Mäta rumreflexer i olika riktningar m.h.a. flera mikrofoner?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Keba

Mäta rumreflexer i olika riktningar m.h.a. flera mikrofoner?

Inläggav Keba » 2007-05-10 22:02

Om man har flera mikrofoner oppställda på lämpligt sätt relativt varandra, kan man använda dessa i kombination med någon sinnrik mjukvara för att mäta hur mycket reflexer som kommer från rummet i olika riktningar? Visserligen skulle man kanske kunna ha en starkt riktad mikrofon, men den kan ju faktiskt inte skilja på olika riktningar om man inte gör extra antaganden om t.ex. lika tonkurva på alla reflexer.
Jag tänkte att med hjälp av flera rundtagande mikrofoner och en eller flera brusande högtalare så skulle det gå att m.h.a. tidsskillnader kunna räkna fram frekvensinnehål och intensitet på reflexer från olika håll. Användbart för att kartlägga ett rums akustiska egenskaper.
Kan man göra det? Finns sådan mjukvara?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Mäta rumreflexer i olika riktningar m.h.a. flera mikrofo

Inläggav Svante » 2007-05-10 22:22

Keba skrev:Om man har flera mikrofoner oppställda på lämpligt sätt relativt varandra, kan man använda dessa i kombination med någon sinnrik mjukvara för att mäta hur mycket reflexer som kommer från rummet i olika riktningar? Visserligen skulle man kanske kunna ha en starkt riktad mikrofon, men den kan ju faktiskt inte skilja på olika riktningar om man inte gör extra antaganden om t.ex. lika tonkurva på alla reflexer.
Jag tänkte att med hjälp av flera rundtagande mikrofoner och en eller flera brusande högtalare så skulle det gå att m.h.a. tidsskillnader kunna räkna fram frekvensinnehål och intensitet på reflexer från olika håll. Användbart för att kartlägga ett rums akustiska egenskaper.
Kan man göra det? Finns sådan mjukvara?

Mja, man kan ju använda en intensitetsmikrofon. En sån mäter tryckgradienten i tre riktningar (x-y-z) och man kan alltså få intensitetsvektorn.

Man borde alltså kunna mäta ett tredimensionellt impulssvar och ur det borde det gå att få massor med information. Jag har aldrig sett det gjort, men någon har säkert provat.

Annars är det väl så att man kan göra metoder mer och mer komplicerade, men till slut drunknar man i data, ledsnar och går tillbaka till att mäta efterklangstid och möjligen nåt mer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-10 22:58

Finns en tysk firma som gör en eq där man kopplar typ en 9 mikrofoner till eq för mätning. Poängen är just att skilja reflexer ifrån direktljud

Keba

Inläggav Keba » 2007-05-11 07:44

Svante skrev:Mja, man kan ju använda en intensitetsmikrofon. En sån mäter tryckgradienten i tre riktningar (x-y-z) och man kan alltså få intensitetsvektorn.

Ja, så borde man kunna göra. Finns det inte en bild på en sån mik i elakboken?
Man borde alltså kunna mäta ett tredimensionellt impulssvar och ur det borde det gå att få massor med information. Jag har aldrig sett det gjort, men någon har säkert provat.

Annars är det väl så att man kan göra metoder mer och mer komplicerade, men till slut drunknar man i data, ledsnar och går tillbaka till att mäta efterklangstid och möjligen nåt mer.

Ja, men om man nu är lite nyfiken då? Här på forat finns en tråd om man kan mäta allt man kan höra, som jag bl.a. blev lite inspirerad av. Exempel: Jag har ett draperi 70 cm från väggen bakom högtalarna. Om jag drar isär det lite grann (säg 50cm) någonstans mellan högtalarna så förändras det jag hör. (eller tror jag iaf, har ej blindtestat) Det vore ju kul att kunna mäta det. Är tveksam om jag tydligt skulle se det på efterklangstiden, det blir nog en ganska liten ändring. Men i riktning från glipan i draperiet borde det gå att mäta mer reflexer.

Fast visst, egentligen kanske man kan nöja sig med att tänka ut hur det borde bli.

Keba

Inläggav Keba » 2007-05-11 07:45

Harryup skrev:Finns en tysk firma som gör en eq där man kopplar typ en 9 mikrofoner till eq för mätning. Poängen är just att skilja reflexer ifrån direktljud

Intressant. Har du en länk så man kan läsa mer?

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2007-05-11 14:53

Keba skrev:
Svante skrev:Mja, man kan ju använda en intensitetsmikrofon. En sån mäter tryckgradienten i tre riktningar (x-y-z) och man kan alltså få intensitetsvektorn.

Ja, så borde man kunna göra. Finns det inte en bild på en sån mik i elakboken?

Quotes blir kanske fel men...

Börja på
http://www.ambisonia.com/learnmore
http://en.wikipedia.org/wiki/Ambisonics

för att se hur du kan spela in xyz information.
Sedan hur du skall visualisera det hela är nog inte löst ännu
vad jag minns.

- BAMBAM

Keba

Inläggav Keba » 2007-05-13 18:20

Ambisonics verkar kul! Jag har precis beställt 10st små mikrofoner för att testa. Men jag tror jag testar med en 6-mikrofonskonstruktion först, det verkar vara lite lättare att förstå hur den funkar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-13 21:11

Keba skrev:
Harryup skrev:Finns en tysk firma som gör en eq där man kopplar typ en 9 mikrofoner till eq för mätning. Poängen är just att skilja reflexer ifrån direktljud

Intressant. Har du en länk så man kan läsa mer?

Har letat men hittar inget just nu. Mickarna satt i rund ring med olika långa halsar. Ungefär revolvermonterade.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2007-05-14 21:02

Keba skrev:Ambisonics verkar kul! Jag har precis beställt 10st små mikrofoner för att testa. Men jag tror jag testar med en 6-mikrofonskonstruktion först, det verkar vara lite lättare att förstå hur den funkar.

Vad roligt att du blev sugen, lite mera länkar:
http://www.core-sound.com/TetraMic/1.php
http://www.kokkinizita.net/linuxaudio/index.html
http://ambisonic.net/

- B

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-05-14 21:43

Här är en artikel som bygger på mätningar med mikrofonarrays.
http://irc.nrc-cnrc.gc.ca/pubs/fulltext/nrcc46639/nrcc46639.pdf

Återgå till Teknikforum