Nu lägger jag ner..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-22 12:17

LEXrasta skrev:

Jag köpte en rörförstärkare för några månader sedan,den har jag kopplat ur nu för den bara stressade mig nu spelar min gamla Marantz 2220B som jag köpte för 400 kr för 5 år sedan och redan nu (precis just nu)så spelar jag lite Lisa ekdahl och jag sitter faktiskt och njuter av Lisa just bara för att hon är så bra..

Ett steg i rätt riktning..

/Danne

Det skulle jag kunna tänka mig, efter att ha mätt en hel del på diverse förstärkare, rör och andra. Synd att du bor så långt bort, det kunde ju vara kul att mäta din också.

..... återgår till mina rörkonstruktioner .... mummel mummel ... :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-22 14:25

....
Senast redigerad av LEXrasta 2007-05-22 14:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-22 14:27

Tack för alla förslag jag har fått det är väldigt uppskattat.Nu ska jag börja lyssna på musik igen,men hifin får ligga nere ett tag framöver.

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-22 14:29

LEXrasta skrev:
phon skrev:
LEXrasta skrev:

Jag köpte en rörförstärkare för några månader sedan,den har jag kopplat ur nu för den bara stressade mig nu spelar min gamla Marantz 2220B som jag köpte för 400 kr för 5 år sedan och redan nu (precis just nu)så spelar jag lite Lisa ekdahl och jag sitter faktiskt och njuter av Lisa just bara för att hon är så bra..

Ett steg i rätt riktning..

/Danne

Det skulle jag kunna tänka mig, efter att ha mätt en hel del på diverse förstärkare, rör och andra. Synd att du bor så långt bort, det kunde ju vara kul att mäta din också.

..... återgår till mina rörkonstruktioner .... mummel mummel ... :lol:

Ursäkta min okunnighet men hur mäter man på en rörförstärkare?
Och vad får man ut på det?Bättre ljud?

/Danne

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2007-05-22 15:03

LEXrasta skrev:
Och vad får man ut på det?Bättre ljud?

/Danne

Nu har nyfikenheten väckts :mrgreen:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-22 15:07

LEXrasta skrev:
Vee-Eight skrev:Lägger man ner hifin helt under en begränsad tid så tror jag att det är just hifi är det man längtar tillbaka till, inte musiken. Mitt tips är att bara köpa skivor, lyssna hifin precis som den är för tillfället och fundera inte så mkt på hur den skulle kunna låta bättre. Lägg upp ett excelblad på skivor du ha med kommentarer, och köp när tillfälle ges, beta av när du beställer på nätet.

Mycket bra råd.
Jag har inte köpt en ny skiva på snart en månad jag har liksom tappat gnistan till att köpa hem musik.
Ska nog beställa hem lite musik idag och sakta men säkert hitta tillbaka till mitt musik intresse..

/Danne

Jag är inte lika säker på att det var som V8 skrev. Själv så tröttnade jag å flera anledningar, men en stor anledning var faktiskt faktiskt! En annan anledning var nog att jag sprang fram i skivhögarna istället för att njuta - dvs köpte fler skivor än vad jag lyssnade på och tog mig aldrig tid att gå igenom de som var "sådär" vid en första lyssning. Det hela innebar att jag hade drivor med skivor som låg överallt som jag inte hade en aning om vad det var för något, de går jag igenom nu. För det tredje så var jag bara allmänt less på saker på den tiden, och det togs ut på flera av mina instressen samtidigt, varav musiken var ett.

Dock kan nog V8's råd stämma i många andra fall! Måste jag ju tillägga, som den diplomat jag är. ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-22 15:15

LEXrasta skrev:
Och vad får man ut på det? Bättre ljud?

/Danne

Ja, alltså ..... :lol: ... nu börjar det igen, in i HiFiTräsket .... :)

Man mäter samma saker på rörförstärkare som på transistorförstärkare ellar OP-amp-sådana eller vad som helst.

Typ, uteffekt, distorsion, frekvensgång, brum och brus, och så vidare. Mer detaljerat inuti kanske man mäter bias, spänningar, balans mellan rör, balans mellan kanaler, överstyrningreserver, det finns massor att mäta för att se om det fungerar hyggligt.

Jo, tanken är att få ut bättre, eller i vart fall hyfsat bra ljud. När man sedan fått klart för sig hur det fungerar så kan man kanske titta på nån del i det hela. Det brukar gå att skala bort det värsta (o-)ljudet i vart fall ..... :lol:

Nu vill ju inte alla ha bra (=>ofärgat) ljud, det ger ju inga triggpulser till att fortsätta söka då. En del vill ha bra (=>färgat) ljud. För dig är det kanske för många triggpulser, så din rörstärkare kunde kanske må bra av ett reningsbad. :)

.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-22 15:36

phon skrev:
LEXrasta skrev:
Och vad får man ut på det? Bättre ljud?

/Danne

Ja, alltså ..... :lol: ... nu börjar det igen, in i HiFiTräsket .... :)

Man mäter samma saker på rörförstärkare som på transistorförstärkare ellar OP-amp-sådana eller vad som helst.

Typ, uteffekt, distorsion, frekvensgång, brum och brus, och så vidare. Mer detaljerat inuti kanske man mäter bias, spänningar, balans mellan rör, balans mellan kanaler, överstyrningreserver, det finns massor att mäta för att se om det fungerar hyggligt.

Jo, tanken är att få ut bättre, eller i vart fall hyfsat bra ljud. När man sedan fått klart för sig hur det fungerar så kan man kanske titta på nån del i det hela. Det brukar gå att skala bort det värsta (o-)ljudet i vart fall ..... :lol:

Nu vill ju inte alla ha bra (=>ofärgat) ljud, det ger ju inga triggpulser till att fortsätta söka då. En del vill ha bra (=>färgat) ljud. För dig är det kanske för många triggpulser, så din rörstärkare kunde kanske må bra av ett reningsbad. :)

.

Jag är i stockholm då och då.:wink:
Näää nu blir det inte mer hifi på ett tag..
Men tack för svaret kanske jag hör av mig nån gång jag ska till stockholm så kan du få pilla på min lågpris rörhäck. :D

/Danne

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-22 16:05

Mitt intresse är nog 50/50. Hälften ett musikintresse och hälften ett Hifi intresse. Men visst har det varit perioder där jag enbart brytt mig om hårdvaran. Och det är inte kul. Men nu har jag en anläggning som jag är mycket nöjd med. Är i ständig tanke på uppgradering men det tycker jag är roligt.

Nu känner jag mig också ganska övertygad om ungefär hur man går tillväga för att det skall låta bra (Långt ifrån expert dock, men allt är ju relativt). Tidigare var jag inne i flumträsket med svindyra kablar svindyra spänningsfilter och annat placebo trams. Så himla skönt att man vet bättre nu.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-22 16:51

Så hade jag också för ett antal år sedan och jag löste det. Hur? Genom sluta med vara sån ultra subjektivist som hela tiden tror att musiken nirvana väntar i nästa par kablar eller ännu ett byte av förstärkare.
Istället så valde jag att lita på vetenskapen och mer seriösa tester. Så nu kan jag inte förstå hur jag satt och räkna på hur jag skulle ha råd med ett par SET slutsteg för 300 papp, när jag är redan mycket nöjd med det jag har.

Så mycket att problemet i mitt fall var subjektivitetens hjärnspöke, att alltid tro sig höra förbättringar för det mest absurda. Idag så njuter jag av musiken och är inte för fem öre intresserad av slänge ut fantasisummor på trams. Och jag använder stereon minst 10 timmar dagligen nu 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-22 17:00

LEXrasta skrev:

Men tack för svaret kanske jag hör av mig nån gång jag ska till stockholm så kan du få pilla på min lågpris rörhäck. :D

/Danne

Det vore ju kul, PM'a när du är i närheten.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-22 17:52

phon skrev:
LEXrasta skrev:

/Danne

Det vore ju kul, PM'a när du är i närheten.

