EPS - den ultimata nybörjar diy-h-talaren! (Mycket bilder!!)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
opuschen

Inläggav opuschen » 2004-04-25 00:37

Tackar för tipset om måtten!
Nu är mina EPS-1'or färdigbyggda och står glatt vid min dator där de ska stå. Trevligt projekt, särskilt för mig som nybörjare!
(Bilder kommer framöver).

Dock har jag en fråga. Ljudet är imponerande, särskilt i klarhet och detaljer, men det är väldigt mycket "inifrån högtalarna", och inte så "luftigt och brett", om det kan förklara vad jag menar. Det märks verkligen att musiken kommer från högtalarna. Dessutom tycker jag att basen är lite tunn...
Är det en effekt av att de inte är inspelade än, eller kan det bero på någon byggningsdetalj jag missat? Kanske har jag lagt på för mycket isolering? När jag följde instruktionen var det ju så det knappt gick att stänga lådan, den blev ju nästan fylld med isolermaterial... Eller har jag missförstått något?
Är ju inte missnöjd på något vis, men lite nyfiken! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-25 11:00

Hej!

Jag har valt att göra så att basen blir lite slankare än många andra högtalare (som gärna enligt mitt tycke är alldeles för bastunga). Men man kan göra filtret lite annorlunda. Som exempelvis det filter jag gjorde först. Det ger lite 'rundare' ljud.

När det gäller ljudbilden så håller jag med dig delvis. Åtminstone när jag hade lyssnat på mina egna första gången och precis innan lyssnade på Sonab oa116 som är en helt annan typ av högtalare i precisionen. Personligen så tycker jag att om man ställer upp högtalarna rätt och sitter någorlunda rätt så är ljudbilden helt ok både i djup och sidled. Den är inte så diffus utan har bra precision vilket kan göra att man får känslan av att den är förkrympt. Jag vill dock hävda att den är 'nykter'! :wink:

Hoppas du laborerar med uppställningen och invinklingen av dem. Det kan ge rätt olika resultat.

Kan ju nämna att 'släppet' från högtalarna kan ökas med den ambiensmodul som jag håller på med till dem. Ger betydligt mer luft i ljudbilden.

Lycka till!

/ae
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
opuschen

Inläggav opuschen » 2004-04-25 13:36

Jo, jag ska prova lite. Inte SÅ mycket placeringsmöjligheter när de ska vara datorhögtalare, men jag ska prova.
Du tror inte det kan bero på dämpningsmaterialet då? Jag tycker det var oerhört mycket dämpmaterial som skulle i högtalarna, med ett lager med tjocka rockwool på sidorna och i taket, och två ibakdelen. Blev inte mycket "luft" i högtalarna, men det kanske det inte ska vara heller?
Blir det annan karaktär på ljudet om jag byter Rockwool mot exempelvis Biltemas nya, "lyxigare" dämpmatta?

Mer info om den där ambiensmodulen vore väldigt skoj, jag har ingen aning om ens vad det är :)

Användarvisningsbild
ekansm

MIN EPS I FURU

Inläggav ekansm » 2004-04-25 21:14

Någon som vill se hur jag gjorde mina EPS i 18 mm stavlimmad furu? Jag har några bilder..............

Bild
Senast redigerad av ekansm 2011-07-25 23:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
opuschen

Inläggav opuschen » 2004-04-25 22:32

Oj, de blev ju faktiskt snygga!
Ska det vara någon ljudmässig skillnad mellan MDF och furu? Annars gissar jag att det är smidigare att göra dem i furu och skippa att måla. Målandet var överlägset den tristaste biten med att bygga högtalarna :)

Får passa på att fråga dig också hur du gjorde med stoppning, hur mycket du använde etc?

