Återkopplingstest för skivspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Återkopplingstest för skivspelare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-28 15:19

Fick för mig att testa hur bra min skivspelare klarar av yttre vibrationer. Så jag satt nålen i sista spåret och spelade första låten på Sophie B. Hawkins CD skiva, Timbre (rek varmt, bra ljud och bra musik), väldigt högt. Sen satt jag inspelningensnivån max i audacity och spelade in.

Då såg det ut såhär:
Bild

Och om vi "zoomar in" så blir det såhär:
Bild

Förutom egenbrus (ljudkort/kablar/etc) så kan man se en hel del intressanta saker. Första 15 sekunderna är det inget ingen påverkan. Sen kommer en hyffsat djup bas men det är först när hon börjar sjunga som det verkligen påverkar. Så jag valde att lyssna på inspelningen och då märkte jag att jag kunde "höra" låten! :D
Väldigt lågt men ändå. Så jag antar dom 1,5-2 dm som skivspelaren står ifrån ena högtalaren inte är tillräcklig. Ska flytta på allt snart så får vi se om jag hör någon skillnad. Återkommer 8)

Någon mer som testat detta? Man kan ladda ner audacity gratis (freeware) här: http://audacity.sourceforge.net/
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-28 15:48

Jag har testat nästan samma sak fast med rörförstärkare. Alltså hur mycket mikrofoni det är om jag spelar "rakt in" bland rören. Det var ganska lite på den förstärkare jag testade.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-05-28 15:58

Vad är skalan i? Om det är i dB så har du ju en avvikelse på nånstans runt 0.005, vilket knappast borde vara hörbart?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-28 19:33

Hur vet jag om det är vibrationer från själva spelaren eller om det är mikrofoni från pickupen?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-28 19:44

Prova med och utan skivspelarlock, om du har något.

Har själv gjort inspelning med och utan lock på samma sätt. Slutsats. Liten skillnad men med favör till lock på! Störst skillnad ligger vid de stående vågor som bildas mellan skivan och taket!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-28 19:54

Gjorde det testet och håller med, det var liten fördel med lock på.

Dock kommer jag sätta detta i perspektiv nu. Jag spelade in sista 8 sekunder på senaste RHCP skivan, precis när musiken slutar och innan den kom in i "lock grooven", även den med max inspelningsvolym i audacity.

Bild

Så den lilla slutsatsen jag kan drar just nu är att vinylens brusnivå + motorn ligger bra mycket högre än mikrofonin. Och några problem med återkoppling har jag inte märkt.

Kommer göra om provet när jag får min nya motor och test skiva (med rumble spår). Nya motorn kanske gör att "brusnivån" sänks. Ska även testa med nytvättade skivor då. Så jag återkommer. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-28 20:31

BengtO skrev:Vad är skalan i? Om det är i dB så har du ju en avvikelse på nånstans runt 0.005, vilket knappast borde vara hörbart?

Jag bara spånar nu, men kan det tänka sig att mikrofonin interfererar på annat sätt än "bara" vara hörbar i sig? Spelar man en vinylskiva så kommer mikrofonin vara ur fas med nyttosignalen. Spelar väl kanske ingen roll på en sinuston men hur blir det med dynamiskt material? En transient kommer ju att bli breddad eller åtminstone få ett tidsmässigt tillskott, om än på en låg nivå.

Vad tror du Bengt och ni andra?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-28 20:32

Två saker.

Lock på/av har en aspekt till: Om man har locket av så hörs det ett svagt ljud direkt frpn skivan. Lyssnar man svagt kan det vara hörbart, speciellt om man har skivspelaren nära lyssningsplatsen.

Mätning av mekaniska vibrationer blir riktigt intressanta först när man ställer dem i relation till nyttosignalen och/eller systemets brusnivå. Hur mycket svagare än musiken är den återkopplade signalen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-28 20:35

Bill50x skrev:
BengtO skrev:Vad är skalan i? Om det är i dB så har du ju en avvikelse på nånstans runt 0.005, vilket knappast borde vara hörbart?