Det kommer jag göra..

/Danne

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-22 19:08

Slartibartfast skrev:
dvs köpte fler skivor än vad jag lyssnade på och tog mig aldrig tid att gå igenom de som var "sådär" vid en första lyssning. Det hela innebar att jag hade drivor med skivor som låg överallt som jag inte hade en aning om vad det var för något, de går jag igenom nu.

Precis, detta är viktigt. Ett bra sätt att tappa intresset är faktiskt att köpa massor av fongram, och bara lyssna på dem en gång, eller knappt det.

På den tiden jag var yngre och inte hade så gott om pengar, vägde jag varje inköp på "guldvåg", och det skapade en musiksamling där jag i stort gillade allt jag hade.

Idag, när jag har råd att "chansa" så ligger det högar med fonogram som bara har fått en lyssning(om ens det). Detta gör att intresset blir lite uppluckrat. Jag försöker nu att konsolidera(lyssna) på alla inköp så att jag omfattar dem på ett bättre sätt. Det är ju så att en RIKTIGT bra platta inte verkar vara något vidare vid första lyssningen.

Själva HiFi-utrustningen är idag bra nog. Byts bara när saker eventuellt går sönder, eller kompletteras när ny teknik införs. Jag gör mig som regel inte av med någon utrustning.

Mvh

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-22 19:21

woland skrev:
På den tiden jag var yngre och inte hade så gott om pengar, vägde jag varje inköp på "guldvåg", och det skapade en musiksamling där jag i stort gillade allt jag hade.

Word, word.... detsamma kan på sätt och vis också appliceras på utrustningen - har man bara råd med det väsentligaste så uppskattar man det desto mer. En slags low end-placeboeffekt.

Eller så förstärker det vartannat - har man få riktigt bra skivor som man bara _måste_ lyssna på, då är man tacksam över nåt som bara fungerar tillräckligt för att ge en bra musikupplevelse - det måste absolut inte vara "perfekt".

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-05-22 20:13

Definitivt!

Det har hänt ett par gånger att jag köpt runt tio skivor i stöten på postorder, men det blir för mycket. Till och med nu när jag köper tre-fyra stycken (brevporto), kräver det åtminstone en vecka av "forcerad" lyssning innan jag känner att jag kommer ihåg hur de låter och har skapat någon form av relation till dem. De skivor jag inte har en relation till utgör mest brus när jag ska välja ur hyllan.

Jag tror fortfarande på hypekurvan. Det är lätt att förtvivla när man lärt sig en massa och inser att ens situation är långt ifrån ideal. Lösningen är nå upplysning - att man inser begränsningarna, men samtidigt kan trösta sig med att knappast blivit sämre än förut och att man faktiskt vet hur man långsamt kan nå högre höjder. Visst uppmärksammar man fel som man tidigare var omedveten om, men genom att anamma någon form av tolerans kan man överse med dem och koncentrera sig på det positiva istället. (Jag låter som en nybliven buddhist eller något, right? Referenser till Ino-sekterism undanbedes. Fenomenet är väl ändå allmängiltigt.)
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-22 20:42

phloam skrev:
woland skrev:

Word, word.... detsamma kan på sätt och vis också appliceras på utrustningen - har man bara råd med det väsentligaste så uppskattar man det desto mer. En slags low end-placeboeffekt.

Eller så förstärker det vartannat - har man få riktigt bra skivor som man bara _måste_ lyssna på, då är man tacksam över nåt som bara fungerar tillräckligt för att ge en bra musikupplevelse - det måste absolut inte vara "perfekt".

