utgångssteg Behringer SRC2496

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Ryssen

Inläggav Ryssen » 2007-04-01 01:31

Jag har haft båda i ett schema som detta med buffer efter.och det funkar.

Bild

Vilken typ av koppling är det som det skulle behövas designas anorlunda,och hur?I fall man skulle stöta på en sådan koppling en dag.. :oops: :(

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-04-01 13:40

Ryssen skrev:Jag har haft båda i ett schema som detta med buffer efter.och det funkar.

Vilken typ av koppling är det som det skulle behövas designas anorlunda,och hur?I fall man skulle stöta på en sådan koppling en dag.. :oops: :(

För att undvika DC orsakad av hög biasström måste du se till att båda ingångarna på op:n ser samma resistans till jord. Hur det ligger till med ditt exempel vet jag inte säkert, men det finns säkert någon som kan avgöra det med en snabb flukt :) .

Jag har räknat om utgångssteget enligt zvenzzons länk: http://www.cirrus.com/en/pubs/appNote/AN048Rev2.pdf

Det var lite knepigt att hitta komponentvärden som fanns att tillgå hos elfa och samtidigt behålla rätt filteregenskaper.

Här är resultatet:
Bild

H0=1.2
fc=48 kHz

Vid justeringen till existerande komponentvärden sjönk fc från 50 kHz till 48 kHz, spelar det någon roll?

Verkar det ok i övrigt?

MVH Erik

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-05-27 10:49

Pop...

Utgångsstegsprojektet har gått långsamt framåt.

Förändringar:
-Balancerad utgång
-DC servo
-fördröjt relä på utgången.

Hur skall allt jordas? det finns stjärnjord i DAC:en.
Skall signal och strömförsörjningsjord separeras på utgångsstegskortet?

Både höger och vänster kanal, lite onödigt kanske.

Bild

Strömförsörjning och jordning är som kan ses inte färdigt.
Ser det vettigt ut?

MBH Erik

Ryssen

Inläggav Ryssen » 2007-05-27 16:38

Behövs DC servo?De opamp steg jag använt har inte avgett något offset att prata om.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-05-27 21:38

Ryssen skrev:Behövs DC servo?De opamp steg jag använt har inte avgett något offset att prata om.

Utgångarna från DAC:en har en offset på ca 2,5 V. Jag har övervägt tre alternativ för att få signal certerad kring 0 V DC.

differentialförstärkare, oballat ut

AC-koppling

DC servo

Eftersom mitt försteg är balancerat kändes alt 3 som en bra lösning.

MVH Erik

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-05-28 00:17

Erik skrev:Ser det vettigt ut?

MBH Erik

Ser ut som du kopplat mute-reläet fel. Meningen var väl ändå att koppla utgången till jord via motstånd vid mute, och inte låta utgången hänga flytande, eller?

Sen undrar jag om det inte är bättre att omvandla signalen till single ended och sen tillbaka till balanserat, för att på så vis undertrycka common mode störningar redan här, istället för att skicka vidare dessa till efterkommande försteg. :?:

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-05-28 15:55

zvenzzon skrev:

MBH Erik

Ser ut som du kopplat mute-reläet fel. Meningen var väl ändå att koppla utgången till jord via motstånd vid mute, och inte låta utgången hänga flytande, eller?

Vända reläet, ja! :)

zvenzzon skrev:

MBH Erik

Sen undrar jag om det inte är bättre att omvandla signalen till single ended och sen tillbaka till balanserat, för att på så vis undertrycka common mode störningar redan här, istället för att skicka vidare dessa till efterkommande försteg. :?:

Jag kan slippa två op-ampar i signalvägen med denna koppling, men de fördelarna kanske inte överväger.

Skulle man kunna använda två diffrentialförstärkare per kanal, den ena kopplad ur fas och få balancerad ut. Det där med att bara vända på ingångarna fungerar ju inte så bra när man skall skaffa sig balancerad signal ut icke balancerad, men fungerar det med två difförstärkare?

MVH Erik

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-05-30 12:00

Fungerar detta överhuvudtaget,bra eller ypperligt?
:)
Bild

Erik

Föregående

Återgå till DIY-forum