remdriven eller direktdriven?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-23 15:32

Harryup skrev:I dom där prisklasserna är remdrivet i regel mycket bättre. Och i alla andra prisklasser också faktiskt enligt mina erfarenheter.
Dj är ingen idé att fråga eftersom dom vill ha en skivspelare som kan starta snabbt, har dock inget med bra ljudkvalité att göra.

Så sant.

I mina yngre dar trodde jag på de fantastiska mätverden som uppvisades med direktdrivna skivspelare från Denon, därför köpte jag en DP 110 ( tror jag den hette, den finns troligen fortfarande kvar i sortimentet.) Mycket känslig för återkoppling och lät allmänt illa.

Denna skivspelare är den absolut sämsta skivspelare jag haft.

En annan skivspelare jag ärvde av min far, en ERA med remdrift, var otroligt känslig för återkoppling men lät trots detta mycket bra.
Rega planar 3 låter ändå mycket bättre.
Bäst av de skivspelare jag hört, och haft, är, med bred marginal Linns LP 12:a.
Det kanske finns bättre spelare, jag har dock inte hört någon.
Technics 1200 modell kommer inte i närheten, ljudmässigt.
Skillnaden är faktiskt.se så stor att man inte tror det, innan man hört den.
Linns absolut bästa produkt,alla kategorier, och jag ångrar bittert att jag sålde den, till förmån för den mycket sämre ljudande CD:n.

( Sedan är det en annan sak att en remdriven skivspelare från claes -ohlssons leksaksavdelning för 300 kr troligen låter sämre än en dyrare Denonspelare )

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-23 15:43

subjektivisten skrev:Ja, kanske det men jag vet inte om det stämmer med dom bättre direktdrivna spelarna. Denon DP-100 som jag spanar efter har ju en S/N på 90 db!! Vanliga remdrivna som jag sett ligger ju på runt 60-70 db S/N.

Får jag loss DP-100 så kanske vi kan göra ett seriöst test mot någon riktigt bra remdriven spelare framöver.

Ja, visst är det imponerande med mätvärden från japanska ingenjörer...
Jag tyckte som du förut, tyvärr hade jag helt fel.

Rumblevärdena beror inte bara på drivprincipen utan också på den akustiska återkopplingen, lagrets kvalitet, remmens kvalitet, den direktdrivna motorns kvalitet, motorstyrningens kvalitet ( både vid rem och direktdrift ) skivmattans förmåga till att dämpa motorvibrationer mm.

De tekniska data Denons ingenjörer använder sig av härstammar, tyvärr helt och hållet, från fantasins underbara värld. :P

Men.. som sagt, visst är det kul med blindtester, jag är dock inte så säker på att du skulle acceptera det faktum att remdrift oftast låter bättre, även om du i en blindtest varje gång skulle peka ut t.ex LP 12.an som den bättre låtande av dessa två ( Denon DP 100 ) .

Men, prova gärna!

Du kommer att bli förvånad.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-23 18:47

Richard skrev:Men.. som sagt, visst är det kul med blindtester, jag är dock inte så säker på att du skulle acceptera det faktum att remdrift oftast låter bättre, även om du i en blindtest varje gång skulle peka ut t.ex LP 12.an som den bättre låtande av dessa två ( Denon DP 100 ).

Men Richard, har du inte lärt dig det här på Faktiskt.se att eftersom Denon uppvisar bättre mätvärden så är LP12:ans bättre ljud helt enkelt en färgning. Även om denna färgning gör att det svänger bättre, låter mer naturligt och dynamiskt?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-23 19:05

Bill50x skrev:
Richard skrev:Men.. som sagt, visst är det kul med blindtester, jag är dock inte så säker på att du skulle acceptera det faktum att remdrift oftast låter bättre, även om du i en blindtest varje gång skulle peka ut t.ex LP 12.an som den bättre låtande av dessa två ( Denon DP 100 ).

Men Richard, har du inte lärt dig det här på Faktiskt.se att eftersom Denon uppvisar bättre mätvärden så är LP12:ans bättre ljud helt enkelt en färgning. Även om denna färgning gör att det svänger bättre, låter mer naturligt och dynamiskt?

/ B

Det där tror du inte ens på själv, ironiker där! :D

Det är väl den otroliga skillnaden i ljudkvalitet mellan en cd och en Lp-12, till tolvans favör, som får många, som hört skillnaden i verkligheten, att tvivla på att Faktiskt.se teknokraterna alltid har rätt.
( med teknokrat menar jag de som inte ens bryr sig om att lyssna, om det finns någon skillnad, cd borde ju vara bättre ? )

Alla andra är naturligtvis inte teknokrater, utan bara öppensinnade, tänkande varelser, på jakt efter hifi-nirvana! :wink: :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-24 18:50

Ja, bill och bull, oj, förlåt, Richard. Ni fortsätter leva i eran fantasivärld. Ena avfärdar direct drive tekniken efter haft en unken spelare. Seriöst av han :roll:
Att det finns direct drive spelare som är byggda att inte ha något problem med återkoppling tänker inte ni på, nej, ni vet ju redan allt efter era högst "vetenskapliga" tester.

Ni kan ju visa mig vart alla dessa remdrivna graveringsverk är någonstans? 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-24 18:52

Richard skrev:Men.. som sagt, visst är det kul med blindtester, jag är dock inte så säker på att du skulle acceptera det faktum att remdrift oftast låter bättre, även om du i en blindtest varje gång skulle peka ut t.ex LP 12.an som den bättre låtande av dessa två ( Denon DP 100 ) .

Men, prova gärna!

Rent trams av samma dignitet som vanligt ser jag. Snacka om inte ha koll. :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-24 19:19

subjektivisten skrev:
Richard skrev:Men.. som sagt, visst är det kul med blindtester, jag är dock inte så säker på att du skulle acceptera det faktum att remdrift oftast låter bättre, även om du i en blindtest varje gång skulle peka ut t.ex LP 12.an som den bättre låtande av dessa två ( Denon DP 100 ) .

Men, prova gärna!

Rent trams av samma dignitet som vanligt ser jag. Snacka om inte ha koll. :lol:

Jag har kollat och lyssnat på mycket, vilket du säkert också har, kära subjektivist, och för mig finns det obestridligen ofta en skillnad till remdriftens favör, då det gäller musikåtergivning. :wink:

Det du skriver är, om inte trams, så i vart fall, ogenomtänkt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-24 22:48

subjektivisten skrev:Ja, bill och bull, oj, förlåt, Richard. Ni fortsätter leva i eran fantasivärld. Ena avfärdar direct drive tekniken efter haft en unken spelare. Seriöst av han :roll:
Att det finns direct drive spelare som är byggda att inte ha något problem med återkoppling tänker inte ni på, nej, ni vet ju redan allt efter era högst "vetenskapliga" tester.

Ni kan ju visa mig vart alla dessa remdrivna graveringsverk är någonstans? 8)

Varför skall graveringsverk vara remdrivna? Vem har rekommenderat det?
Varför frågar du andra om saker om du redan vet allt? Är det för att få chansen att förlöjliga andra som inte tycker som du? Om du inte har gjort det för så fundera lite på varför du så ofta använder en ton mot dom som tycker annorlunda som inte Iö gör. Vill du verkligen bli bemött själv på samma sätt som du bemöter andra?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-25 00:20

Harryup skrev:Varför skall graveringsverk vara remdrivna? Vem har rekommenderat det?
Varför frågar du andra om saker om du redan vet allt? Är det för att få chansen att förlöjliga andra som inte tycker som du? Om du inte har gjort det för så fundera lite på varför du så ofta använder en ton mot dom som tycker annorlunda som inte Iö gör. Vill du verkligen bli bemött själv på samma sätt som du bemöter andra?

Därför att du och några till mest för vidare kaffefika skvaller utan någon som helst grund. Personligen så är det helt ointressant eftersom jag vill VETA istället för höra unken retorik.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-25 00:49

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Varför skall graveringsverk vara remdrivna? Vem har rekommenderat det?

Därför att du och några till mest för vidare kaffefika skvaller utan någon som helst grund. Personligen så är det helt ointressant eftersom jag vill VETA istället för höra unken retorik.

Problemet är att du redan har bestämt vad som är rätt när du frågar. Sen när du får ett svar som du inte gillar så beter du dig inte särskilt trevligt. Jag tycker det säger mer om dig än dom som bemödar sig att diskutera eller försöka hjälpa dig då du har ett problem.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-25 00:50

subjektivisten skrev:

Tautologin kan även skrivas kaffefikaskvaller.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-25 00:54

Typisk semidogmatisk fikastämningsdisharmoni.

Undrar om trådskaparen flumdum gav upp ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-25 01:00

MP !

Inte helt oplausibelt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-25 01:15

Harryup skrev:Problemet är att du redan har bestämt vad som är rätt när du frågar. Sen när du får ett svar som du inte gillar så beter du dig inte särskilt trevligt. Jag tycker det säger mer om dig än dom som bemödar sig att diskutera eller försöka hjälpa dig då du har ett problem.

Har absolut inte bestämt mig, eftresom jag frågar. Men vanlig skvaller utan direkt grund är inte det jag är intresserad av. Det jag HADE varit intresserad av var om någon testat en riktigt bra direct driven spelare, gärna blint. Men eftersom det är visst lag för vissa att sprida vidare myter mm så fick man inget svar på det heller. :cry:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-25 02:48

Laila !
Flumdum tycker nog vi är plausibla mammillaria heyderi.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-25 08:43

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Problemet är att du redan har bestämt vad som är rätt när du frågar. Sen när du får ett svar som du inte gillar så beter du dig inte särskilt trevligt. Jag tycker det säger mer om dig än dom som bemödar sig att diskutera eller försöka hjälpa dig då du har ett problem.

Har absolut inte bestämt mig, eftresom jag frågar. Men vanlig skvaller utan direkt grund är inte det jag är intresserad av. Det jag HADE varit intresserad av var om någon testat en riktigt bra direct driven spelare, gärna blint. Men eftersom det är visst lag för vissa att sprida vidare myter mm så fick man inget svar på det heller. :cry:

Jag tycker seriöst att du måste fundera extra på hur en neutralt låtande skivspelare skulle låta. Skivspelare går inte att F/E-lyssna och jag anser att skivspelare kan låta "bra" och "naturligt" men jag kan inte tänka mig att det finns en enda skivspelare som låter "neutralt" även om tanken skulle vara tilltalande. Din fixering vid vissa mätdata som om dom skulle spegla hur en skivspelare skulle "låta" ser jag ingen koppling till i verkligheten. Hela skivspelarkombinationen ger "sin" signatur till ljudet. Och dessvärre om du tar 10 lika exemplar så kommer dom också kunna skilja sig åt. Vi pratar om finmekanik som slits och som har redan från början bettet sig aningen individuellt. Sen skall spelaren justeras in och olika pickupexemplar ser olika ut i mikroskop. SÅ när du frågar om vilka skivspelare som är bra så kommer du få olika svar beroende på folks erfarenheter. Konstigare än så är det inte.
Om du då inte gillar svaren utan sprider en tråkig stämning så fundera på om det verkligen bästa sättet att få flera intryck, för exakt rätt svar finns inte att få.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-25 10:20

MP !
Åtminstone med avseende på "stickigheten" :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-25 13:32

subjektivisten skrev:Ja, bill och bull, oj, förlåt, Richard. Ni fortsätter leva i eran fantasivärld. Ena avfärdar direct drive tekniken efter haft en unken spelare. Seriöst av han :roll:

Alltså, jag avfärdar inte direktdriften i sig. Det finns ett antal sådana spelare som är bra, det gemensamma med dem är att de är mycket dyra. Var för övrigt inte även Goldmund direktdrivna? Min erfarenhet av skivspelare överhuvudtaget är numera ålderstigen av naturliga orsaker. Men de allra flesta rimligt prissatta skivspelare verkar dock vara remdrivna.

Men om nu $75 tusen för en Rockport rättfärdigar direktdriften så kan jag kontra med tyska Clearaudio som har rempolkor i nästan samma prisklass.

Precis som med många andra hifi-komponenter, olika principer kan vara lika bra bara de är kompetent gjorda.

Och nej, jag har inte gjort några vetenskapliga tester överhuvudtaget. Varför skulle jag det? Precis som jag kan välja en kamera eller tv utan att testa så kan jag välja hifi-utrustning. Och när jag har lyssnat på skivspelare har utfallet nästan alltid varit att de spelare jag föredragit har varit remdrivna.

Jag bryr mig faktiskt inte om vilken princip en skivtallrik drivs med, lika lite som jag väljer bort en cd-spelare för att det råkar sitta ett visst chip i den. Enda undantaget var just den direktdrivna spelaren jag köpte på 70-talet, den valde jag faktiskt för att den var direktdriven och fått fin kritik i pressen. Då trodde jag benhårt på alla tekniskt kunniga personer som hävdade direktdriftens överlägsenhet. Smärtsamt erfor jag att drivsättet bara är en liten liten del av en skivspelares totala prestanda och egentligen ganska ointressant.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-05-25 14:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-25 13:57

Men pojkar....

Låt oss nu reda ut detta en gång för alla; Jag har ju en remdriven skivspelare - alltså måste detta vara bäst.

Slut!

Frågor?

//Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-25 14:56

MichaelG skrev:Låt oss nu reda ut detta en gång för alla; Jag har ju en remdriven skivspelare - alltså måste detta vara bäst.

Jag köper det resonemanget :D

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-05-25 19:44

Remdriven så klart. 8)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-25 20:27

Ragnwald skrev:Remdriven så klart. 8)

Du har sett ljuset! :D

Användarvisningsbild