Uppdatering på fronten LM3886

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-17 22:55

UrSv skrev:
Svante skrev:Mm, det blir mer termisk resistans mellan chip och kylare när den är plastisolerad. Å andra sidan behöver man en isolerbricka till den okapslade varianten, och den brickan har ju även den en termisk resistans. Men den kanske är mindre?

Det är det inte om man väljer fel och gör fel men den är det om man väljer rätt och gör rätt :roll:

Hehe, det där fick jag läsa tre gånger för att förstå. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-05-17 23:13

Svante skrev:
UrSv skrev:Det är det inte om man väljer fel och gör fel men den är det om man väljer rätt och gör rätt :roll:

Ledsen för det. Men ett språkligt obegripligt påstående behöver inte alltid vara felaktigt. :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-17 23:42

UrSv skrev:
Svante skrev:
UrSv skrev:Det är det inte om man väljer fel och gör fel men den är det om man väljer rätt och gör rätt :roll:

Ledsen för det. Men ett språkligt obegripligt påstående behöver inte alltid vara felaktigt. :oops:

Hehe, nej, jag tyckte det var kul. :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: Reglersystem

Inläggav lilltroll » 2007-05-18 08:19

Svante skrev:
lilltroll skrev:Men jag misstänker att den ser ut så här vilket gör att kretsens undre gränsfrekvens endast bestäms av Fr.

Varför misstänker du det?

Jag tror inte att det är så.

När jag matar den efter den första kondingen från DSP:n, innan 411:an så kan jag använda den som DC-agg t ex.

Om man tar bort 412 så blir det snarlikt en P-regulator som går ner till DC. Det var inget förvånande, men den fortsatte göra det med 412:an i sockeln.

Men jag fårväl ta fram shirp och mäta hur det ser ut.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-05-18 08:45

Ehhh, stegsvaret blir ju lite märkligt. Om jag växlar från -5V steadystate till 5V så fås 6.5V som långsamt inegrerar ner till 3.72V och sen stannar den där. Växlar jag tillbaka så fås -6.5 V som sakta integrerar sig till -3.78V.

Men det tar någon minut att nå dit!

Får nog använda DSP:n om jag ska lyckas mäta det här. Ett AC kopplat ljudkort blir nog svårt.

10V ger samma översläng och stannar slutligen på 8.88 V

Går någon intergrator i botten ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-18 09:54

Vi ser fram emot fortsättningen... :D

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-05-18 10:58

Svante skrev:Vi ser fram emot fortsättningen... :D

Tja, men om systemet är olinjärt på ett sådant sätt att det blir tidsvariant så vet jag inte säkert hur jag ska skapa en modell för systemet.

Hmm, måste göra något med datamängden. Kan ju skapa någon minut långa log-chirpar, det inspelade resultatet får sedan nersamplas innan beräkningar görs. Har liksom inga bra antivikningsfilter på 100 Hz.

Tur att jag har MATLAB 8)

Användarvisningsbild
lilltroll

Huvudbry

Inläggav lilltroll » 2007-05-18 19:14

Blir lite krullig i huvudet av det här, men för att vara säker på att det inte är något annat som spökar så håller jag mig i tidsdomänen först. Anävnder tone för att spela 2 Hz fyrkantvåg med AC-kopplat ljudkort. Den ena signalen går genom mixern tillbaka till ljudkortet (RÖD), den andra genom mixern och försärkaren (BLÅ). Mixern och ljudkortet innehåller ett HP-filter så det som fås tillbaka är en filtrerad fyrkantsvåg. Det intressanta här är att titta på skillnaden mellan den röda och den blåa kurvan.

Först utan LM412, voltmetern visar en DC-offset på -6.0 mV på utgången. Bara en halvbrygga körs, alltså totalt 2 st LM3886, som driver en resistiv last på 4 ohm.

Bild BLÅ kurva = förstärkaren

Sedan pular jag i LM412. DC offseten integrerar sig sakta ner till 0.0 mV på utgången. Det ser nu ut så här.
BLÅ kurva = förstärkaren
Bild

Det är mycket liten skillnad på de två blåa kurvorna, men o andra sidan så är gränsfrekvensen för den integrerande delen mycket låg. 1.46 Hz fick Svante det till.

Fortsättning följer

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-05-18 19:46

Åhhhh vad tråkigt och mäta mHz :?

Men 100 Hz samplingshastighet på DSP:n samt 5 min tagning.

Nu hoppas jag kunna se någon liknande integratoruppvridning !?

Bandbredden mot hårddisken räcker i alla fall till 8)
T o m en diskettstation skulle hänga med.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-05-18 19:47

Fasen, kylvattnet till motståndet börjar bli för varmt, mycke nu! HÄRDSMÄLTA 8O

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-05-18 20:10

Här kommer långtidstestet:

Typ stegsvar:

Utan LM412

Bild

Med LM412

Bild

TADA! Efter 50 sekunder så inträffar bottningen av integratorn !?
Detta leder också till att när börvärdet slår över, så fås en översläng på ärvärdet (|Gröna kurvan|> 27300 ).

Det tar sedan ännu längre tid nästa gång att ladda ur och botta integratorn åt andra hållet.

När jag gick reglertekniken så fick jag lära mig att sånt här har fått flygplan att störta, då regulatorn kör höjdrodret råkat ut för integratoruppvridning. Det återkopplade systemet blev då instabilt.

Det är inte lätt att mäta icke-linjära system, men nu tog jag det :D

Men det betyder också att jag kan mäta frekvensgången så länge som systemet inte råkar ut för bottnad integrator.

Men tau är ju jättelång, stämmer inte väl med 1.5 Hz ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-18 22:55

Nä, det är nåt som är sjukt.

Den första delen av gröna kurvan som lutar ser ju helt linjär ut, den borde vara en exponentiell avklingning om inget är överstyrt. Det är iofs lite svårt att se, men nog är det så?

Det i sin tur innebär att något är överstyrt redan då.

Har du precis samma värden på kondingarna och motstånden som i http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf ?

Kan du inte mäta spänningen på utgången på 411:an också?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-05-19 19:35

Tänkte också på att det är svårt att anpassa en exp. till den kurvan.
Men prova i Paint eller något, helt raka är de inte, de böjer av, om än sakta.

Maxvärdet motsvarar 10 V i MATLAB graferna.
411 gör ju ingenting konstigt när 412:an inte är inkopplad.

Men jag får väl mäta spänningen över dioder och 412 när systemet bottnar.

Det som gör förstärkningen så låg är en spänningsdelare på ingången, för att kunna utnyttja området +10V -10V från DSP:n.

Värderna kan ju dock skilja sig på tau för denna krets jämfört med BPA200. Ska kolla

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-19 21:16

lilltroll skrev:Tänkte också på att det är svårt att anpassa en exp. till den kurvan.
Men prova i Paint eller något, helt raka är de inte, de böjer av, om än sakta.

Ok, då kan man fundera på om det är en termisk tidskonstant du ser. Jag får dock inte riktigt ihop det med vad som sker de följande cyklerna. Blir det likadant om du kör utan last?

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2007-05-24 00:58

lilltroll skrev:När jag gick reglertekniken så fick jag lära mig att sånt här har fått flygplan att störta, då regulatorn kör höjdrodret råkat ut för integratoruppvridning. Det återkopplade systemet blev då instabilt.

Jo, hastighetsbegränsade ställdon för integrerande processer är illa, enklast löser man det med antiwindup i kretsen, bli inte mer linjär för det men den tappar aldrig stabiliteten.

Föregående

Återgå till DIY-forum