Basmoduler för under 2500:- med HiVi

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Challe

Basmoduler för under 2500:- med HiVi

Inläggav Challe » 2007-05-11 18:22

Jag tänkte försöka bygga ett par billiga basmoduler till mina piP.
Det går att beställa byggsats från Ingvar men de billigaste landar ändå runt 4500 innan det är klart.
Jag siktade på ännu billigare.

Efter mycket tänkande och simulerande så beställde jag ett par HiVi M8N från hifidistribution.com
Bild

Simuleringen ser ut så här med aktiv delning (2:a & 3:e ordningen branthet)
Bild

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-11 18:38

Jag hade redan spånskiva hemma men den var för tunn för att duga till lådan. Jag hade även en bit vitt hyllplan över från byggandet av en garderob. Hmmm... tillsammans blir det tjockt nog :idea:

Dessutom kunde jag anpassa lådan lite så att standardstorlekar gick att använda. Två hyllor 30cm breda inhandlades.
Även en ny 60 bred köptes eftersom den biten som jag hade över inte räckte.
Samtidigt köpte jag 2 tuber med sättlim, men jag fick gå och köpa tre tuber till innan det var klart. Det går åt mycket lim på alla stora ytor.

Först limmade jag ihop innerlådan.
Bild

Sedan gick jag och hämtade ut ett paket.
Bild

Nix. Det innehöll inte inredningsdetaljer från Ellbe, utan högtalare från hifidistribution.
Bild
Bild
Bild
En riktigt snygg högtalare i någon aluminium/magnesium legering
Konen låter som ett äggskal när man knackar på den :D

(Edit: ändrade till rätt antal och mått på hyllplanen & stavfel & mellanslag)
Senast redigerad av Challe 2007-05-12 02:58, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-11 18:47

Högtalarna sattes på gymnastik i vardagsrummet
Bild

Sedan limmades yttersidorna på lådan fast
Bild

Försänkning av högtalaren och håltagning
Bild
Ett tips är att se till att försänkningen blir tillräckligt stor från början. Jag upptäckte att högtalaren var 2mm för stor för hålet. Det är mycket svårare att få kanten jämn när det inte finns en centerpunkt att utgå från längre...

När bafflen hade torkat var jag tvungen att testa hur det skulle låta med en sluten låda istället 8)
Bild

När alla bitar var limmade så fräste jag av kanterna så att likheten med huvedhögtalarna ökar lite
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-11 18:57

Bitarna passade inte riktig... Jag hade köpt 2mm tjockare bitar än det jag hade räknat med :oops:
Inget som lite spackel inte kan fixa
Bild

Nu börjar det närma sig. Farsan kom på besök med lite stenull. Det kliade ordentligt i fingrarna när det var färdigt. Inte bara av stenullen...
Bild
Bara ett lager med hammarlack till så är de färdiga.
Senast redigerad av Challe 2007-05-12 03:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-05-11 19:30

Men va du kostar på! Lack!? Jag önskar jag hade ditt tålamod.. :D
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-11 20:13

Kul att se! Ser fram emot bilder tillsammans med piP.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-12 02:24

Jag tycker om hammarlack, dessutom är mina piP lackade i samma färg.

Om man vill få det så bra som möjligt med hammarlack så målar man bara en sida i taget och låter den torka med ytan uppåt.
Jag är tyvärr lite för otålig för det. Resultatet blir att man lätt får rinningar i lacken.

Slutresultatet ser ut så här
Bild
Bild

Ber om ursäkt för bildkvaliten. Jag ska lägga upp en presentation med bättre bilder senare.
Senast redigerad av Challe 2007-05-12 02:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-12 02:44

Mätningar kommer senare.
Just nu saknar jag förstärkare med möjlighet till aktiv delning, men det ska lösa sig den närmsta tiden.

När jag spelar testspår så börjar jag höra ljud strax över 25Hz om jag drar på. Lägre än det så ser jag att högtalaren jobbar ordentligt men jag kan inte höra ljudet.

Vi får se vad mätningarna säger om jag hinner med det imorgon.

Här är en tidigare mätning utan basar. Resonansen runt 50Hz har jag en plan för att minska. Rören som syns på tidigare bilder är inblandade :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-05-12 11:20

ojojoj vilket hemskt rum? känns som om du har mycket jobb där

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-05-12 12:45

Intressant. Hammarlack gillar jag starkt. Brukar applicera det i många tunna lager via disksvampar, ger bra blandning mellan textur och blankhet.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-12 13:22

Nwalmaer:
Jag provade med svamp fast det blev så tunnt att jag gick över till pensel istället. Antagligen blir det bättre med svamp om man har tålamodet att vänta mellan varje strykning.

Haakan_W:
Det värsta med rummet är ett metalliskt eko precis i lyssningsposition.
Jag har heltäckningsmatta och backdrop. backbropen hänger på varierande avstånd från sidoväggarna och även bakom högtalarna.
Jag tror problemet är bristen på difusering bakom lyssningsplatsen.
I verkligheten hörs resonanserna vid 52Hz och 120Hz mest.

Antonic

Inläggav Antonic » 2007-05-20 02:14

hej intressant projekt!!

har ett par frågor

vilken storlek på låda har du?
storlek på rör?

Och hur kommer det sig att du inte valde M8A istället?

mvh Anton
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-05-20 13:37

Har du lyssnat nåt än? Jag är nyfiken på hur det låter. Elementen är ju klart intressanta.

Angående M8A vs N så har ju N faktiskt lite lägre resonansfrekvens, borde funka bättre med N om man använder dom som renodlade baselement.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-20 21:12

Antonic
M8N var billigare och det som skiljde gjorde det år "rätt håll".
Elementen är ju inte menade till subbas. Däremot fungerade de utmärkt enligt de simuleringar jag gjorde.
Jag tror att det gjutna chassiet står för största prisskilnaden men resonanser från plastchassiet borde inte vara ett problem så långt ner i registret.

Nwalmaer
Jag har bara lyssnat utan aktivt filter. Basregistret låter helt ok, längre upp låter det lite resonant, kan vara den kraftiga puckel som finns strax över 2000Hz som hörs.
kommer inte in på FTPn så du får en länk istället

Känsligheten är ganska låg. Klart lägre än piP.
Rumsresonanserna blev minder nu. Innan ändrades basen väldigt mycket när jag lutade mig framåt eller bakåt i soffan, nu är det mindre skillnad. Man hör att det finns resonanser men basen försvinner inte lika mycket längre.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-23 11:42

Äntligen!
Nu har det anlänt förstärkning till vardagsrummet. En Pioneer 1016.
Nu fungerar det att köra med aktiv delning till basarna.

Efter inkopplandet igår så lät det riktigt bra :D

Nu ska jag bara löda om inkopplingen av lysdioden på basslutsteget så den slutar blinka. Får nog hitta en stabilare spänningspunkt...
se ombyggnadstråden

Mätningar är planerade till helgen då en kompis med bärbar dator kommer förbi. Det är aldeles för jobbigt att bära ut den stationära till vardagsrummet 8)

Användarvisningsbild
Challe

Mätningar!

Inläggav Challe » 2007-05-28 22:31

Här kommer en mätkurva.

Den mörkblå linjen är piP som fullregister utan basarna inkopplade.
Den ljusare visar inkopplade basar och delning via pioneer 1016.
Bild

Resultatet?
ca.10dB ökat ljudtryck vid 20Hz, vinsten är nästan helt borta vid 35Hz men det hörs stor skillnad.
Det kan ju vara att basarna har högre distorsion så att skillnaden upplevs större :( Fast det tänker jag inte låtsas om isåfall 8)

Rumsresonansen vid 50Hz påverkades inte av de tuber som fanns med på en tidigare bild. Jag fick inget noterbart utslag vid mätningar med och utan, provade ett par olika placeringar. Jag ger inte upp utan vilar bara ett tag...

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-28 22:57

Slänger in en bild som visar skillnaden mellan att dela vid 80Hz och att köra med piP fullregistrigt.
Bild

Det kanske ser ut som en förbättring men det blev väldigt konstiga utsläckningar.
När jag spelade låga basgångar lät det som en fladrande fis. Väldigt oartikulerat och inga riktiga toner alls.

Efter lite trixande med fördröjningar så fick jag till det riktigt bra i basen när jag delar vid 80Hz. Förstärkaren är inställd på 1m skillnad i avstånd mellan top och bas, vilket är 1/4 vågläng vid delningen. Så teoretisk tror jag att det stämmer ganska bra.
Nu låter basen välartikulerat och med bra tryck.

Återgå till DIY-forum