Lämplig bias för pentoder

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Lämplig bias för pentoder

Inläggav DQ-20 » 2007-05-28 14:29

Jag tror mig ha lagt märke till att det är vanligt bland moderna rörförstärkare för hifi att biasera slutrören tämligen högt, så att headroom endast ökar marginellt jämfört med klass A. Jag misstänker att det handlar om att ta det säkra före det osäkra. Men hur gör man om man vill biasera en pentod i klass AB med fixed bias (brukar ibland kallas klass B i rörmanualer). Var ligger en lämplig arbetspunkt? Finns det någon metod för att räkna ut / mäta upp lämplig arbetspunkt. Eller kanske någon vanlig prioritetsordning? Eller är det så att optimum inte är lika definierbart som i ett BJT-steg.

Undrar,

D

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-05-28 17:29

Det bästa är faktiskt att utgå från rörets datablad där rekommenderade arbetspunkter för tänkt koppling brukar publiceras. Det är inte särskilt enkelt att hitta en lämplig klass AB-punkt. Ett sätt är att ta ett IaUa-diagram för tänkt matningsspänning, kopiera det och vända upp-och-ner på ena, passa ihop dem så matningsspänningen på Ua-axeln sammanfaller och med överlapp motsvarande bias på Ia-axeln. Därefter kan man rita en belastningslinje genom båda. (AB kräver två rör i pushpull).

Det varierar en del, Dynaco Stereo-70 kör 2xEL34 i ultralinjär AB med 450V 50mA fix bias som ger nära max tillåten anodförlust, själv kör jag 2xEL34 vid 400V 40mA fix bias vilket ger drygt halva tillåtna anodförlust i tomgång. Utgångstrafons primärimpedans begränsar valet oxå.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-29 12:50

Jax skrev:Det bästa är faktiskt att utgå från rörets datablad där rekommenderade arbetspunkter för tänkt koppling brukar publiceras.

Det var väl det jag misstänkte... Jag skall plotta lite och ser hur de har gjort. OT: jag har lagt märke till att just 400-425 V matning till EL34 ger många möjligheter till att prova alternativa kopplingar (triod, pentod, ultralinjär, klass A/AB)

Tack,

D

Återgå till Teknikforum