Moment-23 skrev:Är det gamla xbox du tänker på? Jag har en som ligger och skräpar. Du använder den alltså som cd spelare? Hur är dac:en? Vad består modden av?
Ja, det är gamla Xbox som jag avser. XBMC, Xbox Medicenter, är ett gratis open source (?) operativsystem* för Xbox som är utvecklat av privatpersoner. Det möjliggör uppspelning av alla möjliga filmformat, ljudformat etc. Jag använder den för att spela flac, xvid, mp3 och liknande filer från en server. Det går även att lagra saker lokalt på Xboxens hårddisk, men jag tror att det finns begränsningar i filnamnslängd då.
Vad jag vet ska det gå att använda den som CD-spelare också, i alla fall kan XBMC digitalrippa cd-skivor till flac och mp3... hur smidigt som helst.
XBMC är fruktansvärt bra faktiskt. Där går det även att ställa ner fläkthastigheten så ljudet inte stör så mycket, men med byte till en bättre fläkt kan man få maskinen nästan helt tyst.
Vidare finns stöd för webradio, last.fm och massor med annat godis.
DACens kvalitet är tillräcklig för mig, när jag kör digitalt över till 2105:an, men dess kvalitet i absoluta termer kan jag inte sia om. En nackdel sägs vara att den uppsamplar allting till 48kHz... men å andra sidan, om man ändå har en liggande så att den totala kostnaden blir noll... vad spelar det för roll?
Moddningen består av ett modchip som möjliggör installation av XBMC, samt att hårddisken är bytt till en 120Gbyte. Det ska enligt uppgift gå att installera XBMC även utan modchip, men det ska vara lite krångligt.
* (tekniskt sett kanske det snarare är ett mellanting mellan operativsystem och frontend, men det kan vi lämna därhän)
Om någon tycker att jag har glömt något får ni gärna fylla på.