Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Jag gör de det? Något jag funderat över eftersom jag har Klipsch med horn! teoretiskt borde det ju låta bättre då, eftersom ett blåsinstrument har ett horn i mynningen! (De flesta iaf)
(Är ute efter seriösa svar, men visst finns det en viss ironi i min fråga oxå!)
Svante skrev:
Mm, teoretiskt, hurdå? Jag tycker det verkar intuitivt, snarare.
perstromgren skrev:Jag skulle kunna tänka mig att det är som att dra upp kontrasten: klangfärgen på en trumpet är av samma typ som återgivningsfelen på ett horn, så återgivningen blir så att säga "larger than life" därför att alla egenarter förstärks.
Effekten blir säkert densamma som när man spelar rockgitarrinspelningar genom en gitarrförstärkare, det låter bara häftigare.
Slartibartfast skrev:Låter fioler bättre i resonanta lådor?
[slrt]
Svante skrev:Mja...
Nefilim skrev:Jag gör de det? Något jag funderat över eftersom jag har Klipsch med horn! teoretiskt borde det ju låta bättre då, eftersom ett blåsinstrument har ett horn i mynningen! (De flesta iaf)
(Är ute efter seriösa svar, men visst finns det en viss ironi i min fråga oxå!)
Slartibartfast skrev:Svante skrev:Mja...
Så någon har alltså lekt med tanken, och du har läst avhandlingen. Nå! Låter fioler bättre i resonanta lådor? Kan vi inte lägga till frågan "låter baskaggen bättre i en basreflexlåda?" också, när vi ändå håller på.
[slrt]
RJohan skrev:Kan vi inte lägga till frågan "låter baskaggen bättre i en basreflexlåda?" också, när vi ändå håller på.
Slavbas borde väl enligt "fungerar så likt som intstrumentet" resonemanget vara bäst för en baskagge?
Nej, jag är inte helt allvarlig...
JohanR
Svante skrev:Nja, jag har inte läst artiklarna. Däremot har jag fått innehållet refererat till mig, men det var länge sedan. Jag minns dock att det fanns en del förtjänster med tonväggarna (som var rejält resonanta) och att musikanterna tyckte att det "lät bättre". Därmed inte sagt att det lät mer naturtroget.Slartibartfast skrev:Svante skrev:Mja...
Så någon har alltså lekt med tanken, och du har läst avhandlingen. Nå! Låter fioler bättre i resonanta lådor? Kan vi inte lägga till frågan "låter baskaggen bättre i en basreflexlåda?" också, när vi ändå håller på.
Jag tror att de förklarade det med spridningsmönstret, men det är som sagt tio år gamla minnen hos en överbelastad akademiker vi pratar om nu.Jag ska se om jag hittar nåt på jobbet.
Harryup skrev:Vill bara påpeka det igen, bara för att man har horn vill man inte alltid ha den hornfärgning som folk vanligtvis tycker illa om.
Så dra inte alla horn över en kam och tyck att allt låter lika. Det mesta låter inte särskilt bra men det finns horn som färgar förvånansvärt lite.
Om det är attacken ihop med spridningen som gör att blås låter extra bra, varför låter det då inte lika bra på t.ex. elektrostater som vissa tycker låter rätt så neutralt? Om det är attacken varför har då inte alla högtalare samma attack eftersom annars så färgar ju allt annat genom en viss "trötthet"?
matereo skrev:Harryup skrev:Vill bara påpeka det igen, bara för att man har horn vill man inte alltid ha den hornfärgning som folk vanligtvis tycker illa om. Så dra inte alla horn över en kam och tyck att allt låter lika...
Precis! Att påstå att horn har trattljud är som att påstå att alla slutna högtalare har snabb bas eller alla basreflex burkar slapp långsam.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], dewpo och 30 gäster