Jag bara spånar nu, men kan det tänka sig att mikrofonin interfererar på annat sätt än "bara" vara hörbar i sig? Spelar man en vinylskiva så kommer mikrofonin vara ur fas med nyttosignalen. Spelar väl kanske ingen roll på en sinuston men hur blir det med dynamiskt material? En transient kommer ju att bli breddad eller åtminstone få ett tidsmässigt tillskott, om än på en låg nivå.

Vad tror du Bengt och ni andra?

/ B

Mm, signalen får en löptid från högtalaren till skivspelaren och kommer ut ur högtalarna igen, tämligen ofördröjt. Det blir lite som ytterligare en reflex från en vägg. I bästa fall är den betydligt svagare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-28 21:22

Svante skrev:Mätning av mekaniska vibrationer blir riktigt intressanta först när man ställer dem i relation till nyttosignalen och/eller systemets brusnivå. Hur mycket svagare än musiken är den återkopplade signalen?

Om vi säger såhär. Jag spelade CD skivan högre än jag brukar spela musik i 99,9% av fallen. Det var väl klockan 2 på förstärkaren. Via audacity spelade jag in med max inspelningsnivå då (normalt spelar jag in med inspelningsnivå 5, mellan 1-10 och nu spelade jag in på 10).
När jag lyssnar på den inspelade filen så spelar jag igen på runt klockan 2 och då hör man lite svagt musiken.

Dvs, påverkan är extremt minimal, som man även kan se när jag spelade in från ett tyst spår på en fin vinyl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-28 21:41

Subjektivisten,

gör gärna en spektrumanalys för att se brusgolvet. En testskiva men en enkel 1 kHz eller 315 Hz fungerar bra. Kör sedan ett frekvenssvep med en CD-spelare ut genom högtalarna och spela in signalen från skivspelaren.

T

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-28 21:52

Ska göra mer tester när jag får hem min hifi news testskiva.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-28 21:55

Thomas_A skrev:Kör sedan ett frekvenssvep med en CD-spelare ut genom högtalarna och spela in signalen från skivspelaren.

T

Gjorde det lite förut men Svantes program. Problemet är ju fortfarande mikrofoni. Hur ska jag få bort det och sen kunna se om själva skivspelaren påverkas. :?:

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-29 10:27

Enklaste sättet torde var att spela in (på valfritt media) samma musik från skivspelaren två gånger. En gång utan ljud genom högtalarna, en gång med. Sen är det bara att jämföra med de egna öronen.

JohanR

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-29 10:31

Thomas_A skrev:Prova med och utan skivspelarlock, om du har något.

Har själv gjort inspelning med och utan lock på samma sätt. Slutsats. Liten skillnad men med favör till lock på! Störst skillnad ligger vid de stående vågor som bildas mellan skivan och taket!

Märkligt att hifipressen brukar hävda att lock på ger mer resonanser...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-29 11:48

RJohan skrev:Enklaste sättet torde var att spela in (på valfritt media) samma musik från skivspelaren två gånger. En gång utan ljud genom högtalarna, en gång med. Sen är det bara att jämföra med de egna öronen.

JohanR

Ja, det kanske man skulle testa. Spela in den utan volym och sen med väldigt hög volym och jämföra sen.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-29 11:48

paa skrev:
Thomas_A skrev:Prova med och utan skivspelarlock, om du har något.

Märkligt att hifipressen brukar hävda att lock på ger mer resonanser...

Det är märkligt. Visst, locket är inte så effektivt, men det har definitivt en effekt. I själva verket skulle man kanske dämpa området runt skivspelaren inkl tak så att de stående vågorna absorberas något

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-29 11:49

subjektivisten skrev:
RJohan skrev:Enklaste sättet torde var att spela in (på valfritt media) samma musik från skivspelaren två gånger. En gång utan ljud genom högtalarna, en gång med. Sen är det bara att jämföra med de egna öronen.

JohanR

Ja, det kanske man skulle testa. Spela in den utan volym och sen med väldigt hög volym och jämföra sen.

