Gruppköp: Kit för att göra CDROM till fristående CD-spelare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-29 09:30

Det finns alltså en digitalsignal ut?? Frågar jag som inte vet. Säkert beskrivet i någon datortidning (eller Elektor) vad som sitter vad i den mångpoliga kontakten.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Leo

Inläggav Leo » 2007-05-29 09:54

Vissa (de flesta?) CDROM:ar har en tvåpolig kontakt med spdif ut på baksidan, mycket bättre kvalitet än den analoga ut (främst mindre störningar)

/Leo

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-05-29 10:35

Leo skrev:Vissa (de flesta?) CDROM:ar har en tvåpolig kontakt med spdif ut på baksidan, mycket bättre kvalitet än den analoga ut (främst mindre störningar)

/Leo

Det stämmer!
Spdif i datorvärlden skiljer sig dock map spänningar från vad som används inom audio. Om jag kommer ihåg rätt är digital ut från en cd-rom 0-5 V, låg-hög, medan audio standarden är -+0.5 V, -låg, +hög.

Erik

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-29 10:42

Den interna DAC:en i en cd/dvd-rom är i bästa fall skitkass. Iof, den låter ju , så den får inte betyget "ytterst komplett skitkass". :wink:
Den digitala signalen från spdif är precis som den signal som man får från vilken cd-uppspelare som helst. Vad man sen gör med signalen avgör hur bra det kan låta. Att det är en digital signal avgör inte om den blir bra, men det ökar ju chanserna.

Av de cd och dvd-drivar jag samlat på mig så har samtliga en separat digital utgång, antagligen spdif.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-29 10:57

Då borde det väl funka prima att, medelst för avseendet lämplig kabel, dra ut en kontakt till chassiet för vidarebefordran, återigen medelst för avseendet lämpligt medium, till en extern DAC? Så hade då jag tänkt i alla fall. En endaste liten RCA på baksidan, samt nån mil-spec. kraftkontakt till extern trafo.
Back in black!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-29 11:05

Rookie skrev:Då borde det väl funka prima att, medelst för avseendet lämplig kabel, dra ut en kontakt till chassiet för vidarebefordran, återigen medelst för avseendet lämpligt medium, till en extern DAC? Så hade då jag tänkt i alla fall. En endaste liten RCA på baksidan, samt nån mil-spec. kraftkontakt till extern trafo.

Borde funka ja. :)

edit:
Med vissa förbehåll; se nedan.
Senast redigerad av Vee-Eight 2007-05-29 11:52, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-05-29 11:11

Rookie skrev:Då borde det väl funka prima att, medelst för avseendet lämplig kabel, dra ut en kontakt till chassiet för vidarebefordran, återigen medelst för avseendet lämpligt medium, till en extern DAC? Så hade då jag tänkt i alla fall. En endaste liten RCA på baksidan, samt nån mil-spec. kraftkontakt till extern trafo.

Om DAC:en har digital ingångstrafo och accepterar lite högre spänning än standard, ja!

Annars, nej, då krävs lite mer elektronik mellan drive och utgångskontakt.

Erik

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-29 11:20

Ojoj, olika bud nu. Vem har rätt? Och vad i helvete är en "digital ingångstrafo"?
Back in black!

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-05-29 11:48

Rookie skrev:Ojoj, olika bud nu. Vem har rätt? Och vad i helvete är en "digital ingångstrafo"?

Lite info om det elektriska:
http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

http://sound.westhost.com/project85.htm

Lundahl transformatorer:
http://www.lundahl.se/misc_trafo.html

Det fungerar att ansluta direkt till en del DAC:ar. Det fungerar tex utmärkt till Behringer SRC2496.

MVH Erik

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-29 11:52

Rookie skrev:Ojoj, olika bud nu. Vem har rätt? Och vad i helvete är en "digital ingångstrafo"?

Erik har rätt. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paradigm

CD-manicken

Inläggav paradigm » 2007-05-29 11:54

soundbrigade skrev:Vi väntar just nu på 13 apparater som är på väg in till glatt folk.
Jag måste fixa några till, vill du vara med, Paradigm?

Det är nog tänkt att man ska tappa sinalen på audiouttaget ( :( ) men det är ju mycket en ball pryl så lite distortion får man väl tåla :) .

Vi kan ju fylla på med lite bilder och berättelser här i takt med att folk bygger ihop sina spelare.

Jo, jag vill gärna vara med och jag har skickat mail till dig.

Har jag fattat det rätt, att resultatet kan bli MYCKET BRA, om man hänger på en extern DAC, typ Monica 2, som är omnämd tidigare i tråden?

