Behringer EP2500 - under luppen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-03-03 22:35

Låter vettigt.. men i detta steg är det ju en kyltunnel som det ska skapas ett luftflöde genom.
Fast det kanske inte blir så bra om man inte tätar mellan fläkten och kyltunneln.

Men egentligen är det skitsamma.. Att byta fläkt är det viktigaste 8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-10 10:31

Undrar om det finns något nytt i frågan om man med rimliga insatser kan modifiera steget så att man får bort störningarna (som tydligen emanerade från ingångssteget). Tomgångsström och fläktljud är ju redan (vad jag förstår) avklarade. Morello? Latmasken? AndersP. Någon?....

Undrar,

D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-10 10:32

Mja, tiden räcker inte till för att fixa gammalt junk.

:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-10 11:27

Morello skrev:Mja, tiden räcker inte till för att fixa gammalt junk.

OK. Men snacka om krav! :D

/D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-10 12:10

Dahlqvist skrev:Undrar om det finns något nytt i frågan om man med rimliga insatser kan modifiera steget så att man får bort störningarna

Hur allvarliga är störningarna? Jag behöver en billig basstärkare som kan klämma ur sig rejält med effekt ned till typ 3 ohm (ska köra med 4 lådor, 2 // per kanal tänkte jag).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2007-05-10 23:23

Jag har långt gångna planer på att använda steget till mina basar, och tänkte ställa steget i ett angränsande rum för att inte bli störd av fläkten. Problemet med att få upp tomgångsströmmen kvarstår ju dock. :?
Kanske ngn vänlig skäl kan ta ett foto, lägga upp det och markera vilken/vilka potar som skall vridas på och hur många varv medurs/moturs potarna skall vridas för att få en rimligare genomgångsdist? Tror det skulle glädja fler än mig. :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-11 10:49

Harlin skrev:Jag har långt gångna planer på att använda steget till mina basar, och tänkte ställa steget i ett angränsande rum för att inte bli störd av fläkten. Problemet med att få upp tomgångsströmmen kvarstår ju dock. :?
Kanske ngn vänlig skäl kan ta ett foto, lägga upp det och markera vilken/vilka potar som skall vridas på och hur många varv medurs/moturs potarna skall vridas för att få en rimligare genomgångsdist? Tror det skulle glädja fler än mig. :)

Om du bara skall använda steget till basarna (< 80 Hz) så är det bortkastat att ställa upp tomgångsströmmen. Steget kommer att gå mycket tystare om du inte gör det och om du modifierar dessutom fläkten kommer den vad jag förstår endast att arbeta när du verkligen manglar bas.

/D
Senast redigerad av DQ-20 2007-05-11 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-11 10:51

Varför menar D att svår övergångsdistorsion inte är av relevans att åtgärda bara för att steget ifråga skall nyttjas för basregistret? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-11 10:52

Dahlqvist skrev:
Om du bara skall använda steget till basarna (> 80 Hz)
/D

<80 Hz menar ni. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-11 12:13

Morello skrev:Varför menar D att svår övergångsdistorsion inte är av relevans att åtgärda bara för att steget ifråga skall nyttjas för basregistret? :)

Jag menar givetvis att jag tycker det verkar bortkastat finlir - jag är ju ingen expert som ni. Effekterna av övergångdistortionen (svår?) torde mildras av systemet har begränsad bandbredd. Dessutom brukar basen redan vara behäftad med påtaglig dist. Fördelarna är också uppenbara i form av ett svalare slutsteg (även om biasering enligt dina uppgifter verkar onödigt snål). Men det är väl som alltid att applikationen avgör. Vid närmare eftertanke kanske jag borde ha frågat vad det gällde för basssystem. :oops: Eller inte skrivit något alls...8) En inställd kommentar är också en kommentar som Lundell skulle kunna ha uttryckt det. :)

/D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-11 12:42

Kan man inte öka tomgångsströmen lite gran bara då? Som en kompromiss? Lite lägre dist, lite varmare...

