Receiver för TV-ljudet

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Receiver för TV-ljudet

Inläggav Ragnwald » 2007-05-11 00:55

Finns det någon liten tvåkanalig receiver i hifi-tappning, för enbart TV-ljudet?
Jag stötte på ett hemmabygge för rätt många år sedan i veteranhifis butik, det enda jag skådat.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-05-11 03:02

Menar du plocka signalen ur ett analogt kabelnät?

På Gotland är väl det marksända analoga nätet släckt?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-11 07:34

En gammal HiFi video för att ta emot ljudet (kan antagligen hittas i drivor på tippen i dessa dagar) plus valfri tvåkanalsförstärkare?

JohanR

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-05-11 10:38

Förklara för mig de som vet.
Kan väl inte vara så enkelt som att ansluta digitalboxen direkt till förstärkaren? 8O

Fordras det inte en analog receiver fortfarande för att avkoda den analoga signalen till Nicam-stereo?

Bra förslag, att plocka ur den analoga ljuddelen ur en bättre hifi-videoapparat, men finns det inget färdigt att köpa, som är lite smidigare, kretskort ed.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-11 10:51

Digitalboxen har ju tvåkanals analogljud ut, antingen i scarten eller på seperata phono-utgångar. Annars kostar väl inte en AV-receiver mer än en tvåkanals, då kan du koppla ljudet digitalt och köra med två eller hur många ljudkanaler du nu vill?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-11 10:58

Ragnwald skrev:Förklara för mig de som vet.
Kan väl inte vara så enkelt som att ansluta digitalboxen direkt till förstärkaren? 8O

Jo. Ta en digitalbox på måfå: Sagem PVR6280T, t.ex.

Specen säger:

A/V port
• TV SCART : RVB and CVBS out
• AUX SCART : RVB in, in/out CVBS in/out, S-video out
Audio Hi-Fi out : stereojack 3.5 mm
• Digital optic audio out IEC 958
• RF loopthrough

Voila!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-05-11 20:24

"Audio Hi-Fi out : stereojack 3.5 mm"
Så enkelt var det tydligen.

Hur mycket hifi blir det egentligen, vilka digitalboxar innehåller anständig elektronik, prestanda?

Finns det highend-boxar på marknaden?

Är AV-receivrarna i dag anpassade för de digitala marksända kanalerna?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-11 20:49

Dom flesta tester jag läst verkar förutsätta att ljudet är "digitalt och perfekt", vilket inte alls är min uppfattning. Det skiljer lika mycket på ljudet från olika boxar som ljudet från olika separata D/A-omvandlare kan göra.
Inte är det så att "man får vad man betalar för" heller, märkligt!
Menar inte att dom allra billigaste är bäst, men ändå.
Om man har en bra D/A omvandlare i AV-receivern betyder analogljudkvaliten på boxern inget, men tyvärr finns det inga tillförlitliga jämförande tester på hur bra D/A-omvandlare i receivrarna är heller! De brukar ju alltid testlyssnas via med analogingångarna. Trist att man inte får någon hjälp i den frågan!
Dom flesta boxar har som jag skrev analogt ljud i phonokontakter hö/vä , men det finns som synes lite andra lösningar också. Dom billigaste/enklaste har bara ljudet i via scarten, men det går ju att få ut med adaptrar ändå.
Sen kan det vara så att bildkvaliten skiljer sig mellan boxar också!
Och att tiden för kanalbyte kan skilja flera sekunder mellan olika.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-05-11 21:05

Ska jag tolka det som att dagens AV-receivrar inte har inbyggda mottagare för mottagning av digital antennsignal (antennuttag på baksidan)?

Om nu TV-utsändningarna ska ske med högupplöst bild, är det väl märkligt om inte marknaden kan förse oss med produkter som är kapabla till högupplöst ljud också, för dessa sändningar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-11 22:14

Nej AV-receivrarna har inte inbyggd digitaltvtuner.
Men det vore ju en naturlig utveckling.
Varför kan en AV-receiver ta emot radio men inte TV? (Retorisk fråga.)
Men högupplöst ljud kan man säkert åstadkomma, med t.ex en Benchmark eller någon annan favorit-D/A, om inte D/A-omvandlaren i receivern är bra nog. Men man kanske vill ha alla kanaler som receivern kan ge.
F.ö. tycker jag analogljudet från Jacobson's T4 box är ovanligt bra om man nöjer sig med två kanaler.
Den är inte helt klar för boxer-kort, men det finns info på nätet som man kan tyda som att det går att tweaka den till att acceptera boxerkortet.
http://www.jacobsons.se/
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-05-12 01:07

Hej Ragnwald!

Du har ställt många frågor. Det är svårt att besvara dem eftersom det inte framgår vad du har för utrustning för att se på tv. Berätta om det så ska jag se till att du får ett bra svar.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-05-13 01:54

Hej Johan

Du kanske vill berätta vilken ljudkvalitet vi kan avnjuta i det digitala dagsläget och vad vi kan förvänta oss i framtiden med HD-sändningar?

Har provat att ta ut ljudet via linjeutgång från TVn till min anläggning och det lät förskräckligt illa (det var på den analoga tiden). Så TV-ljudet har fått avnjutas via TVns egen förstärkare och högtalare, för att jag ska stå ut med ljudet.

Efter tipset ovan, såg jag att det finns analog ljudutgång på min digitalbox (Force 320-T), men har inte hunnit testa denna ännu, blir att skaffa en 3 meters sladd till detta.

Så... vad kan jag förvänta mig genom att koppla från denna billiga d/a-omvandlare?
Vad finns för alternativ, om man vill kunna få ut ljudet så opåverkat som möjligt, från det digitala marksända nätet?

Kanske läge för f/e-test av digitalboxar. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-13 12:21

Från mina receivrar (Medion DVB-S och DVB-T) låter det helt ok. Körde ut analogljudet från ett musikprogram (Jacques Loussier) inspelat på receiverns hårddisk till ljudkortets ingång och spelade in detta på datorn. Vill du ha ett prov? Kan lägga in en snutt på ftp:n i wav-format. Tror att det kan finns rätt stor skillnad mellan olika TV-kanaler. Det är ganska olika dataströmmar och det snålkodas rejält på många reklamfinansierade kanaler.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-05-18 21:07

Tack Roger, jag har i dag kopplat in min digitalbox till anläggningen och tänker nu analysera ljudet några dagar, innan jag bestämmer mig om det är uselt eller lyssningsbart, vad gäller musik.

Efter att ha växlat mellan 1an, 2an och 4an en liten stund, tycker jag ljudet verkar helt acceptabelt, om än inte helt ofärgat. Det var en trevlig upptäckt, fjärran det skräpljud jag fick när jag kopplade från tv-apparaten. :)

Johan försvann tydligen ?
Skulle ha varit intressant att få veta hur teracom behandlar tv-ljudet, hur det egentligen fungerar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-18 21:35

De program jag har kollat verkar ligga på 192 eller 256 kBit/s för ljudet. Är det samma ljudström som för DAB?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-19 00:51

När jag skaffade mig en boxer för tv-ljud upplevde jag en klar försämring från analogt genom video till försärkaren och har aldrig därför gillar digitaliden. Dock påstår man från leverantörens håll att ljudet succesivt blir bättre genom att det får mer plats att sända på i trafiknätet. Detta genom att det analoga nätet skrotas men om detta är säljsnack eller inte återstår väl att se. Just nu är endast 1:an 2:a 4:a 4+ 4-film svt-24 och barkanalen de ända som markant har bättre ljud än de andra kanalerna dock inte bättre än analogt genom video. :(
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-19 09:45

Det analoga TV-ljudet var/är (finns knappt kvar) väl digitaliserat i distributionen (Nicam)?

Återgå till Köpråd