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2004-04-25 22:37

Bild

Man slipper ju några moment genom att använda furu och slipa och lacka. Furu är lite för mjukt egentligen men det duger för det här ändamålet. De skall fungera som lite enklare ljudkällor i arbetsrummet.
Stoppningen kan du se här, pinnen i mitten är för att fästa delningsfiltret rakt under bashögtalaren för enkel åtkomst. Jag håller ex på med avstämningen av diskanten m a p på serieresistansen, mitt arbetsrum suger diskant!
Senast redigerad av ekansm 2011-07-25 23:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
opuschen

Inläggav opuschen » 2004-04-25 22:54

Hur mycket la du längst bak i lådan? Ett eller två lager?
Jag undrar, ty då jag följde beskrivningen blev mina lådor nästan helt fyllda av rockwool, och det känns kanske inte helt optimalt :)

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2004-04-25 23:01

Jag tog ett lager, tyckte också att det såg mycket ut med två lager som Nagref skrev. Jag har inte provat med ett respektive två lager så jag kan inte bedömma hur det påverkar ljudet. Bilden är tagen innan jag tog bort dämpningen bakom röret.

Användarvisningsbild
opuschen

Inläggav opuschen » 2004-04-26 12:59

Det ska alltså inte vara isolermaterial bakom basreflexröret?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-26 13:40

Nej det ska inte vara dämpmaterial bakom röret. Då får man nästan ingen bas. Och det kan ju bli lite tråkigt om man tycker om det! :wink:

Det ska vara mycket dämpning men bara uppe i lådan och ingenting de nedersta 10 centimetrarna.

ekansm: De ser ju jättebra bra ut! Om man gillar furustuket vill säga :wink:

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2004-04-26 15:14

Tack för det, jo jag är lite svag för lackad furu. Det är bara att erkänna.

Bild

Här kommer ett litet tips ang delningsfilter, jag byggde dem på en isskrapa och fixerade komponenterna med smältlim.

Bild
Det var för många och stora komponenter för att få plats på en sida så jag gjorde som vi gör i elektronikindustrin, "dubbelsidigt montage". :D

Bild

Och här sitter filtret på plats, lättåtkomligt. Jag håller som sagt på att prova ut en lagom serieresistans till diskanten för mitt rum.
Senast redigerad av ekansm 2011-07-25 23:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
opuschen

Inläggav opuschen » 2004-04-26 15:15

Haha, det kan ju förklara varför jag inte har alls mycket bas i mina högtalare då :)
Ska det inte vara dämpning på sidorna ens nedersta 10 cm? Och, kan det vara "för mycket" dämpning på den övre delen?

Nu har jag lite att göra imorgon då... Röja bort rockwool i mängder!

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2004-04-26 15:19

Nagref: En fråga, det skall alltså inte vara något dämpmaterial på de nedre 10 cm runt röret varken på väggarna eller bakstycket.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-26 16:41

Alldeles riktigt! Det ska inte vara något dämpmaterial alls längst ner. Inte på sidorna och inte där bak. :)

Användarvisningsbild
opuschen

Inläggav opuschen » 2004-04-26 17:07

Bara på med plasthandskarna och packkniven då och skära bort för mig!
Återkommer med rapport när jag provlyssnat igen :)

Ska det absolut vara 2 lager i bak då?

Användarvisningsbild
opuschen

Inläggav opuschen » 2004-04-26 17:07

Och: Hur göra för att hålla dämpmaterialet uppe? Lim?
När högtalaren är fullproppad håller det ju sig självt uppe :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-26 17:45

Två lager bak och ett lager på vardera sida. Problemet med att få det hålla sig uppe upplever jag som ett ickeproblem! :wink: Det stannar uppe ändå när man har så mycket dämpmaterial. Gärna så skär man till det så att det blir lite för stort och tryckerihop det lite när man sätter dit det så brukar det gå bra. :)

Användarvisningsbild
opuschen

Inläggav opuschen » 2004-04-27 13:15

Nu har jag provat!
Har lyft ur nästan en icakasse med dämpmaterial. Otroligt att det ens fick plats :)
Helt rent nedersta ~10 cm nu från isolermaterial.
Och det har blivit helt andra högtalare. Oerhört mycket mer rymd, och så har ju pappa bas kommit på besök också!

Återkommer med bilder!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-27 13:26

opuschen skrev:Och det har blivit helt andra högtalare. Oerhört mycket mer rymd, och så har ju pappa bas kommit på besök också!

Mycket trevligt! :)

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2004-04-27 13:35

ekansm skrev:Tack för det, jo jag är lite svag för lackad furu. Det är bara att erkänna.

Bild
Här kommer ett litet tips ang delningsfilter, jag byggde dem på en isskrapa och fixerade komponenterna med smältlim.

Bild
Det var för många och stora komponenter för att få plats på en sida så jag gjorde som vi gör i elektronikindustrin, "dubbelsidigt montage". :D

Bild

Och här sitter filtret på plats, lättåtkomligt. Jag håller som sagt på att prova ut en lagom serieresistans till diskanten för mitt rum.

Du har väl inte en stålskruv i mitten på spolen ?????

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2004-04-27 14:37

Nej, den ligger bara mot plasten och går inte in i centrum av lindningen.

Användarvisningsbild
opuschen

Inläggav opuschen » 2004-04-30 12:41

Nu har jag lyssnat ett tag på högtalarna, och är väldigt nöjd. Riktigt trevliga, även om de inte är helt inspelade än.
Jag har funderat på om man skulle köra dem i hembion, då med fem stycken likadana.

Dock undrar jag om det i så fall skulle gå att montera högtalarna på "sidan" av högtalaren, med ex. två basreflexrör under. Detta så att högtalarna kan väggmonteras. Jag har vant mig vid mina THX2-högtalare, så jag vill inte ha något stående på stativ eller liknande. Skulle det fungera att ha dem så tror ni? Hur skulle ljudet bli?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-30 12:43

opuschen: Det finns en väggvariant som heter eps-w.

Användarvisningsbild
opuschen

Inläggav opuschen » 2004-04-30 13:30

Japp, men så vitt jag förstår är den "halv" i lådvolym, och mest tänkt som surroundhögtalare. Jag funderar alltså på en modifiering av den vanliga eps-1'an som gör att den kan fästas på vägg, och så fem identiska högtalare kan has istället...

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-04-30 16:49

Det bör frekvenskorrigeras för väggplacering. Jag hade nog hellre då använt EPS-w baffel och filter, fast gjort lådan något djupare med en basport mynnande undertill.
Fast detta kan Naqref svara bättre på!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-30 22:46

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-05-04 11:16

Naqref!

Jag skulle vilja strunta i 300uF kondingen, såsom Larsen undrade nedan, går det bra?

Larsen skrev:Naqref:
Angående W-modellen:
Kondingen på ~300uF, har den endast funktionen att fixa en 3:e ordningens basavskärning i stället för den naturliga 2:a (om den nu är sluten) och öka effekttåligheten?
(Eller sänker den samtidigt den undre gränsfrekvensen, har för mig att jag läst något liknande om en LTS-väggmodell, men hajjar inte riktigt hur det hänger samman... om inte kondingen påverkar Q-värdet... hmmm...)
Eller går det att strunta i den och helt enkelt ange högtalaren som "small" om man använder en biostärkare och därmed få en avskärning i basregistret?

Var hamnar den undre användbara frekvensen på ett ungefär? (jo, rummet spelar in...)

.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-04 11:32

markih skrev:Naqref!

Jag skulle vilja strunta i 300uF kondingen, såsom Larsen undrade nedan, går det bra?

Helst inte. Den finns där för att göra frekvensgången rakare utöver att skära hårdare hp-mässigt. Lådan är nämligen för liten för att det ska bli riktigt bra så så får man en puckel som kanske inte är helt önskvädr och den dämpar man med kondingen. Finns beskrivet här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2167

Användarvisningsbild
opuschen

Inläggav opuschen » 2004-05-17 18:53

Har det hänt något med tankarna om en matchande subwoofer till EPS-1? Jag är väldigt nöjd med mina, men funderar lite på om det inte vore rätt fräckt med en enkel passiv sub till dem för att få lite mer djup ...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-17 21:57

Jo funderingarna fortsätter! :) Om det blir en passiv sub vete katten men en sub blir det nog i a f! :)

Edit: jo subben blir passiv men om den kan drivas passivt är en annan sak.... :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum