Försteg, äntligen...(bilder)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Petter

Försteg, äntligen...(bilder)

Inläggav Petter » 2004-04-25 13:47

Ni som var på diy-träff i Göteborg för ett år sen fick då se en låda med en väldig massa rca-kontakter, tanken var att det skulle bli ett försteg av lådan såsmåningom. Nu äntligen har jag och Johan fixat ihop det... En del mjukvarujobb återstår...
Det låter väldigt bra, bättre än min gamla NAD-surroundprocessor som jag tidigare använde som försteg...:roll:
Uppe till höger på "inuti-bilden" syns LTS-riaat(fast egen caddning...), i mitten något slags "moderkort" med reläer som ingångväljare och PGA2311 som volymkretsar. Till vänster är nätdelen(men det gick nog att lista ut...:) ) En liten AVR-processor styr det hela.
DIN-kontakten på baksidan är en programmeringsport så att man kan uppgradera mjukvaran smärtfritt...;)

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Petter

Inläggav Petter » 2004-04-25 14:23

Hmmm....det kanske kan tilläggas att anledningen till att det sitter 3 st pga2311 på kortet är att det är en 6-kanalig stärkare tänkt att kunna användas i ett hemmabiosystem... Dock är inte alla kanalerna anslutna till RCA ännu...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-25 15:49

Ser bra ut! :) Kul att ni äntligen tog tag i det! Var det 2311 ni körde (som du har skrivit) och inte 2310?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Janders

Inläggav Janders » 2004-04-25 15:51

Mycket intressant!
Har själv det PGA2311-baserade försteget "Pre Three" från Embla, och funderar på möjliga modifikationer. Undrar t.ex. om hur viktig du bedömer nätdelens kvalitet vara för det ljudande resultatet? Chip'et har ju i.o.f.s en störningsundertryckning på 100dB vill jag minnas, så kanske klarar man sig med ganska elementära prylar i nätdelen?
Ser att du har två BB-OP också, är det ingångs- respektive utgångsbuffertar? Emblan hade sådana (2134'or), men jag bypassade bägge! Tyckte faktiskt det blev aningens bättre 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-25 15:58

Jag tror mig minnas att det är buffertar. Utgångbufferten kan man skippa i o m att det sitter högst troligt en 134-kretslösning i PGA'n men ingångsbufferten bör man nog ha. PGA'n gillar ju inte att drivas av högre impedanser och då ser man till att de verkligen drivs rätt (om man har en buffert då alltså). De distar med då om de inte få rätt impedanser på ingången nämligen. Men det är ju bara vad jag har hört! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-04-25 15:59

Jaevlar vilken snygging 8) Du kan dina grejjor du. Lite liknande tanke som min "lådda" som jag skulle bygga, men den skulle dock innehålla förstärkare också. Förbaskat snyggt e allt jag kan säga 8O 8) 8)

Användarvisningsbild
Petter

Inläggav Petter » 2004-04-25 16:33

Jo, två stycken OPA2134 skymtar man minsann där...Men någon ingångsbuffert till PGA:arna (som f ö är 2311 och inte 2310) är det inte... De är bara rena buffertkretsar till två stycken REC-utgångar.
Janders: Jag vet inte hur stor påverkan nätdelen har, men en op-förstärkare är ju mindre känslig än en diskret konstruktion. En vanlig reglerad nätdel duger iaf åt mig...:)

Återgå till DIY-forum