Skrev ett litet mail till Jan Melin i Ny Teknik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Skrev ett litet mail till Jan Melin i Ny Teknik

Inläggav Almen » 2007-05-23 21:41

Hej!

Jag reagerade på en formulering i din artikel om utgivning av musik på lp+mp3. Du skriver att "Audiofiler och discjockeyer föredrar oftast lp-skivor framför cd och mp3. Först och främst för att vinylen erbjuder bättre ljud."

Eftersom lp inte erbjuder bättre ljud än cd i någon objektiv, teknisk betydelse, så ifrågasätter jag din formulering i en tidning som Ny Teknik. I en musiktidning eller hifi-tidning vore det förståeligt, eftersom man där sysslar med subjektiva beskrivningar av musikåtergivning. Men det vore trevligt om Ny Teknik kunde fungera som en litet mer vetenskaplig motvikt.

Du skulle knappast skriva "Fotointresserade och fotokonstnärer föredrar oftast polariod framför digitala färgkameror. Först och främst för att det erbjuder bättre bild."? Eller "klockor med mekaniska urverk och visartavla används av kännare eftersom de erbjuder bättre tid än digitalur".

En diskussion om mastring av musik, och olika utgåvor på vinyl och cd vore intressant, men det räcker inte med att bara säga att "vinyl erbjuder bättre ljud".

Vänliga hälsningar
Almen

Kanske dags för en LP/CD-debatt igen! :D Det var ett tag sedan nu...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-05-23 22:03

Annorlundare och lite mer levande och roligare ljud skulle han kanske ha skrivit i stället. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-23 22:35

Instämmer i att Ny Tekniks publik borde kunna ta till sig skillnaden på mediet och det som typiskt läggs på det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-05-23 22:58

Gott intiativ Almen! :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-23 23:04

Applåder!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-23 23:53

Eftersom lp inte erbjuder bättre ljud än cd i någon objektiv, teknisk betydelse ....

Nej, men kanske i en objektiv praktisk betydelse. Det går inte att styra ut vinylen som man ofta, eller numera nästan alltid, gör med CD.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-23 23:54

Inga applåder här. När Ny Teknik skriver "bättre ljud" så är det

1) en indirekt hänvisning till vad andra (DJ´s mfl) påstår
2) ingen förklaring till VAD man avser med "bättre"

Det är för övrigt inte bevisat att CD är bättre än vinyl totalt sätt. Bara att CD på ett antal punkter mäter bättre än vinyl.

Faktum är att många DJ´s fortfarande släpar runt på vinyler därför att dom gillar ljudet bättre på dessa. Dvs i deras öron är vinylljudet bättre.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-24 00:03

Bill50x skrev:Det är för övrigt inte bevisat att CD är bättre än vinyl totalt sätt. Bara att CD på ett antal punkter mäter bättre än vinyl.

Mja, är det inte rätt övertygande att en vinylinspelning kopierad till CD fortfarande låter vinyl?

Om det är bara mediet man avser, alltså.

Jag tycker nog att Ny Teknik kunde göra en liten utläggning om orsaken till vinylgillandet. Publiken kan nog ta det till sig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-24 00:06

Bill50x skrev:
Faktum är att många DJ´s fortfarande släpar runt på vinyler därför att dom gillar ljudet bättre på dessa. Dvs i deras öron är vinylljudet bättre.

/ B

Det är väl så ocksp att mycket av ny musik som DJs spelar bara kommer ut på vinyl. Detta är en god anledning till att själva äga en gramofon, i alla fall om man är intresserad av house, d'n'b, nujazz mm.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-24 00:09

Mycket bra initiativ Almen.

Jag applåderar hårt. :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-24 00:11

Svante skrev:Jag tycker nog att Ny Teknik kunde göra en liten utläggning om orsaken till vinylgillandet. Publiken kan nog ta det till sig.

Är jag inte så säker på. Även ingenjörer tänker som vanliga människor ibland... :-)

Det händer ganska ofta att erfarna ingenjörer tror att en vanlig (uppladdad) plastficka laddar ur sig om man själv är kopplad till jord, via ett handledsband tex. Att ett isolerande plastmaterial inte leder ström verkar inte föresväva dem...

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-24 00:15

Svante skrev:

Mja, är det inte rätt övertygande att en vinylinspelning kopierad till CD fortfarande låter vinyl?

Det är alltså så det borde göras.

All skivinspelning sker till vinyl först, och ingen extra bearbetning sker av låtarna efter att gravering har skett.

Sedan kopiering till CD, om nu någon eventuellt vill ha musiken på CD-format .... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-24 07:46

phon skrev:
Svante skrev:

Det är alltså så det borde göras.

All skivinspelning sker till vinyl först, och ingen extra bearbetning sker av låtarna efter att gravering har skett.

Sedan kopiering till CD, om nu någon eventuellt vill ha musiken på CD-format .... :)

Ja, om nu inte de som tillverkar CD kan lära sig att processa sparsamt så är ju det ett nödalternativ. En stor fördel med detta är ju att man inte alltid behöver ha en fintrimmad vinylspelare igång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-24 08:17

Bill50x skrev:Inga applåder här.
Trodde jag nog inte heller. :)

När Ny Teknik skriver "bättre ljud" så är det

1) Nej, det är inte en indirekt hänvisning, det är en objektiv förklaring till ett förhållande.
2) Sant, men i en teknisk tidskrift skriven för ingenjörer förväntar i alla fall jag mig någon sorts objektiv hållning med vetenskaplig grund.

Min jämförelse med fotografi och olika klockor är där helt relevant, anser jag.

Det är för övrigt inte bevisat att CD är bättre än vinyl totalt sätt.
Där måste du först definiera vad du menar med "bättre totalt sett". Och hur skulle det sedan bevisas, anser du?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-24 08:19

Bill50x skrev:Faktum är att många DJ´s fortfarande släpar runt på vinyler därför att dom gillar ljudet bättre på dessa. Dvs i deras öron är vinylljudet bättre./ B

Du är ute och cyklar. Bevisa att det är ju det bättre ljudet de vill åt.

Det är det inte enligt min erfarenhet som gammal DJ - det är showen och att man lärt sig scratcha med våra hederliga 1210:or.

När man körde med CD varianten - det går ju utmärkt att scratcha med CD-spelare med kände man sig mer som en bandspelare ;) Det ger ju föga visuellt intryck...

Dessutom är det nog inte så att ljudkvalitén är det mest prioriterade på ställen man spelar, varken utrustningsmässigt eller akustiskt - tyvärr.

Jo, Ny Tekniks respons lär bli intressant - om du får någon Almen. För visst är det så att tidningen inte skall återge andras eller sina egna subjektiva åsikter som en objektiv sanning. Det är grundläggande.

Märk väl Bill50x, att det här inte är en fråga om vilket medie som är bäst, utan ytterst en fråga om hur man använder mediet!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-24 09:55

Flera av er är så duktiga att ni inte ser heltheten utan endast data precis som mitt huvuidkontor på jobbet . De är bäst på allt när det kommer till data och statistik men eftersom vi jobbar med människor kan detta inte generellt tillämpas på allt.

Hur kan man säga vad som är bäst.

1. Man kan se vad som mäsmässigt är bäst. detta är en liten punkt.

2. Man kan se vad som säljer bäst. Då är deb bäst.

3. Man kan bedömma vad experterna tycker är bäst och då apparaten vunnit alla tester är den bäst.

4. Man kan se på yrkeskategorier och se vad de väljer och eftersom de är proffs är deras val bäst.

5. Personlig smak. Vad föredrar just jag. Jag gillar CD bäst och subjektivisten gillar vinyl bättre. Vem ha rätt.

Så sluta snöa in på att nått är bättre. :?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-24 10:05

meanmachine skrev:Flera av er är så duktiga att ni inte ser heltheten utan endast data precis som mitt huvuidkontor på jobbet . De är bäst på allt när det kommer till data och statistik men eftersom vi jobbar med människor kan detta inte generellt tillämpas på allt.

Hur kan man säga vad som är bäst.

1. Man kan se vad som mäsmässigt är bäst. detta är en liten punkt.

2. Man kan se vad som säljer bäst. Då är deb bäst.

3. Man kan bedömma vad experterna tycker är bäst och då apparaten vunnit alla tester är den bäst.

4. Man kan se på yrkeskategorier och se vad de väljer och eftersom de är proffs är deras val bäst.

5. Personlig smak. Vad föredrar just jag. Jag gillar CD bäst och subjektivisten gillar vinyl bättre. Vem ha rätt.

Så sluta snöa in på att nått är bättre. :?

Jag är glad för din skull att du är så bra på att se helheten. Du får gärna utveckla på vilket sätt jag inte gör det.