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-05-11 19:24

har iofs bara en ep1500, men jag undrar hur man kan få fläkten att gå långsammare, el vilken sorts fläkt som passar i, byta fläkt alltså, mindre rpm. antar att det är samma fläkt i båda stegen. min fläkt heter D6928 (grönt klistermärke på toppen av fläkten)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2007-05-11 20:33

Dahlqvist skrev:
Morello skrev:Varför menar D att svår övergångsdistorsion inte är av relevans att åtgärda bara för att steget ifråga skall nyttjas för basregistret? :)

Jag menar givetvis att jag tycker det verkar bortkastat finlir - jag är ju ingen expert som ni. Effekterna av övergångdistortionen (svår?) torde mildras av systemet har begränsad bandbredd. Dessutom brukar basen redan vara behäftad med påtaglig dist. Fördelarna är också uppenbara i form av ett svalare slutsteg (även om biasering enligt dina uppgifter verkar onödigt snål). Men det är väl som alltid att applikationen avgör. Vid närmare eftertanke kanske jag borde ha frågat vad det gällde för basssystem. :oops: Eller inte skrivit något alls...8) En inställd kommentar är också en kommentar som Lundell skulle kunna ha uttryckt det. :)

/D

Y4 i akustikreglerat rum liknande Wolfie's. Say no more... 8)

Eftersom steget kommer att stå i ett angränsande rum (tvättstuga) så spelar fläktljud mindre/ingen roll. :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-05-12 12:20

Morello skrev:Mja, tiden räcker inte till för att fixa gammalt junk.

Junk är just vad det är...
Tyvärr fick åtminstone jag intrycket i början av tråden att detta var ett ganska välpresterande slutsteg (och då menar jag inte bara effektstarkt).

"Ur boxen" måtte det vara ett av det värst övergångsdistande stegen på markanden. Piano och orgelmusik låter ju groteskt illa på moderat volym.

Jag kan faktiskt inte komma ihåg något PA-slutsteg från modern tid där man tydligt kunnat se övergångsdisten direkt på oscilloskopet!
Nu har jag visserligen inte servat PA-grejor på några år, men ändå... -Fy för den lede.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-05-12 13:46

Men det är ju inte meningen man ska spela på hissmusiks-nivå direkt.
Slutsteg ska köras på full utstyrning hela tiden, annars gör man fel. 8)

Låter det för högt får man köpa ett mindre steg.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-12 21:56

Harlin skrev:Y4 i akustikreglerat rum liknande Wolfie's. Say no more... 8)

Eftersom steget kommer att stå i ett angränsande rum (tvättstuga) så spelar fläktljud mindre/ingen roll. :)

OK, då kan du nog glömma mina kommentarer. Och Behringer... :oops:

/D

Användarvisningsbild
gambale

EP2500

Inläggav gambale » 2007-05-16 10:04

Hej alla, jag är ny här på forumet. Har med intresse följt denna tråd om EP2500 då jag fått!!! ett exemplar av nämnda förstärkare. Att spela den per default med inbyggd fläkt var ju ingen hit direkt. Jag lyfte ut fläkten så den hängde löst utanför gav faktiskt en del reducering av fläktljudet då jag slapp vindtunnelvolymen, i alla fall till hälften. Fortfarande kunde jag höra fläktljudet vid lugna partier i musiken. Jag har nu kopplat bort fläkten helt efter samtal med en tekniker på Billebro på skånegatan. Teorin var att man spelar vid normal lyssning hemma med 7-10 Watt. Även om gain står i bott så belastas förstärkaren bara med förstegets volymkontroll. Stämmer detta? Hur som helst har jag spelat 3 dagar nu utan fläkt, och kan inte känna att steget INTE blir nämnvärt varmare. Kan jag fortsätta spela så här eller kan jag orsaka skada på steget? En annan åsikt är att jag upplever att ljudbilden har förskjutits uppåt i frekvensen, med andra ord, jag upplever en ytterst liten basreducering, är detta bara inbillning eller finns det fog för detta antagande annat än att jag upplever detta? Jag är tyvärr inte tekniskt kunnig själv och kan därför inte gräva i innanmätet. Tacksam för alla tips om moddning (givetvis mot betalning). :)) Michael
"I rather have a beer bottle in front of me, than a prefrontal lobotomy".

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: EP2500

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-16 10:44

gambale skrev:Hej alla, jag är ny här på forumet. Har med intresse följt denna tråd om EP2500 då jag fått!!! ett exemplar av nämnda förstärkare. Att spela den per default med inbyggd fläkt var ju ingen hit direkt. Jag lyfte ut fläkten så den hängde löst utanför gav faktiskt en del reducering av fläktljudet då jag slapp vindtunnelvolymen, i alla fall till hälften. Fortfarande kunde jag höra fläktljudet vid lugna partier i musiken. Jag har nu kopplat bort fläkten helt efter samtal med en tekniker på Billebro på skånegatan. Teorin var att man spelar vid normal lyssning hemma med 7-10 Watt. Även om gain står i bott så belastas förstärkaren bara med förstegets volymkontroll. Stämmer detta? Hur som helst har jag spelat 3 dagar nu utan fläkt, och kan inte känna att steget INTE blir nämnvärt varmare. Kan jag fortsätta spela så här eller kan jag orsaka skada på steget? En annan åsikt är att jag upplever att ljudbilden har förskjutits uppåt i frekvensen, med andra ord, jag upplever en ytterst liten basreducering, är detta bara inbillning eller finns det fog för detta antagande annat än att jag upplever detta? Jag är tyvärr inte tekniskt kunnig själv och kan därför inte gräva i innanmätet. Tacksam för alla tips om moddning (givetvis mot betalning). :)) Michael

Kanske är det dist du hör? Den borde ju vara av "högre frekvens"?

Användarvisningsbild
gambale

Inläggav gambale » 2007-05-16 11:55

Jag har lyssnat på rent aukustiska stycken med gitarr, det låter luftigt och med bra klang. Där kan jag inte höra någon antydan till dist. Det är mer en frekvensförskjutning uppåt höga register med en antydan till mindre basåtergivning. Det vore kul att förstå sig på dipreglagen på baksidan. Där ska ju gå att ställa både höga och låga frekvenser. Jag måste leta ytterligare på nätet hur man ställer dessa för optimering av ljudbilden. :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-16 13:33

Är det inte bara ett inkopplingsbart basfilter med valbar cut-off om 30 eller 50 Hz?

Användarvisningsbild
gambale

Inläggav gambale » 2007-05-16 14:41

Jaha, då kanske dippen sitter på 50-läget och stryper, eller? :) Michael

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-16 14:55

Fråga inte mig, titta på baksidan istället...

Switch 3 resp 8 ska stå åt höger om filtrena ska vara urkopplade.

Användarvisningsbild
gambale

Inläggav gambale » 2007-05-16 16:03

Tackar. Jag sitter på jobbet nu, lite svårt att titta. :))

Användarvisningsbild
gambale

Inläggav gambale » 2007-05-31 08:39

Hej. EP2500 har ställts undan. Testade utan fläkt, dels med en Papstfläkt, för mycket oljud. Hittade ett Samsonsteg på Hi-Fi Kit för 1895:-. Underbart bra ljud. Ska nog köpa ett till då det är bridgebart som monosteg. Läs recension här: http://www.zzounds.com/item--SAMS120A

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-24 01:26

Jag skall precis börja använda mitt steg till mina basmoduler....

Är det rätt uppfattat att volym/gain-kontrollerna skall stå kl 12 för optimal funktion?

Tack på förhand.

Mvh Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-10-14 12:30

Nä, man ska nog ha dom på fullt blås. Spinal Tap hade valt "11" :D

Tur att man inte har hunnit skruva vidare på den och bygga ny låda. Tänker faktiskt fixa vattenkylning till den. Det blir klart enklast om man ser till arbetsinsatsen och befintlig låda kan ju behållas. Tänkte skaffa mig en HTPC i alla fall och en sån behöver ju ändå ha en tyst kylning.
Det finns mycket olika lösningar på databutikerna. Både kit och lösa delar har jag sett. En tyst vattenpump är väl det enda som måste va lite special. Annars verkar man kunna plocka ihop allt med "hittade" grejer, grovsopor och sånt :)

Vem blir först?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-10-16 18:22

jag har tagit bort min fläkt vi får se om och när det stannar varmt blir det inte
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Laggie

Inläggav Laggie » 2007-12-17 12:50

Jag har också tagit bort min fläkt på mitt 2500. Jag kör nu med öppen toppkåpa men kylflänsen blir aldrig oroväckande varm.

Hur går det för er andra med borttagen fläkt?

Jag ska nog bara beställa en med mindre hastighet för säkerhets skull.

Edit: Jo det gick inte så bra, det blev tokvarmt om jag pressade det. och eftersom jag räknande med att det skulle slå av sig så lät jag det fortsätta spela.
Japp, det fanns ett värmeskydd :D
Jag har beställe en nexusfläkt med reglerbar ström mellan 2-6v.
Vi får se om det räcker.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-12-18 03:50

Intressant! 8O :)

Hur bar den sig åt när den drog värmesäkringen?
Fortsatte den att spela efter en stund eller blev du tvungen att starta om förstärkaren för att få den att fortsätta spela?

Med lite större/anpassad kylare kan kanske fläkten skippas helt utan ytterligare åtgärder? Skulle ju vara superbra. Då kan man slöjda vidare på orginallådan och bara höja den några cm utan att behöva bygga allt nytt från scratch.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-12-18 21:50

Ingen som kan göra en enkel instruktion "for dummies" hur man justerar tomgångsströmmen till 100 mA?

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum