Dux hifisoundproject

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-06 18:32

Frodrak skrev:
rollebolle skrev:Ropade in en drös med gamla hifi-grejor på auktion för ett tag sedan. Bland annat storebror till din förstärkare, fungerar perfekt och har en härlig kvalitetskänsla, tungt och gediget. Utseendemässigt är de väldigt lika. Vet dock inte vad som kan skilja under skalet. La upp lite bilder på min hemsida, jag misstänker att alla grejorna är samtida. Högtalarna "Sound Project 321/3" har nog hört till stärkaren. Titta gärna in på www.thorner.se

Ett par veckor låter jag bilderna ligga ute.

Fasen vilka snygga högtalare!!! Såna måste jag leta reda på ju 8O

Och nu har jag hittat ett par sådana :D :D :D
Tre(3)hundra kronor fick jag ge på loppis 8O
Har kikat igenom dem så kanter är friska, och inget av kablaget var av eller såg trasigt ut.
Ska dra igång dem i kväll: 8)
Återkommer med intryck och bilder vad det lider.
Bild
Bild

Hoppla, det spelar ju skitbra(i mina öron)!!!! 8O
La änna görnöjd :D :D
Mina andra småduxar lät ju helt ok, men de är såå utklassade!
Kan möjligen bli att de gamle hamnar som surround, men de är tveksamt. Troligare att det blir JetSet v2.0 när de är klara.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-07 18:14

Puttar upp lite :wink:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-05-08 10:54

Såna där har jag renoverat och sålt på vår loppis, tror vi tog 400 dock.
Trevliga högtalare, stabilt byggda, framförallt väldigt roliga.
Enda som behövde göras var att byta dammkåpor på basarna (Philips-element rakt igenom, 12" i basarna, två 4" + 1" dome i satelliterna) då dom var gjorda av någon slags gummi som hade ruttnat rejält.

Fick aldrig chans att lyssna med vettig uppställning men jag tror dom kan låta riktigt trevligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-08 11:42

Är det där satelliterna som har mellanregister och diskant på varsin sida? Blir det inte lite konstigt med dessa register spelandes åt olika håll?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-05-08 15:47

Diskanten uppåt och en mellan framåt plus en mellan åt sidan.Det är ju bara lite synd att de inte byggde ett symmetriskt par när de ändå höll på.Som det är nu så strålar bägge extraelementen på sidan åt samma håll-normalt vänster(men för att krångla till det hela så har jag en reklambild från lanseringen 1971 där de pekar åt höger!De har dessutom märket på höger sida till skillnad från de vanliga-kan det vara så att tillverkningen ändrats??och nej,det är inte en spegelvänd bild.)Det par som jag håller på att renovera nu har det som verkar vara vanligast-åt vänster.
Delningsfrekvenser är 200Hz och 3KHz.3 liters volym på kuben.Branta filter-troligen 18 eller 24dB.Det medföljde ett väggfäste.
Fanns i palisander eller vitlack.Såldes ofta tillsammans med receivern TAPC 4000,den där platta modellen.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-08 18:40

Mina strålar oxå bägge åt vänster, när jag ställer dem med märket framåt. Men det kan man ju strunta i :) Att inte märket syns på den ena toppen, menar jag.
Men man kanske kan flytta på märket? Eller byta plats på det omärkta och det märkta gallret?

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-09 21:03

rolfzetterberg skrev:Diskanten uppåt och en mellan framåt plus en mellan åt sidan.Det är ju bara lite synd att de inte byggde ett symmetriskt par när de ändå höll på.Som det är nu så strålar bägge extraelementen på sidan åt samma håll-normalt vänster(men för att krångla till det hela så har jag en reklambild från lanseringen 1971 där de pekar åt höger!De har dessutom märket på höger sida till skillnad från de vanliga-kan det vara så att tillverkningen ändrats??och nej,det är inte en spegelvänd bild.)Det par som jag håller på att renovera nu har det som verkar vara vanligast-åt vänster.
Delningsfrekvenser är 200Hz och 3KHz.3 liters volym på kuben.Branta filter-troligen 18 eller 24dB.Det medföljde ett väggfäste.
Fanns i palisander eller vitlack.Såldes ofta tillsammans med receivern TAPC 4000,den där platta modellen.

Hur har du reda på delningsfrekvenser? Mätt? Räknat?
Vet du om det är svårt för en som inte kan att renovera filter, kanske byta till nyare delar i filtren?
Har du mer material om dem, än den reklambild du nämner?

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2007-05-09 23:13

Det är faktiskt inte så svårt att ta reda på delningsfrekvenserna....om man som jag har samlat på sej lite (??)gamla tidningar och så.Sen är det bara att läsa innantill,t.ex testen i Stereo-hifi dec-71 där de ställs mot Grundig Troika och utses till vinnare.Där står också delningsfrekvenserna.
Själv har jag inte hört det här systemet på massor av år-måste ha varit i mitten av 70-talet.Ska bli intressant att höra det igen när jag får ihop mitt.Det fattas två mellanreg i ena lådan.På den ena hade magneten lossnat(vilken kraft det är i de här magneterna!)och den andra var spolen bränd på.Lådan är lätt att öppna,men lite knepigt att byta element eftersom de är skruvade utifrån så man måste "kränga av"näten,men det går.
Visst går det att byta kondingar i filtren.Det är bara ellyter( de större av den stående typen som är så typisk för Philips),med varierande värden,från 6,5uF upp till 200uF.Själv är jag inte så mycket för en total "recapping".Brukar vara roligare att mäta upp de gamla med en enkel brygga.Själv använder jag en gammal Danbridge köpt för en tia och matar den med en tongenerator,och så behövs bara ett par bra kondingar som "normal".Men för all del,småkondingarna till diskanten skadar väl inte att byta.Här kan man ju välja någon modern plastkonding.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-10 18:30

En får tacke :) Tackar.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-20 12:00

rolfzetterberg skrev:Diskanten uppåt och en mellan framåt plus en mellan åt sidan.Det är ju bara lite synd att de inte byggde ett symmetriskt par när de ändå höll på.Som det är nu så strålar bägge extraelementen på sidan åt samma håll-normalt vänster(men för att krångla till det hela så har jag en reklambild från lanseringen 1971 där de pekar åt höger!De har dessutom märket på höger sida till skillnad från de vanliga-kan det vara så att tillverkningen ändrats??och nej,det är inte en spegelvänd bild.)Det par som jag håller på att renovera nu har det som verkar vara vanligast-åt vänster.

Kom att tänka på en sak...
Är det så att det ena elementet spelar lägre(i nivå) än det andra? Har iofs inte hört skillnad, men det betyder ju inte att skillnad inte finnes....

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2007-05-20 20:33

Nejdå,det är två st vanliga AD5060W8 som är parallellkopplade,så det blir 4 ohm.Lika mycket "kräm"på båda,alltså.
Själv har jag problem med att hitta två sådana här basar(som det ju egentligen är),så det blir nog något annat.Om man stoppar i ett främmande element på den plats som riktas åt sidan,så tror jag inte att skillnaden blir alltför stor.Dessutom märker jag alltid upp om jag gör sådana här förändringar,eller om jag t.ex byter konding till diskanten.En liten lapp på baksidan räcker ju.Dessutom noterar jag allt sådant här i en pärm.
Förresten har jag sett en bild till i en tidning på det här systemet,där satelliterna bildar ett symmetriskt par.Förvirringen är alltså total.Men sånt är ju livet..........

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-20 21:34

Kanon, då vet jag. tänkte annars att om det blev olika stark utnivå på dem(4") att man kunde byta plats på kablaget. Anledningen till att jag "farhågade" olika ljudstyrka var en tanke om att den sidostrålande bara skulle bidra "lite lagom"....

Men så var alltså icke fallet, gott. Då slipper jag rodda i det :D 8)
Edit: Kunde heter inte kaunde...

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-26 17:23

Och på Loppis idag fick jag tag på ytterligare ett par såna:Bild och en sån här:Bild Ska iofs inte ha kvar den senare av fynden. Men att fyra högtalare av samma sort och nästan exakt lika bra skick e kul :lol:

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-05-28 18:55

den kombinerade skivspelaren/förstärkaren har jag haft i min ägo, men det är längesedan -78, 79 någonstans. Hade även dessa Duxhögtalare till. Har du testat och koppla upp och lyssnat?

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-28 20:08

Verdad, nej har inte kopplat upp och lyssnat, men det ska jag helt klart göra :)
Har ju 4 sådana högtalare så man kan ju koppla upp komplett :)
Och dessutom hade jag tänkt att prova den i stereo-4 uppställning, men har ju ingen sån platta :cry: Men då får jag ju iaf testat alla utgångar...

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-09-20 22:07

Har min farsas sound project för översyn... dom som jag en gång hade. Har bytt lyterna mot vettigare, satt dit terminaler och mera okej Kjell och co 1.5mm kabel internt... men oj vilken skillnad det blev. Dom är inte alls så bassvaga som jag skrev innan. Har man kollat sytråden inuti och bytt till lite vettigare så... En av diskanterna kommer och går... en av de uppåtriktade och burkarna är ett par DX 451... om nån vet vad det är och har nån diskant att avyttra så säg till. Orkar inte mera lödning och trixande ikväll... kan ju vara ett glapp bara. Periodvis låter det iaf riktigt fint. Undrar vilken årgång vi talar om här?

Är nog en äldre variant för de saknar plexiglaslocket... Spelar rakt upp genom grågaller bara.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-09-21 10:23

Dux DX451 kom 1969.I den versionen hade den plexiglaslock.
Diskanterna är Philips AD0160,men du måste ta reda på ohmtalet.Så skruva loss diskanten och kolla.Det måste du ju ändå göra för att kolla alla lödningar,för det kan ju vara det felet också.
Det står T4 eller T8 efter numret.Jag har diskanter för en vettig peng.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-09-21 12:30

rolfzetterberg skrev:Dux DX451 kom 1969.I den versionen hade den plexiglaslock.
Diskanterna är Philips AD0160,men du måste ta reda på ohmtalet.Så skruva loss diskanten och kolla.Det måste du ju ändå göra för att kolla alla lödningar,för det kan ju vara det felet också.
Det står T4 eller T8 efter numret.Jag har diskanter för en vettig peng.

Ska jag göra.

Har en far som fixar med hifi-diy utan att ens veta vad ström är ;) Har uppenbarligen försökt bygga en egen liten hemmabio med allsköns betonggjutrör, bredbandselement(med div ohmtal) och kopppla kors och tvärs till olika förstärkare.... resultatet är att han har minst 4 förstärkare som går på bara en kanal. Svårt att få svar på va han pysslat med var det med ...lol hehe

Nu när jag är där och kopplar lite så låter det oroligt... "Du rör inte min Rótel!!!"

Föregående

Återgå till Vintage-hifi