Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-12 22:05

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Nej det kommer du aldrig att kunna få veta med en absolut säkerhet, oavsett testvariant eftersom det inbegriper pickupen också för att kunna ge ljud. Och pickupermodeller ändras över tiden och blir utgågna så att kunna hitta en totalt ofärgande kombination blir svårt. Och dessutom att testa alla varianter på marknaden blir ett oändligt jobb.

OM-40 finns kvar på marknaden så den är redan klar.

Nja, OM-40 har ändrats i fjädringsmjukhet och man har också bytt nålslipning under åren. Så vilken spelare får alla om-40 att låta likadant?
Svårt det där med skivspelare.

Många är väldigt impade av Ortofons nya MM program, bla av deras sk. "renhet"och analytiska förmåga.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-13 01:01

RogerGustavsson skrev:Köper in tror jag knappast de gör. Kina-apparater är väl nästan alla som tillverkas i större serier idag? De som tillverkas någon annanstans är väl rätt lätt räknade? Hur mycket tillverkas i Japan, USA, europa egentligen?

Med kina apparater avsåg jag sådant som var designat och konstruerat i kina av kineser. Själva tillverkningen är det många (nästan alla?) väst företag som har i kina, men då inbillar jag mig att kvalitetskraven är snäppet högre än de inhemskt designade och konstruerade.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-05-15 13:23

När nu så många cd-spelare och recievers från Denon i lägre prisklasser verkar vara ofärgande i sina spelsätt, vore det kul att få se om denna egenskap följer även andra Denon produkter när priserna blir högre.

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-15 13:31

Greensleeves skrev:När nu så många cd-spelare och recievers från Denon i lägre prisklasser verkar vara ofärgande i sina spelsätt, vore det kul att få se om denna egenskap följer även andra Denon produkter när priserna blir högre.

Mvh,
Greensleeves

Precis, det skulle vara kul att få veta. Och jag skulle också gärna vilja få en förklaring till varför så många dyrare apparater verkar färga. Beror färgningen på att tillverkarna vill få ett mer "förlåtande" ljud?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-15 13:36

Greensleeves skrev:När nu så många cd-spelare och recievers från Denon i lägre prisklasser verkar vara ofärgande i sina spelsätt, vore det kul att få se om denna egenskap följer även andra Denon produkter när priserna blir högre.

Mvh,
Greensleeves

Vadå många?
Finns det någon apparat från Denon som inte kunnat detekteras i F/E-lyssning? Och, om det nu kanske finns en som klarat det från line in till line ut, så är det inte samma sak som ofärgat från digitalt in och ända till högtalarutgångarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-15 14:46

Pick-uper, helt klart. Anledning kommer i annan tråd.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-05-15 17:04

paa skrev:... Vadå många?
Finns det någon apparat från Denon som inte kunnat detekteras i F/E-lyssning? Och, om det nu kanske finns en som klarat det från line in till line ut, så är det inte samma sak som ofärgat från digitalt in och ända till högtalarutgångarna.

Jag besitter inte kunskap för att ens vara i närheten av att kunna börja svara på denna fråga. Kanske någon annan kan ta vid..?

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-05-19 12:43

Denne spilleren fra pioneer, med "oppgradert" LL.
Den er i den nyeste serien, trodde det var slutt med LL fra den kanten...
PD-D6-J

"Legato Link
Legendarisk fra Pioneer, og annerkjent teknologi i mange år. Spesiell kretsfinesse i CDspilleren som gjør lyden mer naturtro. Legato Link Conversion Pro bringer vanlige frekvensresponser til nye høyder 44,1 kHz, for å være nøyaktig. Og med denne Hi-bit kretsen, kan du høre de aller fineste overgangene i høyttalerdynamikken."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-19 13:26

realist skrev:"Legato Link "

Håller andan...
(Finns det något som blivit mer dissat än Legato Link i Molten?)
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-05-19 16:08

paa skrev:

Håller andan...

Hva med en repetition?, en god ting kan jo ikke sies for ofte, og det fins jo stadig nye grupper som tror på reklamen... :wink: Så kan vi jo også få vite hva pioneer egentlig mener med produktutvikling mht LL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-19 16:23

paa skrev:

Mvh,
Greensleeves

Vadå många?

Det är sådana här slutsatser som ger LTS problem. Vad som verkligen framkommit i F/E-tester har i andra hand ändrats och ofrivilligt (hoppas jag) överdrivits. Iom detta så urvattnas trovärdigheten och tonen i diskussioner skärps lite mer än nödvändigt.
Därför vore det bra med en uppdaterad lista på vad som verkligen framkommit så alla vet.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-19 20:42

Harryup skrev:
paa skrev:

Mvh,
Greensleeves

Vadå många?

Det är sådana här slutsatser som ger LTS problem. Vad som verkligen framkommit i F/E-tester har i andra hand ändrats och ofrivilligt (hoppas jag) överdrivits. Iom detta så urvattnas trovärdigheten och tonen i diskussioner skärps lite mer än nödvändigt.
Därför vore det bra med en uppdaterad lista på vad som verkligen framkommit så alla vet.

På carlsonplanets hemsida kan man läsa om elektronik som dom rekommenderar. Ibland står också beteckningen LTS med som en markering att nämnda apparat även rekommenderas av LTS. När jag har tittat på LTS hemsida har jag dock inte sett lika många av dessa rekommendationer. Så vad gäller egentligen, har carlsonplanet osanktionerat gett rekommendationer i LTS namn eller är det LTS hemsida som inte uppdaterats?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-19 20:49

Förmodligen "...LTS hemsida som inte uppdaterats".
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-19 21:57

Att en apparat rekommenderas betyder ju inte att den är felfri vilket en del tycks tro.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-19 23:07

paa skrev:

Håller andan...

Även Pioneer själva har mer eller mindre bekänt att Legato-link var ett misstag.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-05-19 23:36

Lust skrev:Även Pioneer själva har mer eller mindre bekänt att Legato-link var ett misstag.

Du har kanske en länk till detta bekännande ?
Konstigt då att de återupptagit konceptet.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-19 23:36

Lust skrev:
paa skrev:

Håller andan...

Även Pioneer själva har mer eller mindre bekänt att Legato-link var ett misstag.

Varför har dom det fortfarande då i de senaste spelarna? Även den där lite coola som var med nyl i hifiblaskan?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-20 00:04

Harryup skrev:Att en apparat rekommenderas betyder ju inte att den är felfri vilket en del tycks tro.
Nej, det är nog väldigt lite på denna jord som är helt felfritt. Det gäller bara att man har tillräckligt bra mätmetoder för att upptäcka felen.

Om en apparat rekommenderas så räcker det säkert bra för de flesta som en första start, eller gallring. Detta förutsätter naturligtvis att man erkänner den som utfärdat rekommendationen som en auktoritet på att testa och rekommendera apparater.
Sedan går man vidare och inhämtar kunskap om vad som föranledde rekommendationen. Verkar det vettigt så lyssnar man på apparaten. Stämmer lyssningen med ens ideal så har man kanske hittat sin apparat. Då är det bara priset kvar...
Jag tror denna metod funkar ganska bra för de flesta.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-05-20 00:20

Lust skrev:
paa skrev:

Håller andan...

Hvorfor tviholder de da på dette??

"Legato Link
Legendarisk fra Pioneer, og annerkjent teknologi i mange år. Spesiell kretsfinesse i CDspilleren som gjør lyden mer naturtro. Legato Link Conversion Pro bringer vanlige frekvensresponser til nye høyder 44,1 kHz, for å være nøyaktig. Og med denne Hi-bit kretsen, kan du høre de aller fineste overgangene i høyttalerdynamikken."

Dette fant jeg på pioneersidene idag, i omtalen om den nye sacd/cd-spillereren...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-20 00:32

realist !

Troligtvis den ständigt pågående kampen mellan
verkligheten o marknadsavdelningarna.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-20 01:15

Gissar på att de antingen har förbättrat Legato Link på något sätt eller att de gjort den avstängnings-/varierbar. Är inte längre insatt i vad de gör idag.

Vet egentligen inte mer än att jag läste uttalanden från en eller flera Pioneer-representanter i samband med att de slutade att använda sig av den tekniken när det nu var...

Någon länk har jag inte, men det kanske är sökbart för de som orkar...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-20 09:31

Moment-23 skrev:
Harryup skrev:Att en apparat rekommenderas betyder ju inte att den är felfri vilket en del tycks tro.
Nej, det är nog väldigt lite på denna jord som är helt felfritt. Det gäller bara att man har tillräckligt bra mätmetoder för att upptäcka felen.

Om en apparat rekommenderas så räcker det säkert bra för de flesta som en första start, eller gallring. Detta förutsätter naturligtvis att man erkänner den som utfärdat rekommendationen som en auktoritet på att testa och rekommendera apparater.
Sedan går man vidare och inhämtar kunskap om vad som föranledde rekommendationen. Verkar det vettigt så lyssnar man på apparaten. Stämmer lyssningen med ens ideal så har man kanske hittat sin apparat. Då är det bara priset kvar...

Fast jag menade inte alls så. Jag menar helt enkelt att vissa tror att en apparat oavsett omgivning alltid kommer vara helt neutral. Och man måste hålla sig till fakta, det som har testats är testat. Och resultatet gäller bara den apparaten i den testuppställningen. Då kan man inte sväva ut i att många produkter ifrån samma leverantör plötsligt är testade med samma resultat om dom inte är det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-20 11:23

Alltför många har fått för sig att eftersom LTS F/E-lyssnar apparater med en målsättning om ohörbar färgning, så uppfyller alla apparater på rekommenderat-listan detta krav. Men, så är det faktiskt inte. Det finns några få apparater på listan, som med vissa reservationer inte kunnat uppfattas som färgande. Sedan finns där några andra apparater som visat sig färga ytterst marginellt och då på ett icke-aggresivt sätt och därför ändå är rekommendabla. Sedan ytterligare några andra apparater som lyssnats fram i A/B-test (någon DVD-spelare), och slutligen, tror jag, även någon apparat som hamnat där på öppen lyssning (DTS-processorn).
För att veta vilken kategori en viss apparat kan hänföras till, måste hela testrapporten i MoLT läsas.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-20 12:07

Precis så som PAA skrev menade jag, sen kan man tycka vad man vill om olika saker men LTS ställning blir enklare om man tar rätt på fakta innan man diskuterar vad dom står för. Alltför många tolkar vad LTS vill när det enklast är att läsa vad dom menar.

Saknar för LTS egen skull också en rekommenderad lista som är utförlig så att alla missförstånd kan undvikas.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-20 12:27

Harryup skrev:
Moment-23 skrev:

Fast jag menade inte alls så. Jag menar helt enkelt att vissa tror att en apparat oavsett omgivning alltid kommer vara helt neutral. Och man måste hålla sig till fakta, det som har testats är testat. Och resultatet gäller bara den apparaten i den testuppställningen. Då kan man inte sväva ut i att många produkter ifrån samma leverantör plötsligt är testade med samma resultat om dom inte är det.
Sorry, då missförstod jag dig. Jag själv skulle aldrig dra några slutsatser om apparater som inte var testade bara för att de kommer från samma firma. Sedan är det väl så att om en apparat beläggs med lite färgning vid en f/e test så är det inte alls säkert att jag som vanlig (om nu någon av oss här är särskilt vanlig :wink: ) lyssnare i min hemmamiljö ens lägger märke till det. Om jag tycker om apparatens ljud så spelar det väl ingen roll om den färgar lite? Den färgningen torde vara ganska mycket mindre än vad kombinationen högtalare/rum tillför i färgning.

Det skulle faktiskt vara kul om någon kunde göra ett test på hur dålig elektronik man kan ha om högtalarna och rummet är riktigt bra behandlat akustiskt. Detta skulle sedan jämföras med bra elektronik och samma högtalare och rum, men där man tagit bort viktiga akustiska förbättringar och återigen har ett "vanligt" vardagsrum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-20 12:37

Nu är vi väldigt mycket överrensare.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-20 13:01

Harryup skrev:Precis så som PAA skrev menade jag, sen kan man tycka vad man vill om olika saker men LTS ställning blir enklare om man tar rätt på fakta innan man diskuterar vad dom står för. Alltför många tolkar vad LTS vill när det enklast är att läsa vad dom menar.

Helt rätt, fast jag tror att problemet är svårlösligt. Det har med informationsspridning att göra och gäller nog de flesta områden här i livet. Mycket information sprids ju väldigt informellt, typ "min polares brorsa sa att..." och efter x antal polare och bröder och vad det nu kan vara är informationen inte särskilt lik sig längre.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-05-20 14:52

Laila skrev:realist !

Troligtvis den ständigt pågående kampen mellan
verkligheten o marknadsavdelningarna.

Det er da noe posetivt med denne spilleren...:

"Legato Link Conversion PRO (on/off) Ja"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-20 15:05

Lust skrev:Gissar på att de antingen har förbättrat Legato Link på något sätt eller att de gjort den avstängnings-/varierbar.

I senaste HiFi Choice testas PD-D6 och de tycker den låter bäst med LL avslagen:

HiFi Choice skrev:The sound of the PD-D6 depends noticeably on whether Legato Link is turned on or off and we definitely preferred it "off". Despite the claims made for it, it merely allows more distortion through to the outputs, colouring the sound and reducing the precision.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-20 15:12

Hetsporren skrev:
Lust skrev:Gissar på att de antingen har förbättrat Legato Link på något sätt eller att de gjort den avstängnings-/varierbar.

I senaste HiFi Choice testas PD-D6 och de tycker den låter bäst med LL avslagen:

HiFi Choice skrev:The sound of the PD-D6 depends noticeably on whether Legato Link is turned on or off and we definitely preferred it "off". Despite the claims made for it, it merely allows more distortion through to the outputs, colouring the sound and reducing the precision.

Låter ju som jag inte har helt fel då...

Det är härligt med features som låter bäst när de är avstängda... Vem var det som sade något om marknadsavdelning?

Förklaring:
Med "varierbar" menade jag att det kanske kan finnas flera olika valbara filter i apparaten som tar bort olika mycket av "övertonerna".

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi