Fast det kanske inte blir så bra om man inte tätar mellan fläkten och kyltunneln.
Men egentligen är det skitsamma.. Att byta fläkt är det viktigaste
Moderator: Redaktörer
Dahlqvist skrev:Undrar om det finns något nytt i frågan om man med rimliga insatser kan modifiera steget så att man får bort störningarna
Harlin skrev:Jag har långt gångna planer på att använda steget till mina basar, och tänkte ställa steget i ett angränsande rum för att inte bli störd av fläkten. Problemet med att få upp tomgångsströmmen kvarstår ju dock.![]()
Kanske ngn vänlig skäl kan ta ett foto, lägga upp det och markera vilken/vilka potar som skall vridas på och hur många varv medurs/moturs potarna skall vridas för att få en rimligare genomgångsdist? Tror det skulle glädja fler än mig.
Dahlqvist skrev:
Om du bara skall använda steget till basarna (> 80 Hz)
/D
Morello skrev:Varför menar D att svår övergångsdistorsion inte är av relevans att åtgärda bara för att steget ifråga skall nyttjas för basregistret?
Dahlqvist skrev:Morello skrev:Varför menar D att svår övergångsdistorsion inte är av relevans att åtgärda bara för att steget ifråga skall nyttjas för basregistret?
Jag menar givetvis att jag tycker det verkar bortkastat finlir - jag är ju ingen expert som ni. Effekterna av övergångdistortionen (svår?) torde mildras av systemet har begränsad bandbredd. Dessutom brukar basen redan vara behäftad med påtaglig dist. Fördelarna är också uppenbara i form av ett svalare slutsteg (även om biasering enligt dina uppgifter verkar onödigt snål). Men det är väl som alltid att applikationen avgör. Vid närmare eftertanke kanske jag borde ha frågat vad det gällde för basssystem.Eller inte skrivit något alls...
En inställd kommentar är också en kommentar som Lundell skulle kunna ha uttryckt det.
/D
Morello skrev:Mja, tiden räcker inte till för att fixa gammalt junk.
Harlin skrev:Y4 i akustikreglerat rum liknande Wolfie's. Say no more...![]()
Eftersom steget kommer att stå i ett angränsande rum (tvättstuga) så spelar fläktljud mindre/ingen roll.
gambale skrev:Hej alla, jag är ny här på forumet. Har med intresse följt denna tråd om EP2500 då jag fått!!! ett exemplar av nämnda förstärkare. Att spela den per default med inbyggd fläkt var ju ingen hit direkt. Jag lyfte ut fläkten så den hängde löst utanför gav faktiskt en del reducering av fläktljudet då jag slapp vindtunnelvolymen, i alla fall till hälften. Fortfarande kunde jag höra fläktljudet vid lugna partier i musiken. Jag har nu kopplat bort fläkten helt efter samtal med en tekniker på Billebro på skånegatan. Teorin var att man spelar vid normal lyssning hemma med 7-10 Watt. Även om gain står i bott så belastas förstärkaren bara med förstegets volymkontroll. Stämmer detta? Hur som helst har jag spelat 3 dagar nu utan fläkt, och kan inte känna att steget INTE blir nämnvärt varmare. Kan jag fortsätta spela så här eller kan jag orsaka skada på steget? En annan åsikt är att jag upplever att ljudbilden har förskjutits uppåt i frekvensen, med andra ord, jag upplever en ytterst liten basreducering, är detta bara inbillning eller finns det fog för detta antagande annat än att jag upplever detta? Jag är tyvärr inte tekniskt kunnig själv och kan därför inte gräva i innanmätet. Tacksam för alla tips om moddning (givetvis mot betalning).) Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster