Moderator: Redaktörer
Lust skrev:Här kan du läsa lite kortfakta
http://www.drkrupp.se/hifi/box_transmissionline.html
http://www.t-linespeakers.org/design/fo ... index.html
Vill du fördjupa dig finns det gott om info att googla fram.
Moment-23 skrev:Tack Hedlund för förklaringen. Jag blandade ihop det lite, det jag tänkte på är Jordans element och tex Jordan JX92S VTL, som finns som byggsats hos hifikit och luminator. Detta element är väl lämpligare?
Det verkar klara sig utan basstöd, i alla fall om man tycker att 45 hz är ok som nedre gräns.
Mvh
Moment-23
Hedlund skrev:Ja, det är ett bättre element än Fostex och Lowther.
Allt beror på vilket ljud du är ute efter.
Vad är det du förväntar dig av bygget ???
Vad är målet ?
Ett sådant här bygge har sina brister, men det tar inte bort glädjen att bygga det och lära sig mer om hur högtalaren fungerar.
Det är ett bra nybörjarprojekt, och om du i framtiden tröttnar på det, och vill bygga för ännu bättre ljud, så gör dom sig säkert bra till TV:n
Hedlund skrev:Ja, dom är väldigt mycket enklare att bygga än en flervägare med filter.
Tror att bygget passar dom mål du har.
paa skrev:Jag byggde med Jordan i högtalarbyggtävlingen, och kom fram till att ett baffelstegskompenseringsfilter gjorde väldigt stor skillnad på ljudet. Ljudet blir inte så tunnt, hårt och påträngande som det blir utan kompensering. Det utförs av en spole och ett motstånd parallellkopplat med spolen, som begränsar spolens maximala verkan vid högre frekvenser. Värdena beror på baffelbredden. Det finns exempel på sådana filter på Jordans hemsida och i min byggbeskrivning.
Moment-23 skrev:paa skrev:Jag byggde med Jordan i högtalarbyggtävlingen, och kom fram till att ett baffelstegskompenseringsfilter gjorde väldigt stor skillnad på ljudet. Ljudet blir inte så tunnt, hårt och påträngande som det blir utan kompensering. Det utförs av en spole och ett motstånd parallellkopplat med spolen, som begränsar spolens maximala verkan vid högre frekvenser. Värdena beror på baffelbredden. Det finns exempel på sådana filter på Jordans hemsida och i min byggbeskrivning.
Har du din byggbeskrivning här på faktiskt.se eller är det någon extern länk? Jag är väldigt nyfiken på denna högtalartyp då den är så diskret med sitt lilla djup och riktigt snygg också.
Har du bilder på ditt bygge?
Mvh
Moment-23
paa skrev:Det som jag byggde var inte en ljudledning utan små slutna lådor, men problemet ojämn frekvensgång pga baffelsteget har man med alla lådor. Beskrivningen finns här::
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Moment-23 skrev:paa skrev:Det som jag byggde var inte en ljudledning utan små slutna lådor, men problemet ojämn frekvensgång pga baffelsteget har man med alla lådor. Beskrivningen finns här::
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Den såg tuff ut. Och basarna också. Rätt bra tryck i dem kan jag tänka mig. Är du nöjd med elementet i sig?
En (kanske) dum fråga:
I ett slutet kabinett, när membranet rör sig bakåt, komprimeras luften inne i lådan, eller är det inte så tätt?
Om den gör det, hjälper "övertrycket" sedan till när membranet ska fara fram igen?
Kan du tipsa om andra konstruktioner med ett fullregisterelement som finns som byggsats?
Mvh
Moment-23
paa skrev:Det finns ju en massa element och högtalarkonstruktioner med fullregisterelement! Trots det är alla kompromisslösningar och jag tror inte det finns någon som slår Jordans 5 1/4" på mer än enstaka parametrar, och jag tror ingen har större frekvensområde. Ändå så kommer man aldrig ända fram med ett bredbandselement och även om man behöver mycket duktiga högtalare för att inte sakna några av dom goda egenskaperna hos dom bästa bredbandarna så kommer man förr eller senare till vägs ände. Mina lådor var byggda i första han som bakhögtalare varför en gränsfrekvens på ca 80Hz är helt ok. Skulle jag vilja ha mer bas ur en låda med dom elementen skulle jag definitivt konstruera en basreflexlåda, och inte en ljudledning. Lådan blir mycket mindre, och enklare att konstruera eftersom ingående beräkningsteorier finns tillgängliga, och resultatet blir högst troligt bättre också. Det är väldigt lätt att ljudledningen får en djup men eftersläpande basåtergivning, med för lite mellanbas och inget sammanhang med resten av registret.
Richard skrev:Apropå transmissionlinehögtalare.
Några av de bästa konstruktioner jag har hört har använt denna princip, t.ex. TDL RTL 3 ( prisvärd ) och Martin Logan Vantage ( aktiv basdel ).
jag har själv ( av lathet ) aldrig byggt en dylik, men att det vore intressant att försöka, råder det knappast något tvivel om.
DrBoar skrev:Bland det bästa TLS artiklarna som finns är Sven Tyrlands exjob på Chalmers som publicerades till del i Radio &Television under mitten på 70 talet.
1. En pipa 2 m lång och 45 cm bred jämfördes rak 20 cm hela vägen och avsmalnande från 20 cm till 5 cm. Avsmalningen gav en resonanssänkning motsvarande en förlängning av pipen meed 46% Notera att detta gäller grundresonansen medan harmonieran inte sjunker i frekvens.
2. Pipgeometrin påverkar hur mycket de oönskade harmonierna exiteras. En dubbelvikt pipa har mycket mindre problem än en trippelvikt (IMF typ)
3. För att få bra strålningsresistans vid grudnresonansen skall man bara dämpa första 1/3 eller möjligen först halvan av pipan och lämna resten med ett minimum av dämpning. (samma resonemang gäller för Voigtpipor).
Det finns en annan skola av TLS då all bakåtstrålning från elementet skall dämpas (Webb hette en engelsk konstruktion) Men då kan man enligt mitt förmenande lika bra bygga en riktigt hårt dämpad sluten låda
perstromgren skrev:Jag frågade en gång för länge sedan (12 år, jösses vad tiden går) Richard Pierce om hur TL fungerar och jag tycker att hans svar är läsvärt ännu. Hr Pierce är USAs svar på IÖ. De har förresten mötts i en intressant "duell" på Usenet.
Ref: Inlägg på Usenet.
Hedlund skrev:Då är du inne på fel spår.
Transmission line + fullrange fungerar inte med dom element som finns tillgängliga på marknaden idag.
Är det fullrange från ett element är det bara horn dom gäller som den den bästa kompromissen.
Kanske låter pretansiöst och storvulet, men då jag konstruerat ett av dom bästa horn som finns för fullrange användning (Hedlund horn) så vågar jag påstå att fullrange med ett element är en utopi.
Det funkar helt enkelt inte för "full range"......
Moment-23 skrev:
Hmm, det var ju trist. Jahapp, då får man väl göra som alla andra och lära sig hur vanliga högtalare fungerar. Har du (eller någon annan) tips på bra litteratur, gärna från grunden, typ högtalare för dummies?
DrBoar skrev:Bland det bästa TLS artiklarna som finns är Sven Tyrlands exjob på Chalmers som publicerades till del i Radio &Television under mitten på 70 talet.
1. En pipa 2 m lång och 45 cm bred jämfördes rak 20 cm hela vägen och avsmalnande från 20 cm till 5 cm. Avsmalningen gav en resonanssänkning motsvarande en förlängning av pipen meed 46% Notera att detta gäller grundresonansen medan harmonieran inte sjunker i frekvens.
2. Pipgeometrin påverkar hur mycket de oönskade harmonierna exiteras. En dubbelvikt pipa har mycket mindre problem än en trippelvikt (IMF typ)
3. För att få bra strålningsresistans vid grudnresonansen skall man bara dämpa första 1/3 eller möjligen först halvan av pipan och lämna resten med ett minimum av dämpning. (samma resonemang gäller för Voigtpipor).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst