Moderator: Redaktörer
gusos166 skrev:Jag har använt WINISD för att beräkna volymen jag bör ha till baselementen. Var för lat för att göra det själv.
gusos166 skrev:Min första tanke var att jag skulle ha en sluten låda uppdelad i 3 sektioner, en för bas, mellanregister och diskant. Så att varje del får en egen volym. Detta eftersom jag antog att alla element fungerar likadant. Men du säger alltså att det är bara onödigt. Jag har inte hittat något info alls om hur man gör med mellanregister och diskant.
Vad menar du med att de har inbyggda slutna lådor? Alltså i elementen som sådana?
gusos166 skrev:Hmm isåfall kanske man kan ha två sektioner, en för basen så jag vet att volymen blir rätt och en för mellanregister och diskant och ha utrymmet där att gömma filtrena i.
gusos166 skrev:OT: Nånting jag kom att tänka på nu. I fallet med slutna lådor, där lådan verkar som ett högpassfilter är det då vanligt att man gör ett aktivt filter i basdelen i högtalaren för att få med lägre frekvenser?
Frågorna är många...
Svante skrev:Mm, mellanregistret har en "kopp" på baksidan, den syns på bilden, och det ger en liten låda på kanske någon halvliter. Diskanten behöver en ännu mindre låda, och den ryms innanför magneten. Bakåt är de alltså täta, just för att de ska kunna sitta i samma låda som baselementet.gusos166 skrev:Hmm isåfall kanske man kan ha två sektioner, en för basen så jag vet att volymen blir rätt och en för mellanregister och diskant och ha utrymmet där att gömma filtrena i.
Ja, det här är finlir, men en del menar att komponenterna i delningsfiltret mår bra av att inte sitta i baselementets kavitet. Så visst kan du göra så, det blir det inte sämre av.
gusos166 skrev:OT: Nånting jag kom att tänka på nu. I fallet med slutna lådor, där lådan verkar som ett högpassfilter är det då vanligt att man gör ett aktivt filter i basdelen i högtalaren för att få med lägre frekvenser?
Frågorna är många...
Svante skrev:Som höjer de lägsta frekvenserna menar du? Det är definitivt görbart och det brukar kallas "linkwitztransform", men det är egentligen bara ett bashöjande filter. Det står på hans sajt om det.
gusos166 skrev:Jag är i görningen att bygga mina första högtalare. Än så länge har jag endast kommit till planeringstadiet.
Planen är att i varje högtalare ha 3 element. Detta ska akompanjeras med en subbas.
gusos166 skrev:Meningen är väl att jag ska utesluta möjliga fel, även om än små. Jag fick fram i WINISD att volymen bör vara 46,34 liter, så vill jag gärna ligga nära. Även om det kanske finns en marginal.
Svante skrev:Ja, du kan definitivt skippa de två sista decimalerna på volymen. Det är lätt att tro att det är noga när man får så där många decimaler, men det är det inte.
Svante skrev:gusos166 skrev:Meningen är väl att jag ska utesluta möjliga fel, även om än små. Jag fick fram i WINISD att volymen bör vara 46,34 liter, så vill jag gärna ligga nära. Även om det kanske finns en marginal.
Ja, du kan definitivt skippa de två sista decimalerna på volymen. Det är lätt att tro att det är noga när man får så där många decimaler, men det är det inte. Förmodligen skulle du inte märka mycket skillnad på 40 och 50 liter heller, lite beroende på vad det är för låda. Det är inte ens säkert att 46,34 liter är optimalt, faktiskt. Du kan iaf prova att labba lite i Winisd så får du se hur liten skillnaden blir.
Om Linkwitztransform används ofta vet jag faktiskt inte.
perstromgren skrev:gusos166 skrev:Jag är i görningen att bygga mina första högtalare. Än så länge har jag endast kommit till planeringstadiet.
Planen är att i varje högtalare ha 3 element. Detta ska akompanjeras med en subbas.
