världens mest överskattade artister

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-21 08:29

I studien slår forksarna fast att 90% av artisters framgångar förklaras av andra orsaker än talang.

Studien säger nog att framgången för 90% av artisterna KAN förklaras av andra orsaker än talang.

Intressant nog redogjordes i Dagens Industri för en studie som på ett annat sätt kom fram till liknande resultat. Två grupper med mäniskor fick möjligheten att ladda ned musik från en hemsida. Den ena gruppen kunde se vad andra hade laddat ned, den andra kunde inte se det. Och, jo, de som kunde se vad andra hade laddat ned tenderade att ladda ned det som andra hade laddat ned, d.v.s. de gick inte så mycket efter vad de själva tyckte, utan vad andra tyckte. Och det är väl så hit'ar fungerar, "alla" hör på den, oberoende om den är bra eller inte (naturligtvis ingen av oss här, men "folk" gör ju det :wink: ).

JohanR

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-22 23:13

Ja att det inte har med talang att göra framgår ju med all önskvärd tydlighet när det gäller rap och hiphop. Maken till smörja får man leta efter. Vad är det för vits med en massa ghettonegrer som studsar som gummibollar och pratar till enfaldiga primitiva rytmer.

Bara Eurovisionslagern presterar sämre.

Mvh

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-22 23:49

RJohan skrev:
I studien slår forksarna fast att 90% av artisters framgångar förklaras av andra orsaker än talang.

Studien säger nog att framgången för 90% av artisterna KAN förklaras av andra orsaker än talang.

Intressant nog redogjordes i Dagens Industri för en studie som på ett annat sätt kom fram till liknande resultat. Två grupper med mäniskor fick möjligheten att ladda ned musik från en hemsida. Den ena gruppen kunde se vad andra hade laddat ned, den andra kunde inte se det. Och, jo, de som kunde se vad andra hade laddat ned tenderade att ladda ned det som andra hade laddat ned, d.v.s. de gick inte så mycket efter vad de själva tyckte, utan vad andra tyckte. Och det är väl så hit'ar fungerar, "alla" hör på den, oberoende om den är bra eller inte (naturligtvis ingen av oss här, men "folk" gör ju det :wink: ).

JohanR

Håller verkligen dom slutsatserna?

Man vet väl inte hur det låter innan man valt att ladda ner låten?
Att man väljer låtar utifrån populäritet har kanske mer med rationella skäl än med musiksmak att göra?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-24 22:32

woland skrev:Vad är det för vits med en massa ghettonegrer som studsar som gummibollar och pratar till enfaldiga primitiva rytmer.

Mvh

Detta är ett inlägg som typiskt borde modereras bort, väldigt obehagligt att läsa generaliserande rasföraktande tankegångar komma till uttryck här! :x

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-25 13:42

matereo skrev:
woland skrev:Vad är det för vits med en massa ghettonegrer som studsar som gummibollar och pratar till enfaldiga primitiva rytmer.

Mvh

Detta är ett inlägg som typiskt borde modereras bort, väldigt obehagligt att läsa generaliserande rasföraktande tankegångar komma till uttryck här! :x

Jo. Man framför allt har han fel i sak :D

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-25 14:11

Bill50x skrev:
matereo skrev:

Mvh

Jo. Man framför allt har han fel i sak :D

/ B

Här ser vi tydligt behovet av att förklara vissa musikstilar... :mrgreen: Vad man ska lyssna efter, historik, stilgrepp, kontext osv.

Jag skall snart fixa en tråd där jag gör detta angående Techno - kanske det finns nån expert som kan fylla på med hiphop?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-25 14:54

phloam skrev:Här ser vi tydligt behovet av att förklara vissa musikstilar... :mrgreen: Vad man ska lyssna efter, historik, stilgrepp, kontext osv.

Jag skall snart fixa en tråd där jag gör detta angående Techno - kanske det finns nån expert som kan fylla på med hiphop?

Enfaldiga primitiva rytmer kan man aldrig få nog av, det började ju redan Vivaldi med... :D

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-25 16:07

matereo skrev:

Mvh

Håller med. Jag väntade med flit att kommentera för att se om det orsakade någon reaktion - och det blev ju inte direkt någon folkstorm. Att dessutom avsluta ett sådant inlägg med mvh - en del lever tydligen kvar på 30-talet. En dyrkabelrekommendation hade ju självklart varit mycket värre...:evil:
When routine bites hard

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-25 21:46

Säger bara: Shakira! :evil:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-25 22:38

Nefilim skrev:Säger bara: Shakira! :evil:

Säg alla de där brudarna som svänger bättre på arschlet än de sjunger. JLo t ex. (J Low)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-27 00:34

världens mest underskattade: svenska dansband

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-27 09:35

boyafraid skrev:världens mest underskattade: svenska dansband

Nu sticker du ut hakan. Det var en djärv utsaga, men du har kanske har rätt. Svenska dansband är väl inte uppskrivna alls av kritikerkåren.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-28 12:18

Att det är ghettonegrer som studsar går väl inte att förneka. Inte heller att recital till enkla rytmer är en primitiv form av musik.

