Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Overload margin mättes av Stereophile till + 19.1 dB med en standard MM 5 mV @ 1 kHz vid 45 dB gain.
Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Overload margin mättes av Stereophile till + 19.1 dB med en standard MM 5 mV @ 1 kHz vid 45 dB gain.
Du menar att insignalen kan ligga +19 dB relativt 45 dB förstärkning utan att steget klipper? Vid alla frekvenser? Jag menar, kan det vara höga frekvenser (transienter) som ställer till det?
/ B
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Laila skrev:subjektivisten !
Dum fråga ,men är du helt 100 på att det inte
är MC- ingången som körs ?
Finns bara en ingång. Man ställer gain/ohm via ändra på kort i den.
Men är det bara gain och resistans som är skillnaden mellan MC och MM? Jag kan inget om sånt där, så ursäkta om frågan är dum. Kan du inte ställa lägre gain än 45 dB?
Däremot betyder RIAA´t otroligt mycket mer än vad många tror. Knaster tex upplevs helt annorlunda (och mindre påfrestande) med ett bättre RIAA. Gissar att det har med överstyrningsmarginal och transientförmåga att göra. Med ett bra RIAA upplevs knastret som separerat från musiken och dessutom som lägre. Med ett sämre RIAA blandas knastret med musiken och i en upplevd högre nivå i förhållande till musiken.
/ B
Jag undersökte tex om OM40 med oscillloskop när jag spelade en 45 RPM med Dire Straits. Nivån var som mest 50 mV!
1947 skrev:Precis så där ser det ut när mitt ljudkort klipper när jag spelar in i Cool Edit Pro. Testa och spela in med lägre inspelningsnivå. Du kan ju sedan förstärka i programmet för att nå samma nivå på båda PU.
Subjektivisten skrev:Nej, det är inte datorns ljudkort för jag håller koll i Audacity så den inte går över.
Laila skrev:subjektivisten !
Ställde en fråga tidigare :
"Du har alltså 4st kort: 2 för gain o 2 för belastning,
som skall monteras olika beroende på vilken gain
resp. belastning som eftersträvas ?"
Vore nice med ett klargörande svar !
Subjektivisten skrev:Nej, det är inte datorns ljudkort för jag håller koll i Audacity så den inte går över.
RogerJoensson skrev:Ehrm.
-En OM40 ger väl typ 20-25dB starkare utspänning än en MC10...
Det är väl bara att dämpa signalen efter RIAAsteget så vet du ju om det är RIAA-steget eller datorn som storknar. Pickupen är det i alla fall inte.
Ja, det verkar finnas risk för att ljudkortets ingång överstyr. Med ett gain på 45 dB får man 800 mV ut från RIAA:n vid 5 mV från pickupen. Är det som Morello säger möjligt att få 50 mV från en OM40, blir det 8 V in på ljudkortet. De flesta ljudkort har väl en gräns på 300-1200 mV?
Morello skrev:Tape out har samma nivå som det du matar in i maskinen.![]()
kan du sänka ingångsimpedansen?
Testa tex 1 eller 10kohm om det går.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 41 gäster