John Elison har gjort det med detekterbar skillnad, om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-29 11:52

Borde inte det bästa sättet för se om spelaren påverkas av yttre vibrationer (=musik) vara att testa innerplinten om den vibrerar alls under testet? Vad skulle man kunna använda till ett sådant test?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-29 12:02

subjektivisten skrev:Borde inte det bästa sättet för se om spelaren påverkas av yttre vibrationer (=musik) vara att testa innerplinten om den vibrerar alls under testet? Vad skulle man kunna använda till ett sådant test?

Det finns vibrationsmätare eller om de nu kallas något annat. Fast det är väl själva tallrikens vibrationer vid pickupnålem som är mest intressanta? Det kanske försvinner en del på vägen från innerchassit? Har gjort test liknande ditt för många år sedan. Då hade man bara bandspelare för inspelning och det gick inte att få "igenom" någon signal över störnivån vad kommer ihåg.
Tyska Stereoplay gjorde test på 80-talet med Linn och Thorens. Placerade utanför lyssningsrummet kunde de inte skiljas åt. När de stod i lyssningsrummet fanns en klar skillnad, Linn plockade upp mera via akustiskt återkoppling...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-29 12:03

subjektivisten skrev:

Gjorde det lite förut men Svantes program. Problemet är ju fortfarande mikrofoni. Hur ska jag få bort det och sen kunna se om själva skivspelaren påverkas. :?:

Låta bli att ha nålen i ett spår?

Hur hade du tänkt att själva skivspelaren skulle påverkas?
Att den flyttar sig rent fysiskt av ljudtrycket?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-29 13:01

phon skrev:Låta bli att ha nålen i ett spår?

Hur hade du tänkt att själva skivspelaren skulle påverkas?
Att den flyttar sig rent fysiskt av ljudtrycket?

Vibrationer är ju rörelser.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-29 16:13

RogerGustavsson skrev:Det finns vibrationsmätare eller om de nu kallas något annat. Fast det är väl själva tallrikens vibrationer vid pickupnålem som är mest intressanta?

Ja, precis, på tallriken. Ärligt så tror jag det är inga problem med återkoppling som är av något värde. Det är så mycket flumsnack om olika ljud från skivspelare, men som jag kan se det finns det bara två saker som skivspelaren kan påverkar ljudet med. Det är förhindra yttre vibrationer till nålen (från högtalare och motor) och hålla rätt hastighet (motorn).

Det som jag hittills funnit är att min spelare verkar inte ha några problem alls med återkoppling av yttre vibrationer. Det jag ska testat framöver är vibrationer från motorn men det verkar inte vara någon större problem med det heller. Den motorn jag har nu vibrerar en del och håller jag handen på ytterplinten så vibrerar det en del. Känner jag på innerdelen så känner jag nästan inga som helst vibrationer med handen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-29 17:13

subjektivisten skrev: Det jag ska testat framöver är vibrationer från motorn men det verkar inte vara någon större problem med det heller. Den motorn jag har nu vibrerar en del och håller jag handen på ytterplinten så vibrerar det en del. Känner jag på innerdelen så känner jag nästan inga som helst vibrationer med handen.

Om du tar av remmen kan du ju kolla hur mycket vibrationer det går in bakvägen så att säga, när motorn är igång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-29 17:18

I princip tar motorns vibrationer vägen någonstans. Avståndet motor - tallrik kan bli lite "variabelt". Det blir en typ av svaj skulle jag tro. Har inte intresserat mig så mycket för skivspelare på senare år men de fanns tidigare en del mätningar i bl.a. tyska Stereoplay där hela svajspekrat visades. Är innerchassit med tallrik för lätt, kan hela den avfjädrade historien rotera en annan och det ger också utslag i en form av svaj. Även avfjädringen resonans kan vara kritisk och den kan vara olika i vertikal- och horisontalled. Är en rätt komplex sak som förmodligen är rena slumpen i de flesta fall.