För övrigt är ju många av världens bästa musiker negrer, så det var inget generellt utlåtande om negrers musikalitet.

Numera har ju vissa vita artister också börjat att studsa.

Vad skulle för övrigt vara rasistiskt??

Mvh

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-28 12:33

vem som verkligen är primitiv i den här tråden verkar de flesta redan upptäckt

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-28 12:34

woland skrev:Att det är ghettonegrer som studsar går väl inte att förneka. Inte heller att recital till enkla rytmer är en primitiv form av musik.

För övrigt är ju många av världens bästa musiker negrer, så det var inget generellt utlåtande om negrers musikalitet.

Numera har ju vissa vita artister också börjat att studsa.

Vad skulle för övrigt vara rasistiskt??

Mvh

Man bör skriva "svart", absolut inte "the N-word", dessutom är det inte så enkel musik som man kan tro. Skulle vilja påstå att rytmiken både text- och musikmässigt är långt mer avancerad än i t.ex. vanlig popmusik eller dansbandsmusik för att ta ett par exempel. Med en hög halt av nyskapande, rentav experimentella ljudbilder. Föga primitivt om man ser det så! :)

Sen är det ju milsvid skillnad mellan 50cent och Public Enemy, t.ex.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-28 18:08

ploam skrev:
Skulle vilja påstå att rytmiken både text- och musikmässigt är långt mer avancerad än i t.ex. vanlig popmusik eller dansbandsmusik

Oj! Ja då var det ju avancerat.....

Phloam skrev:
Man bör skriva "svart", absolut inte "the N-word"

Vad jag vet så är neger en korrekt term. Det finns inget rasistiskt i det.

Mvh

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-28 18:12

vad jag vet så är efterbliven en korrekt term, finns alltså inget personangrepp riktat mot dig i det

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-28 19:19

Boyafraid skrev:
vad jag vet så är efterbliven en korrekt term, finns alltså inget personangrepp riktat mot dig i det

Du likställer neger med efterbliven. DET är rasistiskt.

Mvh

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-28 19:31

din sviktande läsförmåga bekräftar på ett elegant sätt vad jag menade

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-28 19:35

boyafraid skrev:vad jag vet så är efterbliven en korrekt term, finns alltså inget personangrepp riktat mot dig i det

boyafraid skrev:din sviktande läsförmåga bekräftar på ett elegant sätt vad jag menade

klockrena kommentarer :twisted:

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-28 20:11

woland skrev:Boyafraid skrev:

Du likställer neger med efterbliven. DET är rasistiskt.

Mvh

självmål :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-28 20:15

Världens mest överskattade artist var det vi diskuterade, väl?!
:evil:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-28 20:24

Bruce Springsteen
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-28 23:15

soundbrigade skrev:Nu sticker du ut hakan. Det var en djärv utsaga, men du har kanske har rätt. Svenska dansband är väl inte uppskrivna alls av kritikerkåren.

näe, och jag kan inte påstå att jag själv gillar dansband särskilt mycket heller
men lyssna på många av "klassikerna" från usa under sextiotalet (som väldigt många uppskattar, även kritiker) och sätter istället svensk text till de låtarna, ja då skulle det klassas som dansband

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-29 01:07

Boyafraid skrev:
din sviktande läsförmåga bekräftar på ett elegant sätt vad jag menade

Vad menar du att jag skall läsa in i det du skrev innan? Vad menade du egentligen?

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-29 01:57

För övrigt måste Elvis vara den enskilt mest överskattade artisten i världen.

Mvh

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-05-29 20:23

Svante skrev:Bruce Springsteen

8O 8O 8O
Det där kräver en (lång!) förklaring, eller omedelbar dementi! :evil:
Eller, du kanske menar att han inte lever upp till det goda chefsskap som hans smeknamn antyder? :) 8)

/en john :D

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-29 20:28

Toto... (kunde inte låta bli) :D

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-29 22:19

matereo skrev:Toto... (kunde inte låta bli) :D

Hehe.. du hann före.. :lol:

Användarvisningsbild
matereo