/Rolle

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-29 12:08

Paradigm;

Korrekt tänkt. Detta förutsatt att man kan få ordning på den digitala utgången så att den funkar till vanliga dacar utan trafo.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-05-29 12:34

Vee-Eight skrev:Paradigm;

Korrekt tänkt. Detta förutsatt att man kan få ordning på den digitala utgången så att den funkar till vanliga dacar utan trafo.

Jag har någon Sony CD-Rom och LG DVD-Rom liggandes, plus någon brännare. Alla har en två-polig digital utgång, så jag antar att det är där man ansluter den externa DAC'en t ex Monika 2. Gäller bara att skaffa rätt signalkabel, som jag antar finns i varje databutik, eller!?

Hur är det med nätdel från en slaktad PC, funkar det, blir det bra, eller ska man bygga nytt från grunden???

/Rolle

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-29 12:37

Efter lite stångande med teorier med Jax och zvenzzon på IRC, så kan man göra följande.
Eftersom man har (antagligen) +5V från kitet nånstansifrån så kan man använda följande makapär (sändare): http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 011613.htm

Den pallar med 0-5V på ingången, eftersom den behandlar allt över 2,0V som en etta, dvs "ljus på". Voilá! Vi har därmed en toslink-utgång, som de allra flesta dac:ar pallar med.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-05-29 13:34

Vee-Eight skrev:Efter lite stångande med teorier med Jax och zvenzzon på IRC, så kan man göra följande.
Eftersom man har (antagligen) +5V från kitet nånstansifrån så kan man använda följande makapär (sändare): http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 011613.htm

Den pallar med 0-5V på ingången, eftersom den behandlar allt över 2,0V som en etta, dvs "ljus på". Voilá! Vi har därmed en toslink-utgång, som de allra flesta dac:ar pallar med.

Det ser ju ut som en mycket användbar manick.

Jag har en AES/EBU-ingång (XLR) över på min DAC. Så för mig och alla andra som har en sådan ingång över är en LL1574-transformator en bra lösning. Den fungerar som en övergång mellan cd-romens 75-Ohms-utgång och 110 Ohm. Trafon kan placeras innan en XLR-utgång på cd-driveburken.

Erik

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-29 13:35

Det kom ett paket;

Bild

Bild

8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-29 13:48

Bild
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-29 13:52

Vee-Eight skrev:grunkomoj

Oj! Den där var smidig! Är optisk överföring att föredra över elektrisk i förestående applikation? Pryttlarna blir ju galvaniskt åtskilda i alla fall.....
Back in black!

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-05-29 13:55

Kom igen V8!

Visa mer!

Koppla ihop och testa!

:D

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-05-29 15:29

nämen i de trakterna har ju jag lallat runt
alltså saktaibackarnas adress
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-29 15:57

Bild
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-29 16:17

Så där ja, då var min också framme! Alla prylar verkar vara med. Synd bara att jag är en plattkabel kort till cd-spelaren, annars hade jag provat den! :D
Back in black!

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-05-29 16:37

Är det någon som vill göra en bildtråd, kompletterad med steg för steg beskrivning för mig och kanske andra, som inte heller är så bevandrade i den digitala sfären?

/Rolle

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-29 16:48

Koppla in grejorna och testa så att det funkar! :D

(Rookie är fnyfniken!)
Back in black!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-29 16:50

Bild

Tadaa!
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-29 17:52

Å dra mig långsamt på en rostig tandem - aldrig i HE trodde jag det skulle bli något av det här ...... 8O :roll: :oops:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-29 18:39

Efter lite filurande så verkar det vara 12V AC som krävs endast, och det fixar man ju med en väggbula för halogen-lampor. Hade iof vart kul om det följde med en manual; korten är inte märkta på ngt vis.

edit:
Detta var lite skoj förresten:

Bild

Man hade tejpat över SONY... :lol:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-29 18:43

Vee-Eight skrev:Efter lite filurande så verkar det vara 12V AC som krävs endast, och det fixar man ju med en väggbula för halogen-lampor. Hade iof vart kul om det följde med en manual; korten är inte märkta på ngt vis.
[/img]

Man hade tejpat över SONY... :lol:

Jag beställer kanske ett par kit från DiyClub.biz. Kan tänka mig att de har manualer. Det var papper (på besynnerlig engelska) till volymkontrollen jag skickade efter från dem.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-29 18:46

SB:

Gött! Det kan ju vara lite känsligt vilken spänning det skall vara in.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-05-30 09:15

Då har mitt kit också hittat hem.

12 V AC in verkar stämma.

Alla kontakter är märkta med ett kryss, jag gissar att krysset är till för att vända flatkablarna rätt.

Problemet är att det inte sitter något kryss på min cd-rom :) Är det uppenbart att krysset markerar stift nr 1?

Erik

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum