Transmissionline högtalare, låter dom bra?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Transmissionline högtalare, låter dom bra?

Inläggav Moment-23 » 2007-05-21 23:19

Jag är lite nyfiken på transmissionline högtalare med fullrangeelement (från tex lowter, fostex etc).
Jag är novis på området och undrar om någon kan förklara följande:

1. Principen bakom dessa högtalare.
2. För och nackdelar jämfört med vanliga högtalare.
3. Hur de låter jämfört med vanliga högtalare.

Sedan undrar jag hur pass "fix" formen är för denna typ av högtalare. De flesta ser ju ut som rektangulära pelare, men skulle det även fungera (med gott resultat) om de såg ut som tex snäckskal eller korkskruvar?
Har det inre tvärsnittets geometri någon betydelse, alltså ska det vara fyrkantigt/rektangulärt eller kan det lika väl vara runt/ovalt?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-22 01:38

Här kan du läsa lite kortfakta

http://www.drkrupp.se/hifi/box_transmissionline.html

http://www.t-linespeakers.org/design/fo ... index.html

Vill du fördjupa dig finns det gott om info att googla fram.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-22 06:47

Transmisson line kan nog få att låta bra med rätt val av element.
Jag har försökt några gånger, men har alltid fått en för hårt dämpad övre bas.
Djupet och renheten finns där men inte den dynamiska helheten mellan djupbas (20-50 Hz) och den övre basen (50-150 Hz).
Detta var tidigt i min audio karriär så jag hade nog inte tillräckliga kunskaper vid den tidpunkten vad det gäller val av element eller utformning av lådan.

Det jag med säkerhet kan säga det är att Lowther och Fostex bredbandare är mycket olämpliga element, så utgå inte från dom, för då misslyckas du med stor säkerhet.

Utan att du ska ta det som en regel, så hade jag idag nog valt ett element på 8 eller 10 tum med ett Qts på runt 0,4 tror jag.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-22 07:36

Kom på att det kanske kunde vara på sin plats att förklara varför Fostex och Lowther inte är lämpliga element.

Principen med en transmission line är att röret som sådant fungerar som en orgelpipa ungefär. En grundresonans och ett antal resonanser längre upp i frekvens.
I princip är det bara den låga grundresonansen man vill ha kvar och därför stoppar man en massa dämpning bakom elementet som till mängden skall släppa igenom grundresonansen så oskadad som möjligt och dom högre resonanserna skall dämpas så mycket som möjligt.
Allt detta sker i regel i området 20-150 Hz.

Fostex har rätt många bredbandselement, men jag antar att det är deras större 8" element du menar och dom börjar falla av neråt vid ca. 250 Hz medan Lowthers element startar falla redan vid 500 Hz.
Så båda dessa element behöver akustiskt stöd av lådan för att kunna få en rimligt rak frekvensgång.
I Lowthers fall vet jag att lådan skall kunna förstärka signalerna ända upp till 450 Hz.
Transmissionline lådan gör tvärtom, så resultatet skulle bli en högtalare med i stort sett frånvarande bas.

Lowther och Fostex är designade att användas i horn som ger en lämplig akustisk förstärkning av ljudet upp till ca. 250 resp. 450 Hz.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-22 07:50

Tack Hedlund för förklaringen. Jag blandade ihop det lite, det jag tänkte på är Jordans element och tex Jordan JX92S VTL, som finns som byggsats hos hifikit och luminator. Detta element är väl lämpligare?
Det verkar klara sig utan basstöd, i alla fall om man tycker att 45 hz är ok som nedre gräns.

Mvh
Moment-23

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-22 07:54

Lust skrev:Här kan du läsa lite kortfakta

http://www.drkrupp.se/hifi/box_transmissionline.html

http://www.t-linespeakers.org/design/fo ... index.html

Vill du fördjupa dig finns det gott om info att googla fram.

Vilka kanonlänkar! Tack :D

Mvh
Moment-23

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-22 08:15

Moment-23 skrev:Tack Hedlund för förklaringen. Jag blandade ihop det lite, det jag tänkte på är Jordans element och tex Jordan JX92S VTL, som finns som byggsats hos hifikit och luminator. Detta element är väl lämpligare?
Det verkar klara sig utan basstöd, i alla fall om man tycker att 45 hz är ok som nedre gräns.

