Det kom två brev...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-29 00:05

Rydberg skrev:Jo visst, men sen finns det en hel del seriösa också (räknar mig själv dit, Gromit är också ett bra exempel). Vi lyfter på ögonbrynen vi också, dessutom ganska ofta.

Har du funderat mer på dom där AQ-sladdarna med batteri.(här bör man verkligen höja ögonbrynen) Man kan göra en ganska lustig analogi med kondensatormikrofoner nämligen :wink: Alla vet ju att mikrofonen blir tyst om man kopplar bort polarisationsspänningen, således borde även kabeln bli maximalt "tyst" om man kopplar bort batteriet 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-29 00:06

Rydberg skrev:Nu har jag inte hört skillnad på varken olika kablar, olika förstärkare eller olika cdspelare, fy fan vad jag är objektiv! :?

Nä, nu har du lyssnat slarvigt 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-29 00:07

Morello skrev:
Rydberg skrev:Jo visst, men sen finns det en hel del seriösa också (räknar mig själv dit, Gromit är också ett bra exempel). Vi lyfter på ögonbrynen vi också, dessutom ganska ofta.

Har du funderat mer på dom där AQ-sladdarna med batteri.(här bör man verkligen höja ögonbrynen) Man kan göra en ganska lustig analogi med kondensatormikrofoner nämligen :wink: Alla vet ju att mikrofonen blir tyst om man kopplar bort polarisationsspänningen, således borde även kabeln bli maximalt "tyst" om man kopplar bort batteriet 8)
Funderat mer!? Har jag funderat över dem alls!? :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-29 00:09

Jag vill bestämt minnas att vi hade en livlig diskussion om dessa AQ-sladdar med batteri. Möjligtvis var det på ett annat forum där jag möjligtvis uppträdde under annan pseudonym :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-29 00:10

I så fall msåte jag förträngt det :o

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-29 00:11

Rydberg skrev:I så fall msåte jag förträngt det :o

Klokt av dig. Var ju bara trams-sladdar ändå :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-29 00:11

Snacka lite med Björn-Ola på HF, han vet minsann vilka stickkontakter som låter bra :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-29 00:13

Rydberg skrev:Snacka lite med Björn-Ola på HF, han vet minsann vilka stickkontakter som låter bra :lol:

Frågan är om han observerat alla riktiga problem som excisterar? Ibland börjar jag tro att dom som inbillar sig mest, är samma personer som hör minst. :lol: Någon annan som hade en liten stativare avstämd till 50Hz försökte få mer bas genom att byta kabel :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-04-29 00:15

Ja det är mycket galet man läser.......en sak som också är galet är det nya Pass steget som låter galet bra. Kopplad till Gromits ML 39:a blev det galet neutralt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-29 00:23

Rydberg skrev:Ja det är mycket galet man läser.......en sak som också är galet är det nya Pass steget som låter galet bra. Kopplad till Gromits ML 39:a blev det galet neutralt.

39:an är ju makalöst tjusig. :lol: Men jag är en smula skeptisk till Pass-stegens linjäritet 8) Jag tycker inte att THD över -60dB anstår ett steg i den prisklassen 8O I det avseendet är ju ML's steg imponerande, men kan ju naturligtvis vara sämre på andra sätt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-04-29 06:44

Men stopp här! Alexi du är med i en utvärderingsgrupp tilldelat av vem? Pioneer själva? Varför har de gjort det nu? Trodde de hade utvärderat den innan(har för mig att man brukar göra det innan den kommer ut på marknaden.

Skall ni bara (bara och bara) utvärdera ljudet eller gäller det bilden också? I så fall kan ni ju säga till om den där chromabuggen som en del klagar på. Tycker det är konstigt att de släpper en maskin som är suverän förutom på den punkten.

Ser framemot mer av dina intryck, Alexi
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-29 10:22

Och du störs förstås jättemycket av s.k. "chromabuggen" på din TV?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-29 10:57

mats skrev:Det var faktiskt detta jag reagerade mest på
Alexi skrev:jag står fast vid att cd spelaren är det sista man ska lägga pengar på i sin anlägning.

Jag tolkade det som det räckte med en vanlig 2000 kr cd till vilken lyxanläggning som helst, för det kvittade vilken cd/dvd spelare man än köpte det lät likadant ändå. Men jag har säkert tolkat dig fel, eller?

Japp du har tolkat mig helt fel!
Vad jag säger är att: När man ska uppgradera sin anlägning så tar man cdspelaren som den sista komponenten att uppgradera.
För att förtydliga mig ännu mer gör jag en lista:

På vad hörs det störst skillnad:
1. Hörlurar
2. Högtalare
3. Förstärkare
4. CD-spelare
5. Kablar

Så enligt mig, när man ska köpa nytt så ska man först hitta dom högtalare man är nöjd med och sedan välja kringutrustningen.
Att välja högtalare innan förstärkare borde vara en självklarhet eftersom förstärkaren måste orka driva högtalarna och man vill inte måla in sig i ett hörn redan från början.

p.s att jag har kvar min 18år gamla CD beror ju inte direkt på att den var dålig det som förvånade mig var mest att den änns kunde komma i närheten av 668:an, jag hävdar på inget vis att den är lika bra.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-04-29 11:46

Lindroos, jag menade såklart dom som har projektor och har klagat på buggen vilket är en del. Jepp jag märker inget av det på min tv. Men för det behöver du inte vara så överlägsen.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-04-29 12:05

Rydberg, måste bara ta åt mig lite :) :

Jag kan säkert joina alla "coola" hifi-nördar och höra skillnad mellan olika CD-spelare och kanske tom förstärkare om jag verkligen går in för det och anstränger mig, men jag tycker att skillnaderna är för små för att det ska vara värt att bry sig. Att nästan alla högtalare på marknaden har helt kass ljudspridning är något som jag känner mera för att jobba på. Där finns det verkligen förbättringar att göra. Gissa vad mycket mikro-detaljer och stereoperspektiv som går åt skogen i ett par vanliga hifi-högtalare... :?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-04-29 12:22

Master Morello wrote:

Så enligt mig, när man ska köpa nytt så ska man först hitta dom högtalare man är nöjd med och sedan välja kringutrustningen.
Att välja högtalare innan förstärkare borde vara en självklarhet eftersom förstärkaren måste orka driva högtalarna och man vill inte måla in sig i ett hörn redan från början.

aha, håller med dig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-29 12:32

Hm känner igen den texten...
Det var inte jag som skrev den precis :?: :idea: :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-29 12:52

mats skrev:Lindroos, jag menade såklart dom som har projektor och har klagat på buggen vilket är en del. Jepp jag märker inget av det på min tv. Men för det behöver du inte vara så överlägsen.

Jag tycker att om man klagar på något, så bör man ställa det i relation till vad man själv upplever det som dåligt av någon anledning. Har du ens sett fenomenet som kallas "chroma-bugg"? (jag har det inte ännu hittills)

Jag skulle kunna kalla dig för "överlägsen" bara för att du ständigt pratar om pris kontra kvalitet på diverse märkliga sätt men uppenbarligen inte själv vet riktigt. Därför blir det bara att du blottar din okunskap om ljudåtergivning, snara skulle jag kunna kalla dig för "okunnig", känns det bra för dig? Det verkar som om du tar till dig lite för lätt på vad du har läst att andra skriver om sådant som prisklass och därav följande ljudprestanda.

Om du kallar mig överlägsen så ger jag igen med samma mynt! :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-29 13:24

chroma buggen går att se.. men du behöver lite större tv.. vi jämförde spelare på en plasma tv (50tum kanske?) och där syntes det skillnad.
det roliga var att vi jämförde med en spelare för 1500 spänn* (väldigt omtalad spelare tydligen.. nåting på M heter den..).
Vet dock inte om det skulle synas på en vanligt 30 tums CRT..

edit: *som var bättre.. fruktansvärt prisvärd dvd-spelare vad det verkar.. moduluppbyggd och många finesser som skalning av bild etc..

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-29 13:37

Hur gjorde ni för att se cromabuggen?
Filken fim använde ni etc.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-29 14:00

filmen var monsters inc. finns ju nåt sånt exempel på nån internetsida.. en liten bit in i filmen då dom är vid den gröna killens bil. pausat och inzoomat ser man chromabuggen runt bilens lyktor tex..
men även strax innan denna scen så åker kameran längs en gata där en röd rund snubbe går längst gatan.. denna figur var rätt pixlig med pioneer. något som inte märktes med den andra spelaren..

rent allmänt tycker jag också att pioneeren var mer pixlig.. en subjektivt sämre bildkvalité rent allmänt alltså..
men på en crt bör detta inte synas då dessa smetar ut bilden rätt betydligt..

edit: tror jag iaf.. jag tror iaf inte att jag skulle uppmärksamma felen på en CRT..

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-04-29 14:14

Jae, det där var väl ändå inte chromabuggen? Inga svarta utdragna streck syndes ju? :?
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-04-29 14:17

Rättning av mitt inlägg. Mitt förra som jag ändrar nu lät jag arg. Jepp Lindroos jag är okunnig när de gäller den tekniska biten till en stor del. Jag hänger inte alls med när ni svamlar i det blå om det tekniska :D .

Men jag vet att man kan naturligtvis få mycket bra ljud av en anläggning som inte kostar svindyra kosingar. Tex beror ju mycket på hur rummet är. Tyvärr så är det många som har fört för sig att det måste kosta mycket för att det skall låta bra.

Det är inte jag som har klagat på chroma buggen och det är inte säkert jag hade gnällt särkilt mycket på den om jag hade sett den på en proj. Men jag vet att många har klagat på den och jag tycker det är konstigt inte Pioneer har ändrat på detta. Dom har haft denna bugg i sina spelare rätt länge. Hade de rättat till det, så hade de fått fler köpare :D

Ha en trevlig Valborgmässoafton på er alla.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-04-29 14:40

:?
Jag tycker det är oklädsamt att göra okunskap (bl.a. teknisk) till en dygd. Själv störs jag över mina bristande tekniska kunskaper och vill gärna förkovra mig. Det är en av anledningarna till att jag hänger på faktiskt.se (och försöker undvika andra svammelfora).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-04-29 14:48

Belker: jag har inte gjort min okunskap till någon sorts dygd. Det vore ju knäppt. Jag har försökt att läsa deras tekniska formuleringar. Men jag blir så trött och börjar somna. Inget dumt mot de som skriver det utan det är bara jag som inte hänger med. Men det är ju faktiskt lättare för dom som har läst på tekniska skolor osv.

Men nu är jag nyfiken på vad Alexi säger mera om spelaren :D

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2004-04-29 15:01

Belker skrev::?
Jag tycker det är oklädsamt att göra okunskap (bl.a. teknisk) till en dygd. Själv störs jag över mina bristande tekniska kunskaper och vill gärna förkovra mig. Det är en av anledningarna till att jag hänger på faktiskt.se (och försöker undvika andra svammelfora).

Det är väll i så fall lika oklädsamt att göra kunskapen till en dygd!

personligen tycker jag det är bättre att man försöker visa lite ödmjukhet och smidighet när man ger sig in i diskussionerna här.

Vad jag försöker säga är bara att kunskap ingalunda är nödvändig för att ha HIFI och musik som intresse. Därmed inte sagt att jag gillar okunskap som dygd! :D hmmm...lät lite svammel nu :roll:

/B

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2004-04-29 15:05

Glömde och säga hur grymt immpad jag är över somligas kunskapsnivå här inne!!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-04-29 15:19

Aleph skrev:Det är väll i så fall lika oklädsamt att göra kunskapen till en dygd!

Jag påstår inte att alla ska kunna allt för att uttala sig (jag uttalar mig ju själv :wink: ) men jag tycker faktiskt att kunskap är något bra och att man inte ska kokettera med sin okunskap.

Självklart är inga avancerade kunskaper nödvändiga för att ha hifiomusik som intresse. Har jag sagt det? Är man däremot road av DIY (jag) kan det vara bra.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-04-29 17:23

rent allmänt tycker jag också att pioneeren var mer pixlig.. en subjektivt sämre bildkvalité rent allmänt alltså..
men på en crt bör detta inte synas då dessa smetar ut bilden rätt betydligt..

Smetar ut :?: , då har du bara sett dåligt inställda CRTer.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-29 18:54

grattis du lyckades missförstå mig på precis det sätt jag var oroliga att folk skulle missförstå..

jag menar alltså CRT-TV* inte projektorer.. funderade på om jag skulle editera det i mina tidigare inlägg..

som present får du en ros @--->----- :wink:

edit: *vilket, för att förtydliga för de som inte är av den insikten, är en helt vanlig TV. 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi