PeterAkemark skrev:Svante skrev:?? Jag förstår inte frågan. 94 dB är en ljudnivå, inte en förändring. Ja, den är förstås 94 dB starkare än referensen, men jag tror inte det är det du menar.
Jo, jag menar hur stor, sinusformad, volymförändring måste jag åstadkomma i en liten volym, säg 1 cm^3, för att ljudnivån i volymen skall bli 94 dB. Volymförändringen skall ske 1000 ggr per sekund.
Ah, så dum jag är, jag tänkte volym=ljudstyrka...
rikkitikkitavi skrev:du kan räkna ut toppvärdet med allmäna gaslagen
p* V = n R T
eftersom det är en väldigt liten förändring kan vi anta att den sker isotermt och adiabatiskt, antar jag ?
Då är n*R*T konstant
det betdyer att p * V = konstant
p = trycket
V = volymen
så p ökar från 101300 till 101301 Pa gör att volymen ändras
till 101300/101301 * V , ingen stor volymsändring alltså.
En ändring på 10 cm3 i 1 m3 motsvarar alltså 1 Pa tryckändring (om jag räknat rätt
Nu talar vi givetvis amplitudvärden, toppvärden.
Hur ändringen går till beror på (sinus, fyrkant, triange)
mvh Rickard
Nja, inte riktigt (jag ser att du har insett det längre ner, men citerar här för att visa på skillnaden).
I en låda fri från dämpull kan man förutsätta att kompressionen sker adiabatiskt. Jag tycker att det är enklast att räkna på sånt här via analogier och tänker mig då volymen som en akustisk kapacitans :
Ca=V/(rho0*c²)
Om vi knökar in ett volymflöde Q (i m³/s) i den volymen så blir trycket i den (enligt ohms lag) p=Q*Za=Q/(jw*Ca)=Q*rho0*c²/(jw*V).
Q/jw är integralen av volymflödet, dvs volymen som har gått in i kaviteten, V1. Då blir
p=rho0*c²*V1/V
Eller om vi vill
V1=p*V/(rho0*c²)
Om V=1 m³ och p=1 Pa så blir det behövda volymtillskottet
1*1/(1.2*345²)=7*e-6 eller 7 cm²
En skillnad på en faktor 1.4 alltså (vilket motsvarar de 40 % i skenbar volym som man kan vinna genom att isotermisera en högtalarlåda med gullfiber)
Edit: Och de 7 kubikcentimetrarna är alltså effektivvärde, eftersom ljudtrycket är effektivvärde. Vill man veta toppvärdet så blir det √2 ggr större, dvs 10 cm²

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.