Mvh
Moment-23

Ja, det är ett bättre element än Fostex och Lowther.
Allt beror på vilket ljud du är ute efter.
Vad är det du förväntar dig av bygget ???
Vad är målet ?

Ett sådant här bygge har sina brister, men det tar inte bort glädjen att bygga det och lära sig mer om hur högtalaren fungerar.
Det är ett bra nybörjarprojekt, och om du i framtiden tröttnar på det, och vill bygga för ännu bättre ljud, så gör dom sig säkert bra till TV:n

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-22 08:47

Hedlund skrev:Ja, det är ett bättre element än Fostex och Lowther.
Allt beror på vilket ljud du är ute efter.
Vad är det du förväntar dig av bygget ???
Vad är målet ?

Ett sådant här bygge har sina brister, men det tar inte bort glädjen att bygga det och lära sig mer om hur högtalaren fungerar.
Det är ett bra nybörjarprojekt, och om du i framtiden tröttnar på det, och vill bygga för ännu bättre ljud, så gör dom sig säkert bra till TV:n

Primärt är att jag vill lära mig. Jag tror att denna typ är lite lättare att bygga än "vanliga" högtalare då man slipper filter, flera element, samt att kit:et såg ganska enkelt ut.
Målet är ändå att få en högtalare som låter någorlunda hyffsat. Sen är dom ganska snygga också.
Vilka brister har detta bygge ljudmässigt?

Mvh
Moment-23

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-22 09:24

Ja, dom är väldigt mycket enklare att bygga än en flervägare med filter.
Tror att bygget passar dom mål du har.

Du får se "bristerna" i perspektivet att jag själv vill ha så rak frekvensgång som över huvud taget möjligt över så stort frekvensområde som möjligt. Gärna +/- 1.5 dB över 25-20000 Hz.
Där brister Jordan att leverera, men det betyder inte att du inte kan få ett bra ljud utan visar nog mer på att mina krav är lite för extrema.

I det bygge du tittar på så balanserar du bas/mellanregister med mängden dämpning bakom elementet.
Ställ högtalaren på den plats du vill att den skall stå innan du börjar anpassa mängden dämpmaterial, för rummet påverkar ganska mycket.
Balansen mellan mellan/diskantregister balanserad du med en spole som beskrivs i byggbeskrivningen.
En mindre spole ger mer diskant och ljusare klang.
Tycker projektet är utmärkt för den som vill lära sig lite mer om klangbalanser.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-22 09:32

Jag byggde med Jordan i högtalarbyggtävlingen, och kom fram till att ett baffelstegskompenseringsfilter gjorde väldigt stor skillnad på ljudet. Ljudet blir inte så tunnt, hårt och påträngande som det blir utan kompensering. Det utförs av en spole och ett motstånd parallellkopplat med spolen, som begränsar spolens maximala verkan vid högre frekvenser. Värdena beror på baffelbredden. Det finns exempel på sådana filter på Jordans hemsida och i min byggbeskrivning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-22 13:18

Hedlund skrev:Ja, dom är väldigt mycket enklare att bygga än en flervägare med filter.
Tror att bygget passar dom mål du har.

Det tror jag med. Och +/- 1.5 dB är nog överkurs. De flesta vanliga högtalare har väl ca +/-3 dB? Låter dom bara hyffsat bra så är det helt ok att börja med för min del. Dom kanske går att provlyssna på hifikit? Jag har för mig att dom har några av sina kit färdigbyggda i butiken.

Mvh
Moment-23

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-22 13:21

paa skrev:Jag byggde med Jordan i högtalarbyggtävlingen, och kom fram till att ett baffelstegskompenseringsfilter gjorde väldigt stor skillnad på ljudet. Ljudet blir inte så tunnt, hårt och påträngande som det blir utan kompensering. Det utförs av en spole och ett motstånd parallellkopplat med spolen, som begränsar spolens maximala verkan vid högre frekvenser. Värdena beror på baffelbredden. Det finns exempel på sådana filter på Jordans hemsida och i min byggbeskrivning.

Har du din byggbeskrivning här på faktiskt.se eller är det någon extern länk? Jag är väldigt nyfiken på denna högtalartyp då den är så diskret med sitt lilla djup och riktigt snygg också.
Har du bilder på ditt bygge?

Mvh
Moment-23

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-22 14:18

Moment-23 skrev:
paa skrev:Jag byggde med Jordan i högtalarbyggtävlingen, och kom fram till att ett baffelstegskompenseringsfilter gjorde väldigt stor skillnad på ljudet. Ljudet blir inte så tunnt, hårt och påträngande som det blir utan kompensering. Det utförs av en spole och ett motstånd parallellkopplat med spolen, som begränsar spolens maximala verkan vid högre frekvenser. Värdena beror på baffelbredden. Det finns exempel på sådana filter på Jordans hemsida och i min byggbeskrivning.

Har du din byggbeskrivning här på faktiskt.se eller är det någon extern länk? Jag är väldigt nyfiken på denna högtalartyp då den är så diskret med sitt lilla djup och riktigt snygg också.
Har du bilder på ditt bygge?

Mvh
Moment-23

Det som jag byggde var inte en ljudledning utan små slutna lådor, men problemet ojämn frekvensgång pga baffelsteget har man med alla lådor. Beskrivningen finns här::
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-22 20:39

Intressant läsning.
Är det någon som vet vad Zu Druid är för slags hornhögtalare, (för det är det väl)?

http://www.zuaudio.com/site/INT_home.asp

Har funderingar på ett slags kloner av dessa med Philips 9710 bl.a.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-22 23:02

paa skrev:Det som jag byggde var inte en ljudledning utan små slutna lådor, men problemet ojämn frekvensgång pga baffelsteget har man med alla lådor. Beskrivningen finns här::

Den såg tuff ut. Och basarna också. Rätt bra tryck i dem kan jag tänka mig. Är du nöjd med elementet i sig?
En (kanske) dum fråga:
I ett slutet kabinett, när membranet rör sig bakåt, komprimeras luften inne i lådan, eller är det inte så tätt?
Om den gör det, hjälper "övertrycket" sedan till när membranet ska fara fram igen?

Kan du tipsa om andra konstruktioner med ett fullregisterelement som finns som byggsats?

Mvh
Moment-23

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-23 18:26

Apropå transmissionlinehögtalare.

Några av de bästa konstruktioner jag har hört har använt denna princip, t.ex. TDL RTL 3 ( prisvärd ) och Martin Logan Vantage ( aktiv basdel ).

jag har själv ( av lathet ) aldrig byggt en dylik, men att det vore intressant att försöka, råder det knappast något tvivel om.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-23 20:52

Moment-23 skrev:
paa skrev:Det som jag byggde var inte en ljudledning utan små slutna lådor, men problemet ojämn frekvensgång pga baffelsteget har man med alla lådor. Beskrivningen finns här::

Den såg tuff ut. Och basarna också. Rätt bra tryck i dem kan jag tänka mig. Är du nöjd med elementet i sig?
En (kanske) dum fråga:
I ett slutet kabinett, när membranet rör sig bakåt, komprimeras luften inne i lådan, eller är det inte så tätt?
Om den gör det, hjälper "övertrycket" sedan till när membranet ska fara fram igen?

Kan du tipsa om andra konstruktioner med ett fullregisterelement som finns som byggsats?

Mvh
Moment-23

Det finns ju en massa element och högtalarkonstruktioner med fullregisterelement! Trots det är alla kompromisslösningar och jag tror inte det finns någon som slår Jordans 5 1/4" på mer än enstaka parametrar, och jag tror ingen har större frekvensområde. Ändå så kommer man aldrig ända fram med ett bredbandselement och även om man behöver mycket duktiga högtalare för att inte sakna några av dom goda egenskaperna hos dom bästa bredbandarna så kommer man förr eller senare till vägs ände. Mina lådor var byggda i första han som bakhögtalare varför en gränsfrekvens på ca 80Hz är helt ok. Skulle jag vilja ha mer bas ur en låda med dom elementen skulle jag definitivt konstruera en basreflexlåda, och inte en ljudledning. Lådan blir mycket mindre, och enklare att konstruera eftersom ingående beräkningsteorier finns tillgängliga, och resultatet blir högst troligt bättre också. Det är väldigt lätt att ljudledningen får en djup men eftersläpande basåtergivning, med för lite mellanbas och inget sammanhang med resten av registret.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-23 23:32

paa skrev:Det finns ju en massa element och högtalarkonstruktioner med fullregisterelement! Trots det är alla kompromisslösningar och jag tror inte det finns någon som slår Jordans 5 1/4" på mer än enstaka parametrar, och jag tror ingen har större frekvensområde. Ändå så kommer man aldrig ända fram med ett bredbandselement och även om man behöver mycket duktiga högtalare för att inte sakna några av dom goda egenskaperna hos dom bästa bredbandarna så kommer man förr eller senare till vägs ände. Mina lådor var byggda i första han som bakhögtalare varför en gränsfrekvens på ca 80Hz är helt ok. Skulle jag vilja ha mer bas ur en låda med dom elementen skulle jag definitivt konstruera en basreflexlåda, och inte en ljudledning. Lådan blir mycket mindre, och enklare att konstruera eftersom ingående beräkningsteorier finns tillgängliga, och resultatet blir högst troligt bättre också. Det är väldigt lätt att ljudledningen får en djup men eftersläpande basåtergivning, med för lite mellanbas och inget sammanhang med resten av registret.

Ja jordan verkar vara bra. Min krav är väl kanske inte heller att ha något i världsklass utan att de ska vara ganska bra och lätta att bygga samt se snygga ut. Dessa verkar passa in på den beskrivningen:

http://213.131.135.6/Luminator/FMPro?-D ... 8589&-Find

Vad tror du om dessa? De ska tydligen passa bra till klassiskt, jazz och blues, dvs all musik man någonsin kan tänkas behöva :)
Får jag "bättre" ljud ur något annat kit för samma pengar?
Det står om dessa högtalare att man kan välja att bygga dessa som TL eller basreflex. Vilket alternativ tror du passar bäst för denna lådform?
Dom är ialla fall sk*tsnygga.

Mvh
Moment-23

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-23 23:36

Richard skrev:Apropå transmissionlinehögtalare.

Några av de bästa konstruktioner jag har hört har använt denna princip, t.ex. TDL RTL 3 ( prisvärd ) och Martin Logan Vantage ( aktiv basdel ).

jag har själv ( av lathet ) aldrig byggt en dylik, men att det vore intressant att försöka, råder det knappast något tvivel om.

Kolla länken i mitt svar till paa. Dom ser fina ut.

Mvh
Moment-23

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-23 23:42

:wink: 8)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-24 00:41

Laila skrev::wink: 8)

Huh :?:

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2007-05-29 13:50

Bland det bästa TLS artiklarna som finns är Sven Tyrlands exjob på Chalmers som publicerades till del i Radio &Television under mitten på 70 talet.

1. En pipa 2 m lång och 45 cm bred jämfördes rak 20 cm hela vägen och avsmalnande från 20 cm till 5 cm. Avsmalningen gav en resonanssänkning motsvarande en förlängning av pipen meed 46% Notera att detta gäller grundresonansen medan harmonieran inte sjunker i frekvens.

2. Pipgeometrin påverkar hur mycket de oönskade harmonierna exiteras. En dubbelvikt pipa har mycket mindre problem än en trippelvikt (IMF typ)

3. För att få bra strålningsresistans vid grudnresonansen skall man bara dämpa första 1/3 eller möjligen först halvan av pipan och lämna resten med ett minimum av dämpning. (samma resonemang gäller för Voigtpipor).

Det finns en annan skola av TLS då all bakåtstrålning från elementet skall dämpas (Webb hette en engelsk konstruktion) Men då kan man enligt mitt förmenande lika bra bygga en riktigt hårt dämpad sluten låda

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-29 15:39

Jag frågade en gång för länge sedan (12 år, jösses vad tiden går) Richard Pierce om hur TL fungerar och jag tycker att hans svar är läsvärt ännu. Hr Pierce är USAs svar på IÖ. De har förresten mötts i en intressant "duell" på Usenet.

Ref: Inlägg på Usenet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-29 23:13

DrBoar skrev:Bland det bästa TLS artiklarna som finns är Sven Tyrlands exjob på Chalmers som publicerades till del i Radio &Television under mitten på 70 talet.

1. En pipa 2 m lång och 45 cm bred jämfördes rak 20 cm hela vägen och avsmalnande från 20 cm till 5 cm. Avsmalningen gav en resonanssänkning motsvarande en förlängning av pipen meed 46% Notera att detta gäller grundresonansen medan harmonieran inte sjunker i frekvens.

2. Pipgeometrin påverkar hur mycket de oönskade harmonierna exiteras. En dubbelvikt pipa har mycket mindre problem än en trippelvikt (IMF typ)

3. För att få bra strålningsresistans vid grudnresonansen skall man bara dämpa första 1/3 eller möjligen först halvan av pipan och lämna resten med ett minimum av dämpning. (samma resonemang gäller för Voigtpipor).

Det finns en annan skola av TLS då all bakåtstrålning från elementet skall dämpas (Webb hette en engelsk konstruktion) Men då kan man enligt mitt förmenande lika bra bygga en riktigt hårt dämpad sluten låda

Vet du om artiklarna går att få tag i på något sätt?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-29 23:27

perstromgren skrev:Jag frågade en gång för länge sedan (12 år, jösses vad tiden går) Richard Pierce om hur TL fungerar och jag tycker att hans svar är läsvärt ännu. Hr Pierce är USAs svar på IÖ. De har förresten mötts i en intressant "duell" på Usenet.

Ref: Inlägg på Usenet.

Jag har för mig att jag läst om någon som gjort ett användbart program för att simulera TL. Jag kommer dock inte ihåg var jag såg det. Jag är egentligen bara intresserad av kombinationen TL och fullrangeelement, som det jordankit som jag länkade till ovan. Det är det (till synes) enkla i designen och minimerandet av komponenter som tilltalar mig. Men låter det inte bra så går det bort direkt.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-30 02:06

Då är du inne på fel spår.
Transmission line + fullrange fungerar inte med dom element som finns tillgängliga på marknaden idag.
Är det fullrange från ett element är det bara horn dom gäller som den den bästa kompromissen.
Kanske låter pretansiöst och storvulet, men då jag konstruerat ett av dom bästa horn som finns för fullrange användning (Hedlund horn) så vågar jag påstå att fullrange med ett element är en utopi.
Det funkar helt enkelt inte för "full range"......

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-30 08:11

Hedlund skrev:Då är du inne på fel spår.
Transmission line + fullrange fungerar inte med dom element som finns tillgängliga på marknaden idag.
Är det fullrange från ett element är det bara horn dom gäller som den den bästa kompromissen.
Kanske låter pretansiöst och storvulet, men då jag konstruerat ett av dom bästa horn som finns för fullrange användning (Hedlund horn) så vågar jag påstå att fullrange med ett element är en utopi.
Det funkar helt enkelt inte för "full range"......

Hmm, det var ju trist. Jahapp, då får man väl göra som alla andra och lära sig hur vanliga högtalare fungerar. Har du (eller någon annan) tips på bra litteratur, gärna från grunden, typ högtalare för dummies?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-30 09:59

Då skulle jag rekommendera The loudspeaker design cookbook av Vance Dickason och Höjttaler selvbyg ? Sådan ! Från Dansk Audioteknik och Niels Nörby.

Dessa två ger dig en god inblick i högtalarbyggandets ädla konst så att du kan bygga något bra själv.

Vill du gå ännu djupare så ska du lära dig om hur fasen påverkar övergången mellan olika element och hur man tar hänsyn till det i designen av delningsfiltret.
Detta har jag dock inte lyckats finna i någon bok.

Vill du sen lyckas rikigt, riktigt bra så måste du införskaffa ett mätsystem av något slag och bygga några mindre system för att få grepp på det hela innan du ger dig på din "drömhögtalare".
Tyvärr är det med högtalarbygge som med mycket annat skapande.
Övning ger färdighet.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-30 10:54

Moment-23 skrev:
Hmm, det var ju trist. Jahapp, då får man väl göra som alla andra och lära sig hur vanliga högtalare fungerar. Har du (eller någon annan) tips på bra litteratur, gärna från grunden, typ högtalare för dummies?

Kollade du hela den här sidan? Du fick länken till TL-högtalarkapitlet i början av tråden...

http://www.drkrupp.se/hifi/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-30 10:58

DrBoar skrev:Bland det bästa TLS artiklarna som finns är Sven Tyrlands exjob på Chalmers som publicerades till del i Radio &Television under mitten på 70 talet.

Du menar ritningen till min TL-sub? 8) :D

(Fast man sitter ju med kopia på hela exjobbet...)
Senast redigerad av Nattlorden 2007-05-30 14:07, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nästa

Återgå till Teknikforum