Det låter väldigt ambitiöst att konstruera en tre-vägare som första projekt, speciellt som du i alla fall tänkt ha en sub-bas. Varför inte nöja dig med en tvåvägare och spara mycket tankemöda? Ett tvåvägssystem är betydligt mindre komplicerat, vilket ger di större chans till framgång.
Men det är kanske onödigt att se risker i stället för möjligheter?
skrutten skrev:Delningsfiltret skiljer i svårighet, men jag misstänker att det inte är ngn svårighet för dig, utan bara ett problem för mej själv.
Har du kikat in hos Dr krupp? http://www.drkrupp.se/hifi/
skrutten skrev:Delningsfiltret skiljer i svårighet, men jag misstänker att det inte är ngn svårighet för dig, utan bara ett problem för mej själv.
Har du kikat in hos Dr krupp? http://www.drkrupp.se/hifi/
Ovanför och under resonansen kommer ljudet huvudsakligen direkt från konen. Vid resonansfrekvensen arbetar lådan som en akustisk fasvändare och det är detta som gör att basen inte släcks ut genom akustisk kortslutning.
gusos166 skrev:Nånting jag undrar är över är i delnings filter man har denna förkärlek för LC-filter. Borde inte RC-filter kunna göra jobbet lika bra? Kan det ha nåt med brus att göra?
skrutten skrev:gusos166 skrev:Nånting jag undrar är över är i delnings filter man har denna förkärlek för LC-filter. Borde inte RC-filter kunna göra jobbet lika bra? Kan det ha nåt med brus att göra?
Har med effektförlust att göra.
Jag tror du skall se Högtalaren som R (ungefär).
Förresten hur menar du med LC-filter?
gusos166 skrev:den övre bilden.
Hur skulle du tolka det annars?
skrutten skrev:Hej Svante,
En del kunskap som man får måste omprövas senare i för att kunna gå vidare. Jag tror dock att dr krupp är en bra början har rekommenderat sidan förut.
skrutten skrev:gusos166 skrev:den övre bilden.
Hur skulle du tolka det annars?
Att L och C sitter i serie och sen Högtalaren på detta (bandpass), eller att det är frågan om ett serie filter eller ett notchfilter.
Jag skulle kalla det övre filtret för ett andra ordningens filter. Och det nedre är en tredje ordningens filter. Skillnader mellan filtren är att de har olika branta filterflanker. Detta framgår av sidan jag länkade till. Men du behöver antagligen inte använda andra filter än första ordningens filter.
gusos166 skrev:Varför skulle jag inte behöva mer än ett första ordningens filter? Enligt "Hur hifi" behöver jag åtminstånde ett andra ordningens. Det som blir sämre med högre ordningens filter, verkar vara transientsvaret av författaren sen säger att det hör man ändå ingen skillnad på.
Dessutom blir fasgången (fasförskjutningen?) sämre. Borde inte amplituden fallit så att det (kraftigt) fasvridan ljudet inte hörs ändå(förutsatt att polerna/nollställena ligger nära varann)? Eller svamlar jag här?
Vad är fördelarna med mindre ordning? förutom pris?
skrutten skrev:gusos166 skrev:Varför skulle jag inte behöva mer än ett första ordningens filter? Enligt "Hur hifi" behöver jag åtminstånde ett andra ordningens. Det som blir sämre med högre ordningens filter, verkar vara transientsvaret av författaren sen säger att det hör man ändå ingen skillnad på.
Dessutom blir fasgången (fasförskjutningen?) sämre. Borde inte amplituden fallit så att det (kraftigt) fasvridan ljudet inte hörs ändå(förutsatt att polerna/nollställena ligger nära varann)? Eller svamlar jag här?
Vad är fördelarna med mindre ordning? förutom pris?
Rent praktiskt så tycker jag lite tvärtemot "hur hifi" att 6dB filter gör sig bäst i trevägare där möjlighet till frekvens överlapp finns (ditt design förslag undantaget möjligen). Du har inga problem mellan mellanreg och diskant, däremot finns värre problem i passagen bas mellanreg.
Dels har mellanreg i ditt fall hög resonansfrekvens och basen SLS10 lite drastisk avrullning mot mellanreg. Mellanregistrets höga resonsansfrekvens kommer att störa filtreringen, detta är en av orsakerna att gå tvåvägs. Mellanregistret blir lite svårt att få att fungera bra när både hög och lågpass filter appliceras, helt enkelt svårt att bedöma effekten av filtret, möjligen kan problemet förvärras av högre ordningensfilter till mellanregistret (tvåvägs igen....).
Fördelar med mindreordning du frågar, svar egentligen inga enligt min åsikt jag använder alltid 4:e ordningen akustiskt på diskanten och justerar sedan mellanbasen till en lämplig flank. Denna flank beror på delningsfrekvens och skillnaden i akustiskt centrum mellan elementen. Kan man inte mäta fram dessa parametrar får man gissa och höfta till.
I fallet tvåvägare kommer jag rätt så ofta fram till fram till 2:a ordningen elektriskt på basmellan och 3:e ordningens elektriskt på diskant.
Lägreordningens ger fördel framförallt för den som inte har mätutrustning, det blir inte så många variabler att hantera.
Tips på riktigt bra (och billiga) element till tvåvägs Seas CA18RLY och Seas 22TAF/G
Dom kan med fördel även användas i trevägs.
perstromgren skrev:gusos166 skrev:Jag är i görningen att bygga mina första högtalare. Än så länge har jag endast kommit till planeringstadiet.
Det låter väldigt ambitiöst att konstruera en tre-vägare som första projekt, speciellt som du i alla fall tänkt ha en sub-bas. Varför inte nöja dig med en tvåvägare och spara mycket tankemöda? Ett tvåvägssystem är betydligt mindre komplicerat, vilket ger di större chans till framgång.
Men det är kanske onödigt att se risker i stället för möjligheter?
gusos166 skrev:I litteraturen jag har köpt till detta projekt, visas inte hur man kommmer fram till överföringsfunktionerna för ett L/C-filter.
Lågpass ordning 2.
En massa siffror och fräsiga grafer framställs däremot. Om jag försöker räkna på detta direkt med j-omega-metoden. Så får jag inte alls samma trevliga bodediagram som i mina böcker. Jag vill gärna kunna använda matlab för att leka lite.
Ex:
Uut = Uin * 1/(jwC)/(jwL + 1/jwC) = Uin *1/(1 - w^2LC) =>
=> |A| = 1 / (1 - w^2LC)
Detta ger mig hemskt otrevliga resonanser vid gränsfrekvensen. Nån som ser på en gång vad jag gör galet?
Svante skrev:gusos166 skrev:I litteraturen jag har köpt till detta projekt, visas inte hur man kommmer fram till överföringsfunktionerna för ett L/C-filter.
Lågpass ordning 2.
En massa siffror och fräsiga grafer framställs däremot. Om jag försöker räkna på detta direkt med j-omega-metoden. Så får jag inte alls samma trevliga bodediagram som i mina böcker. Jag vill gärna kunna använda matlab för att leka lite.
Ex:
Uut = Uin * 1/(jwC)/(jwL + 1/jwC) = Uin *1/(1 - w^2LC) =>
=> |A| = 1 / (1 - w^2LC)
Detta ger mig hemskt otrevliga resonanser vid gränsfrekvensen. Nån som ser på en gång vad jag gör galet?
Ja, du glömmer att inkludera elementets impedans. I enklaste fallet approximerar man det med ett motstånd.
gusos166 skrev:Jag märker att detta med audio verkar vara en trial-and-error, och alla tycker olika :). Jag som inte har en aning alls tänkte mer köra på och se vart det leder..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 234 gäster