Du har rätt i att "bäst" kan betyda olika saker för olika personer. Därför tycker jag det är fel när en journalist på en teknisk tidskrift i en artikel som beskriver en kommersiell produkt kategoriskt slår fast att "vinyl har bättre ljud än cd". I det sammanhanget är det nämligen skitsnack.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-24 10:25

Det var inte nödvändigtvis dig Almen men genom inläggen kan man se tendesn till generalliserigar dock inte så farligt och jag är inte helt objektiv men tillsammans kan vi kanske vara lite mer :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-24 13:39

Skulle vilja påstå att vinyl kanske kanske har EN teknisk fördel mot CD, och det är den inte stoppas vid ca 22 khz. Annars så är systmet, rent tekniskt, rent bedrövligt mot CD systmet. Men jag gillar vinyl bättre ändå, det är roligare. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-24 13:45

Bill50x skrev:
Svante skrev:Jag tycker nog att Ny Teknik kunde göra en liten utläggning om orsaken till vinylgillandet. Publiken kan nog ta det till sig.

Är jag inte så säker på. Även ingenjörer tänker som vanliga människor ibland... :-)

Det händer ganska ofta att erfarna ingenjörer tror att en vanlig (uppladdad) plastficka laddar ur sig om man själv är kopplad till jord, via ett handledsband tex. Att ett isolerande plastmaterial inte leder ström verkar inte föresväva dem...

/ B

Det filosofiska innehållet i ovanstående är noll. Fulretorik till 100%.

Bara för att du träffat på en eller flera obildade ingenjörer betyder absolut ingenting för sakfrågan, inte sant?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-24 14:57

Grismannen skrev:Annorlundare och lite mer levande och roligare ljud skulle han kanske ha skrivit i stället. :)

Ena sekunden vill vi ha så äkta och återskapande ljud som möjligt, nästa vill vi ha det "mer levande och roligare " hur skall vi ha det egentligen 8O

Sen fattar jag verkligen inte hur ågon kan tycka ljudkvaliten är bättre på en LP. Men smaken är som baken, som man brukar säga.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-24 15:16

Magnusjohansson skrev:Sen fattar jag verkligen inte hur ågon kan tycka ljudkvaliten är bättre på en LP. Men smaken är som baken, som man brukar säga.

Det beror ju på vad man menar med bättre. Det är ju bevisligen så att det finns ofantlig mängd skivor där CD versionen är masterad sämre och LPn bättre. Då är ju ljudkvaliten bättre.

Men som format och vilket som påverkar ljudet minst, så är det väl ingen tvekam om att CD är mycket bättre format. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-24 16:02

Morello skrev:Det filosofiska innehållet i ovanstående är noll. Fulretorik till 100%.

Bara för att du träffat på en eller flera obildade ingenjörer betyder absolut ingenting för sakfrågan, inte sant?

Vad jag menade med mitt inlägg är att det ibland kanske är bättre att vara tydlig än 100 % korrekt även i en tidning som vänder sig till ingenjörer.

De ingenjörer jag tog upp i mitt exempel är dessutom inte obildade, tvärtom. Men man kan inte tänka på allt :-)

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Skrev ett litet mail till Jan Melin i Ny Teknik

Inläggav n3mmr » 2007-05-24 17:08

Almen skrev:
Hej!

Jag reagerade på en formulering i din artikel om utgivning av musik på lp+mp3. Du skriver att "Audiofiler och discjockeyer föredrar oftast lp-skivor framför cd och mp3. Först och främst för att vinylen erbjuder bättre ljud."

Eftersom lp inte erbjuder bättre ljud än cd i någon objektiv, teknisk betydelse, så ifrågasätter jag din formulering i en tidning som Ny Teknik. I en musiktidning eller hifi-tidning vore det förståeligt, eftersom man där sysslar med subjektiva beskrivningar av musikåtergivning. Men det vore trevligt om Ny Teknik kunde fungera som en litet mer vetenskaplig motvikt.

Du skulle knappast skriva "Fotointresserade och fotokonstnärer föredrar oftast polariod framför digitala färgkameror. Först och främst för att det erbjuder bättre bild."? Eller "klockor med mekaniska urverk och visartavla används av kännare eftersom de erbjuder bättre tid än digitalur".

En diskussion om mastring av musik, och olika utgåvor på vinyl och cd vore intressant, men det räcker inte med att bara säga att "vinyl erbjuder bättre ljud".

Vänliga hälsningar
Almen

Kanske dags för en LP/CD-debatt igen! :D Det var ett tag sedan nu...

Fick du nåt svar???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-25 08:13

n3mmr skrev:Fick du nåt svar???
Inget svar än, nej.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-05-25 08:53

Almen skrev:
n3mmr skrev:Fick du nåt svar???
Inget svar än, nej.

Det kommer kanske i nästa nummer, när kommer det ut?

Morello är rolig som bara den. Hade inte pågen fortsatt sina kommentarer, hade jag på något konstigt sätt saknat det :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-16 12:40

Hade nästan glömt detta, det kom ju ett svar:
Jan Melin skrev:Hej,
Det är alltså de audiofiler och DJs som väljer vinyl framför cd som tycker att ljudet är bättre.
Upplevelsen av ljudkvalitet är alltid subjektiv, inte objektiv eller tekniskt mätbar.
De flesta audiofiler föredrar analogljudet, mycket få det digitala.
Jag håller med om att jag aldrig skulle skriva: "Fotointresserade och fotokonstnärer föredrar oftast polariod framför digitala färgkameror.
Först och främst för att det erbjuder bättre bild."? Eller "klockor med mekaniska urverk och visartavla används av kännare eftersom de erbjuder bättre tid än digitalur".
Anledningen är att det inte finns några som anser det.

Med vänlig hälsning,
Jan Melin
Varpå jag svarade
Hej!

Tack för svar, det uppskattas verkligen.

Du skriver "De flesta audiofiler föredrar analogljudet, mycket få det digitala."

Såvitt jag vet lyssnar jag alltid på analogt ljud, eftersom mitt slutsteg, mina högtalare och mina öron måste ha analoga signaler för att fungera som tänkt. Däremot har jag oftast CD, SACD, eller DVD-Audio som källa, men med en D/A-omvandlare implementerad.

Hur definierar du "analogt ljud" respektive "digitalt ljud", och vad menar du är skillnaden dem emellan?

Jag har också litet problem med din definition av "audiofil" såsom en som föredrar vinyl. MIN definition är mera "en som älskar ljud - mest musik", och som lägger ned mycket tid på att få det att låta bra hemma. Men om du nu definierar audiofiler som en grupp där de allra flesta föredrar vinyl, så är det väl en meningslös truism att påpeka att audiofiler föredrar vinyl?

Vidare: "Jag håller med om att jag aldrig skulle skriva... --- Anledningen är att det inte finns några som anser det."

Nej, och det var just det som var min poäng. Det finns inga som anser att polaroid är objektivt bättre, men det finns de som föredrar polaroid ändå. Jag ser på vinyl på samma sätt - men varför då säga att vinyl generellt erbjuder bättre ljud?

Slutligen: "Upplevelsen av ljudkvalitet är alltid subjektiv, inte objektiv eller tekniskt mätbar." Men så skriv då inte att vinyl erbjuder bättre ljud! "bättre ljud" är en objektiv beskrivning, för självfallet kan vi enas om vad som är bra och dålig ljudkvalitet. Låg distorsion, bibehållen dynamik, rak frekvenskurva är några saker som krävs för att återge ljud bra, precis som liknande faktorer krävs vid bildreproduktion. Det är en HELT annan sak när man sedan diskuterar vad folk subjektivt föredrar, och jag tycker att det är viktigt att skilja på dem, inte minst i en publikation som Ny Teknik.

Förresten kan man mycket väl mäta hur folk upplever olika aspekter av ljudkvalitet, och vilka faktorer som påverkar vad vi tycker och varför. Det har naturligtvis också gjorts, för den som är intresserad.

Vänliga hälsningar
Mattias
Detta var flera månader sedan - har inte fått svar på det ännu.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-16 13:16

Bill50x skrev:Inga applåder här. När Ny Teknik skriver "bättre ljud" så är det

Det är för övrigt inte bevisat att CD är bättre än vinyl totalt sätt. Bara att CD på ett antal punkter mäter bättre än vinyl.

/ B

Jo, det är helt klart bevisat att CD är ett mer korrekt medium. Om det sedan är bättre (önskvärt) är en helt annan fråga.

DJs kör med vinyl för att den musik dom spelar ofta BARA ges ut på vinyl. Mer praktiskt också att jobba med. Det är lättare att se vad man gör rent fysiskt med skivorna än att bara trycka på någon knapp på en CD-spelare. Det är liksom lättre att bromsa skivan med tummen för att få takten rätt...

Rent allmänt, bland s.k. vanligt folkl är det en utbredd uppfattning att vinylen låter bättre rent tekniskt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-16 13:45

Fel, fel, fel... ;)

Det finns tidssynkningsskivor som man kan köra kopplade mot datorn/MP3 så att man kan scratcha på aven om musiken ligger digitalt :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-11-16 13:50

Karln skriver ju ren gallimatias. Bra att veta ifall man skulle råka på nån annan artikel av Jan Melin, så vet man att det kan ligga mer faktainfo i Nalle Puh och Heffaklumpen än i nåt han skrivit...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi