est, stones & beethoven

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Keba

est, stones & beethoven

Inläggav Keba » 2007-05-14 20:06

Bild

Jag letar lite skivtips: Köpte cd med est (from gagarin's point of view) och art taylor ganska nyligen och gillar dem. Har ni förslag på liknande?

Jag gillar mer och mer ljudet på flowers. Kan man hitta orginal-lp i bra skick ? CDn är remastrad.. Skulle vilja höra hur det egentligen lät. Bra eller dåligt ljud? Tja, men jag har blivit lite fascinerad av inspelningen. Lyssna till exempel på sångarens placering i Lady Jane.

Och så skulle jag vilja hitta de båda vinylerna med Beethoven (violinkosert, Klepper solist) och Haydn (cellokonsert, du Pré). Har ni sett dem i någon affär? (Vill varna för den helt söndermastrade :twisted: CDn med du Pré, som jag betalde en massa pengar för för att ersätta min slitna lp :cry: )

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-14 23:55

Jag har varit ett enormt EST-fan (har alla skivor fram tills för något släpp sedan - förutom Plays Monk) men tycker deras utvecklingskurva verkligen stagnerat! Jag tycker dock att deras bästa platta är Good Morning Susie Soho om jag inte missminner mig! Har inte packat upp skivorna ännu så om du verkligen vill veta vilka spår jag gillar bäst så fråga igen om en månad! Jag har också läst en hel del om deras enorma Japansläpp och fått det förklarat av flera källor att anledningen till varför de är så stora där är för att de spelar klassisk femtiotalsjazz fast på ett nytt sätt - inte som de stora innovatörer de beskrivs som inom svensk media. Just därför tycker jag det bör finnas många femtiotalsjazzband som bör ha samma musik utan att leka med moderna ljudsammansättningar. Med tanke på att de i en intervju (och som första studioalbum, om jag inte har fel) hyllat Thelonious Monk bör man kanske kika på dem? Om det är soundet man gillar och inte lika mycket musiken så har jag förstått att det som tillverkas i Superstudio Gul (heter den väl?) är väldigt likartat ljudmässigt så kika upp det.

[slrt]
admin

Keba

Inläggav Keba » 2007-05-15 19:53

Tackar! Jag ska kolla upp Monk. Jag tror det mer är musiken jag är ute efter, men kombon musiken och soundet blir väldigt bra. Kommer säkert att köpa fler skivor av EST.
Tycker du de blivit sämmre påslutet alltså? Eller bara att de fastnat i samma spår och sound?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-21 00:10

Keba skrev:Tycker du de blivit sämmre påslutet alltså? Eller bara att de fastnat i samma spår och sound?

Det senare alternativet leder till det första. Och så tycker jag! Dock är de väldigt roliga live och det rekomenderar jag alla att testa själva.

[slrt]
admin

Återgå till Skivrekommendationer