På tal om Allan Holdsworth, någon som kommer ihåg UK?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

På tal om Allan Holdsworth, någon som kommer ihåg UK?

Inläggav Almen » 2007-05-14 13:16

Ett av de tyngre progressiva banden på 70-talet, med Bill Bruford på trummor, Allan Holdsworth på gitarr, Eddie Jobson på klaviatur och John Wetton på sång och bas. I en senare upplaga gick Terry Bozzio in på trummor...

Se och gråt (live från 1978): In the Dead of Night

Tillagt: Och några år senare med Terry på trummor: Caesar's Palace Blues
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-05-14 17:44

Javisst kommer man ihåg UK.

Ett av mina favoritband synd att det bara blev 2 skivor och en live. John Wetton brukar lira några UK låtar när han spelar live. På Wettons DVD Amorata finns "In the dead of the night" och "Rendezvous 602" med från UK tiden och även låtar från King Crimson och Asia. Mycket bra DVD för övrigt.

Jag letar alltid efter något band som har elfiol med och använder den på liknande sätt som Eddie Jobson. Så är det någon som vet något band så tipsa gärna.

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-05-14 17:54

Det är lite svårt att se men elfiolen Eddie Jobson spelar på i Cesars palace blues klippet är genomskinlig. Grymt cool tycker jag.

Thomas

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-14 23:25

det här måste jag kolla in! jag gillar både Holdsworth och Bruford men visste inte att de har spelat tillsammans. tack för tipset.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-15 01:58

Skit och gammal ap-yoghurt! Blev så illa tvungen att jobba över i helgen. Det blev således ingen Holdsworth på Fashing för mig :cry:

Nån som var där eller på Nef? Kort recension?

Känns som om jag är otursförföljd. Missade Bill Frisell i somras också... Urk.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-15 08:06

Nils skrev:jag gillar både Holdsworth och Bruford men visste inte att de har spelat tillsammans. tack för tipset.
Men du har koll på att Holdsworth spelar på Brufords två första soloskivor, va? Typ så här.

Vigor: Jag var där och jag var inte fyrkantig. ;)

Bra konsert, om än inte fantastisk. Har inte sett dem live förut, så det var skoj, inte minst Chad Wackerman. Pasqua var vass också, men basisten var inte så jättespännande.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-05-16 22:17

Var på nefertiti i Göteborg, och håller helt med almen. Däremot var det inte speciellt bra ljud. balansen mellan instrumenten var på tok för dåligt, blev faktiskt lite besviken på ljudbilden.
På tal om holdsworth och bruford. Det gjordes enbart två spelningar med denna konstellation. Jag har en inspelning från 7 Mars 1979 från Oxford Polytechnic, England. Det är en 42 minuter lång konsert med följande medlemmar:
Allan Holdsworth, Bill Bruford, Jeff Berlin, Dave Stewart och Anette Peacock.
mycket intressant sättning.

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2007-05-18 14:04

Skoj att se klippen!

Angående Allan Holdsworth så såg jag honom när han var här Göteborg i
förra vändan. Det var en fantastiskt tråkig konsert.
En enda stor klangdiarré. Stor besvikelse...

Allan är fortfarande en av mina gitarrhjältar men skulle hellre se honom
som sidekick i nåt band (t.ex Bruford) än att se honom i hans egna band.

Kan rekommendera Bill Brufords Feels Good To Me.
Hade den på vinyl en gång i tiden. Mycket bra om än mycket skum
sångmix... rakt i fejanmix, typ!

/z

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-18 14:48

Zeebop skrev:En enda stor klangdiarré.

Klockren beskrivning! :D Fast det märkliga är att jag gillar det ändå på något sätt. Åtminstone i mindre doser. Men till slut känns det som om man börjar utveckla allergi mot kvartackord.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-21 08:13

Ja, visst blir det litet tjatigt till slut? Även om det är helt fascinerande att se hans jättehänder ta helt omöjliga grepp. Det gör det mer begripligt med den udda harmoniken.

Feels Good to Me är bra, även om jag håller One of a Kind högre.

verdad: det var inte så bra ljud på Fasching heller. Basen var bumlig och odefinierad.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-22 19:34

Här är förresten litet Allan och gänget som spelade på Fasching: http://www.youtube.com/watch?v=3COq4fElfRA&mode=related&search=

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-22 23:14

Almen skrev:Här är förresten litet Allan och gänget som spelade på Fasching: http://www.youtube.com/watch?v=3COq4fElfRA&mode=related&search=

Låter väldigt hemtamt för en Zappa-freak.

Och ang ursprungsfrågan:

Givetvis kommer jag ihåg UK, även om jag inte föll sådär helt pladask för dom. Det var rätt bra fart i Live-plattan om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-23 08:23

Vore kul om det tidiga livematerialet med Holdsworth och Bruford kunde komma ut nu. Förmodligen ville skivbolag och den senare trion inte att det skulle komma ut då för att inte störa bilden av det existerande UK, men nu är det ju musikhistoria.

Användarvisningsbild
Handsken

Inläggav Handsken » 2007-05-23 08:31

Självklart kommer jag ihåg UK, men inget för mig direkt. Visst - Bill är väldigt skön men bättre i Yes.
Through The Corridors (Oh Shit Me)

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-05-23 08:37

Detr verkar som om de ger ut gammalt material, jag har en dvd( se tidigare inlägg i tråden). Det ges ut via Bill Brufords bolag:
Bill Bruford Productions Ltd.

Denna skiva gjordes åt voiceprint/Winterfold records.
Jag har fått tag i denna Dvd nu 2007 utgedd 2006

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-23 08:39

verdad: Det är inte UK, det är Bill Brufords soloprojekt Bruford. Förvisso mycket intressant - det står på inköpslistan. :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-23 14:58

Almen skrev:verdad: Det är inte UK, det är Bill Brufords soloprojekt Bruford. Förvisso mycket intressant - det står på inköpslistan. :)

"Gradually going tornado" (Bruford) är en skivtitel som etsat sig fast hos mig. Minns dock inte hur den står sig riktigt...

Ska du få mig att rota bland vinylerna igen?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-23 15:05

Gradually Going Tornado är den sista skivan från den perioden. Den är dock inte Holdsworth med på, utan gitarren trakteras av "The Unknown John Clark". Jeff Berlin sjunger på den, så den är litet speciell...

Jag hade en period när jag lyssnade väldigt mycket på just den, så där sitter nog varenda kantslag i minnet. Vore kul att skaffa den på CD - Bruford har ju på sitt bolag Winterfold remastrat dessa (och på ett bra sätt).

Från den perioden håller jag nog dock fortfarande One of a Kind som min favorit. Men för sjutton, fram med den Lust! :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-25 15:50

Och på tal om det, en från Brufords mellanperiod: Beelzebub.

Annette Peacock är inte med, men Holdsworth på gitarr.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-01-23 17:17

Började skapa en ny tråd, men lika bra att uppa den här.

Eddie Jobson har nu tydligen startat en grupp som heter UKZ, med en av mina favoriter Trey Gunn (King Crimson, David Sylvain). Dessutom de för mig okända Aaron Lippert (sång), Alex Machacek (gitarr) och Marco Minneman (trummor).

De kommer tydligen att dels köra nya låtar, dels spela gamla UK-slagdängor. Intressant... :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: På tal om Allan Holdsworth, någon som kommer ihåg UK?

Inläggav Almen » 2015-08-11 15:14

Här är lite från UK:s reunionturné:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-08-11 15:18

Och här en fundraiser från Eddie Jobson för UK-inspelningarna i återutgåva:
http://www.zealotslounge.com/z-funder-2015-streaming-s3ms-340

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-08-11 16:44

Almen skrev:Här är lite från UK:s reunionturné:
[ YouTube ]

En favoritgrupp, hela Japanalbumet finns för övrigt på Spotify
https://open.spotify.com/album/0xTdcfeyG4QUB7ymiiGIsH

Favoritlåten
'Audiophile in hibernation'

Återgå till Musikstugan