Det är så iaf jag har det nu. Men jag är för tillfället rätt klar. Det finns inte ngt jag direkt bara måste ha. Dessutom är jag rätt så less på apparatonanin, att ständigt vara på jakt efter det perfekta, även om jag vet att jag nått väldigt långt i just den strävan.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-05-22 20:46

Skippa musiken helt och köp nya nätkablar!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-05-22 22:28

Som det mesta i livet, går även hifi-intresset i vågor, med några års intervall.

Låt de hifi-kunskaper du åtnjutit de senaste åren bottna och försök fokusera på musiken. Vidga dina vyer på detta oändliga hav.

Stressa av med Last fm (PC) och TVn kopplad till anläggningen, upptäck och bara njut.

Nya insikter skapar på sikt ett öppnare och lugnare förhållningssätt. :cry: :wink: :)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-05-22 23:12

Been there doin it :?

Saxat från introt min medlemspresentation:

Jag har haft "highend"-prylar men har gone back to basic då jag började bli riktigt "audiofil-skadad". Slutade lyssna på musik, letade bara fel hela tiden. :evil:
Så jag sålde rubbet och åkte till Spanien i en månad. :P

Nu är det "LTS-alternativet" som gäller med mycket billiga eller gratis modds.. men tänker inte på det, testar nått jag läst.. typ 1.18-förhållandet o så.

Ha det najs med musiken och titta inte in här på ett tag :wink:

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-23 02:24

Att inte titta in här känns faktiskt som ett riktigt bra tipps tycker jag. Jag blir lite trött på faktiskt med jämna mellanrum.

Det är väll som med pankakor. Det ÄR gott. Men det bli lätt för mycket. Då är det bäst att inte äta några pankakor alls på ett tag och nästa gång bara ta ett par tre stycken. Som efterrätt.

Vill inte sjasa iväg dig, mer hjälpa.

Jag kollar ofta på film på datorn, med sunkiga datorhögtalare och lyssnar ofta på musik genom min bergsprängare från Classe O för 500:- Och njutningen är i princip den samma ändå. Konstigt det där. Stor konst når oftast fram till själen, hur sunkiga omständigheterna än är.

Men jag ångrar inte att jag skaffat min fina anläggning häller. Den är sannerligen en källa till mycken glädje. Jag är 100% nöjd och kommer inte att uppgradera någonting på mycket länge. Möjligen att lampsladdarna får maka på sig till förmån till EKK nån regning dag när jag har på tok för lite att göra.

Lycka till med musikintresset!
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-23 09:00

guldfisk skrev:Det är lätt att förtvivla när man lärt sig en massa och inser att ens situation är långt ifrån ideal. Lösningen är nå upplysning - att man inser begränsningarna, men samtidigt kan trösta sig med att knappast blivit sämre än förut och att man faktiskt vet hur man långsamt kan nå högre höjder. Visst uppmärksammar man fel som man tidigare var omedveten om, men genom att anamma någon form av tolerans kan man överse med dem och koncentrera sig på det positiva istället.
Håller helt med om detta.

Ett annat tips till LEXrasta: Om du nödvändigtvis skall hänga på faktiskt, gör det i de musikrelaterade delarna. Starta trådar om musik. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-23 14:05

Jaha LEXrasta du har tröttnat på hifi? Tycker inte alls det är konstigt nu när alltmer tid ägnas åt mediateknik. Även på dessa sidor framkommer tydligt att en del av oss tillbringar mängder med tid att fixa en del i-landsproblem. HTPC verkar vara vägs ände. Skötsel av en sådan tar mycket tid i anspråk vilket även har framkommit på detta forum. Det verkar heller inte hjälpa att många har en gedigen datakunskap. Hur ska det då gå för oss som inte har den? Buggighet med alla möjliga dataprylar stör åtminstone min vardag alldeles för mycket. Vart är vi egentligen på väg? Själv har jag fullt upp med de andra byggstenarena i livet, familj, bostad, vänner, resor m.m. Något har gått snett i dagens samhälle där så mycket tid läggs på prylar. Vart tog fritiden vägen? För några årtionden sedan fanns den i överflöd. Numera ska man göra allt själv och allt ska man ha och göra... Den ekvationen håller inte på sikt. Prioritera är något som verkar ha glömts bort... Ett rådslag med familjen är inte dumt (fast nu är de flesta ensamboende). Försöker leva utan kalender. En del glöms men det får man ta. Det blir i varje fall lite tid över. Något som totalt tycks ha glömts bort: konsten att ingenting göra. Regeneration är tidskrävande!

Även på dessa sidor verkar några har börjat kunna ta sig ur ”uppgraderingskarusellen”. Det är inte förbjudet att behålla sina grejor under längre perioder. Varje trappsteg i teknikutvecklingen behöver heller inte tas. Det går alldeles utmärkt att surfa på en gammal dator också. Den gamla TV:n duger att glo på i de allra flesta fall. Hembio behöver man heller inte, gå på bio (den nya SF-bion på andra sidan gatan invigdes för två timmar sedan...). Språnget mellan CD-spelaren inköpt 1984 till en ny från 2007 är litet och förmodligen endast hörbart på ett mindre antal fonogram och under väldigt kontrollerade förhållanden. Detta oavsett vad hfii-blaskorna skriver. Varför förvånas så många av att ett par renoverade Carlsson eller Quad låter utmärkt? Det går också att leva med ofullkomliga ting. Ingenting människan har skapat är väl fullkomligt? Dagens ständiga exponerande av media tar ju bort fokus. Alla dessa bärbara ljudförmedlare som släpas med överallt lägger sig som brus i hjärnan, ett brus man inte tror sig kunna vara utan. Det är så fel det kan vara! Ta en paus, nicka gärna till en stund. Stäng dessförinnan av telefonen...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-23 14:27

BildBildBildBild

Precis! Att göra ingenting är min favvosyssla.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-23 14:33

Bra inlägg RogerGustavsson.

Man behöver något som är tillräckligt bra för att lyssna på musik utan att bli irriterad för att det låter illa. Och då klarar man sig långt utan några alltför märkvärdiga grejer. Om nu musiklyssnandet är det viktigaste för en.

Men vi ska inte förakta de som ständigt uppgraderar för det. Vägen till det perfekta ljudet kan vara en rolig hobby, om än dyr, och stundtals ytterst frustrerande. Inget fel i det.

Tror man att nya kablar ger dramatiska förändringar kan man ha mycket roliga stunder när man kopplar in och ur och lyssnar med bultande hjärta på de små subtila förändringarna man är helt säker på att man hör. Ännu ett myrsteg på väg mot det perfekta.

Jag har själv haft mycket roligt genom åren med diverse tweakande, dock aldrig något dyrt som tur är, men numera nöjer jag mig med att bara lyssna och njuta. Det är skönt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-23 14:57

Jo, men jag tycker nog att det är trist att se på när folk blir avlurade pengar vid inköp av ormolja. :cry:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-23 15:00

Ja, tekniken går snabbt framåt på många områden, men Hifi är egentligen inte ett av dom enligt mig. Hur mycket har egentligen hänt de senaste 20 åren. Mycket lite och en del faktiskt åt det sämre hållet enligt mig. Ja menar, titta bara på det prisade slutsteget Nad 208, visst finns det säkert slutsteg som är lika bra och säkert bättre att köpa idag. Men hur mycket kostar inte dom. Jämfört med en dator eller TV eller dylikt så är det precis tvärt om, en enorm utveckling och även prisnedgång. Är ingen expert men vad var egentligen den senaste större utvecklingen på ett slutsteg. Kanske när mosfet transistorerna kom eller nått. Och dom höll jag på med i skolan redan för typ 12år när jag försökte konstruera ett eget slutsteg (blev för övrigt inte bra, det brann upp, fick inte termistorn som skulle anpassa förspänningen i förhållande till värmen att funka tillförlitligt) :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-23 15:33

Man blir lite orolig när folk ständigt går omkring med sina ljudproppar i öronen. Inte tal om kommunikation med t.ex. grannen på bussen. Låt öronen vila! Spara sinnena till när de verkligen behövs. Stäng också av TV:n eller stereon när du har folk på besök. Finns ingen anledning till att lägga en ljudmatta i bakgrunden när man vill prata med folk. På mitt jobb har vi börjat fundera på all denna inköpsstress som numera råder. Varför är kvällstidningarna fulla med "bästa mobilen", "billigaste platt-tv:n", "snabbaste datorn" m.m.? Vem till nytta? Annonsörerna förstås... Vilka skriver dessa värdelösa jämförelser?

Dyra kablar hit och dit. Jag lägger hellre pengarna på annat, några konserter eller biobesök, en resa, god mat och dryck.

En rimligt bra ljudanläggning kan fås med de små kompakterna från Teac eller Denon och ett par (varför inte svenska) högtalare...

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-23 15:45

RogerGustavsson skrev:Dyra kablar hit och dit. Jag lägger hellre pengarna på annat, några konserter eller biobesök, en resa, god mat och dryck.

En rimligt bra ljudanläggning kan fås med de små kompakterna från Teac eller Denon och ett par (varför inte svenska) högtalare...

Visst så kan man se det rent krasst.

Men nästan alla har nått intresse som för den om inte är intresserad eller fattar sig på det, tycker intresset är konstigt och slöseri med tid. Sen om det är Hifi, mecka med båtar bilar, shoppa kläder eller vad det nu kan vara.

Så vi på detta forum är inte mer annorlunda än andra (jo kanske lite föresten :) ) även om det kan verka så ibland. Men det har nog med att göra att Hifi är ¨så subjektivt, och kan för många även oss själva som håller på med det framstå som ganska flummigt.

Men sen har jag märkt att dom som inte är intresserade och inte fattar sig på Hifi. Blir lite smått chockade när dom får höra en anläggning som kan förmedla musik på ett hyffsat sätt. Typ min :wink: Har man aldrig hört en sådan vilket de flesta inte har så fattar man inte.
Senast redigerad av Magnusjohansson 2007-05-23 16:08, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-23 15:55

Hifiintresset går i vågor, så sant! sedan kan det finnas viktigare saker ( barn t.ex. )som kommer emellan, men intresset kommer tillbaka.

För mig blev det det en kick att höra bra konserter på DVD med dolby digital 5.1 eller DTS 5.1. Kombinationen bild och högkvalitativt mångkanalljud är vanebildande. Det viktigaste är naturligtvis att man gillar musiken som spelas. :wink:

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-23 16:00

Kloka ord av RG än en gång. Jag har själv slutat gå omkring med proppar i öronen. Märkte att jag blev stressad av att dels koncentrera mig på att höra musik, dels försöka ta mig fram i stan. Däremot kan det vara trevligt att lyssna på lite musik när man sitter bekvämt i sin tåg- eller flygstol på långa resor.

Nu om ormolja

Visst finns det oseriösa försäljare av ormolja. Och visst blir köparna lurade. Men på något sätt tror jag att de blir det med ganska öppna ögon. De låter sig gärna luras. Det är människor med ett särskilt brinnande intresse som går på sånt, knappast normalkonsumenten av ljud. Ormolja säljs knappast på någon massmarknad.

Det är samma vilja till meningslös men identitetsskapande exklusivitet som gör att folk köper Rolex-klockor och Louis Vuitton-väskor fast de inte är ett dugg bättre eller snyggare än andra klockor och väskor. Folk som har för mycket pengar helt enkelt. Det är bra att det finns produkter som hjälper dem att slösa bort lite och stärka sin självbild, så slipper de ha pengarna brännande i fickan. :)

Jag tycker det är värre med alla usla hembiopaket som säljs. Knappast ormolja. Men då blir vanligt folk lurade att tro att de köper bra ljud.

Och alla usla skivproduktioner, det är ännu värre!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi