 2004-04-24 17:26

Det har disskuterats förut och jag vet faktiskt inte om just dessa funderingar redan har besvarats.
Det jag funderar över är vad man gör om man vill använda två 4 ohms basar i en låda.
Parallellkoppling ger ju ett för lågt ohm medan seriekoppling gör att man tappar effekt.
Men vad händer om man parallellkopplar elementen och sen sätter ett motstånd i serie för att få upp ohmet?

Seriekoppling ger dubbelt motstånd och således levererar slutsteget hälften så mycket effekt.
En parallellkoppling ger lägre ohm men är den för låg så kroknar slutsteget. Ett motstånd gör att man bränner halva effekten i motståndet men kopplingen kommer vara på 4ohm istället för 8 och slutsteget lämnar således mer effekt.

Ett annat alternativ kan ju iofs vara att köra seriekopplat och parallellkoppla med ett motstånd för att få ner ohmtalet..

Så vad säger ni?

Just det förutom det som nämnts så påverkar ju motstånd i serie det elektriska q-värdet hos elementen. Detta kanske går att använda till sin fördel också eller blir det bara struligt?
Så länge man mäter upp nya t/s parametrar för hela kopplingen bör det inte spela så stor roll eller?
vid seriekoppling sänks iofs det elektriska q:t vilket ger mindre benägenhet till bas-output. Men det tänka elementen har en del tvivelaktiga parametrar så lite shaping kan nog vara nog så bra..
Funderar dessutom på att prova Målares Acoustic Damping så parametrarna kommer att ändras i vilket fall ändå så..

edit: ger parallellkoppling med ett motstånd högre elektriskt q?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-24 17:34

Hmm jag sitter just och knåpar på att visa lite om detta så jag svarar inte här men kan direkt säga att en parallellkoppling med ett motstånd påverkar inte Qes. Vill man ha Qes lägre så är den enda vägen att använda en förstärkare med negativ utimpedans...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-24 18:31

men seriekoppling med motstånd påverkar Qes eller?
låter intressant hur har du tänkt visa det då? :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-24 22:34

ja ok.. det är modellering av Qes som du visat i den andra strängen. väldigt bra men den frågan jag egentligen ville ha svar på var hur man ska koppla basarna.

som jag ser det så är parallelkoppling av basarna och sedan ett motstånd i serie det bästa. själva basarna hamnar på plus minus noll (3db från parallelkopplingen och -3db i motståndet) men förstärkaren jobbar i 4 ohm och lämnar därmed mer effekt än i 8 ohm.

alternativet är väl seriekoppling som får samma känslighet på kopplingen men mindre effekt från slutsteget..

Men jag vet inte går det att tänka så?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-24 22:46

1. Element i serie med motstånd i parallell ger inte mer effekt till elementen än utan motstånden, tvärt om. Effekten kommer att bli aningen mindre eftersom matningsspänningen till slutsteget kommer att sjunka en aning pga det ökade effektuttaget ur förstärkaren.

2. Element i parallell och dessa i serie med motstånd påverkar Qes och därmed Qts, ja. Vore elementen rent resistiva, skulle det bli samma situation som i första fallet.

Kör dem i serie, eller skaffa ett slutsteg som klarar 2 ohms last.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-24 22:54

ja det verkar onekligen som att det enklaste är att köra serie.. synd bara det blir så tungdrivet.. två fatboy tolvor som ska drivas till glädjenivåer liksom.. men det kanske funkar..

är till polaren som jagf hjälpte med baslåda till bilen också.. där är det "fatboy" från MDS två tior i serie och det är lite tungdrivet.. fick mitt NAD att säga ifrån iaf.. klart det ger ju bara runt 150w..

Återgå till DIY-forum