På min egna skivspelare har jag som tidigare beskrivet försök kringgå några av dessa fenomen. Motor med mindre vibrationer gör att den kan monteras på samma chassi som tallrik/tonarm utan störning. Samtidigt försvinner rörelsen mellan motor och tallrik. Chassit är rätt tungt, ickeresonant och styvt. Inga bockade plåtprofiler som på en del håll. Kvar blir att isolera spelare från omgivningen, i mitt fall blev det mjuka fötter från Sonic Design. Sedan något år har den inte varit i bruk beroende på missöden som kortis i RIAA och nyfikna barnafingrar som pillat på pickupen. De är ju så bekvämt med CD men hustrun brukar beklaga att vi inte kan spela gamla LP...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-29 18:44

subjektivisten skrev:Det är så mycket flumsnack om olika ljud från skivspelare, men som jag kan se det finns det bara två saker som skivspelaren kan påverkar ljudet med. Det är förhindra yttre vibrationer till nålen (från högtalare och motor) och hålla rätt hastighet (motorn).

Ja, jo, kanske. Men man kan ju även tänka sig att tex vibrationer från pickupen (det låter ganska mycket rent mekaniskt från en mc-puppa till exempel) antingen går genom tonarmen till skivspelaren/tonarmsfästet och sedan reflekteras tillbaka. Vibrationerna kan ju även gå ner i skivtallriken, naturligtvis beroende på konstruktion och materialval.

Jag tror inte att en någorlunda "korrekt" konstruerad skivspelare i sig bidrar med ett eget ljud. Den är dock en komplex apparat och bara begreppet "hålla rätt hastighet" innehåller många variabler. Jag hade till exempel inga större problem att höra skillnad på den äldre och den nyare nätdelen till min LP12a även om skillnaden är liten och så här efteråt inte alls värd den högre kostnaden. En kamrat i Tyskland, som för övrigt inte ens äger en cd-spelare, tycker dock att Linns drivning suger och låter syntetiskt. Han föredrar Naims drivning. Den har jag själv inte hört så jag har inga preferenser i det avseendet.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-29 21:15

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:Jag tror inte att en någorlunda "korrekt" konstruerad skivspelare i sig bidrar med ett eget ljud. Den är dock en komplex apparat och bara begreppet "hålla rätt hastighet" innehåller många variabler.
/ B

Skivspelaren är en kombination av alla ingående delar såsom; verk, tonarm och pickup. Sen skall det ju till en rimlig elektrisk belastning också.
Jag har då inte funnit någon skivspelare som inte "låter". Pickuper låter inte lika i olika armar. Olika armar beter sig inte lika på olika verk fast man samma pickup. Olika verk låter olika ihop med en viss tonarms-pickup kombo.
Och sen kan vi lägga till att olika ex av allt beter sig olika.
Så mina erfarenheter säger mig att olika saker låter olika vilket gör att det är så oerhört bekvämt med CD-systemet oavsett hur skivorna låter. För dom gamla "fina" skivorna spelades oftast av med väldigt rackliga och dåligt inställda skivspelare hemma hos "Svensson".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-29 21:22

En sak till: Har man problem med mekanisk återkoppling (dvs "stomljud" i underlaget) så lönar det sig lika mycket att ställa högtalaren mjukt som att göra det med skivspelaren.

...fast det kanske var OT?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-29 21:25

Svante skrev:En sak till: Har man problem med mekanisk återkoppling (dvs "stomljud" i underlaget) så lönar det sig lika mycket att ställa högtalaren mjukt som att göra det med skivspelaren.

Betyder det att underlaget är oväsentligt om man lyssnar i t.ex. lurar enligt dig?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-29 21:33

Harryup skrev:
Svante skrev:En sak till: Har man problem med mekanisk återkoppling (dvs "stomljud" i underlaget) så lönar det sig lika mycket att ställa högtalaren mjukt som att göra det med skivspelaren.

Betyder det att underlaget är oväsentligt om man lyssnar i t.ex. lurar enligt dig?

Ehh, nu ska du inte ta mig som en med stor erfarenhet på skivspelare, även om jag tror jag begriper det fysikaliska. Men för återkopplingens skull, ja. Däremot finns det ju andra ljud som i princip kan leta sig in. Någon som går på golvet, tex.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi