Låga frekvenser

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Olle

Låga frekvenser

Inläggav Olle » 2007-05-21 23:33

Jag har en Marantz pm7001 och när jag en gång lekte lite med balance ratten upptäckte jag att det lät mer bas från höger högtalare. Undrar om det finns förstärkare där de lägre frekvenserna kommer ut genom en högtalare? Hör egentligen inte detta när jag har balance i mitten.
Mvh. Olle

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Låga frekvenser

Inläggav Svante » 2007-05-21 23:38

Olle skrev:Jag har en Marantz pm7001 och när jag en gång lekte lite med balance ratten upptäckte jag att det lät mer bas från höger högtalare. Undrar om det finns förstärkare där de lägre frekvenserna kommer ut genom en högtalare? Hör egentligen inte detta när jag har balance i mitten.
Mvh. Olle

Om det inte är väldigt mycket kan det bero på att högtalarna står på olika ställen. Prova att byta plats på högtalarna och se om det är samma högtalare som ger mycket bas.

Förstärkaren ska ge lika mycket bas på båda kanalerna om det är det på inspelningen och det är det nästan alltid.
Senast redigerad av Svante 2007-05-21 23:40, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-21 23:39

Tja, antingen så är vänster högtalare trasig på nåt sätt, eller så har du bas i antingen vänster eller höger men inte i mitten, och då har du kopplat högtalarna ur fas med varandra.

Du kan ju prova en högtalare i taget på höger kanal, och sedan en i taget på vänster kanal, så får du ett hum om vad som spelar bas och vad som inte gör det.

Det kan ju vara så också att du lyssnar på vinyl från 60-talet, med instrumenten i ena kanalen och sången i andra ..... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-05-21 23:48

Det var snabba svar. Jag testade att koppla höger i vänstern och vänster i höger och då tyckte jag att basen flyttades till den vänstra högtalaren. Kan man mäta detta på något sätt för det känns märkligt om det skulle vara fel på förstärkaren som är helt ny. Ibland kan jag få för mig att jag bara inbillar mig men något måste man ju tro vara fel annars finns risken att man bara lyssnar på musik och mår bra.
Olle

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-05-22 08:35

Hej!

Är ena högtalren otät?

mvh

Martin

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-22 09:26

Olle skrev:Kan man mäta detta på något sätt för det känns märkligt om det skulle vara fel på förstärkaren som är helt ny.

Visst. Spela en låg ton omväxlande i höger och vänster kanal från en test-CD eller ett PC-program (t.ex. Svantes tongenerator) kopplad till din förstärkare. Lyssna eller mät med ljudtrycksmätare. Till och med en multimeter på högtalarklämmorna skulle nog duga i detta fall eftersom bägge högtalarna verkar lika.

Fråga här om du behöver hjälp med detaljer.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-22 09:47

Om basen flyttades vid omkopplingen så är högtalarna hela.

Nästa prov blir då att skifta kablarna in i förstärkaren mellan höger och vänster. Alltså, höger signalkabel (röd) sätts i vänster hål (vit el svart) och tvärtom.

Om basen inte flyttar då så är det något med förstärkaren. Om basen flyttar så är det före förstärkaren.

Är du helt säker på att du inte lyssnar på en vinyl med Hollies? :)
Eller möjligen en CD med samma grupp ....

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-22 09:50

Olle skrev: ....... annars finns risken att man bara lyssnar på musik och mår bra.
Olle

:lol: Ja, det är ju en sorts risk ....

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-05-22 14:04

Jag har testat det mesta i omkopplingar och kan kostatera att det inte är något fel på högtalarna. Jag skall försöka skaffa en multimeter så får vi se om man kommer problemet närmare. Skall även hitta en test cd. Det värsta som finns är att åka fram och tillbaka med grejer till affären om det visar sig att det inte är just den apparaten som felar. Jag åtekomer.
Olle

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-22 15:42

Du kan skifta kablarna V/H från CD-spelaren till förstärkaren och se om basen flyttar sig då.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-22 16:02

Det kan vara en rumseffekt också. Jag hade det en gång, när höger högtalare stod nära ett gäng garderober. Det räckte att flytta den inåt en knapp halvmeter för att det skulle försvinna.

Jag vet inte om det berodde på reflektioner eller resonanser, men...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-22 16:42

Almen skrev:Det kan vara en rumseffekt också.

Troligen inte i detta fall. Olle skriver "Jag testade att koppla höger i vänstern och vänster i höger och då tyckte jag att basen flyttades till den vänstra högtalaren."
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-05-22 16:45

Frågan kvarstår: spelade Olle en stereo- eller monoskiva vid sina jämförelser?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-22 16:51

perstromgren skrev:Almen skrev: Det kan vara en rumseffekt också.

Troligen inte i detta fall. Olle skriver "Jag testade att koppla höger i vänstern och vänster i höger och då tyckte jag att basen flyttades till den vänstra högtalaren."

Jo, men "tyckte" var litet för vagt för mig. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-05-23 08:39

Anledningen att jag är lite vag i vissa beskrivningar är att de flesta av dessa tester skedde för sent för att dra på volymen tillräckligt. Jag skall i morgon köpa en multimeter så får vi se vad den säger mig. Det är synd att jag inte spelade in detta på video när jag springer fram och tillbaka mellan högtalarna. Risken finns att man skulle skickas in på en sinnesundersökning.
Olle

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-05-23 08:41

[quote="PekkaJohansson"]Frågan kvarstår: spelade Olle en stereo- eller monoskiva vid sina jämförelser?

Med vänlig hälsning

Pekka[/quote

Jag har testat flera skivor och problemet kvarstår. Alla dessa var stereo]
Olle

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-24 08:45

Olle skrev:Det är synd att jag inte spelade in detta på video när jag springer fram och tillbaka mellan högtalarna.
:lol:

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-05-24 20:12

perstromgren skrev:
Olle skrev:Kan man mäta detta på något sätt för det känns märkligt om det skulle vara fel på förstärkaren som är helt ny.

Visst. Spela en låg ton omväxlande i höger och vänster kanal från en test-CD eller ett PC-program (t.ex. Svantes tongenerator) kopplad till din förstärkare. Lyssna eller mät med ljudtrycksmätare. Till och med en multimeter på högtalarklämmorna skulle nog duga i detta fall eftersom bägge högtalarna verkar lika.

Fråga här om du behöver hjälp med detaljer.

Jag har nu skaffat en multimeter och vill gärna ha så mycket information som möjligt hur jag skall gå till väga så att det inte blir fel.
Olle

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-24 20:25

Olle skrev:Jag har nu skaffat en multimeter och vill gärna ha så mycket information som möjligt hur jag skall gå till väga så att det inte blir fel.
Olle

1. Du måste skaffa dig en testsignal.

Har du en test-CD, möjligen? Om du har det, leta upp en lämplig frekvens, kanske 50Hz, eller så. Har du ingen test-CD, kanske du kan koppla din dator till förstärkaren och använda Svantes program, som jag tipsade om ovan.

2. Spela testsignalen i bägge kanalerna med lagom lyssningsnivå.

3. Mät växlespänningen (AC) med multimetern på högtalarklämmorna, först på ena högtalaren, sedan på andra.

Spänningen ska vara lika på några procent när.

Inget kan egentligen gå sönder, så länge du inte spelar så högt att konerna flyger omkring.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-05-24 21:13

perstromgren skrev:
Olle skrev:Jag har nu skaffat en multimeter och vill gärna ha så mycket information som möjligt hur jag skall gå till väga så att det inte blir fel.
Olle

1. Du måste skaffa dig en testsignal.

Har du en test-CD, möjligen? Om du har det, leta upp en lämplig frekvens, kanske 50Hz, eller så. Har du ingen test-CD, kanske du kan koppla din dator till förstärkaren och använda Svantes program, som jag tipsade om ovan.

2. Spela testsignalen i bägge kanalerna med lagom lyssningsnivå.

3. Mät växlespänningen (AC) med multimetern på högtalarklämmorna, först på ena högtalaren, sedan på andra.

Spänningen ska vara lika på några procent när.

Inget kan egentligen gå sönder, så länge du inte spelar så högt att konerna flyger omkring.

Då får jag återkomma när jag skaffat mig en test cd. Har du någon att rekomendera.
Olle

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-24 21:38

Olle skrev:Då får jag återkomma när jag skaffat mig en test cd. Har du någon att rekomendera.
Olle

Du kan ladda en gratis från nätet om du har en någorlunda snabb koppling till internet: http://binkster.net/extras.shtml. Ladda ner hela CD:n som en fil och skapa en CD.

Om det inte fungerar, kan du ju givetvis köpa en från valfri källa. Vad som helst duger till detta ändamål; alla har testtoner i basen.

Själv använder jag ofta Sterophiles Test CD-2. Om du vill, kan du passa på och stödja Svalander om du ska köpa den: http://www.svalander.se/shoppen/testcd.htm
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-24 23:41

Olle skrev:

Jag har nu skaffat en multimeter och vill gärna ha så mycket information som möjligt hur jag skall gå till väga så att det inte blir fel.
Olle

Det har jag också funderat på ....alltså vad du skulle ha den till. Du tänkte alltså börja mäta upp komponenterna i förstärkaren nu? 8O

Har du konstaterat att det är förstärkaren som är trasig, eller är det spelaren som matar förstärkaren som ger olika signal ut i kanalerna? Det gäller att veta vad som skall lagas först. :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-25 09:38

phon skrev:
Olle skrev:

Olle

Det har jag också funderat på ....alltså vad du skulle ha den till. Du tänkte alltså börja mäta upp komponenterna i förstärkaren nu? 8O

Har du konstaterat att det är förstärkaren som är trasig, eller är det spelaren som matar förstärkaren som ger olika signal ut i kanalerna? Det gäller att veta vad som skall lagas först. :D

Tanken var att Olle skulle kolla om hans intryck av ljudet var "korrekt" genom att mäta om högtalarklämmorna har olika nivå i vänster och höger kanal för en lågfrekvent signal. Inte laga. I vart fall inte förrän han vet vad som är trasigt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-06-10 21:42

perstromgren skrev:
phon skrev:
Olle skrev:

Olle

Tanken var att Olle skulle kolla om hans intryck av ljudet var "korrekt" genom att mäta om högtalarklämmorna har olika nivå i vänster och höger kanal för en lågfrekvent signal. Inte laga. I vart fall inte förrän han vet vad som är trasigt.

Jag kunde inte hålla mig utan gick ner med förstärkaren till Tele-hå och de kunde konstatera att det inte var något fel på den. Vill nu tacka alla för hjälpen för nu skall jag lägga in mig på psyket och förhoppningsvis så kan de få mig att förstå att det inte är något fel i ledet på elektroniken jag har.
Mvh. Olle

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-06-11 17:16

Det kanske är fel på basmikrofonen i ena örat :wink:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-06-13 08:48

skrutten skrev:Det kanske är fel på basmikrofonen i ena örat :wink:

Nu när jag ändå är inlaggd så kan jag be dom kolla upp detta. Tack!

Återgå till Teknikforum